Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnon
#1724741
Ik ben nu bezig met het in elkaar steken van de inhoud van de voerbakken  8) ik dacht een ruime 10% aan groente te geven maar ga dat niet voor weken vooruit malen, ik neem de inhoud van mijn groentela om de paar dagen. Dus vermaal ik zo'n 350 gram per dag. Vraag me nu af of ik dat even goed voor 2 dagen kan doen en dus de helft voor morgen bewaren. Of gaat dat dan snel achteruit van kwaliteit als het gemalen in de koeling bewaard wordt?
Door arnon
#1724798
OK dan ga ik dat ook zo doen. courgette worteltjes bloemkool en snijbonen liggen klaar en dan hoef ik pas zondag weer aan de bak :)
Door Daphne&Jayden
#1724878
De groenten kunnen wel op elkaar 'reageren' als het een paar dagen bewaard en dan kan het zijn de smaak/geur van de mix helemaal veranderd en het niet meer gegeten wil worden.
In het begin maakte het ook voor een paar dagen en bewaarde het dan in de koelkast. Maar zoals bijvoorbeeld komkommer kan dan heel erg overheersen. Daarbij wordt de mix ook wel natter als je hem bewaart in de koelkast, het vocht gaat het er immers 'uitlopen'.
Door arnon
#1725028
Ik bewaar het maar 1 dag, ik maak het vandaag klaar dan is de helft dus voor vandaag en de andere helft voor morgen. als ik een keer wat meer klaar maak dan gaat het wel in de vriezer, maar voorlopig houd ik dit aan.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1725157
mm iedereen weet toch wel dat bepaalde mineralen en vitaminen verloren gaan groenten en fruit vermalen worden en dan ook nog eens bewaard wordt?
Door arnon
#1725358
Aquillo schreef: mm iedereen weet toch wel dat bepaalde mineralen en vitaminen verloren gaan groenten en fruit vermalen worden en dan ook nog eens bewaard wordt?
ik heb er heeeel lang geleden op school, op 5 Atheneum voor het vak Biologie, proeven mee gedaan. We moesten verschillende soorten fruit en stukken groente testen. Natuurlijk is toen niet alles onderzocht, maar naar wat er onderzocht is viel het reuze mee, zeker binnen 24 uur. Vooral vit. C scoorde minder, dat konden we met zo'n papiertjes testen, maar dat komt omdat die in water oplosbaar is en kapot gaat bij blootstelling aan zuurstof. Nou denk ikzelf gelezen te hebben dat honden die vit. C zelf aanmaken, dus dat is mijn grootste zorg niet. Met rest viel heel erg mee. Natuurlijk niet op alles onderzocht, zoveel mogelijkheden waren er niet. Qua mineralen denk ik überhaupt niet dat er zoveel verloren kan gaan.
Weet jij dan trouwens wat er eventueel precies verloren gaat na weken diepvries? Lijkt mij ook niet dat alles dan ongeschonden, al beweert Iglo anders.
En dan bovenal: ik geef iig groente, ik zou ook kunnen besluiten om het niet te doen, heb nu eenmaal geen tijd om uren eraan te besteden en dacht het zo op te lossen. En doordat ik groente geef zullen ze er altijd wel wat van mee krijgen. En dat zal het vleesmenu aanvullen naar mijn bescheiden mening, omdat vlees en vlees tegenwoordig ook twee verschillenden zijn.

Ik vind trouwens heel irritant dat 'iedereen' altijd alles weet wat ik niet weet, maar dat ligt vast aan mij.
Door Limpy
#1725368
Gelukkig maak je zelf groentemixen en geef je geen iglo want die zou ik ook niet op hun mooie blauwe ogen geloven  ;D
Door arnon
#1725376
Limpy´s aai-assistente schreef: Gelukkig maak je zelf groentemixen en geef je geen iglo want die zou ik ook niet op hun mooie blauwe ogen geloven  ;D
en zelfs dán zou ik nog denken dat er genoeg waardevols inzit, zelfs iglo kan het niet maken om 0,0 aan te bieden en dat geloof ik ook niet. Die producten worden heus wel getest, dat moet ook aangegeven worden. maar dan nog, ik eet zelf voor 'n groot gedeelte biologisch en dat gaat dus in dit geval ook naar mijn honden. zo vers mogelijk, maar als ik 40 uur werk en voor de rest ook nog aardig wat moet dan kan ik nu eenmaal niet alles. ik doe mijn best. Vermalen en bewaren zijn trouwens ook 2, ik bewaar geen week.
Maar ik neem aan dat 'iedereen' het veel beter doet dan ik, daar heb ik dan vrede mee.
Door viperenoscar
#1725385
ik denk dat als je gewoon je best doet en ziet dat je hond geniet van zijn eten en er goed uit ziet dat je dan goed bezig bent. Alles beter dan die brok want daar zit helemaal niks vers in! ;)
Door arnon
#1725396
viperenoscar schreef: ik denk dat als je gewoon je best doet en ziet dat je hond geniet van zijn eten en er goed uit ziet dat je dan goed bezig bent. Alles beter dan die brok want daar zit helemaal niks vers in! ;)
ze hebben igg vandaag genoten van hun eerste barfmaaltijd, kippennekjes en rundvlees met groente en eitjes, heel eenvoudig maar het ging goed naar binnen bij alle 4 de honden en ik heb - grote vent - bijna met tranen gekeken naar Ludo mijn oude herderkameraad die heel geduldig kipnekjes kraakte alsof het verdomd harde ribben waren. zo mooi. ben blij dat ik dit ontdekt heb, wel laat maar toch.
Door arnon
#1725414
*loes* schreef: Fijn joh!!, beter laat dan nooit toch  ;)
dank u  :)  ja, het had nóg later gekund eigenlijk  ;)
Door Lizzy
#1725541
Aquillo schreef: mm iedereen weet toch wel dat bepaalde mineralen en vitaminen verloren gaan groenten en fruit vermalen worden en dan ook nog eens bewaard wordt?
Oh vertel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door