Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ewald en Stephanie
#1739263
Na wat commentaar te hebben gehad, beter gezegd opbouwende kritiek, ben ik begonnen met de 3e BARF (ver)maaltijd.
Omdat ik eerst wil kijken wat ze wel en niet lusten hou ik de ingedienten nog simpel.
Kip vinden ze lekker, kippenlever door de mix eten ze ook, Konijn is op dit moment favoriet (heel gevild konijn inclusief lever, longen hart, en niertjes maar exclusief kop), en mijn laatste probeersel was hele Kwartels malen (zonder veren) en op advies van Mevroi Kruim
extra bot (in dit geval Kippenkarkas) toegevoegd (20% bot totaal van het geheel) en ietsje extra orgaan toegevoegd (wat lever, en hart (2x zoveel lever als hart)
Het kippenmenu bestond uit de Hele kip van 2 kilo, kuikenbout, kipkarkas, kippenlever kippenhart en kippenmaag.
Dit om te kijken of de maag de mix verziekt of niet, ik heb hier gelezen dat er katten zijn die absoluut geen maagjes blieven.
Als dit goed gegeten wordt gaat er de volgende keer ook wat niertjes bij.
Zo krijg ik langzaam aan een beeld van wat ze wel en niet lusten, Lamslever moeten ze bijvoorbeeld niet, dat wordt dus kippenlever of konijnenlever, eend ga ik nog proberen.
Sorry mevoi Kruim dat ik ook kip gebruik :-[ maar ze vinden het lekker en ik ben al lang blij dat ze rauw eten.

Maar nu ze mijn mixjes gaan eten laten ze de Carnibest links liggen, dat eten ze niet meer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1739320
ow, hier vinden ze kip ook helemaal het einde. wel dood graag (levende zijn eng) en zonder veren, voor Ot ook nog eens voorgemalen. dus hier eten ze toch ook aardig wat kip. natuurlijk ook wel andere dingen, maar wild ofzo blieven ze niet.
hier eten ze overigens wel maagjes. gespoelde maagjes vinden ze alle2 best lekker. Sien lust ook eendenmaag (eendenlobsnit bij Lupa, of voor ruim 6 euro de kilo bij Dun Yong uit de vriezer). Ik heb een keer de maag uit een eendenkarkas gevist en het stro handmatig er uit gepeld, maar die maag moest Sien niet.
lamslever krijgen ze hier niet, wel kip-, konijn- en eendenlever.
Door Too
#1739383
:D, t blijft een mens bezighouden he?!

Botpercentage, 20%, is kaal bot toch?

Hier vinden ze kippenlever en nijnenlever erg lekker, 'gewoon' lam YUKK en biologisch lam gaat een beetje zuchtend naar binnen
Kippen- en eendenmaag zijn lekkerr [zoals bijna alles, ze zijn best makkelijk]
Vanwege 2 kleine eters en bijpassende vriesruimte voer ik alleen lamsnier -die zijn per stuk te koop bij de vlees-islamiet- en ook dat gaat zonder meer naar binnen.


K moet wel erg lachen ... CB-weigeraars ... dat is een compliment voor je kookkunst!!
Door Ewald en Stephanie
#1739401
Too schreef: :D, t blijft een mens bezighouden he?!

Botpercentage, 20%, is kaal bot toch?

Hier vinden ze kippenlever en nijnenlever erg lekker, 'gewoon' lam YUKK en biologisch lam gaat een beetje zuchtend naar binnen
Kippen- en eendenmaag zijn lekkerr [zoals bijna alles, ze zijn best makkelijk]
Vanwege 2 kleine eters en bijpassende vriesruimte voer ik alleen lamsnier -die zijn per stuk te koop bij de vlees-islamiet- en ook dat gaat zonder meer naar binnen.


K moet wel erg lachen ... CB-weigeraars ... dat is een compliment voor je kookkunst!!
Ja dat is kaal bot, ik heb in excel een rekentabelletje gemaakt zodat ik snel kan uitrekenen wat de percentages zijn.
Ik ben ervan uitgegaan dat karkassen en vleesbot 50/50 bot/vlees bevatten, en dat hele beesten tussen de 10-15% bot bevatten.
Ik kwam bij de kip, op de volgende getallen uit.

Kaal bot 16%-20%
Vlees 71-75%
Orgaan (lever,hart,maag) 10% waarvan de helft lever.

