Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1720651
Boris, mijn kromme zwarte kater van 14, loopt al een tijdje te tobben met zijn darmpjes..
dwz.. daar zijn we nu zon beetje op uitgekomen.. want het was nogal een gezoek naar de oorzaak van zijn problemen..

een hele tijd terug kwam ik smorgens beneden in t weekend.. en was boris ws de hele nacht al aan t spugen geweest..
hij dronk heel veel en spuugde het vrijwel gelijk weer uit..
overal in de tuin en in de bijkeuken lagen spuugplekjes met slijm en water..

direkt naar de dierenarts.. metroclopramide erin en even aankijken.. want alles voelde soepel vanbinnen.. en ook zijn nieren voelde niet raar..
hij knapte op van de mc.. en ik heb hem een paar dagen met rust gelaten..
toen begon het hele circus weer opnieuw.. dus naar mijn eigen d.a. (vorige was weekendarts)

bloed afgenomen.. en toen waren zijn schildklierwaardes wat verhoogd..
niet ernstig.. dus de d.a. wilde nog even een paar maanden wachten om ze daarna nogmaals te checken..
wel a.b. mee.. weer metroclopramide.. en weer even aankijken..
ging goed.. tot een maand later..

wéér zijn schildklier getest.. de uitslag duurde natuurlijk een aantal dagen omdat het opgestuurd moest worden..
maar ivm mijn vakantie en het feit dat de buurtjes de katten eten gaven en hun pilletjes.. kreeg ik de schildklier medicijnen al mee.. zodat zij direkt konden beginnen met pillen als de uitslag binnen was omdat we écht dachten dat dat de oorzaak was..

verrassing.. de waardes waren gezakt en netjes binnen de referentiewaarden..  :-X
ok..

inmiddels ging het weer beter met boris.. zijn vachtje was weer ok, hij spuugde niet meer en overmatig drinken gebeurde ook niet meer..
tot zon 2 weken terug.. wéér ziek..
nu ander a.b. mee.. metronidazol.. omdat hij goed reageerde op die vorige ab kuur..
en je zag hem gelijk weer opknappen..  dus de d.a. dacht aan een darmprobleem.. en mijn gevoel was dat hij last krijgt van de eendagskuikens die de katten al een aantal jaren iedere dag krijgen..  dus die liet ik nu achterwegen..
hij heeft nu de tien dagen a.b. er weer opzitten.. maar 1 dag na het afronden van de kuur kreeg hij weer een kuikentje te pakken.. 
meneer vind die dingen zo lekker!! (de andere katten krijgen ze nog wel ivm de taurine) dus hij greep er 1 en rende ermee naar buiten..
de volgende dag oogde hij gelijk weer ziekjes..  :-[
1x spugen.. en nu heeft hij een soepoog, zijn vachtje is piekerig en hij is stilletjes..
niet overmatig spugen of drinken ofzo.. maar ik heb hem gister wel gelijk een kwartje metroclopramide gegeven.. en vanmorgen weer een kwartje..

de d.a. had t nu over PLE.. (een overgevoeligheid voor bepaald voer) en ik moest maar aan de speciale brokken..
ik kríjg daar wat van.. want met alles waar ik mee kom bij haar.. wordt me keer op keer gewezen op ander voer..
max met zijn niertjes.. later met zijn mogelijke lichte aanval van epileptie.. en ook zijn jeuk die veel en veel erger was toen hij nog op de brok stond..  noezels met haar blaasontstekingen.. en nu boris weer met dit..
terwijl boris juist met brokjes enorme diarree had altijd mét bloed in zijn ontlasting, korsten op zijn rug en jeuk..

ik word daar dus wel een beetje moe van.. :P

maar goed..
kan t PLE zijn?
volgens mij gaat t alleen om die kuikens.. maar t lijkt iedere keer sneller mis te gaan..
vorige keer gaf ik hem een week of 2 geen kuikens meer.. maar had hij weer een week of 2 wél kuikens en ging dat gewoon goed.. tot een bepaald moment..
nu had hij er stiekum 1 te pakken en t was direkt mis..

ok.. geen kuikens meer geven.. was ik ook niet van plan maar ja.. snelle jelle was eerder dan ik bij dat kuiken..
en is t bekend dat sommige katten klachten krijgen bij kuikens?
of moet ik verder gaan handelen en zoeken?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1720823
Heb je hem die schildkliermedicijnen gegeven en zo ja hoe lang?? En hoe viel dat qua tijd bij het stukje 'inmiddels ging het weer beter met hem'??

