Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door orejas
#1723426
Goedemorgen!

Sinds gisteren geven we Boris DARF, een biologisch dynamische KVV. Vooropgesteld; hij lijkt het echt heerlijk te vinden. De eerste drie keer dat hij het at schrokte hij het echt in een keer naar binnen. Omdat het 'plakken' zijn kon hij in één hap zijn hele maaltijd van 100 gram naar binnen werken. Omdat ons dat niet echt gezond leek, snijden we de KVV nu wat kleiner. Dan doet hij er in ieder geval wat langer over. Erg prettig te zien dat hij er helemaal geen moeite mee heeft om rauw vlees te eten en het bovendien nog lekker lijkt te vinden ook. Wat wel enigzins bevreemdend is, is dat hij zo hongerig lijkt te blijven. We gaven hem (9 kilo) 300 gr. brokjes per dag, geven hem nu 400 gr. KVV, maar hij lijkt na elke maaltijd nog meer te willen, wat hij op brokken niet had.

Sinds gisteren merken we echter ook twee dingetjes die helemaal niet met KVV ipv brokken te maken hoeven hebben, maar het toch gemeld willen hebben. Boris lijkt zijn zindelijkheidslessen in één keer vergeten sinds gisteren. Hij plast en poept (weer) liever binnen dan buiten. Bovendien plast hij nu ook op het kleed, wat hij voorheen nooit deed. We kunnen nog steeds goed aan hem zien wanneer hij moet poepen en of plassen en gaan op dat moment met hem naar buiten. Eenmaal buiten wil hij vervolgens helemaal niks doen en bewaart zijn blaas- en darmonhoud voor binnen.
Daarnaast was ik vanochtend een half uur later op werk dan normaal. Voor het eerst sinds we Boris hebben moest hij namelijk vanochtend overgeven. Tot vier keer toe.
Ik denk niet dat bovenstaande zaken per se te maken hebben met de omschakeling in voer, maar het is wel opvallend. Dat hij nu weer een aantal keer binnen heeft geplast en gepoept kan puur toeval zijn. Dat hij vanochtend een aantal keer zijn eten eruit gooide kan ook heel goed te maken hebben met wat hij vanochtend tijdens zijn wandeling in zijn bek stopte en opat, voordat ik het eruit kon halen.

Hoe dan ook. We zijn nog steeds volledig overtuigd van onze keuze om over te stappen en gaan dan ook natuurlijk (!) gewoon door.
Laatst gewijzigd door orejas op wo 18 aug 2010, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#1723536
Jeetje wat apart. Wij voeren sinds een tijdje Darf (in combinatie met zelf samenstellen), maar merken helemaal geen verschil met andere kvv. Misschien nog iets kleinere hardere poepjes door het hogere botgehalte in vergelijking met de andere kvv's die we gaven.
#1723622
hoe oud is boris?
dit wbt de zindelijkheid, die van mij waren ook zindelijk en na een paar weken(toendertijd he) waren ze het ook ineens vergeten ::) ;D
wbt het spugen, heb je het misschien te koud gegeven of slurpt ie alles zo naar binnen?
en de hoeveelheid(honger blijven houden), hoe groot wordt je hond?
#1723647
[quote="vanaalst"]
hoe oud is boris?
dit wbt de zindelijkheid, die van mij waren ook zindelijk en na een paar weken(toendertijd he) waren ze het ook ineens vergeten ::) ;D
wbt het spugen, heb je het misschien te koud gegeven of slurpt ie alles zo naar binnen?
en de hoeveelheid(honger blijven houden), hoe groot wordt je hond?
[/quote]

Ha. Gelijk heb je. Ik heb een weekje geleden een topic gestart waarin dat staat, maar ik kan natuurlijk niet verwachten dat jullie die info er even bij gaan zoeken. Boris is een toller 13 weken en weegt 9,5 kilo. Onze verwachting is dat hij zo rond de 25 á 30 kilo zal gaan wegen. We laten de KVV altijd even op kamertemperatuur komen, zodat het niet te koud is. Wellicht moeten we dat nog wat langer doen? We zijn er alleen een beetje huiverig voor rauw vlees te lang buiten de koelkast te houden.
#1723873
heej koen  :D voor wat betreft binnen plassen en poepen.. het is de laatste dagen niet zo mooi weer meer, nat en regen en het zou kunnen zijn dat ie bedacht heeft dat binnen toch iets lekkerder 'zit' dan buiten...

spugen kan natuurlijk altijd een keertje, misschien te vlot gegeten en dat het niet lekker zat? of inderdaad iets van buiten...

ben benieuwd hoe het verder gaat..

