Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door dancingdaydream
#1738129
Vanochtend zijn we met onze oude kater naar de DA geweest, eigenlijk met al in ons achterhoofd hem mogelijk kwijt te raken.  :cry2:

Gerrit is een oude kater, van ruim 16 (geschatte leeftijd, hij heeft ruim 10 jaar over straat gezworven voordat wij hem adopteerden) met nogal wat problemen:scheef gegroeide borstkas en flinke knik in zijn staart, artrose/arthritis in zijn ruggewervel en gehele achterhand, chronische niesziekte, "spastische darm" en nu progressieve dementie.
Hij kreeg sinds 1,5 maand Metacam tegen de pijn van zijn artrose, en de laaste week is hij eigenlijk steeds "slechter" aan het worden, voornamelijk ook door de dementie. Doelloos rondlopen, niet meer willen/kunnen eten, veel miauwen en als hij opgepakt word grommen en blazen. Ook snapt hij de andere katten niet meer en loopt ze op te zoeken, wat weer stress en gevecht oplevert. Verder wil hij wel nog graag bij je zitten, het is ook echt een lieverdje nog, alleen voelt ie zich dus duidelijk niet lekker. Hij was ook ruim 350 gram afgevallen sinds 4 weken terug. Zitten doet hem pijn, liggen kan hij ook erg moeilijk, maar als je hem neerlegt op een kussen kan hij wel lekker liggen. We hebben nu een bench ingericht voor hem, waar hij lekker kan liggen slapen en eten zonder lastig gevallen of weggeduwd te worden.

Volgens de DA heeft hij ook een ontsteking in zn gewrichten, en hij heeft weer erg last van de chronische niesziekte omdat ie zo zwak is.
Hij heeft vandaag een injectie AB gehad, een spierversterker, en een voedingssupplement wat hopelijk zijn hersens weer iets gaat stimuleren. Hij reageert op het moment helemaal nergens op, dus hersen-spelletjes zijn niet te doen, misschien later.

Omdat hij niet wil eten (al het normale eten keek hij of niet naar om, of pakte het in zn bek en liet het weer vallen) hebben we nu stinkbl*k gekregen, Hills AD en Recovery, om aan te lengen met water, en ook meteen zijn meds doorheen te mengen, want in het bekje geven is echt een ramp en we willen hem nu de meeste stress ontzien.
Zonet een beetje recovery aangelengd met water, en zijn medicatie erdoor, en gelukkig "at" hij dat papje wel op. Een deel kwam er helaas ook weer uit, maar gelukkig is er ook iets binnen gebleven.

Nu is het dus afwachten, is er na max 3 weken geen verbetering, of komt er verslechtering, dan is het helaas het einde voor ons lieve mannetje. Mocht het beter gaan is het natuurlijk alleen maar geweldig, en blijven we doorgaan met de behandeling. We gaan dus zowiso hem de komende weken lekker verzorgen en vertroetelen, voor zover meneer mopperkont dat wil.
Helemaal beter worden zal hij natuurlijk nooit meer, en we verwachten ook geen "wonderen", maar zolang hij zich nog een beetje lekker in zijn vel kan voelen doen we natuurlijk alles wat we kunnen om het hem zo geweldig mogelijk te maken, en hopelijk kan hij nog wel een aantal maanden mee, maar moeten ook aan denken dat het binnen nu en 2 weken "over" kan zijn.. :'(

Duimen gevraagd dus voor Gerrit! :angel2:
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1738247
wat moeilijk om zon oud ventje zo "moe" te zien he?  :'(
ik denk, dat als hij echt veel pijn heeft, het op een gegeven moment misschien eerder klaar zou moeten zijn..
net wat je zegt, beter wordt hij niet meer..
ik herken t heel erg hoor.. ik heb ook een paar ouwe dibussen gehad..
en heb daarin fouten gemaakt achteraf gezien.. toch te lang doorgegaan.. maar dat zie je eigenlijk later pas..

heel veel sterkte met de oude heer..  :-*
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1738296
Misschien kan Cholodin nog iets voor hem betekenen??

(en is er al eens gedacht aan prednison tegen zijn ontstekingen?? Of anders zilverwater geven!!)
Door Mevroi Kruim
#1738367
Ach jee, arme Gerrit  :-* de laatste loodjes zijn helaas erg zwaar soms  :-\
Cholodin zou je kunnen proberen, hier deed het niks bij de twee dementerenden helaas.
En ik ben het met Spreeuw eens, als hij veel pijn heeft en er niet veel meer aan te doen is ...
Door 202Spots
#1738380
Het lijkt mij dat Gerrit op 't eind station is gekomen...
zelf zou ik hem 'n langer lijdensweg besparen inplaats van 'n paar weken met medicijn door te strompelen...
Maar ik denk dat je dat zelf het beste kunt bekijken...
Houden van is ook afscheid kunnen nemen wanneer het voor 't dier niet langer gaat.
Wijsheid gewenst..
Door dancingdaydream
#1738384
[quote="yuki12"]
Misschien kan Cholodin nog iets voor hem betekenen??

