Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1718591
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw ben al wel een aantal weken bezig me een beetje in te lezen op deze site.
Ik heb sinds mei Abel,een amerikaanse bulldog van 8 jaar oud, uit het asiel.
Hij eet sinds juni kvv hiervan zijn zijn huidprobleempjes (schilfertjes, rode jeukplekken, roze poten) een stuk opgeknapt.
Ik wil hem graag over zetten op barf.
Abel weegt 38 kg en ik wil beginnen met ongeveer 2% per dag.
qua verdeling dacht ik aan:
vleesbotten 45%
spiervlees 30%
orgaanvlees 20%
vis                 5%
en als extra ongeveer 5% groentemix
als menu had ik bedacht:
maandag     kippennek/karkas 368gr kippenvlees 246gr pens               372gr
dinsdag     haaskarkas                 368gr geitenvlees 246gr      groentemix 89gr
woensdag  eendennekken/karkas 368gr eendenvlees 246gr      groentemix 89gr
donderdag  lamsribben/nek         368gr lamsvlees  246gr div. orgaan    399gr
vrijdag     geitenribben         368gr geitenvlees 246gr      groentemix 89gr
zaterdag     duifkarkas                 368gr rundvlees 246gr div. orgaan    239gr
zondag     hele kwartels 760gr of vis 532gr
qua organen wil ik dan, naast  de pens, hart lever nier geven.
1 week alles van lam dan 1 week pens van rund, hart en lever van kalf en nier van konijn en dan 1 week pens van geit, hart en lever van kip en nier van lam.
Ik wil dan 's ochtends het vlees geven en 's avonds vleesbotten met organenof groentemix.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening over dit menu.
En tot slot nog een vraag over het overstappen.
In het begin wil ik 's ochtends kvv geven en 's avonds kippennekken/karkassen om hem te laten wennen aan botten.
Moet ik 's avonds daar nog vlees en/of orgaan bij geven of heeft hij daarvan voldoende door de kvv 's ochtends.

Met vriendelijke groet,

raidel
#1718774
Hoi Raidel, welkom hier!

Je percentages zien er goed uit!
Ik ga ervanuit dat deze ook zo kloppen in het menu wat je neerzet.
Qua aantal diersoorten ziet het er ook heel netjes uit, ik tel er 9 en vis.

Wel een klein puntje, ik zou in het begin nog wel even je menu laten bestaan uit zachtere botten en dus geen lamsribben, geitenribben en lamsnek voeren.
Totdat je weet dat je hond de zachtere botten goed opeet en vooral verteerd.
Hier duurde dat ongeveer een maandje, en toen heb ik langzaam wat grotere botten erbij gevoegd. Dit is natuurlijk hond afhankelijk, dus vooral even goed kijken naar zijn ontlasting in het begin.

Je hoeft niet persé orgaan erbij te geven als je hem laat wennen aan kippennekken/karkassen omdat je dan toch ook kvv geeft en dat is compleet.
Wel zou ik even letten op zijn ontlasting, want het percentage bot gaat natuurlijk wel wat omhoog met s'ochtends kvv en s'avonds vleesbot.
Wordt de ontlasting dan te hard kun je wat spiervlees of orgaan aan de vleesbotmaaltijd toevoegen.
#1718823
Heb even mijn zelfgemaakte reken hulp erbij genomen.
Bij 38kg en 2% zou je per week 5320gram moeten voeren, dat is 760gram per dag.
Hiervan is 2394gram vleesbot, 1064gram orgaan, 1596gram spiervlees en 266gram vis, de groentemix is ook 266gram. Orgaan is weer onderverdeeld in 532gram pens, lever en nier is bij 3% 160 gram elk en de rest 213 gram is hart.

Bij jouw menu zit je tussen de 5493 en 5721 afhankelijk van wat je zondags geeft.

Met de gegevens uit mijn rekenhulp zou je menu er zo uit zien:

maandag    kippennek/karkas  399gr      pens                532gr           
dinsdag      haaskarkas            399gr  geitenvlees  266gr      div. orgaan    266gr
woensdag  eendennekken/karkas  399gr  eendenvlees  266gr  groentemix  89gr
donderdag  lamsribben/nek      399gr  lamsvlees    266gr             
vrijdag      geitenribben          399gr  geitenvlees  266gr      groentemix  89gr
zaterdag    duifkarkas          399gr  rundvlees    266gr  div. orgaan    266gr           
zondag      kippenvlees  266gr  vis 266gr  div. orgaan    266gr groentemix  89gr
#1718893
Bedankt voor de reacties.

@ May Linn
Ik wil inderdaad langzaam met zachte vleesbotten beginnen.
Eerst kippennekken en karkassen met kvv en als dat goed gaat steeds een vleesbot soort toevoegen en dan ook spiervlees en organen terwijl ik de kvv afbouw.
en dan inderdaad de ribben en lamsnekken als laatst.
Of kan ik beter als de kippennekken/karkassen goed gaan volledig overstappen op alle spiervleessoorten en organen en dan daarbij langzaam de verschillende vleesbotsoorten opbouwen ?

@TMG1961
Bedankt voor de controle van de berekeningen.
dus geen volledige visdag maar combineren met andere soorten, daar had ik nog niet aan gedacht.
Is inderdaad een betere oplossing.
#1721743
[quote="raidel"]
Bedankt voor de reacties.

@ May Linn
Ik wil inderdaad langzaam met zachte vleesbotten beginnen.
Eerst kippennekken en karkassen met kvv en als dat goed gaat steeds een vleesbot soort toevoegen en dan ook spiervlees en organen terwijl ik de kvv afbouw.
en dan inderdaad de ribben en lamsnekken als laatst.
Of kan ik beter als de kippennekken/karkassen goed gaan volledig overstappen op alle spiervleessoorten en organen en dan daarbij langzaam de verschillende vleesbotsoorten opbouwen ?

@TMG1961
Bedankt voor de controle van de berekeningen.
dus geen volledige visdag maar combineren met andere soorten, daar had ik nog niet aan gedacht.
Is inderdaad een betere oplossing.
[/quote]

Ik zou kiezen om gelijk over te gaan op geheel barfen zodra je ziet dat ze kippennekken/karkassen prima verteren. Ik denk dat gelijk goed zal gaan omdat ze al vers eten.
Ze kunnen dan ook prima eendennekken, kwartel, parelhoen, eend en konijn eten, zo heb je al snel genoeg variatie aan vleesbotten.
Langzaamaan kun je dat dan weer uitbouwen naar hardere botten.
Waarom gelijk overstappen, omdat je anders je percentages scheef gaat trekken omdat je dan voor een tijdje kvv + s'avonds vleesbot geeft en zo krijg je een te hoog gehalte vleesbot op den duur en kans dat je honden wat lastig gaan poepen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door