Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1721491
Ik heb net mijn ene vriezer leeg gehaald en gekrapt. En vond nog 2 zakken met palingen, vers gevangen, zitten zeker 6 maand in mijn vriezer. Heb ze nu eruit. Hondenvoer? Of ongeschikt?
Door Anthraciet
#1721574
Ik zou ze zeker niet weggooien, maar of aan de honden geven of nog kijken of het voor jezelf nog bruikbaar is.

Jammie gerookte paling :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1721596
Is er niet iets met het vel van een paling?
Weet even niet meer wat maar ik ga even googlen...
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1721606
Het is het bloed, niet het vel.
Dit zegt Wikipedia:

Risico’s van het eten van wilde paling

Een van de mogelijke risico's van het eten van (wilde) paling is consumptie van schadelijke stoffen die zich hebben opgehoopt in het lichaamsvet. Hierbij gaat het met name om dioxines en dioxine-achtige stoffen. Volgens de Voedsel en Waren Autoriteit wordt zowel bij vissen als mensen dioxine opgeslagen in het vetweefsel en nauwelijks uitgescheiden. De VWA zal de aangevoerde paling door beroepsvissers controleren en aanvoer van vervuilde paling zal resulteren in een boete voor de aanvoerende visser, die bij herhaling stevig kan oplopen. Voor de gemiddelde consument in Nederland zijn de risico's van dioxine in wilde paling volgens het bureau Risicobeoordeling vrijwel nihil doordat in Nederland weinig paling wordt gegeten.

Anders ligt het voor mensen die vaak wilde paling uit besmette gebieden eten, zoals hobbyvissers. Maandelijkse consumptie van één portie wilde paling van ongeveer 150 gram uit een besmet gebied kan na jaren er mogelijk toe leiden dat een zodanige toename van dioxineachtige stoffen in het menselijk lichaam plaats heeft dat nadelige gevolgen op de gezondheid niet kunnen worden uitgesloten.

Sportvisserij Nederland adviseert de sportvissers daarom om paling uit de grote rivieren niet mee te nemen voor consumptie. Van paling uit andere wateren is bekend uit onderzoek door de VWA in 2002 dat er geen sprake is van verhoogde dioxinegehaltes.

Giftig bloed

Het bloed van de paling bevat een ichthyotoxine; een stof die giftig is voor vissen (ichthyo = vis, toxine = giftig). Voor zoogdieren als de mens is het hemolitische vergif beperkt schadelijk, het veroorzaakt bij oppervlakkig contact met de ogen een bijtend gevoel en een tijdelijk verlies aan helder zicht. Het gif breekt snel af bij hogere temperaturen, zodat het tijdens verhitten snel onschadelijk wordt. Andere reacties, zoals het veroorzaken van ontstekingen door palingbloed bij mensen, zijn nog nooit waargenomen.


Wat het bij honden zou (kunnen) doen heb ik nog niet gevonden.
Ik kwam alleen een oud topic tegen van BP :)
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op ma 16 aug 2010, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tess06
#1728610
ik kreeg er ook trek van.
ben maar ff naar eveleens gereden voor een heerlijke grookte paling :biggrin2:
Door nikèdog2000
#1728647
tess06 schreef: ik kreeg er ook trek van.
ben maar ff naar eveleens gereden voor een heerlijke grookte paling :biggrin2:


snoepert ;D ;D ;D
Door M@rina
#1728663
tess06 schreef: ik kreeg er ook trek van.
ben maar ff naar eveleens gereden voor een heerlijke grookte paling :biggrin2:
Mhhmhmhmh Paling van Eveleens.....

