Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

WANNEER WEET JE HOEVEELHEID ZEKER???

wat doen bij epi
1
100%
welke hoeveelheid???
Geen stemmen
0%
#1736297
IK HEB EEN EPI/ pacreas -probleem hond!!
als ik lees over verse cancreas; vraag, hoe weet ik hoe gezond deze pancreas is van slachtvee met bij behorennde enzymen, ZONDER alle antiotica in zo"n koe is,... ed?.

En is dode stof uit gestorven dier ( de pancreas)net zo werkzaam als de vervangende bewerkte stof van dierenarts????, waarvan bewezen is dat deze werkt??


Als ik dat afwisslend geef( In de week), met brok of ander voer( wat dan?), bestaat zijn hele maaltijd alleen uit pancreas???
100 gram per ... kilo??. mijn hond weegt maar 8 kg.

Hoe weet ik dat ik DUCK-pancrea , de vernevende hoeveelheid enzyme ook werkelijk de brok heeft geraakt??

Bij de kunstm enzyme heb ik het contoleerbaarder maar is er een alternatief voor ,.. ook controleerbaar!!!

wie wil met mij over dit probleem even apart per mail zaken uitwisselen, ik ben bij de whg arts, maar zoek ervaringen van lot - genoten met epi.

De andere vraag heb ik al geformuleerd, welke kluif, hoeveel en hoevaak , en wat dan met de poeder , die kan er NIET overheen( VALT ERAF<, ,,.. en dan diaree.
Is bot ALTIJD VET???

een hond NOOIt meer kluifje of snoepje , kan toch ook niet??

graag jullie ideeen , vanuit ervaring/ hartelijke dank vooral namens de darmen van mijn hond :) :)/ monique
#1736341
Bij een EPI hond noooooooooooooooooit verschillende dingen geven.
Brok de deur uit want granen zijn voor een EPI hond het ergste wat je kan geven.
Ik zou dus ook geen Zymoral geven maar verse pancreas of de Carnibest pancreas in Duck zitten ook granen.
Stuur mij maar even een pb met je vragen mijn hond Jopie heeft ruim 7 jaar EPI gehad dus ik denk dat ik er wel wat vanaf weet hihi

gr Margot
#1736524
MAAR DE DA ZEI JUIST DAT:

men niet weet hoe de pancreas was bij het dier qua functie ,gezond of niet??!!
en snoet deze enzymen werkelijk moet hebben wil ze uberhaupt verteren en  met eten de nodige stoffen eruit moet kunnen halen om te leven.
Het gaat om erg veel opvbouwstoffen ook,

Snoet had erge(NOG) bloedarmoede opgebouwd ( IN 3 MND= onduidelijk ziek -zijn)omdat haar lijf niets opnam , bij eten, mager, diarree, bloedarmoede en immuun problemen= kwaaltjes dus alom/ gr monique met snoet
Door Sella
#1736906
Precies nooit zymoral geven.
Ook kan het de maagwand aantasten naast de vaten zoals Jopie had.

Toen Diego pup was tot en met 9 maanden heeft hij enorme spuitpoep gehad, en veels teveel in verhouding dan hij at.

Nu is hij 5 en krijgt dus vanaf 9 maanden behandeling voor zijn pancreas.
Hij is begonnen met verse pancreas en in samenwerking met een holistisch da heb ik hem overgezet op tabletten die voor de mens gemaakt worden en dat gaat als een speer.
Omdat hij zolang spuitpoep heeft gehad, ben ik 2 jaar bezig geweest voor alle waarden goed waren in het bloed qua sporeelementen ect.
Laatst gewijzigd door Sella op zo 29 aug 2010, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sella
#1737079
Ik hoorde een dierenarts het vragen aan een klant en de dierenarts zij dat dit een beruchte bijwerking is.

Van diverse bouviers eigenaren weet ik dat hun zeggen vanaf de eerste keer dat je zymoral geeft, ben je in 18 maanden je hond kwijt.

Ik behandel dus zonder zymoral en mijn hond leeft nu al 4 jaar zonder tekenen van verval in het maagdarmkanaal en/ of de bloedvaten.
#1737083
Sella schreef: Ik hoorde een dierenarts het vragen aan een klant en de dierenarts zij dat dit een beruchte bijwerking is.

Van diverse bouviers eigenaren weet ik dat hun zeggen vanaf de eerste keer dat je zymoral geeft, ben je in 18 maanden je hond kwijt.

Ik behandel dus zonder zymoral en mijn hond leeft nu al 4 jaar zonder tekenen van verval in het maagdarmkanaal en/ of de bloedvaten.
mijn collie van 11 jaar krijgt al twee jaar zymoral zonder enig probleem. is die beruchte bijwerking niet iets wat zijn eigen leven gaan leiden is?
Door Sella
#1737094
Ik zou het niet weten, ik wilde mijn jonge hond geen zymoral geven omdat hij amper meer at.
Dan zijn pillen makkelijker naar binnen te krijgen en ook nog eetlust opwekkend.

Ik heb gewoon veel mensen gesproken en je hond is bijna altijd binnen 2 jaar dood, mits het jonge honden zijn en geen senioren.

