Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Spinky
#1741506
Hoi allemaal,

Ik wou jullie advies vragen over mijn hond Sam(een kruising van een Epagneul Breton en een Brak) die 13jaar oud is, hij valt de laatste weken regelmatig om, niet omdat hij een epilepsie aanval krijgt (wat hij overigs nog nooit gehad heeft) maar omdat hij volgens mij motoriek niet meer zo goed te been is. Hij krijgt nu sinds 2 maanden kvv van Carnibest (oa. light, kip, kalkoen, bio-mix, lam en eend). Hij krijgt ook dagelijks een voedingssupplement van Carnibest nl. glucobest (waar oa. Glucosamine, Chondroïtine, MSM, Vit.C, Magnesium en Mangaan inzit). Daarvoor heeft hij altijd brokken gehad van Royal Canin Veterinary speciaal voor honden met overgewicht en voor zijn gewrichten. Want hij is inderdaad veel te zwaar wat ook niet goed is voor zijn gewrichten. Ik heb hem 5 jaar terug moeten laten castreren omdat zijn teelballen aan het verharden waren en sindsdien is hij blijven bijkomen, wat natuurlijk ook met zijn leeftijd te maken heeft, want hij beweegt eenmaal minder. Sam woog vroeger 20kg en nu weegt hij 28,6kg, Hij is altijd mee gaan jagen zelfs vorig jaar nog en heeft er nog altijd heel veel plezier in, de laatste jaren is zijn tempo natuurlijk wel vermindert. Ik heb zijn brokken altijd perfect afgeweegt en na zijn castratie heeft hij telkens iets minder gekregen omdat hij bleef bijkomen. Op het laatst kreeg hij nog maar 2x/dag 100gr terwijl hij eigenlijk 300-330 gr/dag mocht hebben. Ik kon hem toch nog niet nog minder gaan voeren. Nu krijgt hij dus Carnibest en ik ben van plan om in de toekomst ook andere kvv's te voeren oa. Haaksbbarf en Bandit. Sinds ik kvv geef is hij nog 1,6kg bijgekomen. Ik geef hem 2x/per dag 200gr Carnibest met een klein beetje groenten erbij voor de vulling. Volgens Carnibest zijn de voedingsadviezen 20-30gr/dag per kg lichaamsgewicht. Als ik dat voor Sam uittel krijgt hij maar 14,8gr/dag per kg lichaamsgewicht. Moet ik hem nu nog minder gaan voeren op zijn leeftijd? Ik hoop dat jullie me hier advies in kunnen geven want ik weet het niet meer.

Weten jullie ook een goed middel of methode wat ik Sam bij de Glucobest kan geven om zijn mobiliteit te vebeteren, dat zijn gewrichten soepeler worden en hij zich beter kan verplaatsen zonder dat hij omver valt?

Vriendelijke groetjes,  :-\ :-\ :-\
#1742406
Bij voeding gaat het niet om de hoeveelheid die wordt aangegeven op de verpakkingen maar om hoe de hond is.
Ik zou hem dus zeker minder gaan geven en dat aanvullen met (veel) meer groente. Overgewicht is bij slechte mobiliteit een onnodige extra belasting. Eventueel kun je een supplement bijgeven als je bang bent dat hij tekorten oploopt maar let goed op dat je niet teveel geeft!

Als hij regelmatig omvalt dan is dat een duidelijke indicatie om hem goed te laten onderzoeken door een goede dierenarts. Er is meer met hem aan de hand dan alleen overgewicht en een gezonde oude(re) hond valt niet zomaar om!!
Gebruikersavatar
Door nova
#1742490
Pillen kun je malen en dan door het voer doen.
Er zijn ook gluco's in poedervorm verkrijgbaar, bijv. van de groene os.
Spiersupport lijkt me ook wel een toevoeging voor Sam, en ook de DA kan met anabole steroiden nog wel wat doen.
Mijn oudje heeft 2 jaar plezier gehad van 3 anabole prikken  ;)
Het is maar wat je wil..
Door Spinky
#1743174
Hoi allemaal,

Dank je voor de goede raad, en ik was zowiezo van plan om met hem naar de dierenarts te gaan om hem eens grondig te laten onderzoeken. Ik wil alleen niet dat ze weer een hoop onnodige dingen gaan doen zoals ze bij mijn vorige hond gedaan hebben en het tenslotte toch niet geholpen heeft (dat verhaal van mijn vorige hond heb ik eens verteld bij het thema "vragen en problemen over gezondheid" bij het artikel "anti-tandplakvloeistof voor drinkwater", op 18 aug., als jullie dit lezen begrijpen jullie me wel waarom ik onnodige onderzoeken wil vermijden).
Ik had de mevrouw waar ik mijn Carnibest altijd haal ook gevraagd of zij soms een middel of methode kende (naast de glucobest) om Sam te helpen met zijn stramme gewrichten, zij doet immers ook aan Bachbloesems, lichaamsmassages, migraine-massages en Bowen-Therapie. Zij stelde me voor om Sam de volgende keer mee te brengen en dat zij dan gratis een Bowen-therapie bij hem gaat proberen. Ik ken deze therapie niet maar misschien heeft iemand van jullie er wel ervaring mee?

