Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Buddy
#172322
Hallo iedereen,

Lizzy stelde voor bij mijn introductie om hier effe neer te pennen wat ik Buddy juist te eten geef.
Wel, een aantal jaren terug ben ik eens met Buddy bij een gekende gedragstherapeut geweest(weet niet of ik de naam mag noemen) en hij raadde mij het volgende aan: per maaltijd:
60gr groenten
60 gr rijst, pasta, of brood
30 gr vlees(alles behalve varken)
Wat ik tot nu toe nog altijd doe en natuurlijk taboe is :P, is de groenten stomen(Buddy wil ze echt niet rauw eten). Als groenten geef ik een beetje vanalles: spruitjes, brocolli, bloemkool, tomaat, andijvie, sla, wortel, venkel...

Als vlees geef ik kippefillet, kalkoen, tamelijk veel biefstuk, af en toe vis, lamsniertjes, kippemaagjes, runderhart, levertjes... Behalve het biefstuk gaat het vlees ook de stomer in.

Wat ik ook anders doe dan hetgeen ik hier lees, is dat ik iedere dag een andere groente geef, en ik lees dat de meesten hier een groenteprutje maken van alles bij elkaar...

Dan geef ik ook tussendoor nog botten. Tot nu toe alleen hele grote runderbotten met vlees aan(wel rauw he deze botten).
Maar vandaag heb ik de eerste keer een rauwe kippevleugel gegeven en ik moet zeggen dat het heel goed gegaan is. Ik had er vooraf niets aan gedaan, heb hem meteen gegeven en Buddy heeft hem netjes opgepeuzeld.(ik had wel wat schrik hoor, hij is een echte schrok op).

Zo, dat zal het zowat zijn. Ik hoor graag jullie meningen en tips!!! ;D
Laatst gewijzigd door Buddy op wo 22 sep 2004, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#172335
Buddy schreef: Hallo iedereen,

Lizzy stelde voor bij mijn introductie om hier effe neer te pennen wat ik Buddy juist te eten geef.
Mag ik ook reageren?
Wel, een aantal jaren terug ben ik eens met Buddy bij een gekende gedragstherapeut geweest(weet niet of ik de naam mag noemen)
Ja hoor, van mij mag je zijn/haar naam noemen, als je denkt dat zij/hij dat niet erg vindt.
en hij raadde mij het volgende aan: per maaltijd:
60gr groenten
60 gr rijst, pasta, of brood
30 gr vlees(alles behalve varken0
Ik vind persoonlijk dat je teveel groentes + granen moet geven en te weinig vlees.... Wat geef je als calciumbron?
Wat ik tot nu toe nog altijd doe en natuurlijk taboe is :P, is de groenten stomen(Buddy wil ze echt niet rauw eten). Als groenten geef ik een beetje vanalles: spruitjes, brocolli, bloemkool, tomaat, andijvie, sla, wortel, venkel...
Nou, hier is niet gauw iets taboe hoor ;D! Ik vind het stomen van groentes niet echt vreselijk hoor. Ja, rauw vind ik beter maar ja, als je hond dat niet lust... dan heb je weinig keus!
Als vlees geef ik kippefillet, kalkoen, tamelijk veel biefstuk, af en toe vis, lamsniertjes, kippemaagjes, runderhart, levertjes... Behalve het biefstuk gaat het vlees ook de stomer in.
Jeetje! Jouw hond krijgt mooi vlees zeg! Mag ik vragen waarom je het stoomt? Ik vind namelijk dat je het ook rauw mag/kunt geven.
Wat ik ook anders doe dan hetgeen ik hier lees, is dat ik iedere dag een andere groente geef, en ik lees dat de meesten hier een groenteprutje maken van alles bij elkaar...
Ik geef ook iedere dag groente. Ik maak inderdaad een puree van allerlei rauwe groentes en dit vries ik in, voor zo'n week of 2. De manier waarop wij dat doen heb ik op BarfClub gezet: http://www.barfplaats.nl/barfclub/Groenten.htm
Dan geef ik ook tussendoor nog botten. Tot nu toe alleen hele grote runderbotten met vlees aan(wel rauw he deze botten).
Een zogenaamd recreatiebot dus. Ik vind runderbot persoonlijk behoorlijk hard.... mijn voorkeur gaat uit naar botten van lam of kalf.
Maar vandaag heb ik de eerste keer een rauwe kippevleugel gegeven en ik moet zeggen dat het heel goed gegaan is. Ik had er vooraf niets aan gedaan, heb hem meteen gegeven en Buddy heeft hem netjes opgepeuzeld.(ik had wel wat schrik hoor, hij is een echte schrok op).
Kijk! Dat klinkt goed! Als je eng vindt, begin desnoods eerst met kippennekken. En vleugels kun je zekerheidshalve ook even inknippen.
Zo, dat zal het zowat zijn. Ik hoor graag jullie meningen en tips!!! ;D
Tja, mij is niet helemaal duidelijk wat je aan calciumbron geeft.

