Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Linda_Bonbon
#1740561
Hallo allemaal :)

Ik heb ook al een bericht in de katten-afdeling geplaatst, maar wil hier ook nog een topic openen voor de vragen over kvv (en een stukje barf) voor de hond.

Mijn ouders hebben een hond (Cootje, een parson russell terrier van 10 kg ongeveer) die momenteel brokken krijgt. Laatst heb ik hem een pakje smuldier gegeven en hij vond het erg geslaagd. Nu wil ik hem graag overzetten van brokken op kvv, maar weet niet of mijn ouders het hier mee eens zijn. Zij zijn tenslotte zijn baasjes en degene die hem moeten voeren. Nu zeiden mijn ouders dat ik hem dan wel in het weekend mag verwennen met smuldier (dus ipv zijn brokken, niet als extra). Maar is dat wel goed? Ma t/m vr. brokken en za. + zo. kvv? Ik weet dat het beter is om hem helemaal over te zetten op kvv, maar stel dat mijn ouders dat niet willen, is het dan beter voor hem om volledig op brok te blijven, of is 2 dagen kvv per week beter dan helemaal niks?

Ik wil hem ook een keer verwennen met een stuk vlees, bot, of wat dan ook. Kan dit wel als de hond verder alleen maar brokken krijgt? Ik heb gelezen dat het qua spijsvertering niet goed is om allebei te doen, dus brokken én vers. Maar ik hoor van meerdere mensen dat ze naast de brokken als verwennerij wel eens een kippenboutje (of wat voor vlees dan ook) geven. Zijn die mensen dan allemaal verkeerd bezig, of kan het niet zo'n kwaad?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1740578
Het is niet schadelijk voor een hond als hij in het weekend een keer echt eten krijgt :)  "Verwen" hem dus gerust met wat vlees in het weekend. Brokken + kvv hoeft geen probleem te zijn. sommige honden houden wat mindere ontlasting, maar in de regel gaat het prima samen. Omdat brokken het maagzuurt ernstig verwateren is het niet raadzaam om in één maaltijd brok + bot te geven. Wat beginnersbotjes in het weekend is weer geen probleem. maar zwaarder spul zou ik 'm voorlopig ook niet geven.
Door Truus
#1740667
Verwen hem maar lekker in het weekend en hopelijk zien jouw ouders dat het hondje veel minder poept en compacte drolletjes heeft in plaats van de brokkendrollen. Dat alleen al is een bewijs. De vacht gaat er beter uit zien en ze stinken niet meer .
Hoop dat je je ouders nog een keer over kan halen  :)
#1740669
[quote="Angelique"]
Het is niet schadelijk voor een hond als hij in het weekend een keer echt eten krijgt :)  "Verwen" hem dus gerust met wat vlees in het weekend. Brokken + kvv hoeft geen probleem te zijn. sommige honden houden wat mindere ontlasting, maar in de regel gaat het prima samen. Omdat brokken het maagzuurt ernstig verwateren is het niet raadzaam om in één maaltijd brok + bot te geven. Wat beginnersbotjes in het weekend is weer geen probleem. maar zwaarder spul zou ik 'm voorlopig ook niet geven.
[/quote]

Hiermee bedoel je dus dat de hond, door de brokken, een wat mindere ontlasting heeft, en dat dat niet verbetert door 2 dagen vlees in de week? De hond van mijn ouders heeft best wel goeie brokken en gelukkig geen last van slechte ontlasting dus daar doen we het niet voor :)

Volgens jou kan het dus best dat de hond doordeweeks brokken krijgt en 's weekends kvv en wat lekkers als een bot ofzo? Maar hoe zit het dan met het volgende wat ik in de bieb las:

"Geef even geen extra groentepuree, vis, kippennekken, etc. Laat de ex-brokken hond maar eerst even goed wennen aan het versvlees. De darmen moeten eerst aansterken."

Hoe lang moet de hond wennen en wanneer zou ik dan kunnen beginnen met wat 'echt' vlees of bot? En kan een hond eigenlijk wel echt wennen, als ie alleen in het weekend maar vlees krijgt?
#1740673
[quote="Truus"]
Verwen hem maar lekker in het weekend en hopelijk zien jouw ouders dat het hondje veel minder poept en compacte drolletjes heeft in plaats van de brokkendrollen. Dat alleen al is een bewijs. De vacht gaat er beter uit zien en ze stinken niet meer .
Hoop dat je je ouders nog een keer over kan halen  :)
[/quote]

Zou je ook verbetering in de ontlasting kunnen merken dan als ie het maar 2 dagen van de 7 krijgt? Niet dat ie problemen heeft met zijn ontlasting hoor, hij poept (volgens mij) gewoon netjes 1x per dag, maar wie weet kan het nog beter ;) En de vacht zou misschien wel wat beter kunnen, hij verhaart nogal. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ie geplukt moet worden, maar mijn ouders daar nogal laks in zijn en dat dus nog steeds niet gedaan is..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1740733
[quote="Linda_Bonbon"]
Hiermee bedoel je dus dat de hond, door de brokken, een wat mindere ontlasting heeft, en dat dat niet verbetert door 2 dagen vlees in de week? De hond van mijn ouders heeft best wel goeie brokken en gelukkig geen last van slechte ontlasting dus daar doen we het niet voor :)

Sommige honden krijgen slappen ontlasting van brok en kvv in één maaltijd. Bij die honden benje dus verplicht de maaltijden te scheiden.


Volgens jou kan het dus best dat de hond doordeweeks brokken krijgt en 's weekends kvv en wat lekkers als een bot ofzo? Maar hoe zit het dan met het volgende wat ik in de bieb las:

"Geef even geen extra groentepuree, vis, kippennekken, etc. Laat de ex-brokken hond maar eerst even goed wennen aan het versvlees. De darmen moeten eerst aansterken."

NIet iedere hond schakelt even lekker over en wanneer een te snelle overschakeling problemen geeft dan hou je het nieuw aangeboden even plain and simple. Als Jr het leuk doet met die Smuldier, dan is wat erbij doen geen probleem. Je moet het toch altijd eerst geven om te weten hoe het valt.

Hoe lang moet de hond wennen en wanneer zou ik dan kunnen beginnen met wat 'echt' vlees of bot? En kan een hond eigenlijk wel echt wennen, als ie alleen in het weekend maar vlees krijgt?
[/quote]

Gewon vlees is nooit een probleem, zekr niet als smuldier geen probleem is. Gaat alles goed, dan kun je na een paar weekjes wel een kipkarkasje of wat nekjes erbij geven.
#1740743
Ah, ok, duidelijk verhaal. Heel erg bedankt. Heb al een hoop geleerd vandaag ;D
Kan niet wachten tot ik komend weekend Cootje weer een bakje smuldier voor kan zetten. En misschien dus zelfs wel een lapje vlees.
Maakt het bij vlees niet uit van welk dier het is? Een kippenek is dus een beginners-bot, is er ook een beginners-vlees? Of zit daar geen verschil in?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door