Vriendelijke groetjes,  ??? ??? ???
#1743550
Dat je geen uitgebreide onderzoeken wilt laten doen kan ik me voorstellen maar dan nog raad ik je aan om hem goed te laten onderzoeken. Het gaat dan om palperen op pijn, het onderzoeken van de beweeglijkheid van de gewrichten, het testen van de reflexen (zeker bij een hond die soms omvalt om te testen of er neurologische schade is) en eventuele, voelbare tekenen van bijv. artrose en het is altijd goed om een dierenarts te laten kijken hoe hij loopt in diverse gangen.
Dat zijn geen zware onderzoeken die echter wel een indicatie kunnen geven van waar Sam last van heeft en in welke richting het zit.
Bij honden van zijn leeftijd laat ik zelf bij rugklachten oid meestal al niet eens meer rontgenen omdat het mij gaat om symptoombestrijding van het ongemak van de hond en rontgenfoto's mij daarbij dan niet voldoende opleveren.
Wat ook altijd goed is bij een oude(re) hond is een bloedbeeld laten bepalen om te zien of lever en nieren nog naar behoren functioneren.

Er is dus van alles mogelijk zonder vergaand onderzoek.
Door Spinky
#1744022
Hoi Diergedrag,

Ik heb al een afspraak gemaakt bij de dierenarts en woensdag kan ik terecht, ik houd je op de hoogte wat de diagnose is, en alvast bedankt voor het goede advies.

Vriendelijke groetjes,  :) :) :)
Door Spinky
#1745442
Hoi allemaal,

Ik ben vandaag met Sam naar de dierenarts geweest voor onderzoek en Sam had inderdaad weer heel erg last van zijn rug wat natuurlijk ook erg pijnlijk is waardoor hij ook zo wankel op de poten was en regelmatig omviel.
Volgens de dierenarts kwam deze hervalling omdat ik overgeschakeld ben van voer. Ik heb hem verteld dat Sam Royal Canin Light kreeg en een voedingssupplement op basis van glucosamine, wat Sam ook inderdaad kreeg voordat ik ben overgeschakeld naar Carnibest, (want hij ziet natuurlijk ook op zijn computer dat ik al een aantal maanden geen voer meer bij hem heb gekocht), ik heb hem bewust niets gezegd dat ik sinds 2maanden ben overgeschakeld naar Carnibest maar heb hem wel zijn mening hierover gevraagd en gezegd dat er mensen waren op de hondenschool die sinds zij hun hond overgeschakeld hebben op kvv het er veel beter op deden dan op brokken. En inderdaad zoals ik verwacht had was dit allemaal larie en apekool en dat vers vlees helemaal niet goed is voor een hond omdat een hond een omnivoor is en géén carnivoor en dat er een heleboel nadelen verbonden waren aan het voeren van vers vlees. Toen ik zei dat er in Kvv ook botten, groenten en fruit zat gingen zijn haren weer overeind want volgens hem is vers vlees ook heel slecht voor de tanden. Ik antwoorde hierop dat er in brokken veel tarwe wordt gestopt en dat veel honden hier allergische reacties op hebben en dat juist die tarwe wél aan de tanden gaat kleven. Hij haalde toen een geval boven van een klant die teckels had die last van serieuze tandplak, hij had ze op Dental van Royal Canin gezet (wat hij natuurlijk ook verkoopt) en dat die honden na een tijd geen tandproblemen meer hadden, toen de baasjes terug overschakelde naar andere brokken waren de tanden van die honden na 7maanden zo slecht dat hij bij sommige meer dan 13 tanden heeft moeten trekken waaronder ook kiezen. Hij vroeg toen welke brokken die mensen van de hondenschool gaven, ik antwoorde hem dat ik dat niet wist maar dat ik ervan overtuigd was dat ze een heel goede kwaliteit kregen, daarop zei hij : "het wil niet zeggen dat als je een duur voer geeft dat het ook werkelijk goed voer is, als ze bv. Hill's geven weet ik al genoeg en dat ieder zijn vak had en dat er mensen waren die denken dat ze meer weten dan een dierenarts.
Sam kreeg eerder altijd brokken van Royal Canin Veterinariy (eerst Medium Mature, dan Medium Light, dan Weight en osteo, dan obesity en kruidenpillen voor zijn gewrichten waar hij er 2/dag van moest nemen en 1 potje waar ik géén maand mee toekwam kostte meer dan 50€).
Ik weet het allemaal niet meer, is Sam er inderdaad op achteruit gegaan nadat ik op Kvv ben overgeschakeld of heeft dat al veel langer liggen te broeden?
Hopelijk kunnen jullie me wat meer informatie geven want ik ben het noorden kwijt. Ik wil in de 1ste plaats het allerbeste voor mijn honden, maar is het nu mijn schuld dat Sam er zo aan toe is want dat is toch wel het gevoel dat de dierenarts me gaf of heb ik gewoon de verkeerde dierenarts?

