Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#1742289
Hoeveel verschillende soorten bot voeren jullie en dien je hier ook minstens 4 of 5 verschillende diersoorten van te voeren? Heb momenteel zelf kip, kwartel, eend, parelhoen (is besteld) en fazant maar weet niet of dit geschikt is voor beginneling. 1 dag per week krijgt ze complete visjes.
#1742309
Es kijken, hier eten ze kip, parelhoen, eend, lam, geit, haas, konijn, ree/hert, zalmkop aan bot, de kwartels, fazant en duif gaan naar de katten (fazant en duif eten de honden toch niet, kwartel is me te duur).
Jouw botten zijn goed geschikt voor beginners, fazant is vaak wat harder maar als je hond netjes eet kun je dat ook prima proberen.
Juist van bot zijn heel veel soorten te krijgen, de bottleneck is meestal spiervlees.
#1742315
Het is de bedoeling dat je in totaal op 4-5 soorten komt, dus niet 4-5 soorten bot, 4-5 andere soorten vlees en 4-5 nog weer andere soorten orgaan (mag natuurlijk wel! :D). Wel is het beter dat je niet bv. alleen kippenbotten voert, dus meerdere soorten bot is wel gewenst.

Mijn ervaring is dat het in Duitsland makkelijker is om verschillende botsoorten te vinden dan verschillende vleessoorten. Dus voer ik over een periode van twee weken zo'n 6-7 botsoorten (eendennekken, kalkoennekken, kipkarkassen, reenekken, kalfsborstbeen, runderkeelkop, konijnenbot; soms haas, maar dat seizoen moet nog beginnen, en soms lamsribben, maar die zijn hier slecht verkrijgbaar) en maar 3 vleessoorten (rund, paard, kalkoen; de toegevoegde waarde van niet-biologische kipfilet zie ik niet zo, en biokipfilet kan ik hier slecht vinden). En orgaan heb ik weer in 4-5 soorten van de dieren waarvan ik ook bot en vlees heb. En vis gaat er natuurlijk ook in!

De soorten die je noemt, zijn heel geschikt voor een beginneling. Fazant is niet ieders favoriet, maar je kunt het allicht proberen! Succes!
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1742324
Ik voer heel veel verschillende soorten bot. Maar ik denk dat het van je totale menu afhangt of je persé veel verschillende soorten moet voeren.
Als je veel verschillende soort spiervlees/orgaan (of gewoon anders dan je botsoorten) voert ben je al snel heel divers aan het voeren. Dan zou je denk ik wel met twee soorten uit kunnen en dus voer jij al heel gevarieerd!

Ik heb wel eens (hier ergens vermoedelijk) gelezen dat je ongeveer de helft aan zelfde diersoort kunt voeren als je de rest afwisselt.

Zelf voer ik konijn, haas, parelhoen, kip, eend, gans, lamsribben, hertenribben, kalfsborst. Kwartel, duif en patrijs willen ze niet, maar laatst heb ik weer fazant geprobeerd en dat ging prima.
Ik vind fazant wat harder, maar parelhoen is zeker geschikt voor een beginneling. Anderen zullen meer ervaring hebben en dus beter kunnen antwoorden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1742346
Het gaat idd om het totaal aan diersoorten, ik zou minimaal 5 diersoorten aanhouden + vis.
Jij komt daar ruim voldoende overheen!

Het budget is hier ook niet zo groot, dus wat ik probeer is juist met botsoorten veel soorten te wisselen omdat die vaak niet zo duur zijn en voor een groot gedeelte je menu uitmaken.
Ze krijgen: kip, konijn, eend, geitenribben, fazant, parelhoen, haas, soms gans en in het seizoen weleens hert als dat betaalbaar is.
Orgaan vindt ik ook niet altijd even goedkoop, ik voer voornamelijk orgaan van lam en geit, afgewisseld met runderhart en kippenhart en konijnorgaan.
Spiervlees vindt ik vaak te duur, dus standaard eten ze hier aan spiervlees: rund, paard en geit. Afgewisseld met hert in seizoen en leuke aanbiedingen.
Ook zorg dat het meeste vleesbot wat ik koop veel vlees eraan heeft. Gemiddelt betaal ik 1,60 ongeveer per kilo, wat ik goed betaalbaar vindt.

Die fazantboutjes van Nadia zijn trouwens boterzacht, dus fazant hoeft niet altijd harder te zijn.
Door smulpaap
#1742400
Eens kijken  ::) bot ..... kip ,parelhoen , fazant , konijn , reeribben , eendennekken vleugels en karkassen , kwartels voor de jackies , konijnenkoppen voor allemaal ,zalmkoppen , eendenruggen
spier , paard ,lam ,geit , kip , ree , rund
van kip en rund voer ik iets minder dan van de andere diersoorten ..... ooh ja lams en geitenstrotten en lamstong vinden ze hier ook erg lekker
en van orgaan de lamslever ,eendenlever kippenmaagjes (soms ) , geitenlever , eendenhart ,lamshart , konijnennieren met vet of een pakketje lamsorgaan met longen enz en ook de pens is van lam
de scherpere botsoorten krijgen ze niet
Door Jasmin
#1743887
Mevroi Kruim schreef: Juist van bot zijn heel veel soorten te krijgen, de bottleneck is meestal spiervlees.
Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Het meeste vlees dat je in de winkels koopt is ontbeend. Als je echt hele karkassen met voor honden geschikte botten wil hebben, moet je toch echt wat verder zoeken dan een simpele supermarkt of slager. De meeste slagers verkopen niet eens meer knaagbotten voor de hond!
#1744052
Jasmin schreef: Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Het meeste vlees dat je in de winkels koopt is ontbeend. Als je echt hele karkassen met voor honden geschikte botten wil hebben, moet je toch echt wat verder zoeken dan een simpele supermarkt of slager. De meeste slagers verkopen niet eens meer knaagbotten voor de hond!
Precies, en dat spiervlees bij de reguliere slager is onbetaalbaar. Via de barf-leveranciers, poeliers, markt, Islamitische slagers kun je betrekkelijk makkelijk en betaalbaar aan vleesbot komen maar betaalbaar spiervlees is er haast niet.
Ik denk niet dat veel barfers hun spullen bij een gewone winkel kopen, of je moet 1 chihuahua of 1 klein katje hebben.
Door Too
#1744070
Mevroi Kruim schreef: Precies, en dat spiervlees bij de reguliere slager is onbetaalbaar. Via de barf-leveranciers, poeliers, markt, Islamitische slagers kun je betrekkelijk makkelijk en betaalbaar aan vleesbot komen maar betaalbaar spiervlees is er haast niet.
Ik denk niet dat veel barfers hun spullen bij een gewone winkel kopen, of je moet 1 chihuahua of 1 klein katje hebben.
;D met 2 katten en een kleine vries is [mee]bestellen al bijzonder interessant, kipdingen. [kwartel,] vis en orgaan koop ik lokaal al t andere gaat via i-net leveranciers
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door