ow ja wat betreft de honger... omdat ie nu iets krijgt wat ie echt echt echt lekker vindt zal hij inderdaad wel meer willen.. je ziet het vaker gebeuren bij het overzetten dat honden honger lijken te hebben.. zolang zijn gewicht stabiel blijft is er niets aan de hand hihi.. alleen maar lekkere trek (geef hem eens ongelijk)
#1723968
[quote="orejas"](...) Wat wel enigzins bevreemdend is, is dat hij zo hongerig lijkt te blijven. We gaven hem (9 kilo) 300 gr. brokjes per dag, geven hem nu 400 gr. KVV, maar hij lijkt na elke maaltijd nog meer te willen, wat hij op brokken niet had. (...)[/quote]
Pups en jonge honden hebben zo'n 40-60 gram per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. dat komt op dit moment dus neer op 40x9=360 tot 60x9=540 gram per dag. Het kan dus behalve lekkere trek ook zo zijn dat hij wat meer nodig heeft dan hij nu krijgt. Dat is na een paar dagen natuurlijk nog niet te zeggen, dus even in de gaten houden (je ogen en handen vertellen je wel of hij mooi op gewicht is) en zonodig de portie aanpassen. Och, dat blijft toch nodig gedurende de hele periode van groei ;)
#1723972
Je kunt de kvv de eerste paar dagen ook eventjes overgieten met heet water. Even af laten koelen en het 'm dan geven. Het kan zijn dat 't 'm toch nog iets te koud is.
En je schrijft dat ie het nogal schokkerig at, dus wellicht dat, dat ook een oorzaak kan zijn. Combinatie van beide, en dan valt het misschien net verkeerd.
[quote="lauraV"]
14 weken kunnen ze nog wel eens wat binnen doen , hier had ik 1tje doe nog wel  eens tot half jaar soms binnen poepte.. >:(
maar goede , kan ook ff wennen aan nieuw eten zijn  :biggrin2:
[/quote]
Idd, als ze nog zo jong zijn, kan het best zijn dat ie eventjes weer een kleine terugval heeft. Dat hoeft niets met het eten te maken te hebben.
#1723982
Een volwassen Tollerreu gaat ongeveer 18 - 23 kg wegen.
Het zou kunnen zijn dat hij heeft overgegen dat hij te  weinig heeft gekregen. Ik zou echt minimaal van 50 gr per kilo lichaamsgewicht rekenen en dan kijken of dit genoeg/ te weinig is. dat zou betekenen dat Boris 450 gr nodig heeft. 14 weken en een ongelukje kan echt nog, zeker tot een half jaar. En dan nog kan het wel eens gebeuren.

Succes ermee.

ps. waar komt je tollertje vandaan??
#1724115
als boris nu 400gr krijgt (en met 9kg dus 450 zou moeten krijgen) zal hij van dat hele kleine beetje niet gaan spugen denk ik..

is darf in kg-verpakking? want ik denk dat ik er dan voor zou kiezen nu al eventjes 500gr per dag te geven (dat zal ie toch snel moeten hebben), dat is ook lekker praktisch..

ik schrok ook want als een toller reu tussen 25 en 30 moet gaan wegen wordt ie waarschijnlijk ietsiepietsie  8) te dik... mijn hond is 64 cm en 28 kg en ik heb geloof ik nog nooit een toller van 64cm gezien... :D, ik denk ook dat voor een reutje een kleine 20kg of iets daarboven meestal wel goed is..
#1724379
Hier een pup van 5 maanden, maar ook zij (ook al is ze vrijwel zindelijk) wil ook nog wel eens "ineens" iets binnen doen. Is ze bijv gewoon aan het kluiven of spelen, loopt ze ineens weg en 5 sec later ligt er iets. Het kan best zo zijn dat ze "ineens" moeten en het dan ook niet op tijd kunnen aangeven. Hier zelfs als ze net alles buiten heeft gedaan, kan ze soms ineens 5 minuten na het uitlaten nóg een keer moeten poepen of plassen..
#1724596
[quote="anne-rené"]
Een volwassen Tollerreu gaat ongeveer 18 - 23 kg wegen.
(...)

ps. waar komt je tollertje vandaan??[/quote]

[quote="Deesje"]
(...)

is darf in kg-verpakking? want ik denk dat ik er dan voor zou kiezen nu al eventjes 500gr per dag te geven (dat zal ie toch snel moeten hebben), dat is ook lekker praktisch..

ik schrok ook want als een toller reu tussen 25 en 30 moet gaan wegen wordt ie waarschijnlijk ietsiepietsie  8) te dik... mijn hond is 64 cm en 28 kg en ik heb geloof ik nog nooit een toller van 64cm gezien... :D, ik denk ook dat voor een reutje een kleine 20kg of iets daarboven meestal wel goed is..
[/quote]

Onze schatting is vooral ingegeven door de beoordeling van de dierenarts, die hem een dergelijk volwassen gewicht toedichtte. Het lieve beestje is vandaag precies 13 weken en weegt bijna 10 kilo. Dat is boven elke groeicurve die bekend is van tollers en ligt dichter bij de groeicurve van een flinke golden retriever. Hoeveel hij uiteindelijk zal wegen, maakt ons weinig uit, zolang het maar een gezond gewicht is. Overigens heeft Boris zich vanochtend weer uitstekend gedragen en buiten zijn behoeftes gedaan. Zijn ontlasting was kiezelhard, maar dat is niet geheel uitzonderlijk, begrijp ik, zo kort na de overstap.

Darf wordt 'verpakt' in plakken van ca. 250 gr. Ook niet onhandig. We geven hem inmiddels ietsjes meer en laten zijn ontbijt de nacht voorafgaand buiten de koelkast. Dan is dat in ieder geval niet meer te koud voor hem.

Onze pup komt uit Leiden.
Laatst gewijzigd door orejas op do 19 aug 2010, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#1725784
owww maar die groeicurve geldt alleen voor brokkenhonden...

ter illustratie.. mijn hond woog met 9 weken 10 kg (geboorte 530gr) en weegt nu 28kg (bij die 64cm)..
kortom... het zal wel meevallen.. groeicurve van dierenarts lijkt nergens op  :D (niet voor vleesgevoerde hondjes die mooi op gewicht zijn althans)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door