Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Paula1976
#1726996
Tico is nu 10 maanden en we merkten al een tijdje dat hij, eigenlijk alleen 's avonds met de laatste wandeling in het donker, erg onzeker is. Het staartje naar beneden ipv fier omhoog en duidelijk op zijn hoede. 31 juli gingen we op vakantie en Tico ging mee naar de camping. Hij deed het super hoor, bij de tent geen probleem maar buiten de camping tijdens het wandelen net zo bang! Bang voor auto's, fietsers, andere honden enz. Liep er iemand achter ons met een hond dan keek hij voortdurend achterom. Gelukkig trok dit op dag 3 wat bij en konden we ipv het negatieve gedrag negeren het geleidelijk aan positieve gedrag uitgebreid belonen en uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Behalve dan het op zijn hoede zijn 's avonds.

Ik wijt dit aan zijn leeftijd en de hormonen dat hij daardoor onzeker is. Hij heeft er bij mij ook minder last van dan bv bij mijn man. Maar ik ben vanaf dag 1 dat Tico bij ons kwam ook volledig thuis geweest, dus dat hij zich meer heeft gehecht aan mij is logisch. Dat hij zich met mij bij zich dan ook zekerder voelt snap ik ook.

Nu vraag ik me af of Bach Rescue nuttig kan zijn om hem door deze periode heen te helpen. De eerste eikels vallen van de bomen en het getik van de eikels op de daken van de tuinhuisjes e.d. maakt hem dus ook aan het schrikken. En straks met o.a. de onstuimige herfst (hopelijk duurt het nog ff) periode in aan tocht kan hij misschien wel wat steun gebruiken.

Wat zouden jullie mij adviseren?

Bedankt vast!
Door Lizzy
#1727138
Ik vermoed dat dit best eens zou kunnen helpen, bach. Maar misschien het best in combinatie met 'gedragstherapie', in die zin, dat je ook leert hoe je hier met hem het beste mee om kunt gaan. Er zijn wel gedragstherapeuten die therapie en bach met elkaar combineren trouwens!
Door Paula1976
#1727164
Ik verwacht niet dat hij een probleem heeft met zien in het donker, dat is daarvoor ook nooit een probleem geweest, het is ook niet zozeer angst voor het donker. Hij gaat vrolijk en vrij mee naar buiten 's avonds maar als we een stukje op weg zijn dan merk ik dat hij wat onzeker is en op zijn hoede.

Net met de ochtendwandeling was hij ook ineens weer op zijn hoede. Maar we liepen vanaf dat moment langs hetzelfde pad als waar een paar minuten daarvoor een labrador had gelopen. Ik heb hem aangelijnd en ben verder gelopen met em alsof er niets aan de hand is. De labrador sloeg eerder af dan wij en vanaf het stuk waar de labrador niet had gelopen merkte ik bij Tico meteen weer een omslag. Staartje weer omhoog en blij. Ik heb hem beloond en hij mocht weer los. Daarna niets meer aan de hand hij heeft nog heerlijk gerend en was heel vrolijk. Dus blijkbaar was hij onder de indruk van de geur van labrador en dat vind ik allemaal wel heel goed passen bij zijn onzekerheid. Zijn hormonen zitten em echt even in de weg.

Ik heb het idee dat ik er op de enige juiste manier mee om ga, dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat een gedragstherapeut hier nog aan toe zou kunnen voegen. Of zie ik iets over het hoofd Lizzy?

Geef ik dan Bach Rescue of remedie? Rescue toch?
Door Lizzy
#1727171
Paula1976 schreef: Ik verwacht niet dat hij een probleem heeft met zien in het donker, dat is daarvoor ook nooit een probleem geweest, het is ook niet zozeer angst voor het donker. Hij gaat vrolijk en vrij mee naar buiten 's avonds maar als we een stukje op weg zijn dan merk ik dat hij wat onzeker is en op zijn hoede.

Net met de ochtendwandeling was hij ook ineens weer op zijn hoede. Maar we liepen vanaf dat moment langs hetzelfde pad als waar een paar minuten daarvoor een labrador had gelopen. Ik heb hem aangelijnd en ben verder gelopen met em alsof er niets aan de hand is. De labrador sloeg eerder af dan wij en vanaf het stuk waar de labrador niet had gelopen merkte ik bij Tico meteen weer een omslag. Staartje weer omhoog en blij. Ik heb hem beloond en hij mocht weer los. Daarna niets meer aan de hand hij heeft nog heerlijk gerend en was heel vrolijk. Dus blijkbaar was hij onder de indruk van de geur van labrador en dat vind ik allemaal wel heel goed passen bij zijn onzekerheid. Zijn hormonen zitten em echt even in de weg.

