Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1722659
Een tijdje geleden stelde ik hier een vraag met betrekking tot wondjes op DJ zijn kop. Ik behandel deze inmiddels met zilverwater en dat helpt, tijdelijk. Elke keer gaan de wondjes (het zijn er nu meerdere, en symmetrisch op zijn kop) weer open en komen er korsten op. Hij heeft jeuk aan zijn kop, aan de plekjes. Deze plekjes komen alleen op zijn kop voor. Verder heeft hij jeuk onder zijn buik en schuurt hij vaak met zijn anus over de grond, je ziet niets aan zijn buik en ook niet aan zijn anus (anaalklieren zijn nagekeken). Omdat ik erg geïnteresseerd ben geraakt in de homeopathie ben ik zelf gaan lezen en nóg meer gaan lezen en ben ik gestart met Graphites D6, 3x 1 tabletje. Een groot deel van het beeld van Graphites: triest, sloom, kinderen zijn niet zijn favoriet, kan goed alleen zijn, symmetrische kaalheid (op zijn kop, kleine plekjes), klachten die elkaar afwisselen komen overeen met DJ. Hij maakt ook vaak een trieste indruk en gaat niet altijd even graag mee uit wandelen, oogt dan triestig en sjokt maar wat.

Nu stond (in het boek Hond en Homeopathie van Atjo Westerhuis) dan honden die bij het Graphites beeld passen vaak lijden aan een traagwerkende schildklier. Dus heb ik me hier ook maar even in verdiept, nu blijken de symptomen wel erg overeen te komen en ga ik een bloedonderzoek uit laten voeren. Wat denken jullie bij dit verhaal? Is het herkenbaar voor mensen die een hond met een traag werkende schildklier hebben of verschillen de symptomen nog wel eens bij verschillende honden? Kan ik nog wat doen qua voeding?
Eerst maar het bloedonderzoek afwachten, maar ik maak me een beetje zorgen. Is zoiets ernstig? Wordt het alleen maar erger in de toekomst? :( O ja, DJ wordt in september 9.
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op vr 20 aug 2010, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#1722762
Sommige honden hebben heel veel verschijnselen, bij andere honden merk je niet eens dat ze een schildklierafwijking hebben. Een van mijn honden had alleen overgewicht en was ontzettend moe, maar voor de rest merkte je niets aan haar, een mooie glanzende vacht. Zij zat aan de ondergrens. Schildklierproblemen zijn op te lossen met Thyroxine of een ander merk met een schildklierhormoon. Als de tabletten ingewerkt zijn op de juiste dosering merk je er niets meer van, zeker niet van een vers gevoerde hond.

Vers voeren is al genoeg bij Schildkierhonden, daar doen ze het beste op.
Laatst gewijzigd door charmed op di 17 aug 2010, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#1722856
DJ heeft 7 jaar lang brokken gegeten en is inderdaad al erg opgeknapt, over het algemeen. Hij heeft ook een prachtige vacht en als we er op uit gaan, dus ergens anders wandelen dan bij huis, is hij ook een vrolijke actieve hond. Zijn we weer thuis dan is hij  :sadwalk:, zo'n sneue hond zeg maar. Fijn om te lezen dat de hormonen een goede oplossing zouden kunnen zijn.
#1723383
Trage schildklier dat kan. Niet alle honden laten alles verschijnselen zien.
Hier een schildklier patient die broodjemager en heel actief is, maar wél vacht problemen.
Heeft een lange tijd geduurd voordat ik bij de d.a. kwamt die meteen zei: schildklier laten onderzoeken.
Met dagelijks wat hormonen gaat het nu heel erg goed. Ik laat wel regelmatig prikken om te kijken of hij goed is ingesteld.
#1723393
Ik lees even mee..Juist omdat ik soms het vermoeden heb dat de middelste iets mankeert waar ik niet de vinger op kan leggen..Ik had er afgelopen weken toevallig met mijn zus over..Die had ook zoiets dat er iets niet klopt..
Ze oogt gezond, maar ik vind haar sloom/lui..Zeker in vergelijking met de anderen.Ze is altijd een hond die er  op zichzelf is, ze houdt van warmte en vind haar altijd wat triestig hebben...Ze heeft ook iets overgewicht..Behalve als ik haar Wubba geef..dan is ze helemaal in haar nopjes..
#1723398
[quote="wijkje"]
Ik lees even mee..Juist omdat ik soms het vermoeden heb dat de middelste iets mankeert waar ik niet de vinger op kan leggen..Ik had er afgelopen weken toevallig met mijn zus over..Die had ook zoiets dat er iets niet klopt..
Ze oogt gezond, maar ik vind haar sloom/lui..Zeker in vergelijking met de anderen.Ze is altijd een hond die er  op zichzelf is, ze houdt van warmte en vind haar altijd wat triestig hebben...Ze heeft ook iets overgewicht..Behalve als ik haar Wubba geef..dan is ze helemaal in haar nopjes..


