Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ibbi
#1723031
Lily heeft verschillende keren achter elkaar blaasontsteking gehad en nu struviet.  PH is 7
Ze is een lastige eter ( welke kat niet  :D )  ze eet alleen Carnibest vleesmix. ( de rest eet 't liefst bibi maar dat raakt ze absoluut niet aan, en een stukkie vlees, kipfileetjes of wat dan ook moet ze ook niet ) .  Ik doe door de CB al een paar maanden een flinke scheut water. 

Ze heeft 3 x AB gehad inmiddels, ook niet goed ...

Tips ?  Hoe krijgen we de PH omlaag en tja.... 't is het hele jaar al ontzettend stress hier door allerlei toestanden en dit is de tweede kat die hier last van krijgt, dus ik vermoed dat stress de achterliggende oorzaak is...  hoe kan ik haar het beste helpen, en wat doen we verder met haar voer ?

Proberen over te stappen op CB diabetes zou een idee zijn , geen rijst meer ?
hulp zou even welkom zijn want mijn hoofd loopt om, probeer ook dingen snel snel te regelen voordat ik weer naar 't ziekenhuis moet komende week.

( p.s. we proberen nog steeds de groep te verkleinen zodat 't beter handelbaar is voor de verzorging, maar er pas 1 kat herplaats, en we zoeken naarstig naar gouden mandjes voor 3 of 4 andere katten ... wie iets weet...  het lijkt wel onmogelijk katten die kvv en wat barf eten te herplaatsen  :o  ) 
Door Lexi
#1723494
Als ze AB heeft gehad, dan is waarschijnlijk haar darmflora om zeep (althans, bij mensen is dat wel zo). Er zijn volgens mij speciale probiotica voor katten/dieren, maar volgens mij zit daar hetzelfde in als in de humane middelen, en zijn alleen de hulpstoffen wat dubieuzer (tenminste bij de etiketjes die ik gecontroleerd heb). Ik denk dat een probioticakuurtje van minstens twee weken wel zou kunnen helpen. Een betere vertering verandert de bloedpH en daarmee ook de urinepH (ook weer, althans bij mensen).

Stress: bachremedie of iets van t-touch geprobeerd?

Water toevoegen aan het voer verbetert wellicht de opname, maar verlaagt de pH niet.

Bij mensen verhoogt het eten van spier- en orgaanvlees de zuurgraad in het lichaam, en ontstaan er ook meer zuren in de urine, die de pH daarvan dan weer verlagen. Van wat ik weet werkt dat bij katten idem. CB bevat ook calcium en andere basevormende stoffen volgens mij, dus wellicht kan het bijvoeren of bijmengen van puur spier- en orgaanvlees (rund/kip/paard) helpen.
CB diabetes bevat minder koolhydraten, wat op zich ook weer goed is om de pH in de darm terug te brengen, het effect is in feite hetzelfde als het bijvoeren van (orgaan)vlees. Wel zal er waarschijnlijk nog wat meer bot (basevormend) inzitten.

Dit is wat ik met mijn kennis van natuurgeneeskunde van mensen en mijn (beperktere) kennis van katten kan verzinnen. Ik nodig mensen die hier al langer met de voeding bezig zijn trouwens uitdrukkelijk uit me aan te vullen of te corrigeren als er iets niet goed zou zijn qua toepassing op katten.

Sterkte met de kleine kat, en voor  jezelf ook sterkte als je naar het ziekenhuis moet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1723502
ik zou wat extra verzuren met appelazijn of ascorbinezuur of beiden. en tussendoor zelf de ph waarde blijven meten.
qua stressreductie heeft een feliwaystekker hier wel geholpen (territoriumprobleem). ik zou haar ook een hele eigen kattenbak geven. iedere avond met een watje langs haar kin en onder de wangen goed wrijven en dan het watje bij de ingang van de eigen kattenbak smeren.
Door ibbi
#1724307
dank jullie wel voor de tips.  er staan zeker dingen tussen waar ik niet aan gedacht heb en wat ik verder moet uitzoeken. meerdere kleine maaltijden per dag, da's denk wel te doen.  ik ga proberen haar over te zetten op bibi ipv CB, want ik lees toch veel dat dit soort problemen vaker bij CB zijn. veel vocht erbij, zuurgraad checken, zorgen dat ze rustig op eigen kattenbak kan. 
de appelazijn zal lastig gaan en extra spiervlees ook, want mevrouw wil niks anders eten ...  en als er een vreemd smaakje aan zit  ::)  ... we gaan iig kijken of we kleine beetje bibi kunnen mengen met de CB.
vit C pilletjes zal wel gaan, met pillen is ze makkelijk.
stress verminderen... ik probeer op dat gebied natuurlijk ook te zorgen dat alles voor de katten rustig blijft, maar ja er is nou eenmaal veel gedoe hier steeds - ik merk dat bv veel 'vreemden' over de vloer, dokters, ambulancepersoneel, wijkverpleging, dat sommige katten daar ontzettend op reageren.  op hoe ik me voel, reageren ze natuurlijk ook heel sterk.  en op de katten die herplaats worden, Tom is pas weg, die missen ze dan ook....  ze steken elkaar ook aan.  ik hoop een paar rustige huizen voor ze te vinden, dat zou zo fijn zijn.
de engelse teksten ga ik vd week nog een keer goed doorlezen, ik neem op 't moment slecht dingen in me op  :( 

heel erg bedankt! hopelijk gaat t over een paar wkn beter met Lily  :-*
Door ibbi
#1726348
Waar haal je die vit C pilletjes ?  dochter lief is naar kruidvat geweest, hebben ze zulke knoeperts van pillen, kauwtabletten, bruistabletten. 
vroeger hadden ze toch van die gele potjes met van die kleine gele pilletjes erin ( praat ik nu over de middeleeuwen ?? )
De apotheek had ook alleen maar grote kauwtabletten.

