Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1718089
Ik was wat aan het googlen over percentages over bot en vlees enzo, nu kwam ik dit tegen:

http://www.labbers.nl/voeding.htm

Ik ken ze verder niet (mss zitten ze wel op het forum), maar daar zie ik de verhoudingen heel anders dan wat ik in het algemeen op het forum lees.
Bot 15% orgaan 15% en spiervlees 70% ...??
Ik snap onderhand helemaal niks meer van een 'juiste' percentage.
#1718096
Daar word in kaal bot gerekend. Wij rekenen in vleesbotten. Daar zit het eerste verschil.

Maar ja, er zijn een hoop visies wat betreft rauw voeren. Je moet zelf beslissen welke het meest bij jou past. In de bieb staan verschillende van deze stromingen.
#1718099
Ja ben zwaar aan de lees over alles  :D
Maar dan kom ik nog uit op 30% vleesbot en 55% spiervlees, anders dan wat ik hier vaak lees.
Ik ben op dit moment heel erg aan het kijken welke nou bij Bubba pas, aangezien het vorige menu niet goed beviel, dus veel aan het lezen.
Maar ik heb het idee namelijk dat hij veel minder bot zou moeten hebben en meer vet spiervlees.
Maar goed dat is iets wat ik zelf uit moet vogelen.

Vind het wel zeer interessant allemaal en vooral de verschillende visies erover  :)
#1718118
wat mij opvalt is dat er op vele hondenforums erg veel topics zijn over kvvv ...barf ... nrv , er worden menu,s in elkaar gedraaid voor mensen die er niet zoveel van begrijpen ... hondlief gaat van start met het eten van ? en de baas zou zich naar mijn mening beter aan kunnen melden op een forum wat hiervoor bestemd is
( maar dit is geen kritiek op jouw hoor bubbabling )
ik heb ook nog lang niet alle wijsheid in pacht , maar soms schrik ik van bepaalde topics op sommige forums
#1718129
smulpaap schreef: wat mij opvalt is dat er op vele hondenforums erg veel topics zijn over kvvv ...barf ... nrv , er worden menu,s in elkaar gedraaid voor mensen die er niet zoveel van begrijpen ... hondlief gaat van start met het eten van ? en de baas zou zich naar mijn mening beter aan kunnen melden op een forum wat hiervoor bestemd is
( maar dit is geen kritiek op jouw hoor bubbabling )
ik heb ook nog lang niet alle wijsheid in pacht , maar soms schrik ik van bepaalde topics op sommige forums
Waarom?
Ik denk dat je veel kan leren door overal te kijken.
Ik leer op dit forum ook heel veel  ;)
Uiteindelijk zou je zelf moeten kijken wat bij je hond past.
Of dat nu 50% bot is of 30%, daar zou je alleen maar zelf achter moeten komen.
Ik denk dat ik mijn ogen geen vast menu bestaat om te geven, het verschilt per hond.
Dus ook de percentages.
#1718133
dat ben ik met je eens , ik lees en leer hier ook en elke hond reageert op geheel eigen wijze , maar het gaat er uiteindelijk om dat je zelf goed snapt waar je mee bezig bent
en dan zijn de daarvoor bestemde forums naar mijn idee toch wel de beste
#1718139
smulpaap schreef: dat ben ik met je eens , ik lees en leer hier ook en elke hond reageert op geheel eigen wijze , maar het gaat er uiteindelijk om dat je zelf goed snapt waar je mee bezig bent
en dan zijn de daarvoor bestemde forums naar mijn idee toch wel de beste
Ik denk dat ALLE formums goed zijn om te lezen en je daar persoonlijk op aan te sluiten.
Zoals ik al zei is uiteindelijk je eigen menu het belangrijkste.
En om te weten of je goed bezig bent kan je daarom overal informatie opsnuiven en je eigen idee erin mengen.
Ik vind dat dat hier net zo goed kan voor iedereen.
Reageert de hond goed dan reageert hij goed.
Denk dat niemand zou vallen op iemand die 'maar' 30% vleesbot hier zou geven, wel advies zou geven, maar als het het beste is voor de hond (naar bewezen) dan zou iedereen er tevree mee zijn.
Als je een echte barfer bent en je het goede voor hebt met je hond dan zou je op ieder forum terecht kunnen.
Tenslotte willen we allemaal een goed menu voor de hond in elkaar draaien, op welk forum ook.
#1718417
Lizzy schreef: Ik persoonlijk adviseer 40% a 50% vleesbot. Dus bot met vlees. En om specifieke redenen. Ik heb vandaag alleen even geen puf om daar verder op te reageren (ik heb een gewonde hond) maar kom daar nog op terug.
Graag  ;)

Beterschap met je hond en een dikke knuffel van ons  ;)
Door Ons Elftal
#1718420
Lizzy schreef: Ik persoonlijk adviseer 40% a 50% vleesbot. Dus bot met vlees. En om specifieke redenen. Ik heb vandaag alleen even geen puf om daar verder op te reageren (ik heb een gewonde hond) maar kom daar nog op terug.
Alvast vooruitlopend op jouw redenen heb ik alvast een vraagje. Bij mijn honden merk ik heel veel verschil in behoefte aan vleesbot. Als ik de één de hoeveelheid geef die ik de ander geef, dan kan ze echt niet meer poepen (honden hebben hetzelfde gewicht).
Dan moet je toch wel van deze percentages afwijken om verstopping bij je hond te voorkomen? Dan zit ik me nu ineens te bedenken, ik geef degene die minder behoefte aan bot heeft meer spiervlees, maar zou dat dan misschien beter meer orgaan kunnen zijn?

Sterkte met Biscuit!!
#1718794
BubbaBling schreef:
Bot 15% orgaan 15% en spiervlees 70% ...??
die percentages lijken me behoorlijk te kloppen
dat zijn zo de percentages van een compleet prooidier al heeft een dier niet 70 percent spiervlees, wel 70 percent vlees,bindweefsel,enz
Is daar het hele barfprincipe niet op gebaseerd?
#1719218
als mijn honden maar 30% vleesbot zouden krijgen weet ik zeker dat ik iedere dag poep kan dwijlen in plaats van met een zakje opruimen....

daarnaast zegt mogens eliasen (en misschien ook wel anderen) dat de calcium fosfor verhouding beter is als je meer (misschien iets te veel) bot voert dan dat je minder bot voert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door