Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Leo
#173493
Honden ruiken kanker
Britse wetenschappers hebben honden getraind om kanker op te sporen. De viervoeters kunnen blaaskanker ontdekken door aan urine te ruiken. De reukzin van honden is in staat de uiterst zwakke, maar karakteristieke geur van tumoren te onderscheiden, melden de onderzoekers in het vakblad British Medical Journal. Zij stellen dat de reukmethode in de toekomst mogelijk een alternatief kan zijn voor de huidige, vaak ingrijpende methodes om kanker op te sporen. De wetenschappers oefenden ruim zes maanden lang met zes teven en reuen van verscheidene soorten en leeftijden. Uiteindelijk behaalden de honden een score van 41 procent bij het onderscheiden van urinemonsters van patiënten met blaaskanker van urine van andere kankerpatiënten en gezonde personen.

De inspiratie voor het experiment vonden de wetenschappers in een ingezonden brief in het vaktijdschrift The Lancet van vijftien jaar geleden. Britse dermatologen beschreven het geval van een bezorgde hond die hardnekkig een plekje op een been van zijn bazin besnuffelde. Een arts ontdekte dat het om huidkanker in een beginfase ging. De vrouw kon met succes worden behandeld.

Bron: Algemeen Dagblad van vrijdag 24 september 2004
Door yalla
#173498
Leuk nieuws Leo, maar helaas oud nieuws ::)
Hierover is reeds 3 jaar geleden al een documentaire geweest op Animal Planet en volgens mij was dat al een herhaling.
Maar het blijft iets geweldigs :)
Door Lizzy
#173501
yalla schreef: Leuk nieuws Leo, maar helaas oud nieuws ::)
Hierover is reeds 3 jaar geleden al een documentaire geweest op Animal Planet en volgens mij was dat al een herhaling.
Maar het blijft iets geweldigs :)
Fijn, maar het staat blijkbaar in de krant van vandaag ;)
Door yalla
#173509
Lizzy schreef:

Fijn, maar het staat blijkbaar in de krant van vandaag ;)
Nou ik denk dat het nieuws is, dat Britse onderzoekers nu honden hiervoor getraind hebben. Het feit dat honden kanker kunnen ruiken is niet nieuw.
Door Timmy
#173544
Misschien is het ook wel de reden dat veel honden op de een of andere manier aangetrokken worden tot mensen die kanker hebben. Ik weet wel dat Timmy met geen stok bij mijn moeder was weg te slaan. De laatste dagen lag hij ook alleen maar naast haar.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Hitam
#173545
Ja, dat heb ik vaker gehoord. Maar ook dat ze vervolgens klachten overnemen. Rugpijn bj een hond van een vrouw met uitzaaiingen in de rug. Leverproblemen bij een hond van een baas met leverkanker. Bizar.
Door oebaya
#173549
Hitam schreef: Ja, dat heb ik vaker gehoord. Maar ook dat ze vervolgens klachten overnemen. Rugpijn bj een hond van een vrouw met uitzaaiingen in de rug. Leverproblemen bij een hond van een baas met leverkanker. Bizar.
Is dat niet alleen als de hond een hele nauwe band met de patiënt had? Ik weet van een hondje dat nauwelijks bij zijn nieuwe bazinnetje was als pup en die vrouw kreeg leukemie. Ze wilde de hond houden en had afspraken gemaakt met de fokster, dat die na haar overlijden voor herplaatsing zou zorgen.
Al met al heeft die vrouw nog tamelijk lang geleefd en de laatste tijd lag de hond bij haar op bed. Hij heeft zijn vrouwtje geen jaar overleefd en stierf toen ook aan leukemie.
Door Timmy
#173550
Hitam schreef: Ja, dat heb ik vaker gehoord. Maar ook dat ze vervolgens klachten overnemen. Rugpijn bj een hond van een vrouw met uitzaaiingen in de rug. Leverproblemen bij een hond van een baas met leverkanker. Bizar.
O, dat wist ik niet. Nou is het wel zo dat Timmy vroeger veel braakte, als pup. Mijn moeder had maagkanker. Nadat ze was overleden heeft hij eigenlijk nog maar weinig gebraakt. Nooit aan gedacht eigenlijk dat dat misschien wel met elkaar in verband stond...

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#173554
Eigenlijk is dat al heel oud nieuws, ik weet even niet meer waar ik het kan vinden maar dit is al heel lang bekend. Ik denk dat het enige nieuwe is dat er nu wetenschappers een hond op getraind hebben.
Door yalla
#173561
sylvia schreef: Eigenlijk is dat al heel oud nieuws, ik weet even niet meer waar ik het kan vinden maar dit is al heel lang bekend. Ik denk dat het enige nieuwe is dat er nu wetenschappers een hond op getraind hebben.
Ja dat schrijf ik hierboven ook, muts 8)
Door Helen
#173614
Zo, ken ik er (helaas :'() ook een. Mijn nicht is overleden aan een hersentumor en de buurhond waar ze dol op was en altijd uitliet overleed enkele weken na haar ook aan een hersentumor.
Door Ysa
#173622
Ik had er al eerder van gehoord; waarschijnlijk lees ik een andere krant; maar toch opmerkelijk;
Waarom kunnen wij dat niet ; zou een hoop ellende schelen ....


Zouden ze het dan ook weten als ze zelf "kanker "hebben ????


Yvonne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door