Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1727615
Met heel veel dank aan Lizzy die het allemaal een stuk makkelijker heeft gemaakt voor mij ben ik tot het volgende gekomen:

(heb nog wel her en der wat vraagjes achter gezet (dikgedrukt)

Bickie: 38 kg wegende, 9 jaar oude kruising labrador/flatcoated.

2% van 38 kg - 760 gram per dag – 5320 gram per week

50% vleesbot   2660 gram   
15% groente     800 gram     
15% orgaanvlees    800 gram     
20% spiervlees    1060 gram   

Maandag
ochtend:  380 gram kippennekken
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram kippen-organenmixje

Dinsdag
ochtend:  zalmkop  (1 kop is zwaarder dan 380 gram moet ik hiervan snijden of is het niet erg als hij meer eet dan 380 gram?? )
avond:  166 gram hazensnijdels (neem aan dat dit spiervlees is??) met 2 eieren

Woensdag
ochtend:  380 gram kwartels (2 stuks??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram runderhart of lamstong

Donderdag
ochtend: 380 gram kippen vleesbot zoals poten of karbonades of een hele kip (een hele kip is zwaarder dan 380 gram is het niet erg als hij meer eet dan 380 gram?? )
avond:  166 gram sardientjes met wat (volle??) yoghurt of ipv sardientjes met yoghurt een makreel

Vrijdag
ochtend:  380 gram lams ribben
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram paardenvlees

Zaterdag
ochtend:  380 gram duif (1duif??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram lams/schapenpens

Zondag
ochtend: 380 gram eendenrug (1 rug??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram kipfilet

Alvast bedankt,
Sanne
#1728072
hubbabubba schreef: Met heel veel dank aan Lizzy die het allemaal een stuk makkelijker heeft gemaakt voor mij ben ik tot het volgende gekomen:

(heb nog wel her en der wat vraagjes achter gezet (dikgedrukt)

Bickie: 38 kg wegende, 9 jaar oude kruising labrador/flatcoated.

2% van 38 kg - 760 gram per dag – 5320 gram per week

50% vleesbot    2660 gram   
15% groente     800 gram     
15% orgaanvlees    800 gram       
20% spiervlees     1060 gram     

Maandag
ochtend:  380 gram kippennekken
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram kippen-organenmixje

Dinsdag
ochtend:  zalmkop  (1 kop is zwaarder dan 380 gram moet ik hiervan snijden of is het niet erg als hij meer eet dan 380 gram?? )
avond:  166 gram hazensnijdels (neem aan dat dit spiervlees is??) met 2 eieren
Nee hoor, dat hoeft niet. Zo kramp komt het niet.
Woensdag
ochtend:  380 gram kwartels (2 stuks??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram runderhart of lamstong
Ik denk dat je er wel 2 nodig hebt ja, om aan 380 gram te komen. Misschien zelfs wel 3.
Donderdag
ochtend: 380 gram kippen vleesbot zoals poten of karbonades of een hele kip (een hele kip is zwaarder dan 380 gram is het niet erg als hij meer eet dan 380 gram?? )
avond:  166 gram sardientjes met wat (volle??) yoghurt of ipv sardientjes met yoghurt een makreel
Een hele kip weegt zo ergens 1 a 1,5 kilo. Een beetje meer is niet erg maar ga je standaard zoveel kip voeren, dan raakt je menu wel uit balans. Ik zou de kip dus in 2'en delen.

Vrijdag
ochtend:  380 gram lams ribben
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram paardenvlees
Zaterdag
ochtend:  380 gram duif (1duif??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram lams/schapenpens

Zondag
ochtend: 380 gram eendenrug (1 rug??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram kipfilet

Alvast bedankt,
Sanne
Geen idee wat deze duiven wegen. Dat zul je even af moeten wachten. Dat geldt ook voor de rug. Het hangt er helemaal vanaf wat voor eend het was en hoe ie is uitgebeend.
#1728251
Variatie is prima!
Alleen vraag ik me af waarom je nog kippennekken voert?? Deze is voor een hond van bijna 40 kilo hap slik weg.. Ik geef er wel eens een als een van de katten overblijft.. Maer een bak vol ben ik bang dat er in verslikt word.

Je groentes hoeven niet zo nauw op 166 gram te komen hoor. Als je tussen 160-170 gram zit is prima!

Op dinsdag 1 zalmkop met TWEE eieren?? Ik zou deze verdelen. Een op dinsdag en een later in de week . Ik gok dat 2 eieren + vis diarree geeft.

Persoonlijk vind ik kwartels veels te duur om aan zo'n grote honden te voeren. Ik zou zelf voor parelhoen gaan.. Maar als je het kunt betalen.. waarom niet.. Kain is er dol op!
let je wel even op of het hele kwartels + ingewanden zijn of niet?? Deze kun je dan als prooidier meerekenen.

