Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Toby......
#1717
Hoi dit is mijn eerste vraag hier dus wrs is het een domme die vast al wel ergens staat omschreven ...(sorry dan  :-[ )maar goed hier komt ie  ;)

Ik heb dus 3 honden 2 duitse doggen en een lab. kruising hoe reken ik nu uit wat welke hond nodig heeft en hoeveel ze moeten krijgen per dag (ben heel slecht in reken en zag iets van waarden staan enz) snap het namelijk dus echt nog niet  ??? ... en vraag 2 ik voer nu brokken (cavom) graag zou ik dus overgaan om te beginnen naar 1 dag in de week barf ...kijken of het bevalt en te betalen is voor mij met zeer grote honden om misschien ooit later over te gaan in voledige barf (nadat ik eerst nog heel veel geleerd heb hier  ;) )maar kan dat of is dat niet verstandig  ???

alvast bedankt voor de antwoorden en nogmaals sorry als ik domme dingen vraag  ;D

groetjes natasja

ps ... ik voer 1 dag in de week versvlees en heb deze week voor het eerst platgeslagen kippenvleugels gegeven dit alles verteren en verdragen ze goed ;)
Laatst gewijzigd door Toby...... op wo 16 jul 2003, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#1718
Hoi dit is mijn eerste vraag hier dus wrs is het een domme die vast al wel ergens staat omschreven ...(sorry dan  :-[ )maar goed hier komt ie  ;)

@@ Volgens mij zijn en blijven mensen die niets vragen dommer. @@

Ik heb dus 3 honden 2 duitse doggen en een lab. kruising hoe reken ik nu uit wat welke hond nodig heeft en hoeveel ze moeten krijgen per dag (ben heel slecht in reken en zag iets van waarden staan enz) snap het namelijk dus echt nog niet  ??? ...

@@ Heb je een goeie baan en/of een rijke vent/vrouw? Even voor een ideetje: Sam is bijna 17 maanden, weegt een kilootje of 30 en kaant per dag ongeveer een kilo weg. Met een simpel rekensommetje voor een simpele week kwam ik op zo'n 30 euro.@@

en vraag 2 ik voer nu brokken (cavom) graag zou ik dus overgaan om te beginnen naar 1 dag in de week barf ...kijken of het bevalt en te betalen is voor mij met zeer grote honden om misschien ooit later over te gaan in voledige barf (nadat ik eerst nog heel veel geleerd heb hier  ;) )maar kan dat of is dat niet verstandig  ???

@@ Vers gaan voeren en brokken laten staan is ALTIJD verstandig. Maar bruin moet het wel kunnen trekken natuurlijk. Dus uitrekenen wat je nu kwijt bent (inclusief eventuele extra DA kosten voor vaak gratis bijgeleverde kwalen) en kijken of je goedkope adresjes kan scoren voor als je zelf aan de slag gaat.
Voor een dag in de week zou ik me niet te veel zorgen maken over het rekenwerk. Ik heb ergens nog iets liggen met zelfmaak-dagmaaltjes geloof ik. Zal ik straks even zoeken. @@

alvast bedankt voor de antwoorden en nogmaals sorry als ik domme dingen vraag  ;D

@@ OK, ik zal er 1 opbiechten. Ik snapte geen fluit van wat 'spiervlees' was. Dus vroeg ik wat ik nou moest vragen als ik naar de slager ging. Want er was ook nog zoiets als 'orgaanvlees'. Volledig confuus. Roger kwam toen met de verhelderende oplossing: "Ink ga naar de slager en vraag om vlees'. Tis zo simpel dat ik het zelf niet kon bedenken ... @@

ps ... ik voer 1 dag in de week versvlees en heb deze week voor het eerst platgeslagen kippenvleugels gegeven dit alles verteren en verdragen ze goed  ;)

@@ Dat is dus een voorbeeld van een simpel maaltje. Het rekenwerk is voor later. Wat mij betreft tenminste. @@
Door ester
#1719
Lizzy vond het geloof ik niet verstandig, om botten en brokken te geven. Brokken en vers dat kan wel goed. Succes hoor!
Door Ink
#1720
Ik heb nog eens gelezen, maar volgens mij heeft niemand het over botten. Of bedoel je dat ene lijpe kippenvleugeltje? OK, OK, dat KAN misgaan. Er kan zometeen ook een vliegtuig in m'n opblaasbadje donderen :D.
Door Lizzy
#1721
Hoi dit is mijn eerste vraag hier dus wrs is het een domme die vast al wel ergens staat omschreven ...(sorry dan  :-[ )maar goed hier komt ie  ;)

