Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lexi
#1723485
Nu Lexi nieuw is in ons huishouden ben ik mijn huisdieren EHBO-setje voor haar aan het uitbreiden. Voor de konijnen zit er al vanalles in (dwangvoeding, tegen flystrike etc).
Met name voor het geval ze ziek wordt in het weekend of s nachts.
Ik denk dan met name aan inwendige zaken, wondverzorging en zo heb ik ook voor onszelf in huis, dus dat zit wel goed.

Tot nu toe verzameld:
Tekentang (die uit mijn wandelsetje: note to self: nieuwe erbij kopen)
Spuitjes voor eventuele dwangvoeding (heb ik ook al van de konijnen)
Rescue remedy etc (Bach, ik ben humaan therapie-bevoegd)
Probiotica (Darmocare pro)

vraag 1: Verder heb ik voor bij darmproblemen bij de konijnen equate (simethicon) voor gasvorming (een baby/mensenmiddel) en wonderolie voor verstopping. Mag dat bij katten ook gebruikt worden?

Vraag 2: Moet ik iets van haarballenpasta/maltpasta kopen?

Vraag 3: Wat is het beste om bij katten als ze niet willen eten te dwangvoeren, gewoon verdund voer of toch iets van melkachtig goedje? Voor de konijnen had ik altijd nutrilon-soya (ivm lactose) in huis, dat werkt bij hen als een tierelier, is dat voor katten geschikt? Voor de konijnen hebben we nu trouwens een ander middel (Convalescence support voor herbivoren) op voorraad.

Tot slot: zijn er nog andere dingen die jullie aanraden "voor het geval dat". We wonen immers in het buitengebied, en ik help mijn dieren graag zo snel mogelijk zelf zodat ik niet op de DA hoef te wachten (uiteraard schakel ik die wel in waar nodig).
Gebruikersavatar
Door koekje
#1723499
ik zal wel een slechte poezenmoeder zijn, maar ik heb dat soort dingen niet standaard in huis. is eigenlijk tot nu toe ook helemaal niet nodig geweest en ik verwacht ook niet dat dat recent ook het geval gaat zijn.

ik heb wel een tekentang toevallig, die zal wel ergens diep in de kast liggen. niet dat ik er iets aan heb, want ik heb geen idee hoe ik dat ding moet gebruiken en of ik hem wel goed kan bedienen.
ik heb mss bij de tekentang ook nog wel ergens een grote spuit zonder naald liggen, er staat me iets van bij dat ik zo'n ding een keer van de DA heb meegekregen toen Sien als kittentje ziek werd net op vrijdag en dan mogelijk in dat weekend dwanggevoederd had moeten worden. ik heb dat nog nooit hoeven doen, ook niet bij Ot. en mocht dat ineens wel het geval zijn, zit ik zo bij de spoedarts. anders kan ik hier ook wel makkelijk een blikje goermet moes halen of anders kleine balletjes van het maalsel voor Ot draaien en dat achter in een bekje proppen. als dwangvoeding nodig is, zijn ze ziek en hebben ze gewoon ook acute medische hulp nodig. ik ga in zulke gevallen echt niet zelf dokteren.
nutrilon-soja zou ik echt niet in een kat (obligaat carnivoor) stoppen. er is ook convalenscence spul van waltham voor katten, is zo bij iedere DA verkrijgbaar. en weer is dat een mogelijk ondersteunend middel, dus als dat nodig is, heb je allang een dokter gezien.
dingen als pleisters en wondzalf helpen toch niet bij katten, dat blijft nooit lang zitten en het verdwijnt in de binnenkant van de kat.

haarbalpasta vind ik ook geen noodzakelijk middel. Sien is wel dankzij haarbalpasta levend uit een potentieel dodelijke darmverstopping gekomen, maar er zijn maar heel weinig katten met pica.
Door Lexi
#1723515
;D