Hier hebben ze het in een restaurantje lauwwarme paling van Eveleens... jammie
Gebruikersavatar
Door essie74
#1730581
HannekeKjell schreef: Het is het bloed, niet het vel.
Dit zegt Wikipedia:

Risico’s van het eten van wilde paling

Een van de mogelijke risico's van het eten van (wilde) paling is consumptie van schadelijke stoffen die zich hebben opgehoopt in het lichaamsvet. Hierbij gaat het met name om dioxines en dioxine-achtige stoffen. Volgens de Voedsel en Waren Autoriteit wordt zowel bij vissen als mensen dioxine opgeslagen in het vetweefsel en nauwelijks uitgescheiden. De VWA zal de aangevoerde paling door beroepsvissers controleren en aanvoer van vervuilde paling zal resulteren in een boete voor de aanvoerende visser, die bij herhaling stevig kan oplopen. Voor de gemiddelde consument in Nederland zijn de risico's van dioxine in wilde paling volgens het bureau Risicobeoordeling vrijwel nihil doordat in Nederland weinig paling wordt gegeten.

Anders ligt het voor mensen die vaak wilde paling uit besmette gebieden eten, zoals hobbyvissers. Maandelijkse consumptie van één portie wilde paling van ongeveer 150 gram uit een besmet gebied kan na jaren er mogelijk toe leiden dat een zodanige toename van dioxineachtige stoffen in het menselijk lichaam plaats heeft dat nadelige gevolgen op de gezondheid niet kunnen worden uitgesloten.

Sportvisserij Nederland adviseert de sportvissers daarom om paling uit de grote rivieren niet mee te nemen voor consumptie. Van paling uit andere wateren is bekend uit onderzoek door de VWA in 2002 dat er geen sprake is van verhoogde dioxinegehaltes.

Giftig bloed

Het bloed van de paling bevat een ichthyotoxine; een stof die giftig is voor vissen (ichthyo = vis, toxine = giftig). Voor zoogdieren als de mens is het hemolitische vergif beperkt schadelijk, het veroorzaakt bij oppervlakkig contact met de ogen een bijtend gevoel en een tijdelijk verlies aan helder zicht. Het gif breekt snel af bij hogere temperaturen, zodat het tijdens verhitten snel onschadelijk wordt. Andere reacties, zoals het veroorzaken van ontstekingen door palingbloed bij mensen, zijn nog nooit waargenomen.


Wat het bij honden zou (kunnen) doen heb ik nog niet gevonden.
Ik kwam alleen een oud topic tegen van BP :)
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8
mijn jongste broer is kok :biggrin2:... om deze bovengenoemde reden en nog wat andere...( het zijn lijkenpikkers en je weet maar nooit wat die dingen naar binnen hebben gewerkt...) wil hij van zijn leven geen paling eten.......
;D ;D  Zelfs zijn baas heeft hem nog niet zover kunnen krijgen, echt hij eet alles!!( kikker, schaap etc) behalve paling....
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1730945
Is goed eetbaar voor de honden. Kijk alleen goed of er geen haken in de kop zitten. Maar eh bij mij hadden ze niet zo lang in de vriezer gelegen hoor. Had  hier nooit gebeurd, ik vind paling heerlijk. :biggrin2:

maar het is inderdaad waar, omdat die dieren in de modder leven en van alles eten kunnen ze veel schadelijke stoffen bevatten, daarom wordt aangeraden om ze niet te vaak te eten. En tegenwoordig wordt al helemaal afgeraden om paling te eten, omdat ze met uitsterven bedreigt worden. (In Nederland)
Door 202Spots
#1730948
Hub is vorige week in Volendam gestoofde paling wezen eten...
ik heb gezegd dat ie gerookte mee terug moet nemen :P
(voor MIJ, niet voor de Spots!!)
Door Nadia
#1730989
Ik vind het ook wel lekker.. Een palinkje.. Maar ik eet het ook niet vaak.. 3-4 palingen op een jaar ofzo..
Door tanja82
#1733118
Onze rottie eet geen vis behalve de palingkoppen die eet ze wel ,maar wordt dan wel erg duur he als ik die moet gaan kopen voor de hond.
Door Daphne&Jayden
#1733267
Paling wordt levend in pekel gelegd om zo zijn slijmlaag er af te branden. Na 1 uur in de pekel gekropen hebben, zijn ze pas dood. Dat vind ik echt verschrikkelijk!! Lijkt me echt een pijnlijke dood!!  >:( :'(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door