Mijn jonge hond, nog een jaar, daar werkte de pancreas helemaal niet meer, is ook afgeraden om met zymoral te beginnen en rauwe kalfspancreas te voeren.

Later zijn er pillen bij gekomen omdat bijna zijn hele voer uit pancreas moest bestaan wilde hij niet leeglopen.
#1737143
wendy hostyn schreef: mijn collie van 11 jaar krijgt al twee jaar zymoral zonder enig probleem. is die beruchte bijwerking niet iets wat zijn eigen leven gaan leiden is?
Nee dat is niet zijn eigen leven gaan leiden.
Maar hoe vervelend ook ik denk dat jouw hond eerder zal sterven van de ouderdom dan van de bijwerkingen van de zymoral.
#1737149
wendy hostyn schreef: dit is wel het eerste wat ik lees over de bijwerkingen van zymoral... waar komt die info vandaan?
de alvleesklier maakt normaal gesproken verteringssappen aan die in de darm terechtkomen,
zodat de voedingsstoffen door 't dunnedarmslijmvlies opgenomen kunnen worden

als die toegevoegde enzymen dus niet in 'n omhulsel zitten, lossen ze al op in de slokdarm en de maag

je zou nog kunnen zoeken naar de menselijke-enzym-variant,
die wèl in 'n omhulsel zit, en pas na een half uur of uur na inname oplost
#1737195
ik dacht dat die enzymes pas actief worden in lage of neutrale zuurtegraad. dus als je een hoge zuurtegraad in de maag hebt bij een hond op rauwe voeding, zouden die enzymes nog niet in de maag werken, maar pas thv de darmen waar de zuurtegraad lager is.
#1737233
[quote="wendy hostyn"]
ik dacht dat die enzymes pas actief worden in lage of neutrale zuurtegraad. dus als je een hoge zuurtegraad in de maag hebt bij een hond op rauwe voeding, zouden die enzymes nog niet in de maag werken, maar pas thv de darmen waar de zuurtegraad lager is.
[/quote]

volgens mij klopt dat wel, maar 't zou dan ook betekenen dat die enzymen in de maag al weggewerkt worden?
(of in de bek, of in de slokdarm al vast hun werk gaan doen)

The optimum pH value will vary greatly from one enzyme to another, as Table II shows:
Table II: pH for Optimum Activity Enzyme pH Optimum

Lipase (pancreas)                                   8.0
Lipase (stomach)                                       4.0 - 5.0
Lipase (castor oil)                               4.7
Pepsin                                               1.5 - 1.6
Trypsin                                               7.8 - 8.7
Urease                                                  7.0
Invertase                                            4.5
Maltase                                               6.1 - 6.8
Amylase (pancreas)                               6.7 - 7.0
Amylase (malt)                                       4.6 - 5.2
Catalase                                               7.0
#1737254
[quote="flin"]
volgens mij klopt dat wel, maar 't zou dan ook betekenen dat die enzymen in de maag al weggewerkt worden?
(of in de bek, of in de slokdarm al vast hun werk gaan doen)

The optimum pH value will vary greatly from one enzyme to another, as Table II shows:
Table II: pH for Optimum Activity Enzyme pH Optimum

Lipase (pancreas)                                   8.0
Lipase (stomach)                                        4.0 - 5.0
Lipase (castor oil)                                4.7
Pepsin                                                1.5 - 1.6
Trypsin                                                7.8 - 8.7
Urease                                                    7.0
Invertase                                              4.5
Maltase                                               6.1 - 6.8
Amylase (pancreas)                               6.7 - 7.0
Amylase (malt)                                       4.6 - 5.2
Catalase                                                7.0
[/quote]

volgens mij is de zuurtegraad in de maag te hoog om er actief te zijn (bij een rauw-etende hond toch).
heb geen idee hoe snel die enzymes werken, maar in keel en slokdarm lijkt het me eerder onwaarschijnlijk dat al die enzymes al verwerkt zijn omdat het transport naar de maag zo snel gaat. jammer dat er zo weinig lectuur over bestaat :-\
#1737264
[quote="wendy hostyn"]
volgens mij is de zuurtegraad in de maag te hoog om er actief te zijn (bij een rauw-etende hond toch).
heb geen idee hoe snel die enzymes werken, maar in keel en slokdarm lijkt het me eerder onwaarschijnlijk dat al die enzymes al verwerkt zijn omdat het transport naar de maag zo snel gaat. jammer dat er zo weinig lectuur over bestaat :-\
[/quote]

Extremely high or low pH values generally result in complete loss of activity for most enzymes.

dus er zal vast nog wel wat in de darm terechtkomen....
maar 't is wel bekend dat honden al blaren in de bek kunnen krijgen van Zymoral

mocht je je afvragen waarom 'k dit eerder heb opgezocht allemaal: onze lieve kat (rust in vrede) leek ook verteringsproblemen te hebben, en kreeg ook Zymoral voorgeschreven, omdat ik niet graag zomaar iets voer, ben 'k op zoektocht gegaan...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door