Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1732162
Hallo allemaal,

Ik zal mij allereerst eventjes voorstellen. Ik ben Mariska en heb een Cesky Terrier genaamd Ruby, Zij is geboren op 24 mei 2009 en op 25 juli 2009 hebben wij haar in huis gekregen.
Nadat wij 2,5 jaar op de wachtlijst hebben gestaan voor dit ras. Het is een heel leuk hondje en ik ben helemaal gek op haar! Alleen ben ik momenteel ten einde raad!

Sinds eind oktober 2009 kreeg zij jeuk, in eerste instantie niet heel erg opvallend. Echter was het op een gegeven moment zo dat haar rok aan de zijkant en haar lange haren op haar borst, buik en poten helemaal weg ging. Eerst dachten wij dat dit kwam doordat ze zo ruig speelt met de hondjes bij mijn moeder (waar zij 4 dagen in de week is als wij aan het werk zijn) maar dit bleek dus niet zo te zijn want de jeuk werd alleen maar erger. Ook ging ze continu aan haar voorpootjes likken, helemaal tussen haar tenen. En ook daar werd het haar heel kort en wordt ook niet meer langer. Momenteel zijn haar billen, dijbenen en voorpoten/ tenen helemaal bruin van het buiten en het likken. Ook in haar lezen is de huis helemaal lelijk, rood en vol met kleine wondjes/ korstjes.

Wij hebben al verschillende dingen geprobeerd. Eerst lam en rijs daarna een speciaal voer voor huid en vacht op kruidenbasis daarna hebben wij 2 weken lang vers vlees geprobeerd. Maar in de tijd dat wij aan vers vlees waren begonnen het onze kleine Ruby bij mijn moeder de voorraad hondenbrokken gevonden ? een heeft ze daar flink van gesnoept (2 kg opgegeten en ze weegt maar 9 kg!) waardoor wij naar de dierenarts moesten en haar daar hebben laten overgeven. Toen vertelde de dierenarts dat ik weer opnieuw kon beginnen met het tellen van de weken omdat ze dus weer iets anders dan het verse vlees had gegeten….dus tsja toen hebben wij heel gemakkelijk gekozen voor een brok bij de dierenarts. Nu zijn wij door precies 10 weken mee bezig en het wordt al minder maar het is nog steeds niet over! Maar mijn hart zegt gewoon dat ze een voedselallergie heeft… Maar ik weet niet meer waar ik moet beginnen.

Nu vertelde gister een mevrouw op de hondenschool bij mij dat zij haar hond ook rauw vlees geeft en ze raadde mij aan om op deze site te kijken. Maar ik heb gezocht maar ik kom niet echt een zelfde “geval” tegen… Of is hier wel iemand die hiermee bekend is en mij op weg kan helpen wat ik nu het beste kan doen? Toen ik zelf vers vlees gaf was dit carnibest eend. Kan ik dit nu weer gaan geven? En als ik dit ga geven wat kan ik dan als beloning geven voor tijdens de behendigheidcursus???

Ik hoop ze dat iemand mij kan helpen! Want het duurt nu al ruim 10 maanden! En het lieve beestje ziet er gewoon niet uit en ze heeft zoveel jeuk :'(

Als jullie het leuk vinden om Ruby te zien komen hier wat foto's toen ze nog pup was:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Hier zien jullie Ruby toen ze 6e was geworden op de hondenshow in Zwolle:
Afbeelding

En dit is de moeder (grijze) van Ruby en haar zus uit een eerder nest, dan kunnen jullie zien hoe een volgroeide Cesky eruit hoort te zien:
Afbeelding

Ik zal eens eens een foto maken van Ruby hoe ze er nu uitziet  :-[
#1732239
Alle dingen als schimmels en bacterie overgroei op de huid zijn al gecontroleerd?

Is het na een enting begonnen?
Ik zou overwegen naar een holistisch dierenarts te gaan.
Die kan dan haar doormeten en mogelijk haar weestand verbeteren en ook de oorzaak van de jeuk aanpakken.
Jeuk is een heel lastig aan te pakken probleem.
Meestal kom je regulier niet veel verder dan antibiotica, corticosteroide en een andere brok, wassen met een speciale shampoo.

Ik weet hoe radeloos je kan worden, je dier zo last hebbend van jeuk.
Bij mijn hond is de jeuk vooral problemen met ontgiften, als hij weer jeukt en ik ga een reinigingskuur doen in overleg met de holistisch dierenarts zie je het weer uitdoven.
Maar ik wissel ook de soorten reiniging af, ik kan je hier nu niet dé oplossing geven helaas.

