Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door serradomar
#172612
Onze buurjongen heeft op aanraden van ons ;D en van leden van de behendigheidsgroep zijn duitse herder overgezet op 100% versvlees (Duck).
De hond is vreselijk mager en we hebben hem ook geadviseerd wat meer te geven. Nu staat hij er een paar maandjes op (denk ik ongeveer), maar het zet nog niet veel aan.
Nu belde mijn buurjongen vanmorgen met de mededeling dat hij Duck had gebeld omdat hij het vreemd vond dat zijn hond inmiddels op de dubbele hoeveelheid staat van de advieshoeveelheid (het is een duitse herderreu en hij krijgt nu 1,4 kilo per dag...) en nog zet het niet echt aan.

Dit was het advies wat DUCK hem gaf:
Nee, het was niet normaal dat hij zoveel moest voeren, zij adviseerden hem om bij elke maaltijd een beker zilvervliesrijst te doen (eerst koken uiteraard) met een eetlepel zonnebloemolie. Door de olie zou de rijst beter worden opgenomen ???
De hond moest niet méér (Duck) eten, maar méér koolhydraten binnen krijgen (en niet meer eiwitten).

Wat vinden jullie nu van dit advies van Duck ?
(een bedrijf dat toch versvlees promoot....)

groetjes marit
Door Lizzy
#172616
Njah..... ik begrijp het advies wel. Het verschilt eigenlijk niet veel van het advies om satinball te geven.... (en dus meer koolhydraat en eenvoudige suikers). Ik denk persoonlijk dat de hoeveelheid Duck inderdaad absoluut absurt is. Maar ja, het gebeurd wel vaker dat honden echt super mager worden op vers en meestal komt dat vanzelf goed. Vraag maar aan Crutz. Haar Ace was ook zo mager! En mijn Brutus werd ook zo mager als een lat. Hij zat ook op meer dan 1 kilo versvlees per dag en ik kon zijn ribben tellen. En hoe meer versvlees ik gaf, hoe meer hij ging kakken. Maar aankomen deed hij niet. En ik ben ook met satinball gaan klooien.... en dat hielp oook drie keer niet. Ik ben toen gewoon een tijd 1 kilo per dag gaan voeren en ineens, van de een op de andere dag werd hij weer dikker. En dikker. En toen moest ik snel zijn voer terug brengen naar 800 gram per dag! Zijn hele gestel moest gewoon wennen aan de omzetting van een koolhydraatrijke voeding naar een koolhydraatarme voeding.

Als ik het nu overnieuw moest doen, dan zou ik zelf de oplossing veel liever zoeken in vet ipv koolhydraat. Als ik hen was zou ik de hond lekkere vette vleessoorten (bijv. lamsribben) en vette vissoorten gaan geven. Maar ja, koolhydraat zet over het algemeen sneller aan.

Overigens: als de hond te mager wordt/is, dan zou ik een bezoek aan de dierenarts brengen. Gewoon, om uit te sluiten dat hij geen lichamelijke dingen mankeert.
Door Helen
#172645
Ik begrijp het ook. Ik worstel met hetzelfde probleem. Balou is prachtig schraal, maar valt als een idioot af als ze een keer een paar dagen achter elkaar heel veel beweging krijgt. Balou is een keer in twee dagen tijd 1 volle kilo afgevallen. Dat is 10% van haar lichaamsgewicht. We hebben haar toen twee weken lang een pond per dag moeten voeren om het er weer deels bij te krijgen. Ze is dan verder amper tot iets in staat want het hondje ligt de hele dag in haar mand haar eten te verteren. Ik heb nu ook de oplossing gevonden. Na geprobeert te hebben om het vetpercentage te verhogen zonder resultaat. Als wij pasta of rijst eten krijgt zij een een eetlepel of twee daarvan. Dit gebeurt wel enkele keren in de week. En eindelijk kan ik zeggen dat ze een beetje aankomt. Anders lukt het echt niet. Ze weegt een kleine 11 kg en krijgt dagelijks gemiddeld tussen de 350 en 400 g te eten.......Soms is het gewoon niet anders.

groetjes Helen
Door Elvira
#172651
Zingaro was ook mager, doordat hij veel diarhee gehad had. In het begin kreeg hij 1½ KG Duck. Op het moment dat z'n hopen groter werden ben ik minder gaan geven en gezakt tot eerst 1 KG en daarna 1100 gram.Nu krijgt hij 1 KG carnibest. Hij weegt momenteel zo'n 43 KG. Toen hij zo mager was denk ik zo'n 35 KG. Ik reed regelmatig langs de dierenarts om hem te wegen.
Door Francisca
#172683
Hier nog een met dat probleem. Mika is 5.5 kilo en zou 8 mogen wegen. Was al mager voor we hem op kvv hebben gezet. Hij krijgt nu 2 keer 100 gram per dag, dat zou hij ongeveer mogen hebben als hij op gewicht zou zijn. Krijgt hij meer, poept hij ook meer. Rijst en satinballs poept hij ook meer van, dus gaan we nu maar geduld oefenen. Wel moeilijk hoor!! :-\
Op advies van mn zus geven we de laatste maaltijd vlak voor het slapen gaan. We wachten nu maar rustig af.
Door Joan
#172771
En hier nog zo eentje! :)
Costin (± 42 cm hoog) woog 12,5 kg toen we hem in maart kregen....at braaf z'n bakje leeg en snaaide daarbij alles wat 'ie maar te pakken kon krijgen (is véél met twee kleine kinders in da house)....en woog op een gegeven moment meer dan 17 kg!
Met kvv begonnen (portie voor hondje van 12,5 kg) en binnen no time begon meneer af te vallen ....... en af te vallen ............. en af te vallen. Weegt nu rond de 11 kg (en dalende :o)!
Door Lizzy
#173281
Ja, de meeste van ons herkennen dit wel. Mijn ervaring heb ik al beschreven:

