Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door velduil
#1735291
Rauwe vleesbotten

Kippennek/karkas                   700 gram
Eendennekken/karkas           500 gram
Parelhoenkarkas                   700 gram

Totaal                                 1900 gram

Spiervlees

kalkoen                                   500 gram
Paardenvlees                           450 gram
vleesmix                                   450 gram
kipcarbonade/poot                   450 gram

Totaal                                 1850 gram

Orgaanvlees

Pens                                          0 gram
Hart                                           300 gram
lever                                           150 gram
schapenlong                           300 gram

Totaal                                   750 gram

Vis
zalm mix                                    400 gram

Totaal                                 4900 gram

Dit zo'n beetje wat ik uit de barfhulp heb gehaald, de hoeveelheden zullen aardig kloppen, de hond weegt iets minder dan 35 kilo maar sinds we zijn begonnen met half carnibest en half barf ziet ze er wat dunner uit dus we gaan uit van een streef gewicht van 35 kilo

Hier komt de grote vraag we willen haar dus ongeveer 700 gram per dag gaan voeren, alleen 's avonds. Op de dag wordt ze toch al verwend met af en toe een pens staafje ( heeft ze toch wat binnen ) en we trainen elke wandeling dus door de dag genomen krijgt ze ook nog eens ongeveer 100 gr eigengedroogde kipfilet ( uit het oventje dat we ook via dit forum hebben gevonden, erg handig allemaal )

hoe vermengen we in een maaltijd van 700 gram de 11 ingrediënten door de week; b,v door in 1 maaltijd de hele week rantsoen orgaan te geven of juist dagelijks zo gevarieerd mogelijk

Wie heeft er goeie tips en advies over het menu ?

groetjes Wim

p.s. nikedog we komen volgende week ff shoppen
Door millyckk
#1735344
Het is vooral een kwestie van uitproberen ;) !

Een aantal zaken zijn echter wel te voorspellen: vaak geeft het aanbieden van alleen orgaan in een maaltijd problemen ( diarree) Dat zou ik dus verdelen over 2 a 3 maal per week  en die dagen ook vleesbot voeren. Je kunt er ook voor kiezen om elke dag "totaal"te voeren ((bot/orgaan/spier)  dat vergt wel meer werk bij het portioneren.

Je kan ook  b.v. 3 dagen bot/orgaan voeren, 3 dagen bot/spier en 1 dag bot/vis.

Heb nog wel een vraagje: waarom voer je geen pens en nier? Dit is wel belangrijk. Long geef je ook behoorlijk veel, kan geen kwaad om erbij te voeren, maar het heeft niet veel voedingswaarde. Ik zou zelf long gaan drogen en gebruiken als beloning en in plaats daarvan nier en pens opnemen in je menu.
Door Too
#1735361
Net als Milik.. geen pens,  geen nier...

Welke percentages heb je gebruikt??...
Door millyckk
#1735409
Ik zit ook nog even naar de percentages te kijken: zonder precies te rekenen ( want daar ben ik slecht in 8)) valt me op dat het verschil in hoeveelheid bot en spiervlees wel heel klein is?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1735564
[quote="*milik*"]
Ik zit ook nog even naar de percentages te kijken: zonder precies te rekenen ( want daar ben ik slecht in 8)) valt me op dat het verschil in hoeveelheid bot en spiervlees wel heel klein is?
[/quote]

Nou dat klopt wel, want 1900 + 400 (van de zalmmix, reken ik onder vleesbot) = 2300gr = 47% vleesbot
Dan 38% spiervlees en 15% orgaan.

Ik zou ook pens en nier toevoegen. De helft van orgaan mag uit pens bestaan, de rest vul je dan aan met hart, lever en nier.
Wat je kan doen, is alle dagen vleesbot voeren (waarvan 1x je vleesbot uit vis bestaat). 3dagen met orgaan erbij en 3 dagen met spiervlees erbij.
Dan komen je percentages op 50% vleesbot, 21% orgaan en 29% spiervlees.
2 1/2 dag orgaan kan natuurlijk ook, de ander 1/2 vul je dan op met spiervlees.
Qua combinatie's zit je dan altijd goed, zowel vleesbot als orgaan of spiervlees op een dag.

