Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fanny-van-hal
#1716146
Hallo,

afgelopen week moesten we met onze maine coon naar de da ivm jaarlijkse enting, kijkt de da in zijn mond en valt hem op dat hij de randen van zijn tandvlees licht rood gekleurd zijn!! Hij heeft er verder geen aandacht aan besteedt omdat het (zoals hij zei) door spanning komen. Vandaag heb ik zelf even gekeken, zo goed als kwaad als het ging :( en de randen zijn ook thuis licht gekleurd.
Na wat te hebben gesurfd op het internet ben ik er niet meer geruster op geworden..integenstelling..Evt. tekenen van kattenaids, gingivitis, ontstoken tandvlees!!! Schijnt dat de maine coon hier gevoelig voor is?
Nu ben ik sinds 1 maand over gestapt op carnibest en ik vraag mij af of dat van invloed kan zijn op zijn tandvlees (eventueel tijdelijk verlaagde weerstand!). Er is speciaal brokvoer voor tandproblemen. Is het misschien handig om dagelijks 1 portie cb te vervangen door die brok??
Ik ben er niet helemaal gerust op zoals jullie merken...ik hoop dat iemand een dergelijk e ervaring heeft gehad of mij kan adviseren..

Nu heb ik nog een vraag; ik voer hier 3 eetmomenten cb. Ik heb 1 kat die is er nog niet helemaal fan van en die trekt vaker zijn neus ervoor op dan dat hij het eet..is het een probleem als hij (zoals vandaag) maar 1 eetmoment (50gr. voor 5 kg wegende kat) heeft? Ik wil graag voet bij stuk houden. Het wisseld bij meneer enorm. Vannochtend at hij zijn portie in 1 keer op, maar vanavond is het hommeles......
Herkenbaar voor iemand..

Ik hoor graag jullie reacties

groetjes Fanny
Gebruikersavatar
Door koekje
#1716191
weet je hoe het voor de cb er uit zag?
ook de brokken 'speciaal voor de tanden' doen meer kwad dan goed. echt tandenreinigen doen ze met BARF eten; grote lappen vlees en stevig orgaan en botjes.
#1716197
Brok is het slechtste dat je kunt voeren voor het gebit. Mijn Kruimel is dankzij die rot-brokken het grootste deel van haar gebit kwijt. Het barst van het zetmeel, alsof je liga's voert, plakt lekker aan de kiezen en omdat katten geen amylase in hun speeksel hebben lost die plaktroep niet op en blijft daar lekker zitten als voer voor schadelijke bacterien.

Als het idd geen FORL oid is dan is het wsch idd ontstoken tandvlees en het beste daartegen is kauwen en knagen, op lappen spiervlees en botjes. Ik ging terug naar de da met het verzoek tot een grondig onderzoek; en ik ging absoluut kippennekken, lappen rund, kipfilet etc. bijvoeren. Om te beginnen dan; later ook dingen als kwartel, eend, parelhoen, konijn.

Mijn twee 'jonge' katten van 16 eten vaak maar 1x per dag, uit eigen keus. Dan meestal wel wat meer, rond de 100 gram, maar soms ook niet. Soms bedenkt er een dat kip vandaag bleeeh is, die eet dan dus niet. De volgende dagen haalt die dan wel weer in.
Door Borke
#1716519
Ik ben het met bovenstaande commentaar eens.

Ik heb zelf 10 jaar Maine Coons gefokt en in de Fok & Advies van de Rasclub gezeten.
Het komt inderdaad wel vaker voor bij Maine Coons, maar in al die jaren heb ik nog nooit een Maine Coon gehad of gefokt die het had.

Onze 2 Maine Coon dames van 7 en 8 jaar (4.5 en 6 kg) eten samen 250 gram per dag.
Als jouw kat nu 50 gram per dag eet dan is dat voldoende, gewoon volhouden je moet er even doorheen.

Ben je daarmee klaar dan zou ik doorpakken met Barf voeren.
Die tandenbrokken dat is bagger - niet geven! Het helpt ook niet, want het poetst het tandvlees niet zoals Barf dat doet.
#1719048
dankjewel voor jullie reacties.....Ik weet niet of hij voor het cb roder tandvlees had..dat is mij nooit zo opgevallen....Het is mij in ieder geval duidelijk dat brok geen optie is...dat ga ik dan ook niet doen. Afgelopen week heb ik ze een kippevleugeltje gegeven, wat platgeslagen en daar heeft hij wel wat op gegeten, en vanmorgen heeft meneer (die nog geen fan is van cb) een heel eendagkuiken opgegeten!! Daar was ik zeer verbaasd over. De ander die wel groot fan van cb is wist niet wat hij ermee moest en heeft er alleen een beetje mee gespeeld..Katten ..het blijven rare beesten...Staat 1 kuiken voor een maaltijd cb??of voer je dat ernaast?
Is elke dag een kuiken slecht voor een kat.
Is er misschien een boek op de markt die uitgebreid schrijft over Barfen..Ik vind het heel boeiend, maar ben ook wel onzeker of ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen...Ik heb al wel diverse topics gelezen, over volledig barfen in, maar daar ben ik nog niet aan toe. Ik wil graag een combinatie waar in ieder geval cb in is gecombineerd voeren..

Na het eten van het kippenvleugeltje had hij wel een beetje diarree, moet hij er nog aan wennen?

haha..errug hoe een baasje zo onzeker kan zijn?

groetjes
Door Borke
#1719129
Kijk voor meer tips een op dit forum bij hete onderdeel Katten-Barf.
Daar staat hele uitgebreide informatie met foto's er bij!

Een Barfboek in het Nederlands is geschreven door Tannetje Koning en hopelijk dit jaar verschijnt het boek van Lizzy Plat (onze Lizzy en forum eigenaar).
Maar kijk eerst eens hier op het forum, daar vind je heel veel!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door