Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door GKJF
#1716992
Hallo allemaal,

Onze kater Moos is nu een jaar en 4 maanden en is al twee keer opgenomen geweest bij de DA om gespoeld te worden voor blaasgruis. Struviet stenen. Het enige wat hij te eten kreeg was CB en barf en prooidieren. Heel af en toe kreeg hij ook wel eens van dat vlees uit een kuipje zonder kleurstoffen e.d. Gewoon enkel omdat hij het erg lekker vond.
Maar that's it. Nou heb ik gelezen dat katers op CB kans hebben om blaasgruis te ontwikkelen door de rijst die er in zit.
Wij denken ook dat dit de boosdoener is omdat hij een hele poos niets anders gekregen heeft dan CB, gewoon omdat dit makkelijker was met bestellen hier.

Maar goed, nu moet hij dus verplicht op het dieet voer van royal canin van de DA. De vorige keer na het opnemen hadden we dat neit gedaan, maar cranberry en appelazijn toegevoegd. Dit was niet toereikend, want hij moest opnieuw opgenomen worden. Dat is nu anderhalve week geleden. Nu moet hij dus op dat dieet voer.

Nu zitten we met twee dingen: kan hij ooit weer op vers voer? We geven in ieder geval nooit meer CB, dat sowieso. Maar kan hij mee op het andere vers voer? Als hij helemaal schoon is na het dieet voer? Of moet hij nu voor de rest van zijn leven op dat dieet voer onderhoudend blijven?
Het volgende is dat hij niet meer op de bak gaat. Hij plast er net voor of half erin en half eruit (hij blijft dan met één of twee achterpootjes uit de bak staan en dan plast hij). Hebben meer mensen dit gehad met hun kater? En komt dat weer goed als de blaas tot rust is gekomen ofzo?
Want hij kan bij ons nu dus niet meer binnen als we er niet bij zijn. Dan moet hij in z'n eentje in de buitenren blijven. HIj zit daar wel droog e.d., maar het was niet de bedoeling natuurlijk.
We hebben een cattery, het is onze dekkater. Daarom hopen we helemaal dat hij er weer helemaal bovenop komt, want hij is een hele lieve papa en hij geeft prachtige kittens. En we hebben nu zo'n leuk groepje met onze drie poezen en kater. Ze zijn zo gezellig met z'n viertjes.
Hij sproeit niet, is relaxed, dus laat de poezen gewoon met rust als ze niet krols zijn, kortom: een geweldige dekkater voor de cattery die gewoon in huis kon blijven.
Maar als hij niet stopt met plassen voor de bak kunnen we hem niet meer houden. En ik vraag me af of hij dan wel te herplaatsen is.
En stopt de blaasgruis uberhaupt wel? En zo niet, wat dan?

Ik hoop dat er mensen zijn met informatie, tips en/of eigen verhalen.
Alvast bedankt,
Groetjes Gerrie
Door Limpy
#1717034
Kvv zonder rijst gaan proberen is wellicht een optie.
O.a. haaksbarf is rijstloos en in 4 of 5 smaken voor de kat te krijgen (mijn katten vonden dat ook altijd lekkerder zo zonder rijst)
Door Nyncke
#1717176
Ik heb een kater met blaasgruis gehad, hij kreeg ook steeds blaasgruis ( ook toen ik al vers voerde )
Maar met vers oplossen is me niet gelukt.

Ik gaf Prins voer Struvit, moet je 4 maanden geven, het lost de Struvit op, de informatie van Prins is erg goed en het is door hun info dat ik versvoeren uit ben gekomen.
Prins is ook een stuk betaalbaarder dan andere dieetvoedings ( 3 jaar terug plm 25 euro voor een zak van 5 kilo, daar deed je echt lang mee )

Maar als het aan de rijst zou liggen is overstappen op echt helemaal vers de oplossing.
Maar wel in de gaten houden dat de struvit op gaat lossen.
#1717329
Je hebt sowieso natuurlijk ook de carnibest diabetes, daar zit geen rijst in, en inderdaad de andere soorten kvv's zonder rijst of helemaal zelf samenstellen natuurlijk!