Ik heb dus 3 honden 2 duitse doggen en een lab. kruising hoe reken ik nu uit wat welke hond nodig heeft en hoeveel ze moeten krijgen per dag (ben heel slecht in reken en zag iets van waarden staan enz) snap het namelijk dus echt nog niet  ??? ... en vraag 2 ik voer nu brokken (cavom) graag zou ik dus overgaan om te beginnen naar 1 dag in de week barf ...kijken of het bevalt en te betalen is voor mij met zeer grote honden om misschien ooit later over te gaan in voledige barf (nadat ik eerst nog heel veel geleerd heb hier  ;) )maar kan dat of is dat niet verstandig  ???

alvast bedankt voor de antwoorden en nogmaals sorry als ik domme dingen vraag  ;D

groetjes natasja

ps ... ik voer 1 dag in de week versvlees en heb deze week voor het eerst platgeslagen kippenvleugels gegeven dit alles verteren en verdragen ze goed  ;)
Hoi Natasja, er bestaan geen domme vragen! Echt niet!

Maar goed, je wilt brokken blijven voeren, 1 dag vers en 1 dag per week barf? Dat moet kunnen, alhoewel ik je zou willen aanraden om de barf-dag NA de vlees-dag te doen. Ik vind de combinatie brokken en  botten namelijk nog steeds niet ideaal... Je moet altijd goed in de gaten houden of jouw honden daar goed op reageren (brok en barf/botten). Kippenbotten zijn niet de enige botten die je kunt voeren wanneer je helemaal gaat barfen.

Ga je alleen kip geven, dan denk ik dat het wel moet lukken in combi met brokken (vis lukt ook wel). Kippenbotten zijn vrij zacht. Maar, bewerkt ze wel eerst even voordat je ze geeft! Hoewel je de honden goed in de gaten moet houden (maar dat geldt voor iedereen natuurlijk). Ik heb het dus eerder over botten ala lamsribben, kalfsnekken. Deze combineren vaak niet goed met brokken.

Of het verstandig is om met grote honden te gaan barfen? Dat hangt af van jouw omstandigheden.. Ik denk dat je een knap grote vriezer nodig hebt en knap wat centjes... Maar, het kAn wel!

Dan het rekenwerk: OK, mijn hond van 30 kilo eet ook 1 kilo voer op een dag. Hoeveel jij moet voeren? Die vraag is practisch niet te beantwoorden! Dat hangt helemaal af van jouw honden. Zijn ze te dik of te dun. Hoeveel beweging krijgen ze. Hoe snel werkt hun stofwisseling. Ik geef 1 voorbeeld:

1 hond van mij weegt 30 kilo en eet 1 kilo per dag.
1 hond van mij weegt 22 kilo en eet 1 kilo per dag(!)
1 hond van mij weegt 24 kilo en eet 600 gram per dag.

Het is dus moeilijk te zeggen hoeveel eten jouw honden nodig hebben, maar ik denk veel ;D (behalve de Labrador kruising).

Hoeveel versvlees geef je hen op de versvleesdag? Neem dit gewicht maar even als richtlijn voor de hoeveelheid voedsel die ze nodig hebben als je ze een zelf samengestelde maaltijd geeft. Dus, geef je ze 1 kilo versvlees op 1 dag, geef ze dan ook even 1 kilo voer, zelf samengesteld.

OK, en nu de verdeling: Volgens het Ian B. principe hebben jouw honden 60% rauwe vleesbotten nodig die voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaan. Heb jij volwassen honden? In dat geval: je kunt ook minder dan 60% rauwe vleesbotten geven. Of je kunt botten geven waar meer vlees dan bot in zit.  Ik geef zelf 40% rauwe vleesbotten die ongeveer voor 50% bestaan uit vlees en 50% uit bot. Dit gaat bij mijn honden goed. De resterende 20% (omdat ik 40% rauwe vleesbotten geef) is dus alleen vlees en geen plantaardige voeding.