Groetjes  :( :( :(
Laatst gewijzigd door Spinky op ma 06 sep 2010, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#1745466
Maar... Wat was er nou precies mis met zijn rug dan? Weet je dat? Heeft hij uitval? Zijn zijn reflexen nog goed? Zo niet zal het misschien zijn dat er iets verschoven is waardoor hij uitval krijgt. Mijn oude dalmaatje had dat ook door een hernia. Daar heeft tannetje koning me goed mee geholpen met acupunctuur en dorit aharon met orthomanuele therapie.
#1745468
Verkeerde dierenarts. Echt waar. Weer zo een die geen flauw benul van voeding heeft maar braaf de verkooppraatjes van de brokkenboeren oplepelt en z'n rekening een tikkie spekt.

Een hond is een carnivoor. Kijk maar naar z'n gebit en naar z'n spijsvertering. Grote knipkiezen waarmee hij niet kan malen, kaken die alleen op en neer en niet zijwaarts kunnen, geen amylase (zetmeelsplitsend enzym) in zijn speeksel, grote elastische maag met zeer zuur maagzuur, korte darm. Inderdaad kan een hond iets aan plantaardig materiaal baas mits het uitgebreid is voorbewerkt (koken, malen, voorverteren in maag prooi) of voor consumptie bestemd (fruit). Betekent dat dat hij ineens een omnivoor is? Nee, natuurlijk niet. Net zo min als de paarden in IJsland die in de winter gedroogde vis krijgen ineens carnivoren zijn.

Moet een hond kauwen? Jazeker. Doet hij dat op brokken? Welnee, de gemiddelde hond schuift die zo naar binnen. Waarom doet meneer Pedigree met z'n Dentsticks zulke goeie zaken als brokken zo geweldig voor de tanden zouden zijn? Onzin dus.
Op kvv kauwt een hond idd niet. Nou zit er ook minder spul in waaruit tandplak geknutseld wordt maar afhankelijk van de samenstelling van het speeksel en de bacterien in de bek kan er nog steeds aanslag optreden. Daartegen helpt om barf-onderdelen te voeren, vleesbotten en flinke lappen pens en/of spiervlees.

Fijn dat de da zo goed weet dat er veel nadelen aan kvv kleven, ik zou dan graag willen weten welke dan wel, en dan niet onzin over omnivoor en kauwen dus.

Jouw hond is aardig bejaard en heeft rugproblemen. Die heeft 'ie opgebouwd in de periode dat hij brokken at. Kunnen we concluderen dat die brokken slecht voor de rug waren. Of we kunnen concluderen dat we niet weten waardoor de rugproblemen ontstaan zijn, of voeding daar ook maar iets mee te maken had of heeft. De da mag uitleggen wat het verband is tussen kvv en rugproblemen lijkt mij zo.

Als ik een glaasje wijn drink en er valt een boom op m'n huis kan ik concluderen dat bomen omvallen doordat mensen wijn drinken. Of ik kan concluderen dat er zeer waarschijnlijk geen verband is tussen de ene gebeurtenis en de andere, ook al volgen ze in de tijd op elkaar. Hetzelfde geldt voor voeding. Als je hond al jaren last van z'n rug heeft en je gaat iets anders voeren volgt daar niet uit dat als z'n rug beter of slechter wordt, de voeding daar verband mee houdt. Het zou misschien kunnen, maar het volgt er absoluut niet uit. Daarvoor moet de da toch echt met een beter onderbouwd verhaal komen.
Door Spinky
#1745477
Hoi,

Een aantal jaren terug hebben ze foto's genomen van Sam zijn rug omdat hij toen ook slecht ter been was, de diagnose hiervan was dat hij een slechte rug had, de juiste termen hiervan kan ik me niet meer herinneren als hij ze al heeft gezegd.
Vandaag heeft hij op Sam zijn rug geduwd en je zag dat Sam inderdaad pijn had als hij op zijn rug duwde. Hij heeft geen verdere onderzoeken gedaan, wel gevraagd of hij een grote inspanning had gedaan (wat dus niet het geval was) en wat ik hem te eten gaf. Sam heeft vandaag 3 spuiten gehad en ik heb medicatie meegekregen die ik vanaf morgen moet beginnen te geven. Heel waarschijnlijk zijn dit pijnstillers en ontstekingsremmers, hij heeft niet gezegd wat hij heeft ingespoten of wat hij heeft meegegeven. Als Sam morgen niet aanzienlijk beter was moest ik terug op consultatie komen.

