Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#1730845
Hallo Allemaal,

Ik geef mijn honden ongeveer 4 maanden kvv en dat bevalt heel goed.
Mijn jongste hond is allergisch voor granen vandaar dat we overgestapt zijn naar vlees.
Ze krijgen nu 60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens. Dit zijn verpakkingen fijn gemalen vlees.
nu willen we ze hele botten gaan geven en zelf gaan mixen.

Ik geprobeerd een menu samen te stellen en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Het gewicht van onze honden: Duitse Herder 40kg en onze labrador 30kg.
Ik hou bij beide honden 2% van het lichaamsgewicht aan de 1 krijgt dus 6.3kg per week en de andere 4.9kg per dag.
Als schema heb ik aangehouden: 45%vleesbot, 30%spiervlees, 20% orgaanvlees en 5% vis.

Ik wil het volgende bestellen en per week aan de honden voeren.
Wat ze welke dag gaan krijgen ben ik nog niet uit maar de bestelling ziet er als volgt uit:

2 zalmkoppen
2kg Kippenkarakas
1kg Runderpenslappen
1kg Runderknars ( borstbeen, zacht )
1kg kippenlever
1kg Eendenvleugels zonder veren
1kg hert/ree vlees fijn gesneden
2kg eendenkarakas
2 parelhoenkarkassen
1kg runderribben, gezaagd

Dit is voor de honden samen.
Is dit een goede variatie voor mijn mannen?
Als tussendoortje wil ik ze kippennekken geven en ze krijgen ook gedroogde long, gedroogde pens staven en gedrogen varkensoren als tussendoortje.

Alvast bedankt voor het willen kijken naar mijn schema

Groeten Renate
Laatst gewijzigd door renate1985 op di 24 aug 2010, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1730874
persoonlijk vind ik het procentueel er wel goed uit zien , zou zelf de vis bij vleesbotten tellen en die 5% groenten gaan geven .
verder vind ik de orgaan variatie te magertjes ( je hebt alleen pens en kippenlever )
runderknars en runder ribben zou ik zelf niet voeren ( de knars kan opstipatie geven den de ribben kunnen te hard zijn , zeker als beginnende barfer) je zou hiervoor haas of konijn karkas kunnen voeren.
varkens oren krijgen ze bij mij niet sinds ze rauw eten , verder droog ik zelf vlees voor de snacks
Door renate1985
#1730882
Heel erg bedankt voor de tips ik zal eens even gaan kijken wat er verder in het assortiment zit om het orgaanvlees verder uit te bereiden en de runderknars vervangen voor karkassen  :)
En groente hebben ze dat echt nodig? bij ons krijgen ze eigenlijk nooit groente vandaar.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1730887
bij mij staan de groentes ook niet in de procenten lijst  :biggrin2:
hier voer ik 45%  vleesbot , 35% spiervlees en 20% orgaan ( waarvan 10% pens)
mijn honden krijgen zo weinig groente eigelijk dat ik ze groentes van mij krijgen als ik ga koken , brocolie blancheer ik bevoorbeeld eerst .
hierdoor krijgen 3 a4 keer groente in de week ...
Door renate1985
#1730893
Ik heb hem even aangepast.
Dit menu is voor 4 weken!

8 zalmkoppen
8kg kippenkarkas
2kg runderpenslappen
4kg haaskarkas
1kg kippenlever
4kg eendenvleugels
4kg hert/ree vlees fijn gesneden
8 parelhoen karkassen
8kg eendenkarkas
1kg runderhart
1kg rundernieren
1kg kippenmagen
1kg kippenhart
Door renate1985
#1730895
[quote="lauraV"]
bij mij staan de groentes ook niet in de procenten lijst  :biggrin2:
hier voer ik 45%  vleesbot , 35% spiervlees en 20% orgaan ( waarvan 10% pens)
mijn honden krijgen zo weinig groente eigelijk dat ik ze groentes van mij krijgen als ik ga koken , brocolie blancheer ik bevoorbeeld eerst .
hierdoor krijgen 3 a4 keer groente in de week ...
[/quote]

ah oke dank je wel. Dan wanneer wij groente eten dan kook ik wat extra voor hun.
Ik dacht altijd dat groentes overbodig waren voor honden dus vandaar.
en ze krijgen iedere week 2 rauwe eieren bij hun voer om niet te vergeten  ;)
Door renate1985
#1730905
volgens mij heb ik nu 1kg teveel aan orgaanvlees  :(
moet ik trouwens nog extra spiervlees toevoegen of zit er in die karkassen al genoeg spiervlees?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1730908
beetje in de gaten houden dat je ongeveer 50/50% groente boven en onder de grond voert
geen prij, uien en.....kom  er ff niet op :-[
rauwe gepureerde groenten zijn beter dan gekookte omdat er meer voedings stoffen inzitten
verder kun je ook wel af en toe fruit geven ( dacht geen klokkenhuis van een appel want dat kan gisten veroorzaken )
Door renate1985
#1730920
ik heb net op de site gekeken waar ik bestel en als ik nou de kippenhart, kippenmaag, rundernier, runderhart en kippenlever vervang voor: Rund/schaap/geit - kopvlees/spiervlees/orgaanvlees. Licht wisselende samenstelling. (Geschikt voor groentenmix). dit is fijn gemalen maar daar zit dan wel alles in of is de verhouding dan niet meer goed?
Door Too
#1730923
6 diersoorten +vis... is toch netjes
je kunt een volgende keer bv lamsvlees, rund of paard bestellen en  bv wat lamsorgaan ipv rund of kip -zelf zou ik trouwens liever bv lamsnier of biologische rundernier geven dan 'gewone' rundernier-

Echt, we hebben allemaal de eerste tijd zo zitten mieren, komt vanzelf goed  ;)
Door renate1985
#1730929
Dank je wel lamsnier kan ik niet bestellen die staat niet op de site maar lamsvlees en rundvlees wel.
Maar kan ik ook Rund/schaap/geit - kopvlees/spiervlees/orgaanvlees. Licht wisselende samenstelling. (Geschikt voor groentenmix). geven ipv de kippenlever, runderhart, rundernier, kippenmaag en kippenhart?
Door Too
#1730947
[quote="renate1985"]
ik heb net op de site gekeken waar ik bestel en als ik nou de kippenhart, kippenmaag, rundernier, runderhart en kippenlever vervang voor: Rund/schaap/geit - kopvlees/spiervlees/orgaanvlees. Licht wisselende samenstelling. (Geschikt voor groentenmix). dit is fijn gemalen maar daar zit dan wel alles in of is de verhouding dan niet meer goed?
[/quote]

T punt met mengsels is dat je de verhoudingen dan niet precies weet en dan schiet je weer voorbij aan t grote voordeel van zelf samenstellen : nl dat je precies weet wát je voert qua percentages en kwaliteit dussse neuh voor mij zou dat geen optie zijn

Waar ga je bestellen ?  Hebben ze misschien nog andere diersoorten voor orgaan?
Overigens koop ik de lamsnier bij de islamitische slager
Door renate1985
#1730950
Ah oke dank je wel. Ik zat net even te kijken en ik moet 1kg orgaanvlees omruilen voor 1kg spiervlees en dan zit ik als het goed is helemaal goed.
dus ik ga weer even mijn menu aanpassen  ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door