Ik heb zelf al verschillende dieren opgelapt die als ik ermee naar de DA was gegaan ofwel de reis niet hadden overleefd of waren afgemaakt. Dan heb ik het zowel over mijn konijnen (eentje met trommelzucht, waarbij de buik van mijn konijn van 1,6 kilo een diameter van 30 cm had: darmmassage, meteen middeltjes erin, en bidden dat het hielp: dat is nu 6 jaar geleden en knijn is nog steeds bij ons) als ook bij wilde dieren: duiven met gebroken vleugels, baby-eksters die na een val uit het nest gebroken pootjes hadden, aangereden merels, etc).

Ik zie het dan ook niet als vervanging van de dierenarts, maar voor wat het is: EHBO. Dichtsbijzijnde spoedarts is hier dik 35 km vandaan namelijk. Ik kan dan meteen wat doen, in plaats van "bellen, afspraak maken, dier in laden, autorit naar dierenarts, wachten...". Bij mij is het dan: beest helpen, DA bellen, overleggen, nog meer beest helpen, en dan evt naar DA.

Nutrilon: ben ik met je eens: ik snor wel een pakje van dat goedje op als ik over een paar weken bij de DA ben.

Qua haarballenpasta: mijn eerste kat (toen ik 10 was) die had dat echt nodig, ze at geen draadjes of zo, maar verhaarde zelf ontzettend, ondanks borstelen liep die anders gewoon dicht. Lexi moet ik wel vanalles uit de mond vissen de laatste dagen, stro van de konijnen, ieniemienie snippertje plasticfolie uit de keuken, en meer van die ongein. Zal wel de orale fase zijn ;)
Door Too
#1723534
In de hondenmedisch-sectie zwerven wel EHBO-lijstjes of beter gezegd lijsten  ;)

Ik heb eigenlijk alleen, voor acute zaken:
rescue -goed voor heel veel
traumeel -had ik graag bij de hand willen hebben toen Too van 2hoog naar beneden kieperde- Arnica kan natuurlijk ook
1 of 2 stinkblikjes -in geval van slecht in de hum en niet eten een goede graadmeter om te bepalen hóe ziek
tube haarbalpasta vnl voor Too die als ze de kans krijgt ook de borstel schoonpoetst

Apis - [vergeet ik steeds te kopen] bij t vangen van steekbeesten kan t wel s mis gaan

Verder is er [ook voor de mens] Echinacea extra forte

Heel veel verder kom ik niet,
Door Mevroi Kruim
#1723641
Hier Rescue, Apis, Traumeel, Okugest, Similasan. Tekentang ligt te verstoffen, heb er nog nooit 1 gevonden die goed werkt, de vingers doen het beter. Nood-blikjes, Kruimel eet dat regelmatig omdat hele ouwe zieke poesjes gewoon krijgen wat ze nog lusten. Spuit voor dwangvoeren en blikje AD staat nog op de plank voor geval dat.
Door Too
#1724233
[quote="Mevroi Kruim"]
Hier Rescue, Apis, Traumeel, Okugest, Similasan. Tekentang ligt te verstoffen, heb er nog nooit 1 gevonden die goed werkt, de vingers doen het beter. Nood-blikjes, Kruimel eet dat regelmatig omdat hele ouwe zieke poesjes gewoon krijgen wat ze nog lusten. Spuit voor dwangvoeren en blikje AD staat nog op de plank voor geval dat.
[/quote]


Even ge-checked... die heb ik ook , t wordt steeds meer  :D
Vroegerrrrr in de brokken-tijd had ik helemaal nix alleen blikkies en brokkies [voor zon- en feestdagen kuik, hart en gekookte vis] en pas toen Omo heel hoogbejaard was kwam er een oorzalf en een laxeer in huis  ::)
Door flin
#1724309
oei, ook effe gluren in 't mandje...

