Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anna
#1728136
Hallo,

Mijn hond is 9,5 jaar en ik ga binnenkort voor het eerst haar tanden laten reinigen bij de dierenarts.  Klopt het dat dit altijd onder algehele narcose moet gebeuren?  Als dit het geval is, overweeg ik om meteen ook wat zaken te laten checken.  Misschien is dat wel eens nuttig voor een hond van deze leeftijd.

Ik moet hieraan toevoegen dat ik nooit "overbodige" bezoekjes aan de dierenarts afleg, omdat mijn hond enorm angstig is en dit dus altijd met heel veel stress en scènes gepaard gaat...  Mijn hond is ook nog nooit onder narcose geweest, maar krijgt voor kleine dingen (omwille van haar gedrag) een "roesje".

Mijn vraag is dubbel:
- Welke zaken kunnen enkel onder narcose gebeuren?  Röntgenfoto?  (Van wat precies?  Soms loopt mijn hond een klein beetje stram, vooral bij het opstaan eigenlijk.)  Wat nog?
- Welke zaken kunnen ook zonder narcose gebeuren, maar lijken toch nuttig om te laten checken?  Bloedonderzoek?  (Op wat laten checken?)  Wat nog?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Anna.
Door charmed
#1728400
Tanden reinigen dat wordt altijd onder narcose gedaan. Rontgenfoto hoeft niet altijd onder narcose. Ligt er maar net aan welke dierenkliniek je gaat en hoe je hond zich gedraagt. Heb je een hond die niet mee wil werken moet ie zowieso onder narcose. Werkt je hond Prima mee, dan is er niets aan de hand en kan het zonder narcose.

Denk als hij zich prima voelt, dat je alleen een algemene checkup moet doen. Mochten er wel problemen zijn, dan vertel je dit de dierenarts en die kijkt dan wel wat echt nodig is. Bloedonderzoek voor een hond zonder klachten lijkt me niet nodig :)
Door Sella
#1728422
Je kan nog proberen of plaque off kan helpen voor de tanden? Hoef je ook niet naar de da voor de tanden.
Door Suzanne
#1728550
Que?
Guinnies tanden zijn gewoon "zo" gereinigd hoor! Daar hoefde ze niet voor onder narcose. Het hangt er wel van af hoe erg iets is, maar narcose echt alleen maar doen als het helemaal niet meer anders kan.

En verder: ik zou ook geen onderzoeken gaan "bedenken" die alelen onder narcose kunnen. Als er geen noodzaak is tot testen/onderzoek; dan ga je toch geen onderzoek uit laten voeren omdat het wel lekker makkelijk is als ze onder narscose is?
Misschien mis ik iets...??

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Ronald
#1728556
Onze dierenarts maakt de foto's zonder verdoving, maar gebruikt een spierverslapper.

Ennuh... als je dus allerlei dingen wilt laten doen/laten controleren, zou je dan niet eerst even overleg met de dierenarts hebben om te vragen of het allemaal wel nodig is? Onderzoeken en verdovingen kunnen voor een wat oudere hond best een belasting vormen. En om dan een "pretonderzoek" te doen omdat de hond dan toch onder verdoving is? Mwa... ik heb daar mijn bedenkingen over...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1728632
Alleen reinigen kan prima op alleen een roesje, als er ook wat uit moet dan is een algehele narcose wel prettig.
Door Anna
#1728705
Bedankt voor alle reacties!  Ik ga het zeker op voorhand met de dierenarts bespreken, maar wilde hier alvast wat ideetjes opdoen en jullie meningen horen.  Mijn hond heeft af en toe wel eens wat klachten, maar ik loop over het algemeen niet zo snel naar de dierenarts (omwille van haar extreem angstige gedrag).  't Is ook een angstbijtertje (met een slecht verleden), vandaar dat - als ik dan toch eens naar de dierenarts ga - er ook bij kleine dingen algauw een verdoving wordt voorgesteld.  Ik dacht dat één narcose (en dan verschillende dingen laten checken) misschien minder schadelijk is dan verschillende "roesjes", maar twijfel nu weer heel erg...
Door Suzanne
#1728716
Als er gericht iets te testen IS ja, dan is "alles in 1 x " wel handig.

Maar zelfs die tanden... ik zou dat niet met een narcose doen; dat is namelijk ook een risico he?

Kun je zelf niet iets met een tandpasta en een borsteltje? Een roesje om de tanden schoon te maken.. ik vind dat nogal wat eerlijk gezegd ;-(  WEegt dat tegen elkaar op? Misschien wel hoor, en kun je niet anders, maar toch....

Suzanne
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1728748
Suzanne schreef: Als er gericht iets te testen IS ja, dan is "alles in 1 x " wel handig.

Maar zelfs die tanden... ik zou dat niet met een narcose doen; dat is namelijk ook een risico he?

Kun je zelf niet iets met een tandpasta en een borsteltje? Een roesje om de tanden schoon te maken.. ik vind dat nogal wat eerlijk gezegd ;-(  WEegt dat tegen elkaar op? Misschien wel hoor, en kun je niet anders, maar toch....

Suzanne
Als ze wakker zijn kun je zo op het oog wel wat tandsteen wegkrabben, maar alleen aan de voorkant van de tanden en kun je echt geen diepe pockets reinigen en er is geen hond die een ultrasoon apparaat in z'n bekkie accepteert als ie wakker is. Maar het is maar net wat je onder een "gebitsreiniging" verstaat.
Door Suzanne
#1728812
Guinnie is dan zeker uniek? ;-)
Er is met zo'n tandarts-werktuig ;-) . zo'n metalen 'krabber"  bij haar van haar tanden EN kiezen de viezigheid afgehaald. Kwam geen narcose of roesje aan te pas.

Ik noem dat dan idd een reiniging. Of ze een ultrasoon apparaatje goed had gevonden? Waarschijnlijk niet ;-) maar dat was dan ook niet aan de orde.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1728949
Suzanne schreef: Guinnie is dan zeker uniek? ;-)
Er is met zo'n tandarts-werktuig ;-) . zo'n metalen 'krabber"  bij haar van haar tanden EN kiezen de viezigheid afgehaald. Kwam geen narcose of roesje aan te pas.

Ik noem dat dan idd een reiniging. Of ze een ultrasoon apparaatje goed had gevonden? Waarschijnlijk niet ;-) maar dat was dan ook niet aan de orde.

Suzanne
Nee hoor alleen afkrabben aan de voorkant dat lukt bij de meeste honden wel zonder roesje. Dat schreef ik dus, het is maar net wat je onder een gebitsreiniging verstaat.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door