Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1719615
Hoi allemaal,

Ik heb 2 honden en 4 poezen. Ik ben sinds 1maand overgestapt van brokken naar kvv van Carnibest.
Mijn honden vonden het superlekker maar mijn poezen vonden het maar niks en haalde er hun neus voor op. Ik ben begonnen met de natuurversie maar ze vertikte het alle 4, daarna heb ik geprobeert met bio-mix en lams-mix en 3 van de 4 aten ervan met lange tanden maar ik moest het mengen met tonijn uit blik anders gunde ze het geen blik waardig, behalve Spinky die vertikte het gewoon. Omdat ik gelezen had dat katten niet mogen vasten wegens leververvetting moest ik hem wel brokken geven want anders at hij gewoon niks!
Ik ben blijven volhouden en gaf hem steeds minder brokken  dat hij er op laatst wel van moest eten, nu het is me gelukt en hij eet er van!!!
Wel ook nog gemengd met wat tonijn uit blik en ik moet de helft van zijn voer dat hij laat staan met de hand voeren, ja hij is inderdaad een verwend nest maar ik ben allang blij dat hij er van eet.

Maar ik heb gelezen dat iedere dag tonijn niet goed is, ze krijgen er wel maar een beetje van maar wel 2x per dag. Lotje de rosse eet de carnibest  puur maar de rest nog niet.
Ik heb ook eens geprobeert om ze een eendenekje te geven maar dat gunnen ze ook geen blik waardig.
Heeft misschien iemand van jullie nog tips die ik eventueel kan toepassen?

Vriendelijke groetjes  ::) ::) ::)
#1719624
Als je er aan kunt komen, kwartel doet het altijd goed, en konijn is ook een toppertje.
Volgens mij kan het geen kwaad als je de eerste periode wat meer tonijn geeft. Altijd beter om ze op die manier aan kvv te krijgen dan brokken blijven geven.
#1719875
Hoi Boendoek,

Bedankt voor de snelle reactie, wat een mooie poezen heb jij zeg!!
Die van mij zijn allemaal vondelingetjes, maar ook superlief en ik ben blij dat ik deze toch nog een mooi leven kan geven.  :'(
Die konijnen en kwartels geef jij die in stukjes want ik denk niet dat ik die van mij er zich anders aan gaan begeven. :-\

Groetjes  ;) ;) ;)
#1719904
Heb je de eend-versie al eens geprobeerd? Dat was zo´n beetje de enige CB smaak die ze hier na verloop van tijd lekker vonden...

Anders eens een ander merk kvv proberen? Haaksbarf en bibi vonden ze hier ook wel lekker.
#1719908
Ik ben begonnen met het kwartelvlees, en dat in kleine (brokjes grootte) stukjes. Daarna langzaam grotere stukjes, toen een stukje met het vleugeltje en later gewoon hele stukken. Dat was met Eddie en Luna toen ze zes maanden waren. Dat was voor ons ook de eerste keer dat we kvv/barf gingen voeren.
Met Nina zijn we gelijk met van alles begonnen, dus ook kwartel niet meer in stukken gesneden. Ze was toen 12 weken. Alleen harde botten zoals die in kippenvleugels sla ik nog plat. Voor de rest is Nina een model-barf-poes want ze eet echt alles wat je haar voor zet.
Luna zal nooit helemaal barfen want zij weigert alle orgaanvlees. Zelfs uit het wat grovere KVv van haaks barf vist ze alle orgaan stukjes en legt die keurig opzij.
Vanwege dit eetgedrag krijgen ze hier twee keer per dag kvv van naturis en carnibest (fijn gemalen dus orgaanvlees is voor Luna onherkenbaar) en als derde maaltijd iets te barfen. Mijn ervaring is dat kwartel en konijnkarkas zeer geliefd zijn.
Nina eet dus echt alles, ze is nu 14 weken en eet met gemak een hele rat, hamster, muis etc met vacht, bot, tanden, darmen en al. Dat is echt een feest om haar te eten te geven.
Gelukkig lijkt ze met haar voorbeeldig eetgedrag de andere twee ook te motiveren want die eten tegenwoordig ook muis, maar dan wel gemalen. Eddie en Luna deden ook erg moeilijk over vis, maar Nina is er gek op en zij zit echt te bibberen van genot bij een zalmkop. Zie je de andere twee denken: "dat moet dus toch wel lekker zijn" en jawel hoor, zalmkop wordt ook gegeten.
Wat je ook kunt proberen is een rauw geklutst eitje. Veel katten schijnen daar gek op te zijn. Eddie en Luna natuurlijk weer niet, maar Nina uiteraard wel!
#1719931
Hoi,

Ga ik zeker eens proberen, een eitje daar ben ik echt eens benieuwd na of ze dat gaan eten.
De carnibest eend ga ik zeker eens proberen en bij de andere kvv's ga ik ook eens andere smaken proberen. Bij Bandit, Haaksbarf en Bibi hebben ze ook kattenvarianten meen ik te hebben gelezen.

Vriendelijke groetjes  ::) ::) ::)
#1719939
Van haaks barf is de konijn hier zwaar favoriet.
De eend van diverse fabrikanten zijn ze hier juist niet zo gek op.
Wat er wel altijd goed in gaat (fabrikant maakt niet uit) is lam.
Bibi schijnt een hoge acceptatiegraad te hebben. Jammer genoeg kon ik daar niet aan komen hier in de buurt. Dan was het overzetten van Eddie en Luna makkelijker geweest denk ik.
Het is altijd goed om meerdere smaken van verschillende fabrikanten te blijven geven. Niet zozeer omdat ze niet volledig zouden zijn (haaks-barf is een uitzondering, daarvan moet je alle smaken geven om een complete voeding te krijgen omdat zij geen supplementen aan hun kvv toevoegen), maar om je katten aan te leren dat er meer op de wereld is als het ene merk dat ze kennen.
Heb je ook nooit een probleem als een bepaald merk tijdelijk of definitief niet leverbaar is.
#1719950
HB en bibi hebben iig kat-varianten in smaakjes die CB dan weer niet heeft, alhoewel mijn katsels de bibi-honden-kip ook heerlijk vonden (=pensloos)  Alhoewel sommige katten pens ook lekker vinden, heb er ook 2 hier.