Je zou eens kunnen googelen op chlorella, dat is een fijn, zachtwerkende ontgifting met nog meer goede stofjes in zich.
#1732310
Als je een voedselallergie vermoed, zet je je hond het best op een rauwe/verse voeding. Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om haar nu weer op de Carnibest Eend & Rijst te zetten omdat je dit al eerder hebt gegeten en haar lijf dit inmiddels herkent. Je zult dus een KVV uit moeten kiezen waar een diersoort in zit dat jouw hond nog nooit eerder gegeten heeft. Bijvoorbeeld CarniVoer Paard of Haaksbarf Geit of AnyAnimal Konijn. Zoiets. Liefst een KVV zonder rijst of andere granen. Of, nog beter, ga zelf samenstellen! Geef je hond gewoon 6 tot 9 weken lang alleen bijvoorbeeld konijn (delen daarvan, dus inclusief orgaan en bot).

Als de toestand verbeterd, weet je in ieder geval 1 ding: het is waarschijnlijk de voeding. Je kunt dan 1 voor 1 (1 ding per week of 2 weken) dingen toe gaan voegen aan haar menu. En dan moet je kijken naar haar reactie.

Als de toestand niet verbeterd, weet je ook 1 ding: misschien is het niet de voeding. En dan zijn er nog heel veel andere dingen die kunt kunt proberen. Homeopathische middelen, supplementen, etc.

Je kunt het ook anders aan pakken. Mocht je denken dat het ook een contact allergie kan zijn. Je zet haar over op een KVV of je gaat zelf samenstellen. En dan niet een konijn/paard/geit voer maar gewoon een rundvlees, kip, lam, eend, etc voer (liefst meerdere merken en meerdere smaken maar laat in ieder geval 1 of 2 diersoorten ongemoeid, zodat je daar een eliminatie dieet mee kunt gaan doen, mocht dat nodig zijn. Daarnaast ga je haar ontgiften. Je begint met een milde kuur Schindele's mineralen. Dat geef je 2 weken. Dan ga je groene leem geven. Dat doe je ook 2 weken. En dan stap je over op Drainage Compositum van de Groene Os. En tegelijkertijd bij Drainage Compositum ga je Puur Jeuk en Puur Huid geven. Ook kun je vanaf dat je over bent gestapt een goede visolie gaan geven. Voor de extra omega 3 vetzuren. Dat helpt bij allergieen en ontstekingen. Neem gewoon wel een goed merk zoals Doils of Solgar of Green Balance want je hebt een hoge dosering nodig. En je geeft probiotica capsules. Om de darmflora te verbeteren. En dan kijk je hoe het gaat. Dit gaat wel een maandje of wat duren en de kans bestaat dat de klachten zich eerst verergeren. Daar zul je haar doorheen moeten slepen.

Je kunt natuurlijk ook naar een holistisch DA gaan en je goed laten begeleiden.
#1732370
Allebei heeeel erg bedankt voor de reactie!

Lizzy, zo dat is me eventjes een verhaal. Dat moet ik nog even goed door me laten door dringen en op internet gaan zoeken waar ik dat allemaal kan gaan kopen...dat groene leem en groene os...

Kan ik ook Farm Food Pens en hart compleet geven? Daar heb ik vanmiddag een heel stuk over gelezen op internet...

Maar ontzettend bedankt hoor Lizzy!!! :)
#1732379
mijn honden krijgen KVV Kivo 1 van mijn honden had ook last van jeuk ook van alles geprobeerd tot ik door een fokker op Kivo werd gewezen. Het eten wat die van mij krijgen zit in paling, rund, kip etc... en wordt 1 x in de 2 maanden aan huis bezorgt.
De link naar Kivo kun je hier op het forum vinden.
#1732428
STerkte!!!
Het is denk ik raadzaam om eerst goed te begrijpen wat een eliminatie-dieet is.. dat je weet waarom je op die manier moet gaan voeren. Er mag dan nog geen hondenkoekje bijgegteven worden he? Ook niet bij evt training ofzo...

Een holistisch werkende DA kan ook goede diensten bewijzen denk ik...

Je moet wel WAT... want dit is voor je hond een drama ;-(((

Suzanne
#1732482
@ Bandji: ik zal daar ook is op kijken, bedankt!

@Suzanne: ik weet wat een eliminatie-dieet is, ze heeft er de afgelopen 10 weken helemaal niks maar dan ook niks bij gegeten! Op de hondenschool tijdens de behendigheid weet ook iedereen het en let iedereen goed op dat Ruby niks van hun snoepjes krijgen! Zelfs de trainers werken mee en doen in de total-touch speciaal mijn hondenbrokjes (die ik ze dan geef). Dus dat is echt super dat iedereen zo goed mee helpt!