Mijn katten doen vooral een moord voor kuikens... nou ja, ik moet zeggen mijn katers, lol. Als het PLE is (heb ff gegoogled, is zelfde als IDB/ziekte van crohn kwam ik achter 8)) is vers voeren juist goed, geen koolhydraten geven, beetje het SC dieet aanhouden zeg maar, maar dan voor katten ;) Dus ik kan me dan niet echt voorstellen dat het aan de kuikens zou liggen??

Sterkte in ieder geval met Boris, ik hoop dat hij zich snel weer beter voelt  :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#1720857
sien lijkt een kattenvorm van IBD te hebben. toen sien nog op blik en brok zat, meurde ze het hele huis bij elkaar, had vaak buikpijn en veel en behoorlijk plakkende en niet te dikke stront. nu sien al weer langer op vers zit, lijkt ze een andere kat te zijn geworden; overgewicht (itt te klein en vooral niet dik), minder tot niet meer ruften, alleen nog maar buikpijn als ze mn moeder of honden ziet en mooie barfdrolletjes (al kan ik altijd wel merken wanneer ze lever of veel vis heeft gegeten).
geen haar op mn hoofd die er aan denkt om sien op royaal konijn hypo-allergeen te zetten.

ik heb van de dokter in het pre-volledig barf tijdperk wel een zo'n proefzakje van gehad. dat zou voor een hele dag zijn, met niets anders erbij.
sien is nogal een vreetschuur, maar ze heeft zelfs 2 dagen over dat zakje gedaan, zo vies vond ze het.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1720925
de schildklier medicatie heeft hij nooit gehad.. want die kreeg ik mee voor als de waardes te hoog bleken te zijn zodat de buurman niet eerst nog naar de d.a. hoefde om die pillen te halen..
die heb ik dus weer terug ingeleverd.. :)

boris doet ook een moord voor kuikentjes.. maar hij kan er duidelijk niet tegen..
het gaat steeds beter eventjes als hij a.b. krijgt.. dan gaat t een korte tijd goed daarna.. tot een bepaald moment..
maar dat bepaalde moment duurde wel erg kort na een a.b. kuur..  :-X
welgeteld 1 dag..  :-\

misschien is het het vachtje van de kuiken die gaat lopen irriteren in zijn darmpjes?
ik heb de d.a. maar weer gebeld.. de assistent gaat even navragen of ik weer langs moet komen met hem..
boris voelt zich echt niet happy..

ik ga boris oko echt niet op de brokken zetten hoor..
het is al moeilijk genoeg ook om te voorkomen dat hij een kuiken pikt van 1 van de anderen..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1721231
pf.. ik maak me nu wel zorgen hoor..
hij blijft ziek ogen..  :-\
"normaal" knapte hij op als hij metroclopramide kreeg.. hij spuugt niet meer en drinkt ook niet opvallend zoals hij doet als hij misselijk is..
maar eten wil hij ook niet en hij doet heel sipjes..

ik heb net gebeld weer (ze zouden me al eerder terugbellen)
om te vragen of hij misschien wat van max zijn metacam mag voor t geval dat hij pijn heeft..
ze zouden me weer terugbellen daarover..  :-\

wat ze eigenlijk willen bij de kliniek.. is een biopt nemen van zijn darmen..
maar boris is 14,5.. ik vind dat zo zielig.. op die leeftijd nog onder t mes..
de andere optie is prednisolon..
en ook dat is vies spul natuurlijk.. maar mijn ouwe prutsie heeft het daar zeker nog 5 jaar mee gedaan..

wat zouden jullie doen?
wel of geen biopt laten nemen? (als hij zich weer wat beter gaat voelen)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1721279
lastig he? ik vind het moeilijk te zeggen, ik zie je kat niet, jij wel...  :-*
hoe groot is de kans dat ze met zo'n biopt kunnen uitsluiten of aantonen wat hij heeft??
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1721466
nou.. als t ple is.. dan zien ze t wel lijkt me..
maar wat ze nou méér aan kunnen tonen?
ik heb er net over na zitten denken..

