Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door claudiaB
#1726495
Ik heb in de tuin een groot hok waarin 3 kippen en 2 konijnen wonen.
Iedere zomer heb ik last van kippenmijt in het hok. Zodra ik in het hok ben geweest kruipen er miniscuul kleine grijze stipjes over mijn armen.
Ik vind dit erg vervelend want het jeukt ook en spuit daarom regelmatig de kieren van het hok in met een insecticide.
Toch kom ik niet van die kleine monstertjes af. Helaas.
Nou heb ik van de week mijn hok verschoond en de zakken met oud stro staan in de tuin om maandag met de vuilnisman mee te gaan.
Nou wemelt de buitenkant van die zakken van die mijten. Het krioelt ervan.
Mijn vraag is, kan het zijn dat die mijten ook bij de honden jeuk veroorzaken?
Alle 3 de hondjes hadden de afgelopen week jeuk aan de voetjes.
Zowel Roxy als Ayla hadden tussen de tenen likplekken. Pas sinds vandaag nadat ik de zakken heb gezien. Denk ik aan de kippenmijt.
Ben benieuwd naar jullie reacties
Door Lizzy
#1726504
Oef! Ik weet simpelweg het antwoord niet op jouw vraag. Is het bloedmijt? Misschien dat je je vraag ook even op het kippenforum moet stellen! Daar zitten ook mensen met kippen EN honden/katten en die meer ervaring hebben met deze mijt! Dit is de URL: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1726508
Ik weet van mijn ouders dat als hun kippen er last van hebben (wordt ook wel bloedluis genoemd), dat mijn vader zijn benen onder de bultjes heeft zitten als hij in het hok is geweest. Ik denk dus dat de honden er ook wel last van kunnen hebben als ze er mee in aanraking zijn geweest.
Door claudiaB
#1726510
Lizzy schreef: Oef! Ik weet simpelweg het antwoord niet op jouw vraag. Is het bloedmijt? Misschien dat je je vraag ook even op het kippenforum moet stellen! Daar zitten ook mensen met kippen EN honden/katten en die meer ervaring hebben met deze mijt! Dit is de URL: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php
Dank je voor de tip!
Volgens mij is bloedluis rood.
Deze stipjes zijn grijs.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1726512
ik denk het echt wel, jij krijgt er ook jeuk van en als die luizen op de grond 'lopen' komen de hondjes ermee in contact en kunnen dan volgens mij er ook jeuk van krijgen..
Door claudiaB
#1726555
Dan is het dus bloedluis.
Ik heb ook op het kippenforum gelezen, maar ben er wel achter dat het nooit helemaal uit te roeien is.
Zelf heb ik een uurtje jeuk nadat ik in het hok ben geweest. Wat al heel vervelend is.
Maar ik maak me zorgen om de honden. Zeker omdat ik met Chico al heel lang tob met jeukklachten.
Nu neig ik naar het herplaatsen van de kippen. Maar voordat ik dat doe wil ik graag weten of het zinvol is.
Zeker omdat ik niet graag dieren weg doe.
Door Nynke
#1726835
staat er niks op het kippenforum als afdoende/definitieve oplossing ? Het zou echt jammer (maar begrijpelijk !!) zijn als de kippies weg moeten  :-\ :-\
Door Anthraciet
#1726851
Ik moet het afkloppen, maar ik heb dit jaar ontzettend weinig bloedluis in het kippenhok  :notworthy:

Afgelopen jaren had ik ook regelmatig een uitbarsting van bloedluis waar je niet van af kwam.
En het zal wel toeval zijn, maar dit jaar ben ik MINDER gaan schoonmaken/spuiten/poetsen in het kippenhok en ik heb nu pas 1x wat bloedluis weggehaald in een rand van een van de legnesten ::)

Moet wel toegeven dat mijn kippies dit jaar meer last hebben van kalkpoten, wat ook door een mijtsoort veroorzaakt wordt.... :-\


Ik weet niet hoe je hok in elkaar zit, maar je zou kunnen proberen alle kieren dicht te kitten zodat de bloedluis nergens tussen kan gaan zitten. Dat geldt ook voor de plek waar je zitstok in het hok vastzit, daar gaan ze vaak tussenzitten..... die plekken kan je dan ook nog insmeren met vaseline zodat de bloedluis erin vast blijft zitten als ze naar de kippen willen lopen. ;)
Door Happy Tail
#1726854
bloedluis...heeft ons ook enkel kippies gekost dit jaar. smerige krengetjes!

hier hebben we de bloedluis eruit gekregen door iedere week met de gasbrander een rondje te maken; dan brand je ze allemaal dood.
en ik ga de volgende keer als ze nog durven te komen roofmijtjes (Dutchies) inzetten

herplaatsen van je kippen heeft geen zin, want ze zitten niet op de kippen maar in het hok en dan in de kiertjes en gaten
Door Bosliefje
#1726889
Mijn kippen hadden (hebben?) ze ook. Een oplossig zou zijn, volgens de boeken, om een schaaltje om de poten van de zitstokken te maken, met olie of petroleum erin, zodat de bloedluizen de kippen 's nachts niet kunnen bereiken.

Maar wat ik echt erg smerig vind: het wemelt ervan op mijn kliko! Eerst had ik niks in de gaten, afval in de bak, klaar is kees. En toen een enorm gekriebel van grijze krengetjes! Onder de douche en schone kleren, dat hielp.
Maar waarom zitten ze met duizenden op mijn kliko? Komen ze af op de lucht van de weggegooide zakjes waarin het vlees bewaard wordt??

Ook mijn 4 honden zijn erg aan het krabben, misschien hebben zij er ook last van. Ik denk erover om ze stronghold spot-on te geven, dat werkt ook tegen bijtende luizen. Maar ik ben niet zo van de spot-ons.
Door nikèdog2000
#1727368
gewoon natuur azijn in een verstuiver doen en daar je honden mee insprayen
luizen en mijten gaan dood van azijn
als je hond wondjes heeft van het bijten
10ml teetreeolie in een verstuiver doen en aan vullen met water
ik doe 10ml olie 90ml water in een verstuiver van 100ml
helpt super tegen de jeuk
is ook goed voor je zelf
Door Mevroi Kruim
#1727395
Tegen kalkpoten helpt ook gewone sla-olie trouwens. 's Avonds kip grijpen, poten inkwasten met olie en weer op stok deponeren. Meestal is het na een week weg.
Mijn kippen zitten nooit in hun nachthok  >:( ze wonen bovenin de struik op de oprit  ::) ik denk niet dat tabaksstelen daar gaan helpen. Ik heb ze wel trouwens, boerentabak  :D
Door claudiaB
#1727448
Mijn kippen slapen op het konijnenhok.
De tip van het azijn vind ik een goeie!
Verder lees ik me suf op het internet hoe ik die krengetjes het beste kan bestrijden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door