En daarnaast kan je wellicht ook eens kijken naar de achterliggende oorzaak van de blaasgruis. Vaak is het namelijk stress gerelateerd en kan je met bijvoorbeeld Bach Bloesem remedies hele mooie resultaten bereiken!
#1717494
Geen advies op voedingsgebied helaas :-\
Heb zelf ook een kater gehad met hartnekkig blaasgruis. Hij was toen 8 en zou worden geopereerd om de pisbuis wijder te maken.
Heeft , voor het zover kwam, via een homeopaat, cystituscomplex gehad. Daarna nooit meer problemen, hij is 21 geworden!
Ik weet dat er verschillende oorzaken voor blaasgruis zijn en weet natuurlijk niet of jouw kat er ook baat bij zou hebben, maar het valt misschien te proberen?
Door flin
#1717825
Maar goed, nu moet hij dus verplicht op het dieet voer van royal canin van de DA. De vorige keer na het opnemen hadden we dat neit gedaan, maar cranberry en appelazijn toegevoegd. Dit was niet toereikend, want hij moest opnieuw opgenomen worden. Dat is nu anderhalve week geleden. Nu moet hij dus op dat dieet voer.

Nu zitten we met twee dingen: kan hij ooit weer op vers voer? We geven in ieder geval nooit meer CB, dat sowieso. Maar kan hij mee op het andere vers voer? Als hij helemaal schoon is na het dieet voer? Of moet hij nu voor de rest van zijn leven op dat dieet voer onderhoudend blijven?
Het volgende is dat hij niet meer op de bak gaat. Hij plast er net voor of half erin en half eruit (hij blijft dan met één of twee achterpootjes uit de bak staan en dan plast hij).
nou, ik zou me niet bepaald verplicht voelen om een kat met gruis droge brok te gaan voeren , absoluut af te raden zelfs!
struviet ontstaat oa doordat de urine van een brokkenkat zeer geconcentreerd is; ze krijgen tè weinig vocht binnen

wat ik me afvraag:
weet je wat z''n pies-ph is?
weet je of er naar bacteriën in z'n blaas is gekeken?

in principe hoort een kat die rauwvoer zonder graan en/of veel groente eet
een keurige zure ph van zo rond de 6.5 te hebben, waar struviet niet in kàn ontstaan

mocht 't begonnen zijn met één of andere bacterie, en misschien net niet de goede AB-kuur,
dan blijft die ph hoog, en zal struviet zich kunnen vormen

er zijn nog andere manieren omt voer te verzuren,
bijvoorbeeld met l-methionine, of ammonium chloride,
dit zul je altijd samen met ph-meetstripjes in de smiezen moeten houden, je wilt ook geen tè zure urine

kortom: blijf rauw voeren,(zonder graan, rijst en groente, geef geen vis)
voeg wat extra water toe, en probeer een andere verzuurder (als dit dus nodig is, samen met ph-stripjes monitoren)

en dat plassen naast de bak: 't beest heeft nog pijn, of associeert de bak met pijn...
daar zou je nog glucosamine-chrondroïtine voor kunnen gebruiken,
't schijnt verzachtend op ontstekingen te werken (zelf geen ervaring mee)

succes met de patiënt in elk geval!
#1718124
De ph van mijn kat is na gebruik van dieetbrokken zelfs een halve punt gestegen, dus ik zal niemand dieetbrokken aanraden. Van carnibest zijn de diabetsmix en eendmix rijstvrij, overigens. Hoe hoog is de Ph van jouw kat? Is het net pech hebben dat hij gruis heeft of is het echt fiks verhoogd?
#1718385
hier ook een blaasgruis-kater... Wat wij deden, was zo'n zak met prins struviet inderdaad, net zo lang voeren tot de zak leeg was, zodat echt alle gruis opgelost is, en het ook minder makkelijk terug komt, en dan weer op zijn "normale" voer. Sinds we met de katten over zijn op graanvrij voer geen last meer gehad van blaasgruis.
Door GKJF
#1718517
Hai allemaal,