[/quote]


Dan zou ik dus wel laten testen. Niet erg goedkoop, maar dan heb je wel een betrouwbare uitslag over de schildklier. Het komt ook vrij vaak voor en veel (reguliere) d.a. kijken er nét overheen.
#1723402
[quote="DJ en Doerak"]
DJ heeft 7 jaar lang brokken gegeten en is inderdaad al erg opgeknapt, over het algemeen. Hij heeft ook een prachtige vacht en als we er op uit gaan, dus ergens anders wandelen dan bij huis, is hij ook een vrolijke actieve hond. Zijn we weer thuis dan is hij  :sadwalk:, zo'n sneue hond zeg maar. Fijn om te lezen dat de hormonen een goede oplossing zouden kunnen zijn.
[/quote]
Dat was bij ons ook zo, het normale rondje was ze heel sloom en traag. Zij was dan toch heel moe. Maar ergens anders wandelen waar ze weinig kwam dat gaf haar nieuw leven.  Wij gingen dan ook heel vaak afwisselen met de wandelplaats. Veel naar het bos en steeds een andere route wandelen. Elke dag hetzelfde kon je aan haar zien dat vond ze saai. Ze moest echt wat om voor te leven hebben. Bij haar konden ze het hormoon niet ingesteld krijgen in het begin. We zijn jaren aan het tobben geweest, wat er nu aan de hand kon zijn, maar het bleek toen dat de verpakking met Thyroxine die ze toendertijd verkochten, een grote pot met 100den tabletten dat dat niet zo verstandig was. Thyroxine, mag geen licht/lucht en vocht bij komen anders gaat de werking eraf. En dat was het probleem. Het potje moet immers vaak open want er moet er eentje uitgehaald worden. Toen kreeg ze in doordrukstrips (in het donker bewaard) en ze knapte helemaal op. Ik weet niet of ze die grote potten nu nog verkopen, maar die moet je dus niet hebben. Ik denk dat ze inmiddels alles wel in doordrukstrips hebben.

Hoe eerder ze met hormonen beginnen des te beter als ze een schildklierafwijking hebben. Er kan schade ontstaan aan de botten als ze lang met een schildklieronderfunctie blijven lopen. Dan kunnen ze artrosevorming op de botten krijgen.  De weke delen kunnen ook schade oplopen, alleen dat zal zich weer herstellen als het hormoon goed ingesteld is.
#1723403
O zeker zou ook schildklier laten onderzoeken, heb hier ook eentje ( komt zo vaak  voor)
De hond had ook geen duidelijk symptomen.. van die vage heel kleine klachtjes,  het jaar daarvoor had ik haar al laten testen:  geen probleem.. maar ik twijfelde - ook naar aanleiding van de artikelen van dr. Dotts ( zie bibiliotheek)
Toen ik  bij de DA kwam zei die: die hond heeft absoluut geen schildklierproblemen,  ik zei toen test toch maar... en voila ;-)))
De DA was zeer verbaasd, had dit echt niet verwacht.
Tegenwoordig raad ik iedereen aan om te testen als honden van die vage klachten hebben, en heb zo een paar mensen op het juiste spoor gezet.
En een te traag werkende schildklier is zo makkelijk op te lossen met een goede instelling van de tabletten.
Laatst gewijzigd door irmaa op wo 18 aug 2010, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#1723406
[quote="wijkje"]
Ik lees even mee..Juist omdat ik soms het vermoeden heb dat de middelste iets mankeert waar ik niet de vinger op kan leggen..Ik had er afgelopen weken toevallig met mijn zus over..Die had ook zoiets dat er iets niet klopt..
Ze oogt gezond, maar ik vind haar sloom/lui..Zeker in vergelijking met de anderen.Ze is altijd een hond die er  op zichzelf is, ze houdt van warmte en vind haar altijd wat triestig hebben...Ze heeft ook iets overgewicht..Behalve als ik haar Wubba geef..dan is ze helemaal in haar nopjes..


[/quote]
Zeker even laten onderzoeken op de schildklier, het probleem is als je een hond met een traag werkende schildklier door laat lopen kan je schade oplopen aan de gewrichten, die hersteld zich nooit weer.
#1723880
Net naar DA geweest, ze vond zelf dat de symptomen niet héél erg overeen kwamen met een traag werkende schildklier. In dat beeld zou jeuk niet passen zei ze  :-\. Maar ze vond wel dat de intuïtie van de eigenaar van groot belang was en daarom wilde ik toch de t4 laten bepalen en naar aanleiding van de uitslag eventueel ook de tsh. Wel had DJ een lage hartslag, zo rond de 60 slagen p/min. Dat paste wel in het beeld.

Het is een heel aardige vrouw hoor, maar ze heeft zelf een teckel van 3 en deze heeft ook steeds vage klachten. Ze zei dat er altijd een groep honden was die dat heeft, klachten waar je geen vinger op kunt leggen. Nou kan het soms wel even zoeken zijn maar ik ben van mening dat er altijd een oorzaak aan een gevolg vooraf gaat. DJ heeft klachten, dus er is iets niet in balans. Wat dat is gaan we tot op de bodem uitzoeken... ;) ;D Want het is zo'n schat die DJ!! Hoe hij zich bij de DA gedraagt, voorbeeld hond!! :D
#1724216
mijn hond heeft zijn t4 op de ondergrens liggen... een traag werkende schildklier kan ook nog trager gaan werken als je thyroxine gaat geven(de vraag vanuit het lichaam ontbreekt) .. dus dat is ook de reden waarom ik nu nog niet sta te springen om te kijken of medicatie te geven..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door