Als je daar niets specifieks aan doet, dan raad ik je aan daar toch naar te gaan kijken want je hond heeft natuurlijk flink wat calcium nodig. De allerbeste calciumbron is rauw/geschikt bot! Ik zou zo'n 40% vleesbot gaan geven. Dus ja, ik zou dus zelf meer bot gaan geven, meer vlees gaan geven en minder graan (rijst, pasta en dergelijke) gaan geven. Ik zou zelfs durven zeggen dat je daar gerust wel mee kan stoppen want zo gezond is dat niet....

Ik zou zelf ook goedkoper vlees gaan geven en een slager zoeken bij wie je runder en lamssnijdsels/snijlingen kan kopen. Die zijn lekker vet (da's ook gezond - tenminste, voor de gemiddelde gezonde hond) en goedkoop.

Groetjes, Lizzy
Door Buddy
#172481
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie.
Wat het probleem van de calcium beteft, ik geef regelmatig witte youghurt, platte kaas, melk en karnemelk. Zou dat ook volstaan? Hebben ze er echt heel veel van nodig?
Van de botten die hij krijgt heeft hij ook veel calcium binnen hoor denk ik, want zijn hoopjes zijn dan helemaal wit.

Over het stomen van het vlees: ik denk dat het vooral in mijn hoofd zit hoor. Zal stilletjesaan eens proberen om het rauw te geven. Alhoewel dat Buddy het lekkerder vind als het een beetje in de stomer gelegen heeft, ruikt ook beter vind ik...

Zoals ik al zei, ik ben op weg maar er nog niet helemaal he, en daarvoor ben ik hier ;)
Door Lizzy
#172498
[quote="Buddy"]
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie.
Wat het probleem van de calcium beteft, ik geef regelmatig witte youghurt, platte kaas, melk en karnemelk. Zou dat ook volstaan? Hebben ze er echt heel veel van nodig?
Van de botten die hij krijgt heeft hij ook veel calcium binnen hoor denk ik, want zijn hoopjes zijn dan helemaal wit.

Over het stomen van het vlees: ik denk dat het vooral in mijn hoofd zit hoor. Zal stilletjesaan eens proberen om het rauw te geven. Alhoewel dat Buddy het lekkerder vind als het een beetje in de stomer gelegen heeft, ruikt ook beter vind ik...

Zoals ik al zei, ik ben op weg maar er nog niet helemaal he, en daarvoor ben ik hier ;)
[/quote]

Nou ja, je geeft in ieder geval geen brokken! Dat is al heel wat toch?

Ik weet niet of melk voldoende calcium bevat om ervoor te zorgen dat het calcium gelijk ligt of hoger ligt als het fosfor in vlees en orgaanvlees. Voorbeeld: Kip bevat 89 mg calcium en 1,48 gram fosfor per 100 gram. Koemelk bevat 1,3 gram calcium en 920 mg fosfor per 100 gram.