Bedankt voor de tips.
Moos heeft het gekregen door de blaasontsteking waarschijnlijk. Opeens lagen er plasjes met bloed in de bak en dus had ik al gelijk in de gaten dat het Moos was, meestal is dat gedoe met katers.
Bij de DA klopte het inderdaad: blaasontsteking. Hij kreeg antibiotica, maar ik denk dat het niet geholpen heeft en dat hij daar de struviet van gekregen heeft.
Later kreeg hij dus de blaasgruis en moest hij gespoelt worden en een nachtje blijven bij de DA. Hij kreeg de volgende dag toen ook een antibioticakuurtje mee.
We hebben toen vlees dieet voer mee genomen en dat gemend met ons verse voer. Maar dat hadden we dus niet moeten doen, want daardoor is de struviet denk ik nooit opgelost. En anderhalve week geleden was het dus weer prijs. Hij moest weer opgenomen en is er zeker 24 uur moeten blijven. Weer gespoeld, katheter enz. Daarna geen antibiotica, maar we moeten nu dus het dieet voer voeren, omdat het anders dus niet weg gaat, zoals we hiervoor hebben gezien.

Nu is dus mijn vraag: zou hij ooit nog terug kunnen op vers voer met bijvoorbeeld vit c pilletjes en/of appelazijn of moet hij nu voor altijd op het dieet voer onderhoudend voor de struviet als het allemaal opgelost is?
We voeren sowieso geen CB meer, we bestellen nu bij dogshape, ook bandit enz.
Maar de KVV van dogshape, daar zit groenten in, is dat ook fout? Dat is samengesteld op basis van de procenten voor het barfen zeg maar, alleen dan gemalen.
Ze krijgen hier ook kuikens, prooidieren, kippennekken en vers (spier) vlees enz. Dus we doen een beetje van beide, barfen en vers vlees voeren.

En dat prins, zijn dat brokken? En waar zijn die te halen? Er is ook van BIBI geloof ik speciaal voer voor katten met blaasproblemen, heeft iemand daar ervaring mee? Zou ik dat kunnen proberen?
Ik geef nu de zak met struvietoplossend totdat ie op is en dan met de DA overleggen wat het beste is. De vervangende DA voert ook vers, dus zij is echt wel voor vers voeren en zou nooit maar zomaar brokken aanraden. Maar ze vond het wel raar om te horen dat er rijst in de CB zit, foei! Zei ze.

Maar dat vlak voor de bak plassen is iets wat dus nog over kan gaan? Ik vind het zo zonde dat hij nu buiten allemaal apart moet zitten.
De anderen zitten er buiten wel bij overdag, maar 's avonds en 's nachts niet.
Nu is het nog redelijk te doen 's nachts, maar het wordt natuurlijk over twee weken al september........

Groetjes Gerrie.
Door flin
#1718570
GKJF schreef: Moos heeft het gekregen door de blaasontsteking waarschijnlijk.
... we willen zekerheid, toch?
Opeens lagen er plasjes met bloed in de bak en dus had ik al gelijk in de gaten dat het Moos was, meestal is dat gedoe met katers.
voor-de-hand-liggend, maar hoeft niet
Bij de DA klopte het inderdaad: blaasontsteking. Hij kreeg antibiotica, maar ik denk dat het niet geholpen heeft en dat hij daar de struviet van gekregen heeft.
ja, kan, dan is de truc om òf lang genoeg AB te geven, òf in elk geval de juiste AB tegen dè specifieke bacterie
Later kreeg hij dus de blaasgruis en moest hij gespoelt worden en een nachtje blijven bij de DA. Hij kreeg de volgende dag toen ook een antibioticakuurtje mee.
logisch, en pijnlijk, en waarschijnlijk AB tegen de eventuele beschadigingen van 't spoelen
We hebben toen vlees dieet voer mee genomen en dat gemend met ons verse voer. Maar dat hadden we dus niet moeten doen, want daardoor is de struviet denk ik nooit opgelost.
wat is vlees dieet voer?
En anderhalve week geleden was het dus weer prijs. Hij moest weer opgenomen en is er zeker 24 uur moeten blijven. Weer gespoeld, katheter enz. Daarna geen antibiotica, maar we moeten nu dus het dieet voer voeren, omdat het anders dus niet weg gaat, zoals we hiervoor hebben gezien.
ja, je bent dus geen steek wijzer geworden, de vraag wat de pies-ph is, beantwoord je niet,
de ab- kuur die gegeven zou zijn, zou dus òf te kort geweest kunnen zijn, om de bacterieën uit te bannen,
daarnaast kan 't ook nog de verkeerde AB geweest zijn voor die bepaalde bacterie (welke?)