Misschien de volgende keer meer bot? volgens het model van Lonsdale zit ik volgens mij aardig in de richting.
Volgende keer een niertje erbij en dan begint het volgens mij wel ergens op te lijken.
Laatst gewijzigd door Ewald en Stephanie op di 31 aug 2010, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1739426
Neej hoor, als je katzen t er 'goed op doen' [meer omdat 'we' hier meestal in bevleesd bot-percentages rekenen]..

ik kom ook niet aan 25% kaal bot, k denk dat dat vanuit t 'species appropriate' ook wat hoog is
T blijft natuurlijk een lastig verhaal :gekweekt vs wild, calcium/fosfor,verkrijgbaarheid en al dan niet betaalbaar.. je kent de riedel ;)

Als compromis voer ik elke week een paar keer wild [spiervlees] en vind ik kwartel, duif en patrijskarkas/-boutjes prachtige botbronnen naast een stukje nijn, parelhoen en de nodige kipdingen
En af en toe fluit ik mezelf een beetje terug als ik dreig door te slaan .... ;)
dat wat de huidige populatie krijgt is al zoveel passender dan waar ouwe Omo 22 mee mocht worden..
Door Ewald en Stephanie
#1739628
Too schreef: K moet wel erg lachen ... CB-weigeraars ... dat is een compliment voor je kookkunst!!
Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet erg, CB ging al met lange tanden, nu helemaal niet meer.
Ik weet nu in ieder geval precies wat er in het voer zit.

Het enige van CB wat ze nog wel lekker vinden zijn de gedroogde spiervleeshapjes.
Door flin
#1739774
misschien heb je hier nog wat aan?

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

je kan idd met 2 maten meten:
alleen je bot % in de smiezen houden, (naar verhouding vlees en orgaan)
of
ook rekenen met ca : fosfor verhouding, naar 't ideaal beeld zoals een klein knaagdier in elkaar steekt...

om niet door de bomen 't bos meer te zien
ist in mijn ogen slim om te bedenken dat een heel knijn (nah, zonder die darm) een prachtige verhouding heeft, daar zou 'k nix aan veranderen, of toevoegen oid, en jah, een knijn heeft maar zo'n 10 % kaal bot

bij een volgroeide kip (wat je zegt 2 kg  :) ) zou ik er vanuit gaan dat 't een volgroeide kip is, en ook daar zou ik nix kwa andere onderdelen meer aan toevoegen...gewoon kip malen met organen en basta

kwartels idem, zeker de ex-leggers

zelf zou 'k liever ook geen verschillende diersoorten in 1 maalproduct zien;
mwjah, concessies zul je misschien moeten maken, of om aan 'n nieuwe smaak te wennen, of om bepaald orgaan toe te voegen

zelf maal 'k niet, maar hak regelmatig...dan blijft er 'n redelijk fijne prak over die nog wel aan elkaar hangt met slierten, en zet de katzels ertoe toch te moeten knagen, (niet oplikken) voor 'n heel knijn bv is dit handig,
een heel knijn krijgen de 2 jodocussen niet in 1 keer weg,
en zodoende krijgen ze toch een hele maaltijd met bot, vlees en orgaan van 1 prooidiersoort

't viel me trouwens tegen wat er van 'n kilo-knijn-in-vacht overbleef: 480 gram  :o (zonder maag en darmen)
de maag wil 'k nog eens proberen te pellen, maar twas zo al genoeg gefrut.. 8)

met de biologische kippenruggen idem dito, die zijn behoorlijk fors, ze krijgen 't niet vaak, maar ze vinden 't errug smakkelijk

kleine knagerts is toch werkelijk 't allermakkelijkst om te voeren... :D als ze 't vreten dan hëhëhe
Door Ewald en Stephanie
#1740086
Bedankt voor jullie reacties, suggesties en adviezen. :biggrin2:

Het gaat me ook wel lukken, ben ik wel van overtuigd, is me met Die groene Draak van ons ook gelukt.
En dat is ook niet eenvoudig zo'n exotische planteneter die in het wild een dieet bij elkaar scharrelt waarbij de Ca:P verhoudingen makkelijk 5:1 zijn of nog veel hoger in Ca.
Een aantal boombladeren in Nederland halen deze waardes gelukkig ook met gemak.
de rest is aanvullen met af en toe Calcium lactaat.
Ik ben dus wel van het 1 en ander op de hoogte, alleen moet ik het nog vertalen van Planteneter naar Vleeseter en daar zijn jullie me al heel behuplzaam bij geweest. :thumbup:
1 ding is iets eenvoudiger met die groene zonaanbidders en dat is vit. D3, dat halen ze niet uit hun voeding (is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek) maar enkel uit UVB licht.
Je moet alleen wel de juiste UVB lamp kiezen, dat was dan wel weer even wat lastiger :-\ , 13 jaar geleden was daar nog niet veel onderzoek naar gedaan, heb toendertijd voor een lamp gekozen die vandaag de dag nog steeds 1 van de betere UVB lampen is  :)

Oei, ik dwaal verschrikkelijk af. :D

Om schijnbare tekorten te vermijden wil ik daarom zoveel mogelijk hele prooidieren  benaderen alles door de Porkert malen (vrij grof) en klaar.
Kwartel maal ik in z'n geheel, halen jullie de darmen eruit? of voeren jullie deze in z'n geheel?

