Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tommie
#1721755
hallo,ik zal me eerst even voorstellen.ik ben tommie bijna 3 jaar en een kruizing jack russel-dobberman.ik doe aan dog dance.    nu heb ik volgens de da een voedsel allergie. waar heb ik last van.....al voor de 3e keer in 2 jaar tijd heb ik oorontstekking,geiriteerde ogen,veel likken en bijten op me pootjes,onverklaarbare kale plekjes op mijn oren gehad.weet iemand of dit de symptonen zijn?zou ik nu echt aan dat eliminatie dieet moeten beginnen?            groetjes en alvast bedankt voor de reacties
Door Tommie
#1721801
Alles van barf eigenlijk.kip,eend,zalm,kalkoen,rund zo min mogelijk,enz. daarbij ook ei en groente.als snacks droog ik nu long en kip en daarnaast krijgt hij alleen snacks van carnibest.niks geen bijzondere dingen eigenlijk.hij barft nu ong 2 jaar.
Door Irish
#1721896
Alles van kip en rund schrappen en kijken hoe dat gaat?
En als dat niet voldoende te weeg brengt voor een aantal weken (6-8) maar 1 diersoort waar je makkelijk alles van kan krijgen (bot,spier en orgaan, paardenbotten zijn bijv. een beetje lastig en te hard).
Bijv. konijn of parelhoen?
Door Too
#1721910
Kip en rund willen nog wel s de boosdoener zijn, naast [natuurlijk] granen
Als nu blijkt dat zonder kip en koe de klachten verbeteren hoef je niet t langdurige traject van strikte eliminatie te doorlopen.

Als Tommie nog niet eerder eend heeft gehad is eend een heel fijne om de eliminatie mee te starten, alle onderdelen zijn goed verkrijgbaar
... even teruglezend..eend krijgt ie al
Konijn ??
Door Tommie
#1721936
Konijn lust hij niet.het enige wat ik me kan bedenken als ik zou moeten starten met het dieet is hert.hopelijk lust hij dat wel.ik denk dat ik anders eerst is ga proberen kip en rund uit zijn menu te schrappen.zal 4 weken genoeg zijn om al iets verbetering te zien?moet ik dan wel de rijst geven die bij zo dieet gegeven moet worden?
Door Happy Tail
#1722140
ik zou me ook zo maar even kunnen voorstellen om een paar weekjes Paard of geit te voeren, want dat zit nu niet in je menu dacht ik; dan zou je eens een paar weken Haaks barf paard of geit kunnen proberen.
Ik zou dan voor een diersoort gaan dus niet en paard en geit, want als je dan nog steeds klachten hebt dan weet je nog niet van welk dier het is en ben je weer een diersoort kwijt voor de eliminatie.
Door Suzanne
#1723254
HOi Tommie, jij bent een heel aparte kruising!!!

Wil je nog wel even aan je vrouwtje uitleggen dat ze dan ook bij training of op andere momenten tussendoor NIETS mag voeren wat niet uit de gekozen diersoort bestaat? Misschien kan je vrouwtje anders zelf wat drogen?
Goed op letten hoor Tommie, dat je niets anders binnenkrijgt.. geen koekje geen bullepees.. niets, nada niente noppes...

Suzanne
Door saskia25
#1724674
als je 1 soort dier gaat voeren zou ik wel bij de dierenarts vragen naar vitaminespoeder zonder dierlijke toevoegingen. De poeder die ik heb heet balance en is van trovet.

Deze vitaminepoeder zorgt dat hij als je aan het testen bent met je eliminatie-menu je hond geen vitaminen/mineralentekorten oploopt :) ( kost een tientje en dan heb jee een rote pot waar je nog lang mee vooruit kan)

Als je na een tijd alleen vlees je hond toch rijst wil gaan voeren heb ik het ideale koekje voor je hond! rijstewafels.Mijn honden zijn er dol op sinds één ervan een allergie heeft.
Door Too
#1724681
saskia25 schreef: als je 1 soort dier gaat voeren zou ik wel bij de dierenarts vragen naar vitaminespoeder zonder dierlijke toevoegingen. De poeder die ik heb heet balance en is van trovet.

