Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door hubbabubba
#1726477
NIEUW MENU STAAT 2 BERICHTEN HIERONDER

Hoi hoi!
Nou van de week een avondje aandachtig lezen en doorspitten ben ik heel wat informatie rijker en heb ik (misschien) een menu’tje kunnen samenstellen voor mijn 38 kg wegende, 9 jaar oude kruising labrador/flatcoated Bickie, maar ik loop een beetje vast  :shy:
Ik ben uitgegaan van hetvolgende:

2% van 38 kg - 760 gram per dag – 5320 gram per week

50% vleesbot  
15% groente      
15% orgaanvlees      
20% spiervlees

Nu zit ik van de 5320 kg wat hij in de week mag hebben al aan 5132 kg en blijft er voor 4 maaltijden dus nog maar 188 gram over :-X
En pens?? zien jullie dit apart van orgaanvlees, want als ik pens ook nog bij orgaan moet rekenen worden het wel helemaal muizenhappies lijkt mij??
Al met al kom ik er met mijn gewichten niet helemaal uit.
   

Maandag
ochtend:  378 gram kippennekken  
avond:  397 gram groentehappie

Dinsdag
ochtend:  
avond:  189,5 gram rundernieren en 189,5 runderhart

Woensdag
ochtend:  1 zalmkop van +/- 600 gram
avond: 362 gram kipfilet

Donderdag
ochtend:
avond: 397 gram groentehappie

Vrijdag
ochtend: 378 gram lamsribben
avond:

Zaterdag
ochtend:  
avond:  189,5 gram kippenlevertjes en 189,5 gram kippenniertjes

Zondag
ochtend:  1 hele kip of 1 heel konijn à 1,2 tot 1,5 kilo per stuk
avond: 362 gram paardenvlees

HELLLLLUP........ zouden jullie advies kunnen geven???
Laatst gewijzigd door hubbabubba op vr 20 aug 2010, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#1726488
In totaal ga je dus 2660 gram vleesbot voeren. En 800 gram groenten. En 800 gram orgaanvlees. En 1060 gram spiervlees.

Je zou het volgende kunnen doen:

2660 gram vleesbot, verdelen over 7 maaltijden per week = 380 gram vleesbot per dag, 7 dagen per week.
800 gram groenten, verdelen over 5 maaltijden per week = 160 gram groenten per maaltijd, 5 keer per week.
800 gram orgaanvlees, verdelen over 3 maaltijden per week = 265 gram per maaltijd, 3 keer per week.
1060 gram spiervlees, verdelen over 4 maaltijden per week =  265 gram per maaltijd, 4 keer per week.

Kijk, ik wil niet rot doen maar een groentenhapje van bijna 400 gram op maandagavond, zonder verder niks erbij: dat gaat niet werken. Die "fout" wordt wel vaker gemaakt en roepen mensen vervolgens "mijn hond vreet geen groentenmix". Nee, gekke Henk, dat zou ik ook niet doen, zelfs niet als herbivoor :biggrin2:

Je kunt nu 2 dingen doen: 1 keer per dag voeren en dan vleesbot + orgaan of spiervlees + 5 x per week groenten voeren. Of je voert 2 keer per dag waarbij je 1 maaltijd vleesbot geeft en de andere maaltijd of spiervlees of orgaanvlees met 5 x per week wat groenten erbij. Klaarrrrrr :biggrin2:. Dan heb je 14 maaltijden per week, 2 per dag.
#1726720
Met heel veel dank aan Lizzy die het allemaal een stuk makkelijker heeft gemaakt voor mij ben ik tot het volgende gekomen:

(heb nog wel her en der wat vraagjes achter gezet (dikgedrukt)

Bickie: 38 kg wegende, 9 jaar oude kruising labrador/flatcoated.

2% van 38 kg - 760 gram per dag – 5320 gram per week

50% vleesbot   2660 gram    
15% groente    800 gram      
15% orgaanvlees    800 gram      
20% spiervlees     1060 gram    

Maandag
ochtend:  380 gram kippennekken
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram kippen-organenmixje

Dinsdag
ochtend:  zalmkop  (1 kop is zwaarder dan 380 gram moet ik hiervan snijden of is het niet erg als hij meer eet dan 380 gram?? )
avond:  166 gram hazensnijdels (neem aan dat dit spiervlees is??) met 2 eieren

Woensdag
ochtend:  380 gram kwartels (2 stuks??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram runderhart of lamstong

Donderdag
ochtend: 380 gram kippen vleesbot zoals poten of karbonades of een hele kip (een hele kip is zwaarder dan 380 gram is het niet erg als hij meer eet dan 380 gram?? )
avond:  166 gram sardientjes met wat (volle??) yoghurt of ipv sardientjes met yoghurt een makreel

Vrijdag
ochtend:  380 gram lams ribben
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram paardenvlees

Zaterdag
ochtend:  380 gram duif (1duif??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram lams/schapenpens

Zondag
ochtend: 380 gram eendenrug (1 rug??)
avond:  166 gram groentehapje met 265 gram kipfilet
Laatst gewijzigd door hubbabubba op za 21 aug 2010, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nyncke
#1737255
Ik zou even wegen hoeveel je nodig hebt van ruggen, duiven, kwartel ed dat scheelt per stuk en waar je ze haalt.
Ik zou biogarde gebruiken ipv yoghert.

Het ligt eraan hoeveel zwaarder de zalmkop is.

Als je een hele kip wil geven, kun je eens kijken hoe hij het vind om op 1 dag een hele kip ( met de ingewanden ) te geven en daarna een vastendag.
De braadkuikens van de Jumbo zijn plm 900 gram per stuk, daar altijd wel kijken of je iets blauwigs uit de binnenkant ziet komen, dat is een plastik zakje en daar zitten nl de maag, lever, nek ed in  maar soms missen die.).
Door Nilo
#1750857
Ik zie dat je je hond ongeveer 160 gram groente per keer geeft. Dat krijgt mijn hond ook.
Een keer per 5 weken ga ik aan de slag met groente. Dit wordt gekookt en/of gemalen. Eerst zat ik te stoeien met plastic zakjes, maar ik heb iets nieuws en beters gevonden! Bij de Blokker of AH worden muffinbakjes verkocht, gemaakt van siliconen en per 6 (ik heb er 4 van gekocht). Deze kan je vullen met de groentemix (met een kop er bovenop ongeveer 160 gram) en in de vriezer doen. Als je de groente geeft, gewoon 1 cupje eruit halen en klaar! Scheelt heel veel rommel en frustratie  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door