het is duidelijk dat hij reageert op kuikens.. heel jammer.. maar goed..
eigenlijk zou hij die dus niet meer moeten krijgen..
moet kunnen.. zou geen moeite moeten kosten.. (ware t niet dat je niet altijd ogen in je achterhoofd hebt.. en die heb je wel nodig met een sano)..
maar goed.. ik dacht dus dat die ontstekingen weg zouden gaan met prednisolon..
maar dat hij dan evengoed geen kuikens meer mocht..
maar de d.a. sprak net in op mijn voicemail.. (helaas is noez op mijn ene telefoon gaan staan en heeft t kreng uitgezet)  >:( (plaats dat ze dan het 2de nr ook even probeert, dan had ik haar nog even kunnen spreken)  :-X
maar goed.. ze zei op de voicemail dat boris dan dus ook nog wel kuikens kon eten..
en ok.. pred is vieze troep.. en kuikens zijn geen noodzaak.. maar boris is al bijna 15.. wat al een groot wonder is gezien zijn tropenjaren bij zijn vorige baasje.. en het feit dat hij zo krom als een hoepeltje is.. (ooit van een balkon gelazerd en de baas heeft er niks aan gedaan)..
dus dan denk ik.. als hij met de pred nog een leuk leven heeft.. dan mag hij dat van mij krijgen hoor.. mét kuikentjes..

toch?
of denk ik nu heel erg makkelijk? :shy:
Door Decibels
#1721486
spreeuwtje schreef: Boris, mijn kromme zwarte kater van 14, loopt al een tijdje te tobben met zijn darmpjes..
dwz.. daar zijn we nu zon beetje op uitgekomen.. want het was nogal een gezoek naar de oorzaak van zijn problemen..

een hele tijd terug kwam ik smorgens beneden in t weekend.. en was boris ws de hele nacht al aan t spugen geweest..
hij dronk heel veel en spuugde het vrijwel gelijk weer uit..
overal in de tuin en in de bijkeuken lagen spuugplekjes met slijm en water..

direkt naar de dierenarts.. metroclopramide erin en even aankijken.. want alles voelde soepel vanbinnen.. en ook zijn nieren voelde niet raar..
hij knapte op van de mc.. en ik heb hem een paar dagen met rust gelaten..
toen begon het hele circus weer opnieuw.. dus naar mijn eigen d.a. (vorige was weekendarts)

bloed afgenomen.. en toen waren zijn schildklierwaardes wat verhoogd..
niet ernstig.. dus de d.a. wilde nog even een paar maanden wachten om ze daarna nogmaals te checken..
wel a.b. mee.. weer metroclopramide.. en weer even aankijken..
ging goed.. tot een maand later..

wéér zijn schildklier getest.. de uitslag duurde natuurlijk een aantal dagen omdat het opgestuurd moest worden..
maar ivm mijn vakantie en het feit dat de buurtjes de katten eten gaven en hun pilletjes.. kreeg ik de schildklier medicijnen al mee.. zodat zij direkt konden beginnen met pillen als de uitslag binnen was omdat we écht dachten dat dat de oorzaak was..

verrassing.. de waardes waren gezakt en netjes binnen de referentiewaarden..  :-X
ok..

inmiddels ging het weer beter met boris.. zijn vachtje was weer ok, hij spuugde niet meer en overmatig drinken gebeurde ook niet meer..
tot zon 2 weken terug.. wéér ziek..
nu ander a.b. mee.. metronidazol.. omdat hij goed reageerde op die vorige ab kuur..
en je zag hem gelijk weer opknappen..  dus de d.a. dacht aan een darmprobleem.. en mijn gevoel was dat hij last krijgt van de eendagskuikens die de katten al een aantal jaren iedere dag krijgen..  dus die liet ik nu achterwegen..
hij heeft nu de tien dagen a.b. er weer opzitten.. maar 1 dag na het afronden van de kuur kreeg hij weer een kuikentje te pakken.. 
meneer vind die dingen zo lekker!! (de andere katten krijgen ze nog wel ivm de taurine) dus hij greep er 1 en rende ermee naar buiten..
de volgende dag oogde hij gelijk weer ziekjes..  :-[
1x spugen.. en nu heeft hij een soepoog, zijn vachtje is piekerig en hij is stilletjes..
niet overmatig spugen of drinken ofzo.. maar ik heb hem gister wel gelijk een kwartje metroclopramide gegeven.. en vanmorgen weer een kwartje..