Geef je ook groentemix? of wat overgebleven groentes.
Door velduil
#1735691
:)  Nier en pens zitten nog even niet in de vriezer en heb nier bij de 2 adresjes die ik heb gevonden niet gezien, tja en de pens........ hmmm, ok ok ik snap het , pens staafjes zijn niet voldoende..... misschien moet ik er ondanks de lucht toch aan geloven

Door de week krijgt ze ook nog 2 rauwe eitjes, ze eet regelmatig gras sinds we van de brok af zijn is dat erger geworden en bijna dagelijks pikt ze wel een appeltje bij de wilde appelbomen als we er langs komen en eet die lekker op dus vandaar geen groente ( als proef gooi ik af en toe wat sperzieboontjes of broccoli die over is in haar bak )

De percentages komen van een exel barf hulp die ik heb gedownload via een link hier op de site het verschil komt ook door de kippenbout, staat bij mij ( eigen initiatief :) ) bij spiervlees.

ik denk dat die bot/orgaan combi wel gaat werken bij mij

Alvast bedankt iedereen en blijf goeie tips sturen we moeten nog veel leren
Laatst gewijzigd door velduil op vr 27 aug 2010, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door millyckk
#1735718
[quote="velduil"]
:)  Nier en pens zitten nog even niet in de vriezer en heb nier bij de 2 adresjes die ik heb gevonden niet gezien, tja en de pens........ hmmm, ok ok ik snap het , pens staafjes zijn niet voldoende..... misschien moet ik er ondanks de lucht toch aan geloven

Door de week krijgt ze ook nog 2 rauwe eitjes, ze eet regelmatig gras sinds we van de brok af zijn is dat erger geworden en bijna dagelijks pikt ze wel een appeltje bij de wilde appelbomen als we er langs komen en eet die lekker op dus vandaar geen groente ( als proef gooi ik af en toe wat sperzieboontjes of broccoli die over is in haar bak )
[/quote]

Ik voel helemaal met je mee hoor ;) Was hier in het begin ook een ware zoektocht hoe het nu allemaal zit en hoeik eraan kon komen :D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1735947
[quote="velduil"]
:) Nier en pens zitten nog even niet in de vriezer en heb nier bij de 2 adresjes die ik heb gevonden niet gezien, tja en de pens........ hmmm, ok ok ik snap het , pens staafjes zijn niet voldoende..... misschien moet ik er ondanks de lucht toch aan geloven

Door de week krijgt ze ook nog 2 rauwe eitjes, ze eet regelmatig gras sinds we van de brok af zijn is dat erger geworden en bijna dagelijks pikt ze wel een appeltje bij de wilde appelbomen als we er langs komen en eet die lekker op dus vandaar geen groente ( als proef gooi ik af en toe wat sperzieboontjes of broccoli die over is in haar bak )

De percentages komen van een exel barf hulp die ik heb gedownload via een link hier op de site het verschil komt ook door de kippenbout, staat bij mij ( eigen initiatief :) ) bij spiervlees.

ik denk dat die bot/orgaan combi wel gaat werken bij mij

Alvast bedankt iedereen en blijf goeie tips sturen we moeten nog veel leren
[/quote]

Ahzo, dan zou ik zeggen het over de dagen verdelen en lekker beginnen  :)
Pens zou ik wel wat van geven, maar het hoeft niet persé de helft van het orgaanvlees te zijn. Mag ook 5% bv.
Kippenbout zou ik trouwens wel rekenen onder vleesbot, je hebt ook weleens vleesbot wat weer wat minder bevleesd is en zo houdt het mekaar een beetje in evenwicht  ;)

@Milik,  ;D ik zie nu pas dat we hetzelfde schreven, 3 dagen orgaan/bot, 3dagen spiervlees/bot, 1 dag vis/bot.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door