Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1740231
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier :)
Ik ben Linda, en heb me hier aangemeld om wat meer te weten te komen over andere voermethoden dan enkel de welbekende brokken. Ik heb zelf geen honden en katten, ik ben hier voor de kat en hond van mijn ouders.

Korte introductie:
Kat Bonbon (vandaar mijn nickname ;)), 6 jaar oud, hele slechte eter, soms enkele kale plekjes op haar kopje, slecht in de vacht. De bekende problemen met brokvoeding, denk ik. Soms eet ze een bepaald merk brokken een poosje (meestal hooguit enkele weken) heel goed, en dan ineens heeft ze er genoeg van en weigert ze te eten. Dit tezamen met haar slechte vacht (ze verhaart het hele jaar door behoorlijk) en de kale plekjes op haar hoofdje heeft mij aan het denken gezet om haar over te zetten op andere voeding.

Hond Cootje, ongeveer 3 jaar (gokje, marktplaats-hond :)), eet op zich prima maar heeft niet altijd evenveel zin in zijn brokken. Verder geen gezondheidsproblemen behalve dat ie wat veel haren verliest, maar dit kan ook komen omdat ie geplukt moet worden af en toe maar mijn ouders daar (naar mijn idee) te lui voor zijn om dat te laten doen (heel slecht, ik weet het.. zucht)

Ik heb al best veel gelezen over barf en kvv, nou weet ik al zeker dat mijn ouders NIET zullen gaan barf-en, dus dat kunnen we alvast buiten beschouwing laten :), maar kvv voor voornamelijk de kat, lijkt ze geloof ik wel wat. Het moet allemaal niet te moeilijk, dus kvv zou ideaal zijn voor ze. In de hoop dat de kat het eet natuurlijk, want ik heb hier al heel wat verhalen gelezen over de strijd die daar soms voor gevoerd moet worden.... en dáár hebben mijn ouders dus géén zin in. Hebben jullie tips om haar toch zo ver te krijgen dat ze kvv zou willen eten? En wat is de beste kvv voor katten (die ook makkelijk verkrijgbaar is, liefst gewoon in een winkel en niet via internet want dan moet je altijd hele grote hoeveelheden bestellen). Ik had al iets gelezen over de kvv mengen met iets wat ze héél lekker vind, alleen dat is er eigenlijk niet.... Er is eigenlijk niks wat ze écht lekker vindt, enkel misschien het vocht van tonijn uit blik, maar dat zou betekenen dat mijn ouders elke dag een blik tonijn moeten gebruiken wat ze vast niet willen.

De vragen die ik heb betreffen voornamelijk Cootje. Ik heb hem laatst een bakje smuldier compleet gegeven. In het begin zag je hem kijken van 'wat zet je me nu toch voor, wat moet ik hier mee?!', maar hij heeft zijn bak helemaal leeggegeten en hing daarna de bak nog helemaal uitlikken dus ik geloof wel dat ie t lekker vond :) Kan het kwaad om hem doordeweeks op brokken te laten staan, en hem in het weekend (als ik bij mijn ouders ben) smuldier compleet te geven? En ik zou hem heel graag ook eens wat anders willen geven, iets barf-achtigs. Wat is een goed beginners stuk vlees, bot, of wat dan ook? Hij heeft dus nog nooit wat anders gehad dan brokken en 1x smuldier. En waar koop ik zoiets dan, heb al het hele internet afgespeurd maar nog niks gevonden wat in kleine hoeveelheden wil verzenden naar brabant. Ik vond de site van Herby echt ideaal, alleen daar moet je voor minimaal 60 euro (geloof ik?) bestellen, en dat schiet natuurlijk niet op als ik het maar voor af en toe wil hebben.

