Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door nicole en de woefkes
#1737367
ik zit pas op zit forum en heb ook pas besloten om geen brok meer te willen geven en over te stappen op een combinatie van barf en kvv. ik heb al een adres waar ik mijn kvv en barf producten wil halen (een online winkel genaamd lupa).

de kvv die ik wil bestellen is een huis merk (graan vrij), ik wil dit 4 dagen gaan geven en 3 dagen wil ik barf geven.
dit is het menu voor een week wat ik in elkaar heb proberen te zetten: (het zijn 2 kooikertjes van ongeveer 15 kilo, dit is voor een hondje)

dag 1= 300 gram hertenvlees
dag 2= 300 gram pens (koe)
dag 3= 200 gram kippennek en 100 gram paardenhart
dag 4= kvv vis compleet*
dag 5= kvv lam compleet*
dag 6= kvv vlees compleet*
dag 7= kvv kippen en rund compleet*
* 300 gram per dag

ik wil waarschijn lijk per 3 weken van dier soort wisselen.

maar is dit dus een goed menu voor een hond die net begint met barf en kvv?
en hoe zit het met groente voeren?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1737565
Allereerst welkom hier  :)

Je menu ziet er goed uit!
Ook mooie afwisseling qua diersoorten.
Helemaal prima om mee te beginnen.
Lupa is een fijne winkel met mooie producten.

Wil je ook verder naar BARF? of weet je dat nog niet?
Zowel zou ik gewoon ook wat beginnerskarkassen (kip, eend, konijn, kwartel) op den duur gaan proberen zodat jij en je honden eraan kunnen wennen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1737573
Oh groentes.
De meningen zijn erover verdeelt, de een geeft wel groente en de ander weer niet.
Ook hoe iedereen het geeft verschil nog wel, sommige alleen restjes van hun zelf en anderen maken echt rauwe groentemix.
Ikzelf vindt een beetje groente wel belangrijk, ik geef 5% van het barf-menu aan groentes.
Dit omdat het en ruwe vezel is en er ook vitamine's/mineralen die naar mijn idee wel wat toevoegen aan het menu.

Het is dus aan jouzelf of jij groentes belangrijk vindt.
Zou er gewoon eens op zoeken hier in de zoekfunctie en zo bepalen wat je wil.
Of gewoon eens een groentemixje maken en kijken wat jij en je honden ervan vinden.
#1737689
dankje wel,

ik weet nog niet zeker of ik helemaal over wil op barf dat moet ik nog kijken, eerst kijken hoe dit bevald.  :P
maar ik wil wel op harder botvlees overgaan, maar weet nog niet goed hoe.

en goed om te weten dat lupa een goed adres is voor barf. (alteid fijn om te weten :biggrin2:)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1737965
[quote="nicole en de kooikers"]
dankje wel,

ik weet nog niet zeker of ik helemaal over wil op barf dat moet ik nog kijken, eerst kijken hoe dit bevald. :P
maar ik wil wel op harder botvlees overgaan, maar weet nog niet goed hoe.

en goed om te weten dat lupa een goed adres is voor barf. (alteid fijn om te weten :biggrin2:)
[/quote]

Je moet natuurlijk voeren wat goed voelt bij jezelf  ;)
Wat je kan doen en eigenlijk al doet, is bv eerst beginnen met wat kippennekjes.
Verteerd je hond dat goed (echt kauwen doen veel honden niet op kippennekjes) dan kun je eens eendennekken proberen of een kipkarkas of een kwartel.
Daarna naar eendenrug of konijn.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1738027
Hoi welkom Nicole.


Ik zelf zou niet zo veel orgaanvlees er bij geven.

Dat zit namelijk ook al in de KVV.

Je kan ook een kipkarkas of parelhoen karkas er bij gaan geven, vinden ze hier erg lekker.

Ik geef ze 3 x per week groente en 2 x per een eitje

Ik doe dat altijd door de kefir die ze iedere ochtend een scheutje krijgen.

Je kan ook meestal wel met iemand mee bestellen met lupa.

Ik ben er ook tevreden over.
#1738460
zou ik het dan bijvoorbeeld pens maar 200 gram en dan ook nog 100 gram kippen nekjes?
ik moet toch voor 2 honden bestellen dus het na die 3 weken nog 800 gram nekjes over.

maar ik wil dus ook om de 3 weken van diersoorten veranderen. maar nu zit ik dus met het probleem dat ik best veel over hou, kan ik met dit lijstje nog een keer een menu samen stellen?