Ik zal ook eens meer informatie gaan zoeken over wat nu precies een holistisch werkende DA is, weet het wel een beetje maar niet precies. Kent iemand van jullie zo'n dierenarts in de buurt van het westland? (delft, den haag, rijswijk)
#1732514
lees hier je verhaal pas
doet me denken aan ons caro toen
demodex, allergie
is ze getest op die dingen?
heeft ze een brilletje rond de ogen? (haarverlies)
probiotica helpt ook goed tegen de weerstand hé
dit haal je best bij de apotheek
onze éérste DA gaf ook zo'n dieet, ja om zijn korrels te verkopen ja
rauw is best, wij geven duck uitmuntend, groene pakken, da's de gewone
#1732568
@ Belgje: nee ze heeft geen brilletje rond de ogen... ze heeft wel een paar keer gehad dat het rondom haar ogen helemaal rood en dik was en dat ze daardoor de huid boven haar ogen had open gekrabd maar dat was in de tijd dat het nog veel slechter met haar ging. Toen konden wij zelfs niet van haar slapen. Omdat ze dus naast ons bed slaapt en dan de hele nacht bezig was met krabben en buiten en dan schopte ze telkesn tegen het bed aan... :-\ en dan werd ik wakker en dan pakte ik haar op en nam ik haar in bed. En dan werd ik na een uur weer wakker omdat ze weer ging bijten en dan lag ze op bed en dan hielden we haar koppie vast en wreven we op haar plek waar ze jeuk had  :'(

Ik heb van mijn instructrice van de behendigheidcursus een website gekregen van een dierenarts die accupuntuur toepast. Hier staat ook het ziektebeeld beschreven van Atopie.... maar als ik dit allemaal lees denk ik weer dat mijn kleine Ruby-tje dat heeft en dat het geen voedselallergie is...

Atopie:
De atopie uit zich vaak op heel duidelijke plaatsen; eerst zie je dat de haartjes rond de ogen wat uitdunnen. De oogleden zijn iets gezwollen, soms een beetje rood en heel vaak droog. Honden jeuken ook nogal eens met hun poot aan oog en snoet. Want ook aan de snuit, en met name dan de plek aan de onderlip zo’n 2 centimeter voor de mondhoek, zit vaak een rode, droge, jeukende plek. Veel honden schuren met hun lippen over de grond, van linkerlip naar rechterlip, vaak al lopend. De oren doen meestal mee. Deze zijn rood gezwollen, droog en ze jeuken. Soms ruik je een typische lucht. Een beetje zurig, een beetje “zware” hondenlucht. Maar dit alles is vaak nog niets vergeleken met het likken van de voeten. En dan bedoel ik echt tussen de tenen likken. De voeten worden omgeklapt en er wordt uitgebreid gesabbeld en gelikt. Ook hier zie je roodheid van de huid en duidelijk roodverkleurde haren en zwellingen. Op den duur ontstaan hier dikke kloven en soms van die “blubberige”verdikkingen. Als je naar de hond kijkt zie je zonder een poot op te tillen al een zwelling, roodverkleuringen en relatief “kale” tenen. De nagels schitteren je bij wijze van spreken al tegemoet, zo weinig haar zit er in ernstige gevallen nog maar. Daarna zie je ook vaak dat het gebied rond de anus helemaal rood wordt. Je hoeft de staart maar op te tillen. Tot slot biedt de atopie zich steeds verder uit en is de roodheid, het haaruitval, de schilvers, de doffe vacht, de stank en de warmte over het hele lichaam verspreid.

Ruby is veel warmer dan de andere hnden bij mijn moeder. Dat is gewoon niet normaal hoe warm haar lijf is.... :'( :-\

Nu word ik toch weer twijfelachtig, voedsel of toch atopie? Maar ja sowieso kon vers vlees geen kwaad  :biggrin2: of het nu atopie is of een allergie voor voedsel! Toch?
Laatst gewijzigd door Mariska en Ruby op wo 25 aug 2010, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#1732643
@ tt-tjes: toevallig had belgje dat in haar eigen topic ook gevraagd, ik zal het antwoord even hieronder nog een keer plaatsen:
Nee ik heb nog geen allergie test gedaan om de volgende redenen:

De DA zei dat een hond maar zelden allergisch voor zowel voedsel als voor andere dingen is.. en je moet eerst uitsluiten dat het geen voedsel allergie is want voedselallergie blijkt nooit uit een bloedtest.