Even op een rijtje:
- Hoe kan ik het beste de kat overzetten naar kvv, en hoe krijg ik haar zo ver dat ze het wil eten? Mengen met iets is dus geen optie omdat ze zo ongeveer overal haar neus voor ophaalt. (toen ik haar trouwens een heel klein beetje smuldier gaf van Cootje, at ze dat wel! Maar waarschijnlijk was dat eenmalig, zoals bijna alles bij haar....)
- Wat kan ik Cootje geven voor de afwisseling, wat is goed voor een beginner? En waar haal ik dat dan vandaan?
- Kan het kwaad om hem doordeweeks brokken en in het weekend smuldier te geven?

Ik heb vast binnenkort nog veel meer vragen, maar dit was het tot nu toe even ;)

Bedankt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1740267
welkom!

ik ben niet zo thuis is de hondenwereld, want ik heb alleen maar katten. je kan natuurlijk ook je vragen stellen in de hondenafdeling hier op barfplaats.

Weet je zeker dat de kale plekjes van de kat niet komen door parasieten of schimmels? Het zou geen gek idee zijn dat even door de dierenarts uit te laten zoeken, denk ik.

Katten zijn niet zo makkelijk over te zetten, maar soms hoef je geen meng-middel te gebruiken, er zijn namelijk ook katten die niet moeilijk doen en het gewoon opeten. Mijn dikke Sien luste ook nooit zo brokjes, maar kvv at ze in 1x zonder morren op. Er staat wat algemene tips in de sticky over katten&kvv. Je kan overigens wel voor een wat langere tijd blikvis gebruiken als meng-middel, maar natuurlijk niet té lang. Soms is het gewoon uitproberen wat een goed meng-middel is. Zo houdt Ot van mij erg van tartaar van Albert Heijn.

Beginners botjes voor honden zijn geloof ik kipnekken en -vleugels (gewrichtjes inknippen) en halve of hele kwartels. Eventueel even voorhameren, bij honden groter dan kat hoeft dat volgens mij niet eens. In het begin het botje zelf aan de ene kant vasthouden en zo je hondje goed leren knagen. Honden willen nog wel eens alles in 1x naar binnen gooien, ook als dat niet past. Bij katten heb je dat minder en die leren daarmee sneller en optimaler te knagen volgens mij.
Meestal zit er al behoorlijk wat kip in de kvv, dus een andere diersoort als knaag-erbij is dan wel gewenst. Je kan dan kwartels nemen, of parelhoen (is ook niet zo hard) of konijn. Konijnvoorpootjes zijn niet zo hard en vrij makkelijk te knagen.
Ik ben er echt geen voorstander van om brok erbij te geven, ook niet voor honden. Brok heeft namelijk een ander maagmilieu nodig om te verteren en iedere keer moet je hond dan omschakelen. En buiten dat zijn brokken gewoon echt niet gezond. Ik eet ook wel eens een snoepje oid, maar niet door de weeks Mac en KFC en in het weekend wel groente en gezonde dingen. Ik eet gewoon altijd groente en gezonde dingen, en heel soms Mac of KFC.

Ook in Braboland kan je barfen. Zowel Herby of Richard en Lupa en Dogshape leveren daar. Als je in West-brabant zit, kan je ook zelf afhalen bij Dogshape, en voor Oost-brabant bij Lupa. Als je zelf gaat afhalen, zit je niet aan een minimum bezorgbedrag vast. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om met mensen samen te bestellen. De oproepjes vind je in de verzamelplaats.
Voor West-brabant zou je denk ik meeste kans maken om met Natasja mee te bestellen en voor Oost-brabant weet ik dat zo snel niet (ik zit niet in die hoek).
Dingen als kippennekken en -vleugels kan je meestal ook op de markt, poelier of bij de lokale vleesturk halen. Er staat ergens bij de hondenafdeling (de verzamelplaats of de aangeboden-afdeling) een à la carte-lijst. Kijk daar voor adressen.
#1740291
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Altijd fijn als er mensen met je mee denken :) Ik wist niet waar ik mijn bericht moest plaatsen omdat het dus zowel over kat als over hond ging, dus heb ik maar voor dit hoekje gekozen ;)

Het stuk katten&kvv had ik al helemaal doorgelezen inderdaad. Ik ga Bonbon komend weekend gewoon een bakje kvv voorzetten en dan kijken we wel wat ze er mee doet. Eventueel even warm maken, of dus tonijnvocht er overheen. Tartaar is ook wel een goed idee ja. Ben benieuwd. Als het mijn eigen kat was zou ik er alles aan doen haar over te zetten, maar ik vrees dat mijn ouders er weinig zin in hebben om er veel moeite voor te doen.. Hoe jammer dat ook is.