- 200 gram hertenvlees
- 200 gram pens
- 800 gram kippen nekjes
- 400 gram paardenhart

(als ik dus minder pens en meer kippen nekjes zou gaan voeren is het dus 500 gram pen en 500 gram kippen nekjes)

en het voeren van een karkas ik neem aan dat die meer zullen zijn als 300 gram (misschien een kwartel niet), maar hoe met je dat dan voeren?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1738676
je hebt verschil in karkassen, bijvoorbeeld parelhoen moet ik er ieder 3 van geven en dan krijgen ze 250 gram, van kipkarkas krijgen ze er 2.

Ik heb ook wel eens kipkarkas en die weegt dan weer 250 gram, dan zit meestal het rug gedeelte er ook aan.

Maar als ze er geen last van hebben kan je ze wel pens geven hoor,of de ene week pens en de andere week 300 gram kippennek.
#1738829
ja ik weet nog niet hoe mijn honden der op reageren, ik ben pas aan het over stappen en bij mij thuis vinden ze dat de brok eerst op moet voor ik met het ander mag beginnen. maar ik heb misschien een adresje waar ik mijn brokken kwijt kan en anders breng ik ze naar het asiel.

maar ga dus over 2 a drie weken beginnen met dit menu en eerst 2 weken compleet kvv en dan met barf erbij.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1738850
Ik zou het in combinatie met kvv heel simpel houden.
Je voert 2x 300gr op een dag, makkelijke van 300gr is dat dan ongeveer 3x in 1kg gaat.
Dus als je alles per 300gr berekent is je kilo altijd na 3x voeren op.

Je krijgt dan bv:
dag 1: 300gr pens + 300gr kippennekjes
dag 2: 300gr hertenvlees + 300gr eendennekken
dag 3: 300gr paardenvlees (bv) + 300gr konijnruggen

Na 3 weken zijn al je kilo's ongeveer op en begin je opnieuw of aan een nieuw menu.
#1739337
met 300 gran 2 keer bedoel je toch voor 2 honden?
want ze moeten namelijk 300 per dag en dat door 2 (dus 2 keer 150).

maar ik hou dus best vaak maar 100 gram van een kilo over, zou ik ze niet 30 gram meer kunnen geven?
het zijn namelijk best active hondjes en ik doe ook zeer veel dingen met ze kwa beweging, of zal die 30 gram meer echt overgewicht problemen kunnen geven op den duur?

en is konijnen rug niet al te hard voor een hond die net begint met barf, of kan dat wel?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1739406
Je kan ook 1 keer per dag geven.

Ik geef ze hier 250 per dag in ene keer.


Of je geeft wat minder KVV dan compenseer je dat weer met die 30 gram meer.

Of konijn of parelhoen of kipkarkas/kippennekken/ruggen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1739428
Oh ik dacht dat 300gr per hond was, sorry.
Maare als je hondjes 15kg wegen, dan voer je ze toch per hond per dag ongeveer 300gr? (2% van 15kg is namelijk 300gr per dag)
Dat is dan toch 600gr per 2 honden per dag. of doe ik het helemaal mis  :-[

Ik zou ook gewoon met je ogen kijken, als je honden wat meer actief zijn dan kunnen ze best wel die 30gr per dag extra eten hoor.
Hier 2 honden van 14kg en 1 van 12kg, zijn wel border collie's en erg actief, maar die eten ook per dag zo'n 350-400gr weg.
315 voor jou honden lijkt me dus aardig goed.

Konijnenrug is niet zo hard. Zeker geschikt voor een beginnende hond, zelf puppy hier eet dit al mee vanaf 8 weken.
Het is vergelijkbaar ongeveer met eendennekken qua hardheid.
#1739442
ik denk dat ik dat dan maar doe, dan heb ik ook niet het probleem dat ik vlees over hou.
en kvv is toch makkelijker te wegen en te verminderen.  ;)

maar ik wil dus ook door naar hardere botten, en dan zegen ze dat ik moet beginnen met kippen nekjes dan door naar kippen poten en ruggen en daarna hellen karkassen. maar kan ik dan na die karkassen ook over naar herten ribben of zo?

@may linn:

ja dat klopt 600 gram per 2 honden ja, ik was even verward ik maak namelijk per hond een menu. (dan wel hetzelfde menu maar voor een hond het aantal grammen :P)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door