Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1724863
Ik heb al duizend keer verschillende menu's berekend, maar nu ben ik tevreden genoeg om het zo te laten. Ze reageert niet sterk op meer/minder bot of orgaan, dus dat zit wel goed.
Daisy is 5 kilo en ze krijgt nu 125 gram per dag maar ik heb het idee dat ze nu een beetje aankomt, dus ik heb het teruggeschroeft naar 115 gram per dag.

Ik heb een menu voor twee weken, waarvan ik zes dagen compleet voer: 2 x vis, 2x kvv en 2x vuile pens.
De rest ziet er zo uit:

Vleesbot  505 gram    51% (waarvan 60% bot en 40% vlees gok ik)
Spiervlees 250 gram  25%
Orgaan    170 gram  17%
Overige    63 gram    6%

Het menu ziet er dan zo uit:
ma 90 gram kippennek en 24 gram orgaanmix
di  125 gram geitenvlees
wo 125 gram kvv
do  100 gram konijn (vlezig)
vr  80 gram vis en 31 gram overige
za 125 gram lamspens
zo 90 gram kippennek en 24 gram orgaanmix

ma 125 gram paardenvlees
di  125 gram kvv
wo 125 gram parelhoenkarkas, 25 gram runderlever en 72 gram kippenhart
do  niks
vr 80 gram vis en 31 gram overige
za 125 gram lamspens
zo 100 gram konijn (bottig) en 24 gram orgaanmix

De kvv is Darf (barf-verhoudingen)
De orgaanmix is biologische rundernier,- lever en -hart.
Het konijn is een heel konijn, waarvan ik vlezige en bottige stukken zaag.

Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1724884
Goede afwisseling!
Alleen ik vindt pens niet compleet en reken het onder orgaan. Je voert dus eigenlijk behoorlijk veel orgaan als je de pens meetelt.
Ik zou 1 dag pens geven en de andere dag gewoon in je menu rekenen. Daarnaast je andere organen ietsje terugschroeven zodat je niet boven de 20% orgaan uitkomt.
Door Lizzy
#1724887
[quote="May Linn"]
Goede afwisseling!
Alleen ik vindt pens niet compleet en reken het onder orgaan. Je voert dus eigenlijk behoorlijk veel orgaan als je de pens meetelt.
Ik zou 1 dag pens geven en de andere dag gewoon in je menu rekenen. Daarnaast je andere organen ietsje terugschroeven zodat je niet boven de 20% orgaan uitkomt.
[/quote]

Yep, hier ben ik het mee eens. Qua afwisseling en dergelijk ziet het er strak uit. Je percentage bot komt misschien wat aan de hoge kant maar als ze er goed op reageert: prima!
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1724930
Bedankt voor jullie reacties. Een paar vraagjes:
- waarom rekenen jullie pens niet als compleet? (en waarom bij nrv wel?)
- wat is er nadelig aan wat meer orgaanvlees (als ik bv pens wel 2x  als compleet zou rekenen), overdosis van iets, of juist tekorten?

Het botvlees is trouwens zo'n 60% vlees en 40% bot, had ik verkeerd om gezet. Deze verhouding heb ik gegokt, het gaat om 180 gram kippennekken, 125 gram parelhoenkarkas en 200 gram heel konijn (excl organen).

Helaas kan ik nog maar 4 maanden barfen, dus het risico op tekorten is misschien niet zo groot. (we gaan een jaar rondtrekken met camper)

De kvv heb ik gekocht bij www.smulsjef.nl , dat is het dichtstbijzijnde verkooppunt van Darf (en biologische barf-producten).
Door ulla
#1725501
[quote="Meike en Daisy"]
Bedankt voor jullie reacties. Een paar vraagjes:
- waarom rekenen jullie pens niet als compleet? (en waarom bij nrv wel?)
- wat is er nadelig aan wat meer orgaanvlees (als ik bv pens wel 2x  als compleet zou rekenen), overdosis van iets, of juist tekorten?

Het botvlees is trouwens zo'n 60% vlees en 40% bot, had ik verkeerd om gezet. Deze verhouding heb ik gegokt, het gaat om 180 gram kippennekken, 125 gram parelhoenkarkas en 200 gram heel konijn (excl organen).

Helaas kan ik nog maar 4 maanden barfen, dus het risico op tekorten is misschien niet zo groot. (we gaan een jaar rondtrekken met camper)

De kvv heb ik gekocht bij www.smulsjef.nl , dat is het dichtstbijzijnde verkooppunt van Darf (en biologische barf-producten).
[/quote]

Pens is een onderdeel van een dier,dus niet compleet,compleet is een intact dier, of het nabootsen daarvan.
Door pens 2 maal per week als compleet te voeren, geef je andere dingen zoals spiervlees,vleesbot minder, en daar zitten andere vitaminen/mineralen in dan in pens, die geef je ze dan minder.
Nu zal een hond niet zo snel tekorten oplopen,maar op de lange duur, is dat niet ondenkbaar.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1725606
Ja, dat vermoede ik al, ik vroeg me af of er een specifiek tekort ofzo was. Ik kan nergens een analyse van pens vinden, maar er zitten minder voedingsstoffen zeker. Ik denk dat ik dan 1x pens weglaat, als tussenweg.

Heeft iemand nog een goed artikel oid over pens? Wil er wel wat meer over weten. Ik zal ook de bibliotheek van het forum even doorzoeken

Bedankt!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door