Groetjes,  ??? ??? ???
#1745561
Hmmm. Ik zou om een gedegen diagnose vragen plus een uitdraai van de medicatie. Altijd fijn als je weet wat de da vindt en wat er in je hond gaat. Mijn da is tamelijk anti-vers maar legt altijd haarfijn uit wat hijervan denkt, wat hij vindt dat er zou moeten gebeuren en waarom. Hij legt ook de medicatie altijd goed uit.
Om te weten hoe je ermee om moet gaan en wat de vooruitzichten zijn is het toch wel belangrijk dat je weet wat hij denkt dat er aan de hand is en wat zijn therapie inhoudt.
Qua diagnose vind ik op de rug duwen en constateren dat de hond pijn heeft niet overhouden maar mischien kan een van de dierenartsen hier op het forum er iets over zeggen?
Door Truus
#1745632
Poeh zeg, het ergste vind ik nog de discussie van je dierenarts over het voer en jouw de schuld geeft van eigen schuld dikke bult terwijl je je zo'n zorgen maakt om je hond.
Ik zou geen discussie meer aan gaan over wat je voert bovendien zou ik eens foto's van de rug laten maken.
Zelf geef ik mijn hond van 15 jaar een pijnstilling en CortaRX.
Overigens vraag ik ook altijd een uitdraai van de gegeven medicatie, altijd makkelijk als je onverwachts naar een andere DA moet.
Beterschap met Sam.
Door Spinky
#1745694
Hoi allemaal,

Bedankt voor de steun, ik overweeg trouwens om een andere dierenarts te zoeken, het is al meerdere keren gebeurd dat hij me schuldgevoelens geeft over iets waarvan ik zeker weet dat ik het goed doe, en hij mag van mij best zijn mening geven over het voer wat hij verkoopt en ik kan kritiek ook heel goed verdragen, maar ik vindt dat hij wel ook open moet staan voor andere zaken wat hij nu toevallig niet verkoopt en dit niet direkt de grond moet inboren en afschrijven als larie en apekool en andere mensen afschrijft als onbekwaam en zichzelf als DE dierenarts uitgeeft terwijl hij zelf ook fouten maakt. Hij vermelde vandaag ook nog dat hij me er altijd tussen in nam, terwijl ik altijd keurig op voorhand een afspraak maak, en toen dacht ik in mijn eigen, dat mag ook wel, wat geld heb ik hier al die jaren(15jaar!) al achtergelaten! En ik kan je met zekerheid zeggen dat ik NOOIT naar een frank heb gekeken als het mijn dieren betrof, ik heb altijd alles gedaan wat hij gezegd heeft dat ik moest doen en ik heb altijd het zekere voor het onzekere genomen, maar ik voel me bij hem echt niet goed meer, hij geeft me zelfs het gevoel dat ik geen goed baasje ben terwijl ik mezelf tekort zou doen om mijn dieren alles te geven. Nee ik heb hierbij echt geen fijn gevoel meer vandaar dat ik sterk overweeg om een andere dierenarts te zoeken.

Vriendelijke groetjes, 
#1745964
Wat rot voor je!
Ga zo snel mogelijk naar een andere dierenarts en laat Spinky nog een goed onderzoeken naar de klachten die hij heeft (rug en dan vooral de neurologische kant vanwege het omvallen).
Zoals al gezegd is een hond een carnivoor en dat is simpelweg aan het gebit te zien. Als je dierenarts dat al niet snapt dan zou ik de rest maar met een korrel zout nemen.
Zijn info over het voer en de relatie met de rugklachten is totale onzin en des te stuitender omdat hij Spinky niet eens goed heeft onderzocht. Jouw hond heeft serieuze klachten en je gaat naar een dierenarts die zowel jou als je hond serieus neemt!!
Ieder zijn mening over voer maar zoek een dierenarts die jou op zijn minst wil helpen!

Er zijn hier zoveel mensen die ervaringen hebben met dierenartsen. Is het een idee om te zeggen in welke regio je woont zodat andere barfers je een goede dierenarts kunnen aanraden?
Laat je niet van de wijs brengen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door