Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1738981
Onze Scotch is bezig met een tweede ronde verharen, heb ik de indruk. Hij verloor altijd een hoop ondervacht in het voorjaar, maar nu, eind augustus, kan ik de losse plukken ook moeiteloos uit zijn vel trekken. Gisteravond heb ik hem uitgebreid geborsteld, en er kwam echt een gigantische hoeveelheid uit - allemaal wit dons, geen zwarte dekharen. En als ik nog een half uur was doorgegaan, was diezelfde hoeveelheid er waarschijnlijk nog eens uitgekomen.
Het is een halve husky natuurlijk dus hij kan wel wat missen, en zijn vacht ziet er geweldig mooi uit en is nog lang niet kaal, maar ik vraag me af of er iets is wat ik in de gaten moet houden? Of kan dit een vertraagde barfreactie zijn (we barfen nu iets meer dan een jaar), dus een soort schoon schip maken in de huishouding, alle ouwe troep eruit?
Het viel me op dat de buitenshuis levende husky's in Zweden ook allemaal losse plukken vacht vertoonden op schouders en flanken (daar waar het bij Scotch ook loslaat), dus misschien is het gewoon des husky's?
Ik vraag het maar even na, want ik kan me niet herinneren dat hij voorheen ooit zoveel haar verloor rond deze tijd van het jaar. Voor de volledigheid: hij is bijna 7, barft dus sinds iets meer dan een jaar en is verder niet anders dan anders.
Door Anthraciet
#1738984
De harige monsters hier zijn ook allemaal aan het verharen hoor, dus maak je geen zorgen! ;)
Zelfs onze Dara is aan het verharen, alleen bij haar merk je dat niet zo omdat het veel minder is :biggrin2:

Maar de Mallesnoetjes verliezen komplete honden per dag, daar is echt niet tegenop te vegen/opruimen :o
Door Anne in Zweden
#1738990
O gelukkig! Ik kan inderdaad inmiddels wel een nieuwe husky samenstellen uit al het materiaal dat Scotch achterlaat... Maar waarom ruien ze nu zo? Je zou toch denken dat ze iedere haar kunnen gebruiken nu het koude seizoen eraankomt?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1739007
Mijn paardje is z'n zomervacht aan het verruilen voor de wintervacht, er komen ook bossen haar vanaf.  Zou het bij husky's soms ook zo gaan?  :-\
Geen idee hoor, ik doe maar een gooi......  ;)
Door lidija
#1739009
hier ook gigantische haarballen, kleine schaapjes haal ik eraf tijdens kammen  :).
Wel vreemd nog nooit zo heftig gehad, merkte helemaal niet veel meer van het verhalen sinds ik versvoer.
Door charmed
#1739015
Hier ook 2 die ik helemaal kaalgeplukt heb, dus de rest zal ook wel komen. De ondervacht moet er altijd zo snel mogelijk uit, zodat ze weer een lekker nieuwe ondervacht kunnen krijgen.
Door hannabelgje
#1739065
De haren moeten in de winter natuurlijk in een perfecte conditie zijn. Daar willen ze dan graag nieuwe haren voor hebben. Dus de oude moeten dan plaatsmaken. Hier zijn ze alweer bijna klaar.

groetjes van Hanna.
Door Anne in Zweden
#1739081
Ik denk dat ik één piepklein detailtje vergeten ben toen ik me zorgen maakte om het feit dat Scotch normaal gesproken nooit in het najaar verhaart: we hebben acht jaar in Zuid-Europa gewoond, en daar zijn de winters natuurlijk niet van dien aard dat hij een nieuwe vacht nodig heeft... Dit is de eerste keer sinds onze verhuizing naar Duitsland dat hij winterklaar moet worden gemaakt! ;D

Een hele opluchting dat hij dus gewoon een normale husky blijkt te zijn.  :animal_rooster: Misschien moet ik die ene hersencel van me toch wat vaker water geven. :shy:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door