(en is er al eens gedacht aan prednison tegen zijn ontstekingen?? Of anders zilverwater geven!!)
[/quote]

De Cholodin heeft hij nu juist gekregen, in de hoop dat dat dus hem weer iets laat opknappen.  Volgens de DA had een groot deel van zijn "gemopper" meer met de dementie te maken dan met echt pijn, en hij heeft nu ook dus een spierversterkende steroide gekregen. Hopelijk doet dat ook nog wat voor hem.
Verder blijven we ook doorgaan met de Metacam, en de Chondritoine-supplement (Fortiflex)

Mijn man en de DA wilden hem toch nog een laatste kans geven, omdat hij verder echt nog levendig is, en het is ook zo'n lieverd. Is dus ook de laatste optie... Mocht hij hier niet met 2-3 weken duidelijk van vooruit gaan, dan gaan we het ook niet meer rekken, en is het beste toch hem laten inslapen.. Maar vooral mijn man wilde niet nu al voor inslapen kiezen als er nog een mogelijkheid zou zijn dat er tóch nog een klein sprankje hoop voor hem zou zijn. Hij heeft het er ook echt heel erg moeilijk mee. Te lang doorgaan zou ik zowiso niet kunnen, maar net als vanochtend, had hij weer een wat beter moment, en als hij zn "goede dagen" heeft dan is hij verder ook blij. Vooral mijn man zou ook weer niet later willen dat we "te vroeg" voor inslapen kiezen terwijl hij misschien nog een tijdje vrolijk kan zijn als de meds aanslaan.

@Yuki: Zou prednison niet te sterk zijn voor hem? Hij heeft verder wel een hele gevoelige spijsvertering en alles dat daarbij komt kijken.. en t zijn toch weer cortico's..
Door Loeka
#1738458
Ach wat sneu, ik heb hier ook een ouwetje van 16..

Als hij de AD beu is of voor afwisseling kun je ook convalescence support is van Royal Konijn, is een poeder wat je ook met water moet aanmaken. Het lijkt op Nutrix om te zien. Als ze hier niet orde geweest zijn krijgen ze het bij mij ook, maar 1 a 2 theelepels. Het geeft ze meteen weer een beetje energie.

Sterkte met Gerrit en knuffels voor de oude baas  :-*
Door dancingdaydream
#1738516
ja, de CS ken ik ook, vaak voor de ratten gebruikt. Hij heeft net sinds vandaag de recovery en de AD, en hij eet het gelukkig goed :) hopelijk blijft ie dat ook doen.

Hij is nu lekker aan het rondlopen, heeft vanmiddag lekker een tijd geslapen tegen de snugglesafe aan :)
Door Loeka
#1738613
Ach gos  :bigarmhug:
De snugglesafe is een superuitvinding hè. Als het straks nog wat frisser wordt, krijgt mijn ouwe dame hem ook weer.

Het lijkt met niet makkelijk om als kat dement te worden. Katten zijn genadeloos tov elkaar en als er dan 1 in de groep is die gaat dolen... Mijn ouwe dappere dame heeft 's nachts ook de beschikking over een eigen ruimte met kattenbak binnen pootbereik en volop eten(helaas blik en brok). Overdag is de deur open, maar dan nog blijft ze het liefst op haar kamer op zolder en ondertussen grommen en blazen naar de anderen  :)

Nog meer  :-* :-* :-* voor Gerrit!

[quote="dancingdaydream"]
Hij is nu lekker aan het rondlopen, heeft vanmiddag lekker een tijd geslapen tegen de snugglesafe aan :)
[/quote]
Door dancingdaydream
#1739690
Hij heeft vandaag weer op schoot gezeten zonder te grommen :) Hij heeft blijkbaar een betere dag vandaag. Zometeen eens kijken of hij weer wat van de stinkprut Recovery wil eten :)
Door dancingdaydream
#1741544
Vandaag toch de verschrikkelijk nare beslissing gemaakt, en voor morgenmiddag een afspraak staan...  :crying: :sadwalk:
Hij wil/kan bijna niet meer eten, en er is sinds dinsdag eigenlijk geen vooruitgang... t beestje weegt nu netaan 3 kilo..

Tis genoeg geweest zo, het is niet meer eerlijk... :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door