Goed, gaat we:

Zeg even (voor het gemak):

60% rauwe vleesbotten
15% rauwe, gepureerde groente
5%   fruit
10% tot 15% orgaanvlees
5% tot 10% tafelresten en supplementen

Met andere woorden: 70% tot 75% moet bestaan uit voeding van dierlijke oorsprong!

Maak dus niet de fout om veel granen te gaan voeren. Deze zijn lekker goedkoop, vullen de maag, maar zijn (zeker in grote hoeveelheden) NIET GEZOND!

Dus, wat zou je op zo'n barf-dag kunnen geven...

Tja, ik vind dat altijd ZO moeilijk! Vooral wanneer mensen barf combineren met brokken/versvlees. Want, je weet niet 100% zeker wat er allemaal in de brokken/versvlees zit.

Bij 1 dag barfen komt dat allemaal niet zo krap hoor, maar als je een versvlees geeft waar al veel orgaanvlees in zit, zou ik dus zelf geen maaltijd geven (1 keer per week) waar orgaanvlees in zit.

Ik zou eerder kiezen voor dingen die ze niet binnen krijgen wanneer ze brokken/versvlees eten. Zoals bijv. vette vis. Sardientjes (rauw en heel met kop en al) of makreel (rauw en met kop maar ik maal ze eerst in de gehaktmolen). Vis moet je niet vaker dan 1 keer per week bijv. geven, maar dat zou dus een goede maaltijd zijn om te combineren met brokken/versvlees! (zo zijn er natuurlijk meer dingen die je kunt geven, die waarschijnlijk niet in de brokken/versvlees zit - ik denk aan konijn, parelhoen, eend, etc. etc). Nou, de vis kun je dan combineren met een groentemix (15% van 1 kilo) en bijv. 1 rauwe ei. Of ipv een rauw ei een scheutje yoghurt of huttekase. Of alleen vis met groente (of konijn of parelhoen of eend).

Als je rauwe sardientjes geeft: deze kun je in stukken knippen (is wel erg vies om te zien!) en door de groentemix mengen. Sommige honden weten er geen raad mee namelijk als je ze heel geeft - in het begin. Je zou daar zelfs (voor de smaak) nog een klein blikje zalm of makreel aan toe kunnen voegen.

Goed, deze vismaaltijd van bijv. 1 kilo (of meer) kun je over twee maaltijden verdelen. Je kunt ook zeggen: ik geef ze 's morgens 500 gram kippenkarkas (of meer, ik weet niet hoeveel jij moet voeren) en 's avonds 500 gram vis/groente/etc. (of meer dus).

Bij 1 dag per week barfen zou ik zelf geen supplementen gaan geven. In brokken en versvlees zit al genoeg. Behalve dan dat je bij een vette vismaaltijd eventueel een theelepeltje tarwekiemolie kunt geven voor de vitamine E.

Goed, verder zijn kippenvleugels en nekken niet de meest ideale voeding voor zulke grote honden. Het kAn wel, maar veel grote honden knagen er niet op met als gevold dat zo'n vleugel/nek kan vastlopen, ergens in het lichaam. Je doet er dus verstandig aan om grotere rauwe vleesbotten te geven waar ze wel op mOEten kauwen en anders zou ik zelf zeker de vleugels/nekken inknippen of platslaan.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 jul 2003, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#1722
Het gaat toch om (slechts) 1 keer per week een keer zelf iets bij elkaar rapen?
Dan zou ik het allemaal niet zo nauw nemen hoor met percentages en weet ik veel ... Sterker nog: ik hEb het allemaal niet zo nauw genomen destijds.
Gewoon 1 keer per week wat lekkers maken en kijken of het spoort met de brokken.

Groet van het Simplistisch Verbond
Door Lizzy
#1723
Het gaat toch om (slechts) 1 keer per week een keer zelf iets bij elkaar rapen?
Dan zou ik het allemaal niet zo nauw nemen hoor met percentages en weet ik veel ... Sterker nog: ik hEb het allemaal niet zo nauw genomen destijds.
Gewoon 1 keer per week wat lekkers maken en kijken of het spoort met de brokken.

Groet van het Simplistisch Verbond
Hahaha! Ja! Zo kan je het ook bekijken! Met andere woorden? Ik heb voor Jan met de korte achternaam een heel verhaal ingetikt...