Zelf heb ik een verschrikkelijke vorm van huisstof allergie, Ik krijg al 3 jaar lang injecties met huisstofmijt erin. Een densibilisatie-kuur. Ook na 3 jaar is mijn allergie nog niet weg.... de enige oplossing volgens de DA is dat wanneer het bijvoorbeeld ook een huisstofmijt allergie is om ook zo'n kuur te gaan geven. En dit wil ik Ruby eigenlijk niet aan doen... Ze schreeuwt de hele wachtkamer al bij elkaar omdat ze een inenting moet.... ik kan dan toch onmogelijk haar eerst een aantal weken iedere week in injectie gaan geven en dan tenslotte een jaar of 3-5 iedere maand....

En daar komt dan ook nog eens bij dat ik het niet DE oplossing heeft omdat je pas na minimaal een jaar resultaat ziet en dat duurt gewoon veel te lang voor haar! Kijk ik weet adt het niet 1-2-3 is opgelost maar het moet toch wel iets sneller kunnen...

Tsja je ziet het al zo baas zo hond    :biggrin2: :-[ :-X
#1732671
Ik heb vroeger een schotse collie gehad met een behoorlijke allergie, hij vrat zijn hele achterhand tot bloedens toe kaal. Die heb ik ook gespoten, met in de eerste paar maanden een hele lage dosering prednison. Na die maanden reageerde hij heel goed op de spuiten kuur. Ik heb hem 5 jaar moeten spuiten, daarna niet meer.
Mariska en Ruby schreef: En dit wil ik Ruby eigenlijk niet aan doen... Ze schreeuwt de hele wachtkamer al bij elkaar omdat ze een inenting moet.... ik kan dan toch onmogelijk haar eerst een aantal weken iedere week in injectie gaan geven en dan tenslotte een jaar of 3-5 iedere maand....
Daar went ze wel aan hoor. als dit een mogelijkheid is om haar van haar jeuk af te helpen zou ik daar toch eens over nadenken.
#1732674
Hier wat fotootjes van Ruby:

Haar buikje, zoals je ziet is de onderste helft bijna kaal en op de bovenste helft zit een beetje haar:
Afbeelding

Maar ook hier zit alweer minder haar:
Afbeelding

Afgekloven en bruine voetjes:
Afbeelding
Afbeelding

Hele rode oren:
Afbeelding

Haar hele lijf, hier zie je heel goed dat het achterste gedeelte heel kort is... dat bijt ze er allemaal af :'(
Afbeelding

En haar rode billetjes:
Afbeelding
Afbeelding
#1733130
Mariska en Ruby schreef: Allebei heeeel erg bedankt voor de reactie!

Lizzy, zo dat is me eventjes een verhaal. Dat moet ik nog even goed door me laten door dringen en op internet gaan zoeken waar ik dat allemaal kan gaan kopen...dat groene leem en groene os...

Kan ik ook Farm Food Pens en hart compleet geven? Daar heb ik vanmiddag een heel stuk over gelezen op internet...

Maar ontzettend bedankt hoor Lizzy!!! :)
Als je nog geen eliminatie dieet wilt geven, dan kun je Farmfood Fresh geven. Het bevat geen rijst en andere granen dus dat is mooi. Jammer dat het geen gemalen bot bevat maar in geval van deze huidproblemen maakt dat niet zoveel uit. Dit is dus geen eliminatie dieet hoor!

Een eliminatie dieet bestaat uit diersoorten die jouw hond nog nooit gegeven heeft. Je gaat er bij een eliminatie dieet namelijk vanuit dat je iets voert waar jouw hond nog geen allergie voor heeft opgebouwd. Een eiwit dat jouw hond nog nooit eerder heeft gegeten. Dus stel, je hebt nog nooit konijn gevoerd: jouw hond kan dan nog geen allergie hebben opgebouwd voor konijn. Je gaat dit 6 tot 9 weken geven. Als de problemen dan opgelost zijn, ben je er nog niet. Want dan moet je gaan kijken waar je hond allergisch voor is. Je kunt haar namelijk niet levenslang zo'n eliminatie dieet geven, daar is het niet voor bedoeld.

Jouw hond gaat namelijk naar alle waarschijnlijkheid ook weer een allergie opbouwen tegen bijv. konijn (dat eiwit dat je haar voert middels het diersoort dat ze nooit eerder heeft gegeten). Daarom is het belangrijk om weer andere vleessoorten toe te gaan voegen en tot een gemengd menu te komen met meerdere diersoorten. De kans is dan aanmerkelijk kleiner dat ze daar weer een allergie voor opbouwt. Daarom zijn er ook brokjes met gemanipuleerde eiwitten. In de hoop dat de hond daar geen allergie tegen opbouwt. Lekker gezond, not.