Ik weet niet hoe je verder je orgaan hebt uitgerekend. Ik mis nog nier?? Zit deze in je orgaanmix op maandag?? Maar dan van een ander dier? want kippen hebben geen (noemenswaardige) nieren.
Verder mis ik nog pens ??  Aahh nee, dat staat op zaterdag! ook 265 gram. Kijk nog even naar je orgaan verdeling, want je mag pens meer voeren en ik gok dat je hart teveel voert!

Als laatste, kun je de kipfilet op het einde niet vervangen door paardenvlees ofzo?? want je voert veel kip ten opzichte van andere beesies..  Hoeft niet hoor.. Maar tis toch ongeveer even duur.

Tis weer een berg wat ik heb geschreven.. maar veelal gewoon persoonlijke kleine puntjes.. je menu is verder prima!
#1728661
@ Lizzy

Dankzij jou hoor, heel erg bedankt!!!

@ Nadia

Inderdaad zal ik de kippennekken vervangen voor andere kip zoals karkas of karbonades

Groente dacht ik inderdaad ook al, als ik tussen de 160 en 170 gram zit is het goed.


Dinsdag de zalmkop... die krijgt hij inderdaad dan smorgens en s'avonds wilde ik hazensnijdsel geven, maar omdat ik 166 gram wel erg weinig vond dacht ik dan doe ik er 2 eieren bij, kan dat wel of gaat dat ook fout?

De kwartels..
Ik had me nog niet geheel verdiept in de prijzen de te eten dieren, maar ik neem je parelhoen mee in gedachte want volgens mij kan ik daar ook makkelijk aan komen.
Zelf had ik er nog niet aan gedacht omdat ik dacht dat kwartels goedkoper zouden zijn 8)

Uhmmm even kijken wat je nog meer geschreven had...

Oja of alle ingewanden er nog in zitten!
Kan uiteraard geregeld worden, no prob!
Maarrrr hier ga ik alweer... waar valt prooidier dan weer onder ::)
Zo onderhand weet ik wat vleesbot en spiervlees betekend, maar waar valt prooidier dan weer onder :-\

*denkt nu "ik leer 't nooit" *

Nier miste je nog..
Klopt, weet niet waar ik hem nog moet laten als ik er nu weer naar kijk :o
dat organen-mixje is inderdaad met alleen kippenorganen, moet ik hier runder/schapen nier geven ipv kip, zodat de kip ook minder word??
En dan mag pens ook nog meer... WAAR??? :confused1:

kipfilet zal ik vervangen voor paardenvlees, prima idee!

@ LauraV

Hmmm kweenie.. dacht dat ik goed zat :-\
pfff het ene moment denk ik dat ik het door heb en het andere moment denk ik dat ik het nooit onder de knie zal krijgen :-X
#1728727
Even uit de brand helpen  :biggrin2:

Ik zou op vrijdag gewoon 100gr minder hart geven en die 100gr vervangen door nier.
Das 1.
2. mocht je hele prooidieren geven (kwartels) kun je dat rekenen onder of compleet, dan tel je het niet mee dus in je menu. Of onder vleesbot.
Het komt niet allemaal zo nauw  ;)

die 2 eieren zou ik idd ook verdelen over de week, gewoon erbij tellen.
Die dinsdag kun je ook wel iets meer haasafsnijdels geven, als je hond geen aanleg om dik te worden, anders zou ik hem niet teveel extra geven.

Wat meer pens, mag maar hoeft niet.
Je zou evt op de donderdag er een plukje bij kunnen doen. Maar het zou mij teveel moeite zijn en ik zou het zo laten verder.

Als je eenmaal begint, rol je er snel in en dan gaat het ook een stuk makkelijker, succes!
#1728805
Ok!

Uhmm toch nog even over het prooidier..
Of ik tel het niet mee in het menu, dus als ik het goed begrijp vervang ik bijv het portie lamsribben is door een prooidier, dit kan zijn kwartel, konijn, kip enz enz. zolang ze maar compleet zijn en dan maakt het dus ook niet uit dat dit meer is dan de 380 gam die in mijn menu staat??

Wat het hart betreft: duidelijk!!
dan geef ik 100 gram hart en 165/200 gram nier

Het portie haassnijdsel zal ik dan met 100 gram verhogen, daar heb ik een beter gevoel bij.
Hij heeft zeker wel aanleg om dik te worden (welke lab niet  :P ) maar ik heb een eigen hondenuitlaatservice dus meneer loopt 3 uur op een dag.
Het word sowieso toch in het begin gissen qua hoeveelheden e.d. want ik voer altijd op het oog.
Het is ook zo dat hij graag de bosjes afstruint op zoek naar eten, hier houdt ik hem zeer streng mee in de gaten, maar in de roedel heb ik niet alleen oog voor hem natuurlijk dus heeeeeeeel soms heeft ie mazzel, maar hiermee heeft ie ook zichzelf want als ik zie dat hij wat buikig word krijgt ie 2 dagen minder te eten.