wat denk je dat miauw-crock beter kan doen dan zelf nadenken?
Nu is dus mijn vraag: zou hij ooit nog terug kunnen op vers voer met bijvoorbeeld vit c pilletjes en/of appelazijn of moet hij nu voor altijd op het dieet voer onderhoudend voor de struviet als het allemaal opgelost is?
We voeren sowieso geen CB meer, we bestellen nu bij dogshape, ook bandit enz.
Maar de KVV van dogshape, daar zit groenten in, is dat ook fout? Dat is samengesteld op basis van de procenten voor het barfen zeg maar, alleen dan gemalen.
zie boven
En dat prins, zijn dat brokken? En waar zijn die te halen? Er is ook van BIBI geloof ik speciaal voer voor katten met blaasproblemen, heeft iemand daar ervaring mee? Zou ik dat kunnen proberen?
Ik geef nu de zak met struvietoplossend totdat ie op is en dan met de DA overleggen wat het beste is. De vervangende DA voert ook vers, dus zij is echt wel voor vers voeren en zou nooit maar zomaar brokken aanraden. Maar ze vond het wel raar om te horen dat er rijst in de CB zit, foei! Zei ze.
foei, DA      ...  een kat heeft simpelweg species appropriate voer nodig, geen rommel die z'n hele systeem in de war kan brengen 
Maar dat vlak voor de bak plassen is iets wat dus nog over kan gaan? Ik vind het zo zonde dat hij nu buiten allemaal apart moet zitten.
De anderen zitten er buiten wel bij overdag, maar 's avonds en 's nachts niet.
Nu is het nog redelijk te doen 's nachts, maar het wordt natuurlijk over twee weken al september........
buitensluiten verergert de kwaal, en niet alleen de kwaal, maar straks ook z'n zelfvertrouwen
Door Nyncke
#1718585
Saille schreef: Je hebt sowieso natuurlijk ook de carnibest diabetes, daar zit geen rijst in, en inderdaad de andere soorten kvv's zonder rijst of helemaal zelf samenstellen natuurlijk!

En daarnaast kan je wellicht ook eens kijken naar de achterliggende oorzaak van de blaasgruis. Vaak is het namelijk stress gerelateerd en kan je met bijvoorbeeld Bach Bloesem remedies hele mooie resultaten bereiken!
Ja, bij Binkie was het idd stressgerelateerd, toen er een hond bijkwam, toen er een kat bijkwam etc....
Eerst blaasontsteking maar dat was volgens mij al door de stress ( en hij was letterlijk erg: pissed )
#1718633
Die prins is inderdaad brok, en een stuk goedkoper (en uit ervaring ook BETER) dan de royal canin of hils brokken. Het heet prins struviet, en is bij elke dierenwinkel die prins verkoopt te krijgen of te bestellen.

Als je zo'n zak opvoert, zou hij er vanaf moeten zijn, bij onze kat hebben we dit 2 keer gedaan, en bij een van onze vorige katten idem. (verschillende keren, zat ongeveer een jaar tussen) (we voerden toen nog graanbr*k, sorryyy!)

uiteindelijk na de laatste zak over gegaan op graanvrij voer (ook brok, een van de katten wil ECHT geen versvlees) en sindsdien geen problemen gehad met blaasgruis.