Maar, als je een hond hebt die werkelijk voor alle eiwitten allergisch is, kan zo'n voer levensreddend werken. Met zo'n hond mag alleen nooit gefokt worden (ik vind dat een hond met ernstige huidproblemen sowieso niet ingezet mag worden in de fokkerij. Vaak zijn huidproblemen hartstikke erfelijk! En ernstige huidproblemen zijn vreselijk, voor hond en baas).

De kans dat jouw hond geen voedsel allergie heeft is natuurlijk aanwezig. Ik ken echt zoveel honden die op brokken eruit zien zoals jouw hond. En alleen bij overschakelen op een vers dieet en een goede ontgiftingskuur voorgoed van de problemen af zijn. Want brokken zijn gewoon niet goed en niet gezond voor de hond. Ik ken echt zeer veel honden die bijv. allergisch blijken voor granen. En dus al enorm opknappen wanneer je ze van de brokken afhaalt en vers geeft (zonder graan uiteraard).

Ik ken echter ook honden die ook op een rauwe/verse voeding problemen blijven houden. Ondanks de verse voeding, ondanks het ontgiften en ondanks eventuele homeopathische middelen als Puur Jeuk en visolie. Het kan zijn dat de hond een voedsel allergie heeft. Daar kom je achter door een eliminatie dieet te gaan doen. Het hoeft echter nog steeds geen voedsel allergie te zijn, maar het is raadzaam om dat uit te sluiten.

Heb je nu al wel eerder een eliminatie dieet gegeven of niet? Want als je dit al eerder hebt gedaan, met echt een eliminatie brok (waarbij ze dus de eiwitten dusdanig hebben bewerkt dat er geen allergie meer voor kan optreden), dan is de kans aanwezig dat er geen voedsel allergie is.

Goed, als je dus FFF gaat geven, dan zou ik daar zelf bij gaan ontgiften. Zoals ik boven heb beschreven. Dan ga je dus nog niet elimineren maar kijk je of verse/rauwe voeding + supplementen dit probleem gaan oplossen. Ik vind overigens 1 merk met 1 smaak erg eenzijdig. Als ik jou was zou ik toch kijken of je zelf kunt samenstellen en/of meerdere merken KVV erbij kunt geven.

Er kunnen dus meerdere dingen gebeuren:
  • Je gaat KVV geven, je gaat ontgiften, geeft visolie + homeopathische middelen en je krijgt dit goed onder controle. Ook hier heb je wel geduld voor nodig en mag je geen wonderen binnen 1 maand verwachten
  • Je gaat KVV geven, ontgiften, de hele mikmak en het helpt niks. In dat geval raad ik je aan om een eliminatie dieet te gaan doen van bijv. konijn of paard of geit, het diersoort/eiwit dat jouw hond nog nooit gegeten heeft. Je geeft hierbij geen groene leem of andere supplementen of homeopathische middelen. Niks!
  • Je kunt nu ook geen gewone KVV gaan geven en direct overstappen op een vers/rauw eliminatie dieet. Het beste een voer zonder graan en dus ook geen rijst
  • Het resultaat daarvan kan zijn dat jouw hond na 6 weken aanmerkelijk beter is. Je moet dan uit gaan vinden waar jouw hond allergisch voor is door 1 keer per week of een keer per 2 weken iets nieuws aan het voer toe te gaan voegen en dit bij te houden
  • Het resultaat van het eliminatie dieet kan ook zijn dat het jouw hond niet opknapt. Het zou dan wel eens kunnen zijn dat jouw hond een ander probleem heeft. Indien je nu direct een eliminatie dieet bent gaan geven, kun je alsnog een gewoon KVV gaan geven en gaan ontgiften + supplementen gaan geven. Indien je dat al gedaan hebt, zou ik je aanraden om naar een goede holistische DA te gaan. Die kijkt niet alleen naar deze kwaal maar naar jouw hond als geheel, met alles erop en eraan
  • In de tussentijd wil ik je graag aanbevelen om niet aan vlooienbestrijding met gif te doen en niet te vaccineren. Vlooiengif lijdt vaak tot dit soort problemen. Vaccinatie lijdt eveneens wel tot dit soort problemen. Aangezien alleen gezonde honden gevaccineerd mogen worden, moet jij jouw hond vooralsnog als 'ongezond' beschouwen. Een gezonde hond heeft namelijk ook een gezonde huid en vacht. Ik zou sowieso in de toekomst, ook als ze opgeknapt is, heel voorzichtig zijn met vaccineren en misschien zelfs helemaal stoppen met vaccineren, in overleg met een holistisch DA
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door