1)Meer koolhydraat betekent vaak meer poep, wel wat aankomen, maar niet stabiel

2)Meer voer betekent vaak meer poep zonder aan te komen (soms een beetje)

3)Meer vet vlees voeren betekent vaak evenveel poep en langzaam aankomen

Maar ik ben er 100% van overtuigt dat je vooral geduld nodig hebt. Het lichaam moet zich stabiliseren. Je stort het lijf van de hond eerst vol met 60% koolhydraat (brok) en soms zelfs meer als 60%. Een hond haalt zijn energie uit eiwit, vet en koolhydraat. Nu snij je ineens het grootste deel van koolhydraat uit het dieet (bij overschakeling op vers - hier zit een % of 5 in) en dat heeft natuurlijk giga consequenties! Nu kun je wel weer veel koolhydraten gaan toevoegen....., maar gezond is het niet en er komt toch een dag dat je de koolhydraat-kraan weer dicht moet gaan draaien. Je kunt niet satinball of rijst erbij BLIJVEN geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 24 sep 2004, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#173341
misschien een idee om een ander soort vers voer te proberen: eentje die meer past bij een hond die veel energie verbruikt? Ik weet zo ff niet welk merk je dan moet hebben (CB Actief misschien?) maar misschien is dat een beter oplossing dan met allelei toeters-en-bellen te gaan experimenteren?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#173369
Ik krijg uit verschillende hoeken de signalen dat mensen van duck erg veel moeten voeren. Een oes at 1200 gram Duck per dag en moest bijgevoerd worden met High Energiebrokken om 'm niet van de graat te laten vallen. Nu eet hij 6 ons Energique per dag en het gaat weer prima. Vandeweek waren hier mensen die hun boxer 8 ons duck smorgens gaven en savonds nog eens een bak brokken. Er zullen dan veel honden zijn die het leuk doen op dit voer, maar er zijn er veel die veel te grote hoeveelheden moeten eten om op peil te blijven.

Kunstgrepen als satin balls en rijst lijken mij dan ook geen strak plan, want dat bied misschien slechts een tijdelijke oplossing. Men kan dan beter overstappen op een ander merk KVV.
Gebruikersavatar
Door Binno
#173421
Gelukkig hebben we hier geen problemen met Duck, maar we merken wel dat we meer moeten geven dan van andere merken. Helaas kunnen we in België alleen maar kiezen tussen Duck, Duck en Duck...of eventueel Rodi. :-\ ;)
Door Lizzy
#173427
[quote="Binno"]
Gelukkig hebben we hier geen problemen met Duck, maar we merken wel dat we meer moeten geven dan van andere merken. Helaas kunnen we in België alleen maar kiezen tussen Duck, Duck en Duck...of eventueel Rodi. :-\ ;)
[/quote]

Maarrrrr, Belgie is het paradijs om zelf perfect samen te stellen!!!!
Gebruikersavatar
Door Binno
#173456
[quote="Lizzy"]
[quote="Binno"]
Gelukkig hebben we hier geen problemen met Duck, maar we merken wel dat we meer moeten geven dan van andere merken. Helaas kunnen we in België alleen maar kiezen tussen Duck, Duck en Duck...of eventueel Rodi. :-\ ;)
[/quote]

Maarrrrr, Belgie is het paradijs om zelf perfect samen te stellen!!!!
[/quote]

Tuurlijk! 8) Nee, effe serieus, als ik het zo lees kunnen jullie in Nederland toch ook heel makkelijk alles vinden, weet niet of het hier zoveel beter is...? ;)
Door Peet
#175223
Ik heb dezelfde ervaring met Energique.....Met de normale hoeveelheid (20-25 gr per kilo lichaamsgewicht) hadden Beau en Tunja steeds honger...snaaien, jatten, enzovoorts. Dus weer terug naar CB...probleem over.....
Door Lizzy
#175224
[quote="Binno"]
[quote="Lizzy"]
[quote="Binno"]
Gelukkig hebben we hier geen problemen met Duck, maar we merken wel dat we meer moeten geven dan van andere merken. Helaas kunnen we in België alleen maar kiezen tussen Duck, Duck en Duck...of eventueel Rodi. :-\ ;)
[/quote]

Maarrrrr, Belgie is het paradijs om zelf perfect samen te stellen!!!!
[/quote]

Tuurlijk! 8) Nee, effe serieus, als ik het zo lees kunnen jullie in Nederland toch ook heel makkelijk alles vinden, weet niet of het hier zoveel beter is...? ;)
[/quote]

Nou nee hoor. Ja, we kunnen wel aan dingen komen (absoluut NIET gemakkelijk!!) maar vaak hangen er dan ook nog eens absurt hoge prijzen aan. Nee, ik denk echt dat je in Belgie beter af bent, qua zelf samenstellen......
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 27 sep 2004, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door