Deze vitaminepoeder zorgt dat hij als je aan het testen bent met je eliminatie-menu je hond geen vitaminen/mineralentekorten oploopt :) ( kost een tientje en dan heb jee een rote pot waar je nog lang mee vooruit kan)

Als je na een tijd alleen vlees je hond toch rijst wil gaan voeren heb ik het ideale koekje voor je hond! rijstewafels.Mijn honden zijn er dol op sinds één ervan een allergie heeft.
Dát lijkt me nou weer een heel slecht idee, je gaat juist elimineren omdat je niet weet waar een dier op reageert dat kan alleen door zo zuiver mogelijk te voeren -zonder vage supplementen-

Als je van 1 [nieuwe] diersoort een menu samenstelt dus spier, orgaan en bot en geen enkele toevoeging in welke vorm dan ook heb je de meeste kans t 'lek' boven te krijgen.
Overigens kan je een hond wel zo'n 10 weken incompleet voeren voordat er tekorten ontstaan

En waarom zou je rijst[wafel] willen geven er is genoeg beloningsvoer te verzinnen zonder granen/rijst.... gedroogde vleesjes, vis, orgaan
Door saskia25
#1724687
de poeder van trovet zit niet vol met "vage dingen" .Vooral als je hond voor de eerst gekozen vleessoort ook allergisch is en je dus (want allergieklachten zijn vaak pas na een aantal weken goed zichtbaar weg..) wéér een aantal weken een volgende vleessoort gaat testen.

Ik weet niet of jij ooit een eliminatiedieet hebt moeten doen maar mijn hond zag er van eenzijdig voeren niet goed uit. vooral omdat ik paard, eend een konijn heb moeten proberen voordat ik iets vond waar hij niet allergisch voor was. Dan ben je zo'n zes maanden verder voordat je bij het konijn bent aangekomen.

Maar iedereen moet het voor zichzelf bepalen wat het beste is voor de hond

rijstewafels zijn makkelijk mee te nemen, bederven niet, stinken niet en er ontstaan geen hondenruzies door..... omdat het nèt lekker genoeg is. Als je in het park met een zakje gedroogd vlees staat heb je alle honden om je heen verzameld! (maar dat is mijn ervaring)
Door Lizzy
#1724724
saskia25 schreef: als je 1 soort dier gaat voeren zou ik wel bij de dierenarts vragen naar vitaminespoeder zonder dierlijke toevoegingen. De poeder die ik heb heet balance en is van trovet.

Deze vitaminepoeder zorgt dat hij als je aan het testen bent met je eliminatie-menu je hond geen vitaminen/mineralentekorten oploopt :) ( kost een tientje en dan heb jee een rote pot waar je nog lang mee vooruit kan)

Als je na een tijd alleen vlees je hond toch rijst wil gaan voeren heb ik het ideale koekje voor je hond! rijstewafels.Mijn honden zijn er dol op sinds één ervan een allergie heeft.
Hier wordt je dan sowieso mee genept. Het duur namelijk een week of 10, eer dat je hond tekorten op gaat lopen op een incompleet dieet en voor die tijd verstreken is, is je eliminatie dieet al weer voorbij. Ik sluit me eigenlijk graag aan bij Too. Vind rijstwafels ook echt helemaal niks. Ik ken meer honden die problematisch reageren op rijst (en aanverwante) dan op vlees. Dus gewoon geen beloning, of gedroogd vlees dat je ook in je eliminatie dieet gebruikt.

Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat het beste is voor zijn/haar hond. Maar jij geeft hier algemene adviezen op een openbaar forum en als ik me niet kan vinden in deze adviezen (en dat geldt dus ook voor Too): dan zeggen we dat en dat lijkt me verstandig. Mag de TS zelf bepalen wat hij/zij weer met alle informatie doet!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door