Ik zal even kijken hoeveel pens 265 gram is anders kan ik inderdaad hier en daar nog wat veranderen

En ik hoop May Linn, dat je laatste zin snel van toepassing word, het duizelt hier procenten, grammen en vleessoorten :crazy2:
#1729193
[quote="hubbabubba"]
Ok!

Uhmm toch nog even over het prooidier..
Of ik tel het niet mee in het menu, dus als ik het goed begrijp vervang ik bijv het portie lamsribben is door een prooidier, dit kan zijn kwartel, konijn, kip enz enz. zolang ze maar compleet zijn en dan maakt het dus ook niet uit dat dit meer is dan de 380 gam die in mijn menu staat??

Wat het hart betreft: duidelijk!!

dan geef ik 100 gram hart en 165/200 gram nier

Het portie haassnijdsel zal ik dan met 100 gram verhogen, daar heb ik een beter gevoel bij.
Hij heeft zeker wel aanleg om dik te worden (welke lab niet :P ) maar ik heb een eigen hondenuitlaatservice dus meneer loopt 3 uur op een dag.
Het word sowieso toch in het begin gissen qua hoeveelheden e.d. want ik voer altijd op het oog.
Het is ook zo dat hij graag de bosjes afstruint op zoek naar eten, hier houdt ik hem zeer streng mee in de gaten, maar in de roedel heb ik niet alleen oog voor hem natuurlijk dus heeeeeeeel soms heeft ie mazzel, maar hiermee heeft ie ook zichzelf want als ik zie dat hij wat buikig word krijgt ie 2 dagen minder te eten.

Ik zal even kijken hoeveel pens 265 gram is anders kan ik inderdaad hier en daar nog wat veranderen

En ik hoop May Linn, dat je laatste zin snel van toepassing word, het duizelt hier procenten, grammen en vleessoorten :crazy2:
[/quote]

Ik zou het andersom doen, 100gr nier en 165/200gr hart (zo bedoelde ik het ook met schrijven  ;))

Idd op het oog voeren is het beste.
Het komt allemaal niet zo heel nauw, dus als eens een keer wat meer of minder van het een of ander geeft is dat geen probleem, zolang het maar niet structureel zo gedaan wordt.
Lamsribben of ander vleesbot kun je idd een keer vervangen door prooidier. Maar je kan ook zeggen ik doe eens 1 dag alleen maar prooidier. En dan ga je de volgende dag weer verder met je schema.
Wil je iedere week prooidier geven dan zou ik het in je menu verwerken. Die ene dag dat hij prooidier krijgt tel je dan niet mee en de procenten bereken je dan over 6 dagen ipv 7 dagen.

;D ik heb in het begin ook schema na schema gemaakt, tot het me duidelijk was. Ik zal je alle kladjes maar niet laten zien.....
#1729763
Hmmm dat snap ik dus niet...

Een prooidier, laten we voor het gemak uitgaan van een konijn van wat wegen ze.. 1,5 kilo ofzo??
Dan zeg je dat ik hem niet mee moet nemen in de procenten als ik een dag prooidier doe en dan de procenten moet delen door 6 dagen ipv 7..

Maar zo'n konijn weegt toch ook, heeft toch ook vleesbot, spiervlees en organen

Dat zijn dingen die ik dan ff niet snap, blond zeker??


Ik heb echt alles doorgelezen en eeen notitieblokje erbij om op te schrijven, maar dit snap ik dan niet..

Ennuh... kom maar op met je kladjes haha, als er goede tussen zitten ;)
#1730421
Even kijken of ik het anders kan uitleggen.
Je voert iets van 600gr per dag, stel je geeft een half konijn, of klein konijn á ongeveer 600gr.
En dat geef je wekelijks 1 dag.

Dan ga je de procenten vleesbot, spiervlees, orgaan en groente over 6 dagen verdelen. 6x 600gram = 3600
Die 3600gram verdeel je dan in bv 50% vleesbot, 20% orgaan, 10% groente en 30% spiervlees.

Ik heb dan dus alleen over de procenten van de soorten vlees, en niet over de procenten wat je hond mag eten (2-3% ongeveer).
Dat zou ik ongeveer wel aanhouden, beetje meer of minder per dag is niet erg, maar is wel handig als hij ongeveer per week evenveel te eten krijgt.
Ik zou zelf dus niet een heel konijn geven van 1,5kg, want dat is 2 dagen eten voor je hond.

Snap je het nu meer?
#1730623
Kijk dan ben ik gelukkig niet geheel blondT  :biggrin2:

zo dacht ik dus ook alleen ik dacht dat jij bedoelde dat ik die 5350 gram moest verdelen over 6 dagen ipv 7 dus dat ie dat konijn als extra zou krijgen.. Ik vond het al zo raar haha!

zo'n konijn knippen jullie gewoon doormidden?
denk dat een gevogelte schaar dat wel redt?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door