1 waardeloze tekentang,
een hard plastik (hoe noem je zo'n ding...) pincet
een spuitje zonder naald
cerenia tabletten
plaktape (van die sporttape)
steriele nonwoven dingessen
een potlood zonder vulling (om iets tussen de kiezen vandaan te peuteren)
anti-vlooi pipetten
en nog reistabletten, waar geen datum opstaat (die mik 'k weg)

verders woont de DA op 5 minuten afstand fietsen,
  en 't kattenmandje piest pesas in m'n fietstas  ;D ...dat rijmt

nu vergeet ik de stink-blikjes nog
Door SCA
#1724660
vraag 1: Verder heb ik voor bij darmproblemen bij de konijnen equate (simethicon) voor gasvorming (een baby/mensenmiddel) en wonderolie voor verstopping. Mag dat bij katten ook gebruikt worden?
Ons konijntje is begin dit jaar overleden aan gas. Wij hebben haar gelijk Infacol gegeven, dat werkt enorm snel. We waren er gelijk bij, maar toch mocht het niet meer baten :'(
Infacol werkt over het algemeen toch het beste en het snelste, dit is ook een middeltje voor baby's. Helaas gaat het enorm snel als ze gas hebben. Onze Nala was dehele dag vrolijk aan het rondhuppelen, ze heeft gegeten en gespeeld, niks aan de hand. Toen wilde ze ineens niet eten en Nala wilde altijd eten. Wij hebben toen gelijk de dierenarts gebeld en alles uitgelegd. We moesten toen meteen Infacol geven, want het was weekend en tegen de tijd dat wij bij de dierenarts zouden zijn, waren we ruim een halfuur verder (was geen dierenarts dichterbij die dienst had).

Ik weet niet hoe snel het middeltje werkt wat jij noemt? Helaas was het voor ons konijntje gewoon te laat :( Het is natuurlijk heel goed als je zulke dingen in huis hebt, maar je moet wel zorgen dat je gewoon weet hoeveel je mag geven en hoe vaak, zodat je echt gelijk kan beginnen met toedienen :)

Verder echt top dat je alles in huis hebt.
Nog even een vraagje: wat voor tekentang gebruik je? We hebben hier een gewone liggen en een soort vorkje in 2 maten. Met die laatste kun je ook makkelijk hele kleintjes weghalen en dat gaat met de gewone tekentang wat minder. Misschien heb je die al en anders is het misschien een goede tip ;) Ze zijn bij Zooplus te bestellen.
Laatst gewijzigd door SCA op do 19 aug 2010, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1724754
bij de kruidvat lag ooit eens een stikstof-tekentang voor €1,-  Nooit nodig gehad, tot deze week. Onder de oksel in de lange vacht had een teek zich goed ingenesteld. Met de standaard tekentang die wij voor de honden gebruiken, draaien, was het denk ik niet gelukt.
Met deze pak je de teek vast, op het busje drukken en de teek laat met pootjes en al meteen los.
Mijn EHBO komt ook niet verder dan de tekentang, ontwormpillen en anti-vlo-en-teek druppels...
Door Limpy
#1725354
Jeetje zeg, jullie zijn goed voorbereidt zeg!

Hier niet meer dan noodvoorraad "vieze smeermiddelen die als "voer" vermomd zijn" voor noodgevallen.
Wel altijd div flesjes bachdruppels, rescue-zalf en traumeel in huis maar ook vooral omdat ik daar zelf in nood evt op terug kan grijpen.

(rescue-zalf is ook ideaal bij muggenbulten e.a insectenbeten)
Door *Flip*
#1725820
[quote="SCA"]
Is die tekentang wel vaker te gebruiken dan? Het klinkt wel enorm handig :)
[/quote]

Ja, er zit een klein spray busje in (deodorant principe), na de 1e keer gebruiken zit deze vast. Geen idee hoe vaak je t kan gebruiken, maar denk minimaal keer of 10.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door