Als je kijkt hoeveel calcium er in een kippenvleugel zit: Calcium 0.62 g en fosfor 0.44 g op 100 gram.

Maar, bij een kippenvleugel heb je de hond dus alwel vlees gegeven.

Ik weet persoonlijk ook niet of de biologische opneembaarheid van calcium uit melk even goed is voor de hond als de calcium uit bot.

Ja, voor jou ruikt gestoomt vlees beter :D! Voor ons allemaal. Maar wij zijn geen hond ;). Nee, even serieus: wanneer je vlees verhit verliest het sowieso veel gezonde vitamines (voedingsstoffen). Nog belangrijker is dat je enzymen vernietigt. Een hond heeft meer aan rauw vlees. Lees anders de studie van Pottenger. Misschien dat dit je over de drempel helpt :):
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2893
Door Buddy
#172596
Heb het artikel gelezen, bevalt me wel ;)

Heb nog een vraagje, ik las hier ergens dat je wild eerst 10 dagen moet invriezen vooraleer te geven. Toch niet de konijnen, parelhoen,duif die je koopt in de supermarkt die geschikt zijn voor menselijke consumptie? Of wel?
Door 202spots
#172867
[quote="Buddy"]
Als vlees geef ik kippefillet, kalkoen, tamelijk veel biefstuk, af en toe vis, lamsniertjes, kippemaagjes, runderhart, levertjes... Behalve het biefstuk gaat het vlees ook de stomer in.

Wat ik ook anders doe dan hetgeen ik hier lees, is dat ik iedere dag een andere groente geef, en ik lees dat de meesten hier een groenteprutje maken van alles bij elkaar...[/quote]

Ik zou geen kipfilet en biefstuk geven,maar rauwe kip MET bot erin,en inplaats van biefstuk de goekoopste runderlappen die je kan kopen,er MOET vet in 't vlees zitten en biefstuk kan je beter zelf eten dan aan je hond geven. ;)

De meeste geven juist GEEN groenteprutaan hun honden,maar geven groenteMIX dat is n.l veel gezonder dan PRUT! ;)
En wanneer je de rauwe groente gaat geven dan is het i.d.d beter wanneer je verschillende groenten gebruikt.
Je kan voor 'n paar weken tegelijk klaar maken,en dan in plastic doosjes de groentemix voor 1 of 2 maaltijden tegelijk invriezen.
Door Buddy
#173222
Ow, ik bedoelde wel groentemix hoor. Wat is het verschil tussen groentemix en groenteprut? Ik ben namelijk van België en heb soms problemen met jullie termen ;D
Door Jolly
#173223
;D prut en mix, is bij de meeste hetzelfde, maar Dory heeft hij het lezen van "prutje" het idee van modderprut aan je schoenen, snap je ;D
Door Lupa
#173273
[quote="Buddy"]
Ow, ik bedoelde wel groentemix hoor. Wat is het verschil tussen groentemix en groenteprut? Ik ben namelijk van België en heb soms problemen met jullie termen ;D
[/quote]
bij me zijn het altijd pruttjes!
zelfs mijn eigen eten is het een grote prut! ;D
Door 202spots
#173682
[quote="Buddy"]
Ow, ik bedoelde wel groentemix hoor. Wat is het verschil tussen groentemix en groenteprut? Ik ben namelijk van België en heb soms problemen met jullie termen ;D
[/quote]

Wanneer ik prut lees,dan denk ik aan prut in de rand van de stoep,of in de gootsteen,of koffie prut of net als Jolly schreef...prut aan je schoenen of prut in je oren of prut ...vul maar in...
Prut vind ik dus vreselijk ONsmakelijk klinken en ik geef er de voorkeur aan om mijn honden iets smakelijks te voeren,dus van mij krijgen ze altijd groenteMIX!!! ;D ;D
Door 202spots
#174342
[quote="Lupa"]
nou ik heb af een toe een likkje genomen van de groentemixen...... gewoon prut ;D ;D
[/quote]

:o >:( ::) :'( :-X
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door