Als ze geen bloot ei lusten, kluts het eens door wat hutten-kâse of geraspte kaas, daar trappen mijn katten soms in die geen rauw ei lusten of anders eendagskuikens (is een ei met een kuiken eromheen)
#1719971
Gelukkig eten ze hier wel eendagskuikens. Alles wat naar zuivel riekt wordt door Eddie en Luna geweigerd.
Luna kan heel ver gaan met haar wantrouwen op eetgebied. In het begin, toen het rauw eten nog erg moeizaam ging, deed ik een paar keer per week wat extra vitaminen/mineralen poeder van de groene os door hun eten.
Als Luna zag dat ik op de aanrecht iets door haar eten deed dan liep ze al weg. Dat moest dus stiekum en toen ze eenmaal goed op de kvv over waren ben ik er mee gestopt. Maar het mooiste was dat als ik dat poeder op een theelepeltje voor haar neus hield, dan likte ze het gewoon op!
#1720010
Hoi,

Ik weet wat te doen morgen, bij lupa in Budel wat verschillende kvv's halen en inderdaad varieëren want als ze een bepaald soort niet meer kunnen leveren door een of andere omstandigheden zit je inderdaad met een groot probleem.
Die ééndagskuikentjes zie ik niet zo zitten, stukken van dieren dat gaat nog maar een volledig dier voeren dat zie ik niet zo zitten, niet dat ik daar vies van ben maar ik ben zo een tuttebel die gewoon alles lief vindt, dus ook een kuikentje. :'( :'( :'(

Groetjes  :) :) :)
#1720030
Bij kiezebrink kun je ook gemalen kuiken krijgen (lupa verkoopt dat ook dacht ik) erg handig als een kat hebt die geen ei of hele kuikens blieft (zoals mijn ouwe kater) en het prutje ziet er onherkenbaar uit....

3 katten eten hier kuiken en opa krijgt 1x/week gemalen kuiken door zn prakje.
#1720053
ik moest er ook aan wennen hoor. in het begin vond ik die kuikens al erg, en nu slik ik al niet eens meer bij een bevroren hamster. Heb bij versvoer nu voor het eerst babykonijnen besteld, ben benieuwd wat ik er in het echt van vindt als ze bezorgd worden.
Ze hebben daar nu ook cavia, maar helaas alleen nog maar in 10 kilo verpakking. Dat vind ik erg veel, stel dat ze het niet lusten, zit ik met ik weet niet hoe veel cavia's....
Ik was snel over mijn tere gevoelens heen toen ik merkte hoe lekker Nina al die beestjes vindt. Gewoon heerlijk om haar te zien smullen!
Voor de twee moeilijke eters heb ik geprobeert om de rat door de vleesmolen te doen. Ook als onherkenbaar prakje lustten ze het niet en dat was maar goed ook. Bah, wat stinken die beestjes, en het prakje dat uit de vleesmolen komt stinkt nog veel erger. Ik rook de hele dag rat (althans in mijn verbeelding).
#1720071
Dan denk ik dat ik toch voor de gemalen versie ga, komt er misschien wel ooit van dat ik volledige prooien ga voeren maar voorlopig haak ik toch nog af.
Mijn man is een jager en visser, niet dat ik daar een voorstander van ben, wederom omdat ik alles lief vindt en zelf dus nooit iets zou kunnen doodmaken.
Maar in de toekomst is dat misschien wel iets om mijn honden en katten mee te voeren oa. duif, kwartels, konijn, haas, ree, fazant maar dan moeten wel de hageltjes te goei verwijderd worden.

Groetjes  ;) ;) ;)
#1720121
De gouden tip van deze zondagavond: als je man toch jaagt mag hij de prooidieren voeren, vindt hij vast niet erg....

Toen ik net kvv gaf en af en toe knaagsnacks kreeg ik ook wel soms een hartverzakking met sommige barffoto´s hier,
3 maanden later stond ik fluitend eendenkoppen plat te hameren en te knippen voor de katsels..........
Dus alles went, echt hoor........verstand op nul en meppen en knippen maar,tis voor een goed doel!
#1720152
Ik zou je wel eens willen bezig zien als jij die eendenkoppen aan het plat hameren bent!!! ;D ;D ;D
Mijn man de prooidieren voeren dat lijkt me ook een hard labeur.
Had overlaatst een workshop (ben namelijk een opleiding hondeninstructeur aan het volgen) en was een weekeindje weg, ik voer altijd zelf mijn dieren maar toen moest mijn man de dieren dus voeren. Ik zet mijn poezen altijd in aparte kamers als ik ze voer omdat ik er een paar veelvraatjes tussen heb die anders de porties van de andere zouden opeten. Als ik ze voer kennen ze het ritueel al, ze gaan al automatisch naar hun kamertje, maar bij mijn man was dat dus niet het geval!!! Had ik ook wel eens bezig willen zien  ;D ;D ;D
Hij vindt dat hele gedoe met die kvv maar niets en zou liever hebben dat ik ze brokken gaf, maar ik ben op dat gebied een doorzetter en zeker als het de gezondheid van mijn dieren ten goede komt.

Groetjes
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door