de d.a. had t nu over PLE.. (een overgevoeligheid voor bepaald voer) en ik moest maar aan de speciale brokken..
ik kríjg daar wat van.. want met alles waar ik mee kom bij haar.. wordt me keer op keer gewezen op ander voer..
max met zijn niertjes.. later met zijn mogelijke lichte aanval van epileptie.. en ook zijn jeuk die veel en veel erger was toen hij nog op de brok stond..  noezels met haar blaasontstekingen.. en nu boris weer met dit..
terwijl boris juist met brokjes enorme diarree had altijd mét bloed in zijn ontlasting, korsten op zijn rug en jeuk..

ik word daar dus wel een beetje moe van.. :P

maar goed..
kan t PLE zijn?
volgens mij gaat t alleen om die kuikens.. maar t lijkt iedere keer sneller mis te gaan..
vorige keer gaf ik hem een week of 2 geen kuikens meer.. maar had hij weer een week of 2 wél kuikens en ging dat gewoon goed.. tot een bepaald moment..
nu had hij er stiekum 1 te pakken en t was direkt mis..

ok.. geen kuikens meer geven.. was ik ook niet van plan maar ja.. snelle jelle was eerder dan ik bij dat kuiken..
en is t bekend dat sommige katten klachten krijgen bij kuikens?
of moet ik verder gaan handelen en zoeken?
PLE =  Protein Losing Enteropathy. Bij PLE neemt het lichaam geen eiwitten meer op uit de voeding. De eiwitten verlaten via de ontlasting (spuitdiarree) onverteerd het lichaam. Onze vorige collie is overleden aan PLE op de leeftijd van 7 jr.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1721542
Decibels schreef: PLE =  Protein Losing Enteropathy. Bij PLE neemt het lichaam geen eiwitten meer op uit de voeding. De eiwitten verlaten via de ontlasting (spuitdiarree) onverteerd het lichaam. Onze vorige collie is overleden aan PLE op de leeftijd van 7 jr.
dat had ik ook gelezen ja..
maar als ik t met de d.a erover spreek.. heeft zij t voornamelijk over ontstekingen e.d.
t laatste wat boris heeft, is spuitdiarree..
ok.. toen hij nog brok at, had hij altijd diarree.. geen spuitpoep.. maar altijd vla..
omdat zijn rug krom is, en zijn staart ook, had hij altijd poep aan zijn gat hangen..
dat is nu al een lange tijd over.. sinds hij barft/kvv krijgt, heeft hij eerder te harde ontlasting dan te zachte..
zijn darmen en alles voelen wel soepel.. ze vindt nooit harde ontlasting in zijn darmen als hij weer eens gevoeld wordt.. maar ik zie wel hardere keutels op de plaatsen waar boris graag gaat zitten.. vooralsnog lijkt hij daar geen last van te hebben..

ook heeft hij geen korstjes meer op zijn rug sinds hij vers vlees krijgt..

dus.. is t dan wel of geen PLE?
of is het "gewoon" een overgevoeligheid tov bepaalde voedingsstoffen wat zich nu dan uit in darmontstekingen?
Door Decibels
#1721582
spreeuwtje schreef: dat had ik ook gelezen ja..
maar als ik t met de d.a erover spreek.. heeft zij t voornamelijk over ontstekingen e.d.
t laatste wat boris heeft, is spuitdiarree..
ok.. toen hij nog brok at, had hij altijd diarree.. geen spuitpoep.. maar altijd vla..
omdat zijn rug krom is, en zijn staart ook, had hij altijd poep aan zijn gat hangen..
dat is nu al een lange tijd over.. sinds hij barft/kvv krijgt, heeft hij eerder te harde ontlasting dan te zachte..
zijn darmen en alles voelen wel soepel.. ze vindt nooit harde ontlasting in zijn darmen als hij weer eens gevoeld wordt.. maar ik zie wel hardere keutels op de plaatsen waar boris graag gaat zitten.. vooralsnog lijkt hij daar geen last van te hebben..

ook heeft hij geen korstjes meer op zijn rug sinds hij vers vlees krijgt..

dus.. is t dan wel of geen PLE?
of is het "gewoon" een overgevoeligheid tov bepaalde voedingsstoffen wat zich nu dan uit in darmontstekingen?