De plekjes op haar kopje zijn niet van parasieren of iets dergelijks, ik ben laatst met haar naar de DA geweest en die heeft het helemaal onderzocht. Volgens hem was de kans het grootst dat het komt door het elke keer wisselen van brok, maar ja dat wisselen moet wel anders eet ze helemaal niet.

Aha, dus voor Cootje zou ik beter iets anders kunnen nemen dan kip... Had toevallig net ergens gelezen dat kippenekken heel geschikt zijn voor de beginner, maar dat is dan dus niet handig als ie die dagen al kvv met kip krijgt? Kwartel, parelhoen of konijnenvoorpootjes.... Zou niet weten waar ik die vandaan zou moeten halen, haha.

Zal eens met mijn ouders overleggen of we Cootje niet helemaal op smuldier of een andere kvv kunnen zetten. Helaas heb ik hier weinig over te zeggen omdat het niet mijn dier is.

We zitten trouwens in oost-brabant, in Eindhoven. Lupa is helaas een heel eind weg, zo'n 50 km. In ieder geval te ver om alleen maar een paar probeer-dingetjes te kopen. Als er iemand in de omgeving van Eindhoven of Helmond is die dit leest en die zegt 'ik heb nog wel wat in mijn vriezer wat je mag overkopen om te proberen', dan schroom niet om te reageren ;) haha

Ik zal die lijst met adressen eens nazoeken, bedankt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1740302
er zijn zeker ook barfers in eindhoven en helmond, ik weet alleen niet zo snel welke namen daarbij horen. je kan eens een oproepje in de aangeboden/gezocht-hoek zetten met je vraag voor 2 kippennekken en een konijnenvoorpootje ofzo.
#1740371
Ik zou gewoon ook ff een berichtje in de hondenhoek onder kvv zetten, wel zo makkelijk  ;)
Ook voor honden geldt dat brok niet best is en vers stukken beter. Ik zou bij jullie in de buurt eens kijken bij dierenwinkels wat die in de vriezer hebben en daarmee beginnen. Dan hoef je ook geen giga-vriezer in de schuur tezetten (voorlopig  ::)). Dat Cootje het graag eet moet voor je ouders toch ook fijn zijn lijkt me zo.
#1740528
Mevroi Kruim schreef: Ik zou gewoon ook ff een berichtje in de hondenhoek onder kvv zetten, wel zo makkelijk ;)
Ook voor honden geldt dat brok niet best is en vers stukken beter. Ik zou bij jullie in de buurt eens kijken bij dierenwinkels wat die in de vriezer hebben en daarmee beginnen. Dan hoef je ook geen giga-vriezer in de schuur tezetten (voorlopig ::)). Dat Cootje het graag eet moet voor je ouders toch ook fijn zijn lijkt me zo.
Een giga-vriezer voor de hond/kat gaat er zowiezo niet komen, het is al heel wat als ik m'n ouders overtuigd krijg van de kvv ;)
Smuldier heb ik vorige keer gewoon bij de AH gehaald, lekker makkelijk. Da's het belangrijkste voor mijn ouders denk ik (en natuurlijk ook dat het goed is voor het dier), dat het makkelijk verkrijgbaar is.

En idd, ze vonden het volgens mij wel leuk dat ie zo enthousiast was over de kvv, dus hopelijk ga ik ze over kunnen halen om helemaal op kvv over te stappen en niet alleen in het weekend.

Ik ga even een topic openen in het honden gedeelte denk ik, want ik zit hier in de verkeerde hoek met m'n vragen over Cootje, geloof ik :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door