Ik weet overigens niet of de huid van onze haarballen vitamine D3 aanmaakt onder invloed van UVB uit de zon, dringt er wel genoeg UVB door de vacht naar de huid?
Zonder vitamine D3 kun je de opname van Calcium in de botten sowieso wel vergeten, zijn in de reptielenwereld nog hele volksstammen die daar geen rekening mee houden, vit D3 metabolisme is voor reptielen en zoogdieren voor een groot gedeelte hetzelfde.
Ik heb een aantal jaar geleden de eer gehad om een wetenschappelijk onderzoek over vit D3 metabolisme bij komodo Varanen te mogen vertalen, zo ontzettend interessant.

De link die Flin hierboven heeft gegeven is ook meteen op de harde schijf gekopieerd, en ga ik verwerken in mijn Excel tabelletje.
Als jullie nog meer van dit soort nutrient gegevens hebben hou ik mij aanbevolen, zo mis ik nog wat waardes die in muizen zitten (ooit hoop ik dat ze die hier ook gaan gaan knagen).
Van Konijn mis ik ook het 1 en ander.
De USDA nutrient database ligt voor onderhoud uit de lucht , ik weet niet of daar nog wat te vinden is?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1740244
ik voer alleen kale kwartels waar de darmen al uit zijn; Sien doet namelijk erg truttig over kwartel met veer en darm, zelf als ik ze er eigenhandig uithaal. Ik maal alleen voor Ot, omdat zij weigert hele vleesbotten te knagen. Sien weet wel hoe haar tanden werken.

Over reptielen kan ik je weinig vertellen, ik heb alleen een tuinslang.
Door Mevroi Kruim
#1740363
koekje schreef: ik voer alleen kale kwartels waar de darmen al uit zijn; Sien doet namelijk erg truttig over kwartel met veer en darm, zelf als ik ze er eigenhandig uithaal. Ik maal alleen voor Ot, omdat zij weigert hele vleesbotten te knagen. Sien weet wel hoe haar tanden werken.

Over reptielen kan ik je weinig vertellen, ik heb alleen een tuinslang.
En die heet Sneek ::)

Hier blieven de katzels ook niks met darm er in, zelfs de honden vinden vogel of knien met darm maar zozo.
Door Ewald en Stephanie
#1740426
koekje schreef: ik voer alleen kale kwartels waar de darmen al uit zijn; Sien doet namelijk erg truttig over kwartel met veer en darm, zelf als ik ze er eigenhandig uithaal.
Ik weet niet waar ik hier in de buurt (Spijkenisse ZH) kale kwartels waar de darmen al uit zijn moet halen, waar ik ze nu haal zijn het hele kwartels zonder veer, en zonder kop.
Door Too
#1740563
'mijn' kwartels zijn voor menselijke consumptie: bloot en zonder uitgebreid binnenwerk al zit er vaak wel een levertje oid in
De koppen chopt de poelier eraf [en bewaart ze voor mijn dames, soms heeft ie wel 20 koppies, vinden ze heerlijk ;)]

Ex-layer zijn over t algemeen met jas en binnenwerk maar als ik t gemeut met kuiken en muis zo bekijk geef ik die weinig kans [en ik ben een watje 8)]
Door Mevroi Kruim
#1740623
Makro verkoopt schoongemaakte kwartels zonder kop, Herby heeft ze ook. Volgens mij heeft de Sligro ook vaak wild en ook karkassen, kom daar wel eens met zus, lekker van alles proeven  :D
Door Ewald en Stephanie
#1740671
Too schreef: 'mijn' kwartels zijn voor menselijke consumptie: bloot en zonder uitgebreid binnenwerk al zit er vaak wel een levertje oid in
Die van mij ook voor menselijke consumptie, die kwamen van de poelier maar met binnenwerk en ik vond ze duur, 2,95 euro per stuk
Door Ewald en Stephanie
#1740674
Mevroi Kruim schreef: Makro verkoopt schoongemaakte kwartels zonder kop, Herby heeft ze ook. Volgens mij heeft de Sligro ook vaak wild en ook karkassen, kom daar wel eens met zus, lekker van alles proeven :D
Bedankt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door