Ik denk dat je dus prima zo'n zak gewoon aan hem kan voeren, dat de blaasgruis oplost, en daarna over naar graanvrij voer, of dat nou brok of vers is maakt dan niet veel uit denk ik.
Door flin
#1718697
dancingdaydream schreef: Die prins is inderdaad brok, en een stuk goedkoper (en uit ervaring ook BETER) dan de royal canin of hils brokken. Het heet prins struviet, en is bij elke dierenwinkel die prins verkoopt te krijgen of te bestellen.
jah, super voor struvietklanten! en ook voor de dierenwinkels-omzet, ohw en vergeet de DA-rekening niet...
  het is zo een non appropriate voer voor katzels...
zeker (neej, alle katzels)  katzels met struviet problemen hebben een natuurlijk (vlees is verzurend) dieet nodig , met flink vocht, lekkere eiwitten en gezond calcium,; niet uit toegevoegde synthetische middelen, nauwelijks of slecht opneembaar
Als je zo'n zak opvoert, zou hij er vanaf moeten zijn, bij onze kat hebben we dit 2 keer gedaan, en bij een van onze vorige katten idem. (verschillende keren, zat ongeveer een jaar tussen) (we voerden toen nog graanbr*k, sorryyy!)
joh, super-voer; eerst graanbrokken, krijgen ze struviet van en dan los je dat op met jawel verzurende brokken...
uiteindelijk na de laatste zak over gegaan op graanvrij voer (ook brok, een van de katten wil ECHT geen versvlees) en sindsdien geen problemen gehad met blaasgruis.
wacht maar op andere problemen dan,

succes!
Ik denk dat je dus prima zo'n zak gewoon aan hem kan voeren, dat de blaasgruis oplost, en daarna over naar graanvrij voer, of dat nou brok of vers is maakt dan niet veel uit denk ik.
neej, dat maakt veel uit,
  op dit moment snap je 't geval kat niet helemaal, vrees ik  :-X
#1718771
Ik snap prima het "geval kat", en dat vlees het beste is voor ze. Ik zeg hier ook helemaal niet dat brok zo geweldig is, ik zeg alleen wat wij toen gedaan hebben.
Sorry, dat ik mijn katten brokken voer(de), niet iedereen, nee, eigenlijk veel mensen hier op het forum hebben brokken gevoerd vroeger voor ze beter wisten,  zo'n agressieve reactie is nogal overbodig...
Ik wil mijn katten uiteindelijk ook overzetten op vers, alleen wil zowiso 1 van de katten het hier gewoon echt niet, en daarnaast is het momenteel nog erg lastig hier.
Ik gaf alleen antwoord op een van haar vragen, en vertelde wat wij toentertijd gedaan hebben..
Door GKJF
#1719379
Inderdaad jammer van de negatieve reactie, vooral omdat ik tips zoek die ons en onze kater kunnen helpen.
Hier schieten we niks mee op, dus mijn vraag is dan terug: begrijp jij wel wat van katten en mensen?
Bovendien lees je niet goed wat er staat, dus het lijkt me beter als je je tijd nuttiger gaat invullen ipv hier mensen lastig vallen die het wel serieus bedoelen.

Aan alle serieuzen verder: ik heb nog op internet gelezen gisteren en lees dus ook dat meer katers het doen voor de bak plassen. Komt dit doordat ze de bak gaan asocieren met de pijn die ze gehad hebben bij het plassen?
Het belangrijkste voor ons nu is dat hij gaat ophouden met plassen voor de bak, want hij kan dan weer zonder toezicht binnen zitten. Als ik dan zo het weer bekijk vind ik het wel sneu dat hij vannacht weer in de ren moet  zitten.
We maken het wel extra lekker voor hem, maar toch.
We geven de brokken maar zolang dat we zeker dat de struviet opgelost is en helemaal weg is.
Ik heb ook gister informatie opgezocht over eurogilist, misschien dat dat nog kan helpen. Dan kan hij weer helemaal over op vers wellicht.
Maar goed, eerst maar voorkomen dat hij nog een keer naar de DA moet met dezelfde klachten, dat willen we voorkomen.

Groetjes!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door