PLE is eiwitverlies via de darmen en dat gaat gepaard met diarree.

Onze Fame (vorige collie) begon met diarree...wij dachten in eerste instantie...ach...iets verkeerd gegeten of een darmvirusje of iets.  Maar niets van de normale middelen hielp. Na 2 weken van diarree (en zonder dat ook maar iets van de normale middelen hielp) is er uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Daar kwam direct uit dat ze een veel te laag eiwitgehalte had en dus de diagnose PLE.
PLE is een auto-immuunziekte en advies van de Uithof was om haar op een hele hoge dosis pred te zetten (in de hoop dat het lichaam de draad weer op zou pakken) en daarbij voer met gigantische hoeveelheden eitwitten.
Maar het mocht allemaal niet baten....in een tijd van 2 maanden is ze letterlijk 'weggeteerd' (als je lichaam geen eiwitten meer opneemt ga je dood) en woog ze nog maar 12 kilo (van de 20 die ze daarvoor was) 
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1721597
Als je het zo stelt kan ik me niet meer vinden in die diagnose. Boris is al langer dan 2 maanden af en aan aan t rommelen. Maar is ondanks de misselijkheid nog niks afgevallen. Met een antibiotica kuur knapt hij steeds weer op.  Morgen maar weer even bellen. :(
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1721602
ik las dus ergens op internet dat PLE in een adem werd gebruikt met IBD/ziekte van Crohn, en die laatste is zo'n ziekte waarbij je dan inderdaad aan de darm zou moeten zien dat er ontstekingen zijn geweest maar ook een ziekte die wordt gediagnostiseerd door andere mogelijkheden uit te sluiten (is bij mensen met crohn ook zo)...

en ik kan me best voorstellen dat je zoiets hebt van prednison er in en tadaaa, boris kan weer lekker kuikentjes eten... nadeel is dat je dan wel zijn hele afweersysteem lam legt, maar dat blijft een afweging die je zelf het beste kan maken ;)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1721623
Ja weet je. Dat vind ik dus een moeilijke. Want wat doet een buikoperatie met weer ab met een beestje op leeftijd die t al een tijdje wat minder goed doet en ook de 1ste 10 jaar van zijn leven heel slecht heeft gehad. De katten hebben 10 jaar op tom poes brok geleefd met constante diarree en Jeuk, jarenlang ontstekingen in zijn bek gehad en nog meer van dat soort ellende. Bovendien nogmaals. Er zijn veel dieren die t jarenlang heel goed doen met pred. Ik probeer realistisch te zijn tov zijn leeftijd en verleden. Wellicht tegen de tijd dat hij last gaat krijgen zijn we misschien 2 jaar verder. Ik vind t lastig te bepalen maar deze verwarring vind ik eigenlijk helemaal vervelend.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1722001
Weet je, ik ken Boris niet, dus ik kan je niet vertellen wat ik zou doen in dit geval, maar als ik je zo lees denk ik dat jij hem het liefste op de prednison zet, dus enige dat ik je kan aanraden is ga op je eigen gevoel af  :-*

Ik ben zeker niet voor de hoeveelheden prednisonachtige medicijnen die er in veel reguliere praktijken doorheen gejast worden, maar dat wil niet zeggen dat het altijd slecht is om het te geven ;) :-*

Sterkte met Boris, ik hoop dattie zich snel weer beter voelt :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1722014
maar.. wat zou jij doen dan?
biopt?

naja.. ik krijg de d.a. nog niet aan de foon.. dus ik kan haar geen gerichte vragen stellen nog..
want als ze écht vindt dat boris ple heeft.. begrijp ik dus uit de reactie decibels, dat boris niet lang meer heeft..  :-\

vandaag voelt hij zich iets beter.. hij kijkt wat helderder en heeft gister wat vlees gegeten..
maar hij is nog niet echt de oude..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door