reformzaak misschien ??  kan iemand even een merk/winkel voor me vermelden waar ik haar heen kan sturen ?  thanks  :)
Door flin
#1726435
ik weet niet of 'k 't goed lees hoor, maar:

Both of these articles
clearly demonstrate that 1 to 2 grams of ascorbic acid administered daily
to both normal subjects and calcium oxalate stone-formers result in no urinary pH changes but in increased oxalate excretion.

Therefore, this practice should not be used in managing patients with struvite calculi,
because it does not reduce urinary pH,
or in calcium oxalate stone-formers, as it might promote stone activity.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1472830/


ik zou zelf op jacht gaan naar:
L-methionine dat zwavelhoudend is, zwavel is sterk verzurend, is 'n aminozuur, en verkrijgbaar bij natuurwinkel,

wèl monitoren met ph-stripjes...
Door ibbi
#1726736
nu herinner ik me, die gele potjes zijn van Roter.  bedankt Koekje ... maar als ik flin's post lees dan moet ik dus juist geen vit C hebben. 
hoeveel van dat spul zou ze dagelijks nodig hebben flin ? 
die stripjes bij de DA halen ? 

ben de CB aan 't mengen met de bibi -  ze vind 't maar niks  :-X  maar ze slobbert iig steeds het water ervan op dus ze krijgt wel genoeg vocht binnen.  daarna neemt ze hapjes ... heel voorzichtig, en als er een te groot stukje bibi tussen zit spuugt ze het naast het bakje  ;D
Door flin
#1726836
Methionine (Met) is in zijn natuurlijke vorm, de L-vorm, ... DL-Methionine (dus het racemaat, wil je niet),
...'k zou dus kiezen voor de l-methionine

maar beginnen met lage doses 500 mg per dag (2 x 250 mg) en checken met ph-strips, en eventueel hoger  opvoeren..
ph-strips zijn te verkrijgen via DA of apotheek of I-net...,
zoek dan diegenen die aangeven per halve graad, of minder...: je wilt een ph van 6.5, en geen 7 

~

dl-methionine, on the other hand, actually DOES acidify the urine because it's a sulfur-containing amino acid,
which then breaks down to sulfate groups that acidify the urine.
You can get it in any decent grocery store at the vitamin aisle, where all the other amino acids (like taurine or lysine) are stocked.

Vets dispense a type of gel called Methigel that's basically dl-methionine in gel form.
Giving an adult cat up to 1500 mg dl-methionine a day is probably safe (depending on the size of the cat),
BUT be careful with this stuff and consult with the vet before starting methionine therapy because
an overdose can cause Heinz body anemia (the same kind of anemia caused by onions).

Researchers found that doses of 1000 mg/kg bodyweight/day (which amounts to about 4500 mg per day for a 4.5 kg cat,
which is equivalent to about 10 lbs.) caused severe Heinz body anemia,
while 500 mg/kg bodyweight/day caused moderate anemia that corrected itself after a month,
indicating that the cats probably adjusted to those levels of dl-methionine in their diet.
Door ibbi
#1726880
ach natuurlijk - Borre heeft die gel toen gehad van Erwin , ik heb 't hier nog liggen. wat stom.  hoe kan ik dat nou vergeten  ???  dank je wel flin.  we waren bij een andere DA met Lily die prima geholpen heeft, maar ik ga vd week denk nog even naar Heiloo bellen.

dank je !
Door flin
#1726888
[quote="ibbi"]
ach natuurlijk - Borre heeft die gel toen gehad van Erwin , ik heb 't hier nog liggen. wat stom.  hoe kan ik dat nou vergeten  ???   dank je wel flin.  we waren bij een andere DA met Lily die prima geholpen heeft, maar ik ga vd week denk nog even naar Heiloo bellen.

dank je !
[/quote]


je hebt 't nu over de dl-...Methigel , toch?

mocht 't niet werken zou 'k de l-methionine proberen.....vrij verkrijgbaar voor weinig bij de natuurzaak


  laat tzt nog even weten hoe-of-wat?
Laatst gewijzigd door flin op vr 20 aug 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1726937
[quote="flin"]

je hebt 't nu over de dl-...Methigel , toch?

mocht 't niet werken zou 'k de l-methionine proberen.....vrij verkrijgbaar voor weinig bij de natuurzaak


  laat tzt nog even weten hoe-of-wat?
[/quote]

ja , maar lily lust dat natuurlijk weer niet, heb 't net geprobeert  ;D  dus ik ga voor haar de l-methionine proberen, kijken in wat voor pil / of andere vorm dat te krijgen is.  een pilletje geven is ze makkelijk mee.
ik hou jullie op de hoogte, ben zelf ook heel benieuwd nu !
Door ibbi
#1751966
sorry flin ik zie je berichtje nu pas !  :-*
deze week wordt urine weer getest, zodra ik meer weet zal ik 't melden.
het gaat redelijk met haar.
PH sticks heb ik besteld om de komende tijd zelf te testen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door