Ik heb het idee dat ik er op de enige juiste manier mee om ga, dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat een gedragstherapeut hier nog aan toe zou kunnen voegen. Of zie ik iets over het hoofd Lizzy?

Geef ik dan Bach Rescue of remedie? Rescue toch?

Als jij er op de juiste manier mee om gaat en dat zeker weet: dan heb je geen gedragstherapeut nodig nee. Ik zou alleen wel iemand contacten die verstand heeft van Bach. En geen Bach Rescue gaan geven. Ik vermoed namelijk dat dit niet de juiste Bach is en dat er beter passende Bach's zijn. Je kunt natuurlijk ook zelf in een boekje zoeken naar de best passende Bach.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1727529
Van hoe je het omschrijft zou ik inderdaad geen rescue geven maar een combi van Mimulus en Walnut. Mimulus is de remedie die ingezet wordt bij benoembare angsten en voor in het algemeen verlegen en onzekere types, Walnut is o.a. de remedie voor overgangsperiodes in het leven, dus ook de pubertijd, en helpt bovendien dat hij zich wat minder aantrekt van wat er allemaal in zijn omgeving gebeurd.
Door Paula1976
#1728194
Saille schreef: Van hoe je het omschrijft zou ik inderdaad geen rescue geven maar een combi van Mimulus en Walnut. Mimulus is de remedie die ingezet wordt bij benoembare angsten en voor in het algemeen verlegen en onzekere types, Walnut is o.a. de remedie voor overgangsperiodes in het leven, dus ook de pubertijd, en helpt bovendien dat hij zich wat minder aantrekt van wat er allemaal in zijn omgeving gebeurd.

Super bedankt!

En waar kan ik dit dan krijgen? Bij ons in Emmen hebben we Onder de Linden, zo'n natuurwinkel met dit soort dingen maar zijn de 2 dingen die je noemt los te krijgen (pilletjes ofzo)? Of moet iemand daar speciale tinctuur van maken?

Ik zal ook ff gaan googlen.
Door Paula1976
#1728210
Yes! Onder de Linden heeft ook Bach Remedies. Wat ik heb gelezen over Mimulus en Walnut past dat wel redelijk bij het beeld. Larch wordt ook wel geadviseerd om te combineren met Mimulus.

Ik zal van de week eens even daar heen gaan en me door hun ook nog even laten adviseren!

Thanks voor het mee denken!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1728238
Larch is de remedie voor faalangst :)

En je kan het beste een 30 ml pipet flesje nemen, daar van alle remedies die je wilt toevoegen 2 druppels uit het stock flesje (dat je kan kopen bij bijv. de winkel die je noemt ;)) en dat bijvullen met water, daar dan of het 4x4 druppels per dag van geven, of een extra bak water neer zetten en daar wat druppels van de bach bij doen zodat hij zelf kan bepalen hoe vaak en hoe veel hij wil er van!

((voor de volledigheid, rescue kan in sommige gevallen ook als remedie worden toegevoegd indien het beeld daarbij past, en rescue is de enige uitzondering op de 2 druppels regel, daarvan voeg je er dan 4 toe!))
Door Fido
#1731903
Het is ook wel een beetje chineesjes eigen dat ze snel "angstig" reageren.

Eddie vind het ook minder fijn om in het donker te lopen en als er een auto of iets anders langs rijdt dan gaat de staart finaal tussen de benen en springt hij naar ons toe. Wij hebben dit gedrag altijd genegeerd en doen of er niets aan de hand is.

We merken ook dat Eddie heel veel steun aan zijn "grote broer" Fido heeft, daardoor durft ie meer. Maar toen Fido na zijn operatie niet mee kon met wandelen was onze held Eddie totaal anders. Bleef aan onze benen gekleefd en wilde totaal niet voor ons uit lopen. Andere honden werden met een grote boog omzeilt.

Wij zeggen niet voor niets dat Eddie onze held op sokken is  :biggrin2:
Door Paula1976
#1731957
Fido schreef: Wij zeggen niet voor niets dat Eddie onze held op sokken is :biggrin2:
Hahaha...... zo noemen wij Tico ook geregeld!!!

Fijn dat je het gedrag herkent! Wij negeren het ook gewoon en als hij wel blij en zijn staartje fier omhoog, dan belonen we hem.
Ik hoop wel dat het tijdelijk is, aangezien hij dit eerst niet had, dus ik hoop dat het weer bij trekt.

Knuffel voor Eddie! (ik stuur je nog ff een pb, heb leuk nieuws!)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door