Mmm.. ik heb dat gedaan omdat ik dacht dat Toby serieus overweegt om helemaal te gaan barfen... Kan ze maar beter gelijk leren hoe het zit, of niet? ::)

Groetjes van het ingewikkeld verbond.
p.s. waarom makkelijk doen als het ingewikkeld kan?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 jul 2003, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#1724
** om te beginnen naar 1 dag in de week barf ...kijken of het bevalt en te betalen is voor mij met zeer grote honden om misschien ooit later over te gaan in voledige barf **

Tsja ... Ach ...

Nou ja, beter mee dan om verlegen toch ;D?
Door Toby......
#1725
;D ;D hoi bedankt voor de antwoorden ik ben er heel blij mee en idd wil ik voorlopig met 1 dag beginnen omdat ik dan een beetje kan gaan bereken hoeveel het gaat kosten voor een hele week hihi en of ze het een beetje goed verdragen (denk het wel)...maar ik ben steeds meer voorstander van voledige barf (hoemeer ik lees en nadenk) maar idd met mijn honden moet ik kijken of het ook haalbaar is hihi ...Nu ik zal nog iets meer gegevens neer zetten over de doggies als jullie zin hebben !!!hahaha

Toby= kruising labrador golden...weegt 31 kilo en kwa gewicht wel goed vind ik...hij is 3 jaar oud...65 cm hoog..

Isaiah = duitse dog ...weegt nu ongeveer 48 kilo en is eigenlijk te dik (is aan de lijn nu) is nu bijna anderhalf jaar en 76 cm hoog..

Tottie = duitse dog pup net een half jaar oud weegt nu 40 kilo en ongeveer 70 cm hoog..perfect op gewicht

als ik versvlees voer voer ik de doggen beide ongeveer 1,5 kilo per dag toby krijgt dan ongeveer (iets minder denk ik ) een kilo..

Ook moet ik hier idd nog goed zoeken want ik heb hier in de buurt nog niks gevonden om botten te kopen dus ik ga vast verder lezen en hou dan ongeveer die gewichten aan ...oja mischien ook handig als jullie weten dat ik nu nog 3 keer per dag voer (bang voor maagkantelingen) en ik ga verder zoeken naar evt. leveranciers hier in de buurt... ;D
Door Toby......
#1726

Hahaha! Ja! Zo kan je het ook bekijken! Met andere woorden? Ik heb voor Jan met de korte achternaam een heel verhaal ingetikt...

Mmm.. ik heb dat gedaan omdat ik dacht dat Toby serieus overweegt om helemaal te gaan barfen... Kan ze maar beter gelijk leren hoe het zit, of niet? ::)

Groetjes van het ingewikkeld verbond.
p.s. waarom makkelijk doen als het ingewikkeld kan?
bedankt hoor dat hele verhaal heb ik zeker wat aan ik wil het idd gaan leren en kijken of de omstandigheden yhet toelaten om voledig te gaan barfen maar tot die tijd wil ik idd ook 1 barfdag instellen dit omdat ik dan al een klein idee heb hoeveel een week zal kosten en omdat ik het idee heb dat het voor de honden lekkerder en beter is om te barfen zo kunnen ze ook wennen aan botten enz.. zodat mocht het te doen zijn ze alvast wat gewend zijn ....dus bedankt voor deze duidelijke info ;)
Door Truitje
#1727
Nee hoor Lizzy, niet alleen voor Jan met de korte achternaam, ook voor Truitje met een fluitje! Ik doe steeds meer zelf vind jouw opsomming reuze handig!
Door Lizzy
#1728
Hoi Toby, aangezien ik zelf nog nooit een pup heb groot gebracht volgens de barf methode en ik ook helemaaaaal niet zeker ben of de voorschriften van Ian Billinghurst (Grow Your Pups with Bones) wel de juiste zijn, zou ik uitkijken met helemaal te gaan barfen met de pup....

Als ik jou was zou ik me helemaal blind lezen (en niet alleen Ian Billinghurst) alvorens met deze pup fulltime te gaan barfen! Liever een versvleesvoeding van een subliem merk, desnoods in combi met barf als een hond die zometeen met een verpest skelet zit..

Wat vinden jullie? Tips voor Toby om te barfen met Duitse Dog? Met in het achterhoofd de hoeveelheid botten die Ian B. voorschrijft en de discussie die we daar al over gehad hebben?

Groetjes, Lizzy
Door Anna
#1729
Ik ga me hier niet over uitspreken. :-X
Dacht alleen dat je nooit precies weet wat er in zo'n subliem versvleesvoer zit en of het dus wel zo subliem is. Dus als je het in combi met (b)arfen voert, weet je minder dan als je volledig (b)arft...
Het punt is dat de meningen enorm verschillen over wat een hond nodig heeft (en dan vooral een pup) en dat er nog weinig ervaringen op dat vlak zijn...
Moeilijk... ::)

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#1730
Ik ga me hier niet over uitspreken.  :-X
Dacht alleen dat je nooit precies weet wat er in zo'n subliem versvleesvoer zit en of het dus wel zo subliem is.  Dus als je het in combi met (b)arfen voert, weet je minder dan als je volledig (b)arft...
Het punt is dat de meningen enorm verschillen over wat een hond nodig heeft (en dan vooral een pup) en dat er nog weinig ervaringen op dat vlak zijn...
Moeilijk...  ::)

Groetjes,

Anna.
Hoi Anna, ik heb precies hetzelfde dillema als jij...

Het is misschien een beetje raar van mij om te zeggen "geef maar versvlees". Maar, ik denk dat diverse merken zich behoorlijk hebben bewezen dat grote reuzen daar OOK goed op groeien.

Het is mijn eigen onzekerheid dat ik dat zeg hoor... Ik zou zelf gaan barfen met mijn pup. Maar, ik heb geen reuze-ras..

Het is dus een hele verantwoordelijkheid die je ZELF moet dragen!

Maar goed, nu we het hier toch over hebben: Ik zit gewoon met het percentage bot!! De rest is geen probleem. Het is het % bot en niks anders... Hoewel? Ook wel of geen levertraan!

Ian Billinghurst en trouwens ook Kymythy Schultze zeggen dus 60% Raw Meaty Bones voor pups en NIET minder, anders loopt het slecht af, zeker voor grote rassen. Sommige van ons zijn er van overtuigt dat er ergens iets niet klopt in deze redenering...

Du: hoeveel procent bot voor een pup en speciaal voor zo'n groot en snelgroeiend ras als de Duitse Dog IEMAND?

En, Ian Billinghurst (en ook Kymythy en vele anderen) zeggen: bijna iedere dag levertraan voor de vitamine D. Dus: wel of geen levertraan voor een pup en speciaal voor zo'n groot/snelgroeiend ras als de Duitse Dog. Iemand?

Groetjes, Lizzy
Door Toby......
#1731
Hoi Toby, aangezien ik zelf nog nooit een pup heb groot gebracht volgens de barf methode en ik ook helemaaaaal niet zeker ben of de voorschriften van Ian Billinghurst (Grow Your Pups with Bones) wel de juiste zijn, zou ik uitkijken met helemaal te gaan barfen met de pup....

Als ik jou was zou ik me helemaal blind lezen (en niet alleen Ian Billinghurst) alvorens met deze pup fulltime te gaan barfen! Liever een versvleesvoeding van een subliem merk, desnoods in combi met barf als een hond die zometeen met een verpest skelet zit..

Wat vinden jullie? Tips voor Toby om te barfen met Duitse Dog? Met in het achterhoofd de hoeveelheid botten die Ian B. voorschrijft en de discussie die we daar al over gehad hebben?

Groetjes, Lizzy
Hoi lizzy

dank je voor de waarschuwing hoor en voor ik evt..(is dus nog niet zeker ) volledig ga barfen wil ik er eerst alles over weten hihi en moet ik eerst alles gelezen en gevraagd hebben ..dan is ze zoiezo al een stukje ouder :o...maar 1 dag in de week beginnen is dat ook beter van niet dan denken jullie ...ik dacht juist dan wennen hun darmen er alvast aan en is de overgang als die er evt. komt niet zo groot ..en ze vinden het gewoon lekker (en dat vind ik prachtig om te zien)..toby is best een moeilijke eter bv op droge brokken maar die vleugeltjes (waren er 2 per hond) van de week als extra hapje vond ie heerlijk en dan geniet ik dus ook ...vind het ook veel natuurlijker als brokken barf dus hihi

groetjes natasja
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door