Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Evie
#1716991
Vandaag weer bij de dierenarts geweest met Joy in verband met eten, nou ja niet eten. Ze vermoedt dat ze de ziekte van Lyme heeft gezien haar gedrag en haar hoge koorts van 39,9.
Ik moet nu even zelf gaan tempen of haar temperatuur in haar eigen vertrouwde omgeving na rust nog zo hoog is. zo ja, dan moet ik starten met doxycycline en metacam.

Maar heeft iemand hier ervaring met deze ziekte bij honden? Ik heb in mijn verleden wel gehoord van een berner die het had maar ik weet niet meer zo wat voor klachten deze had.
Door cindy5409
#1717011
Dit vond ik op internet

Ziekte van Lyme bij dieren
Ook dieren kunnen Ziekte van Lyme oplopen door besmetting met de Borrelia-bacterie, ofschoon minder vaak dan de mens.
Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een hond (of een ander zoogdier, zoals de mens) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de hond besmetten. De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.
De klachten van Lyme Disease zijn meestal:
• Sloomheid en koorts.
• Een rode uitbreidende plek rond de teek. Hierna kan de hond kan maanden tot jaren (of zelfs levenslang) symptoomloos zijn.
• Jaren na de infectie kunnen soms nog symptomen optreden, zoals gewrichtsklachten (stijf en pijnlijk), ontstekingen van de lymfevaten en koorts. Soms worden ook hartspierontstekingen en nierinfecties waargenomen.
• Ook kunnen symptomen aan het centrale zenuwstelsel optreden. Deze uiten zich in gedragsveranderingen zoals agressiviteit, epileptische aanvallen en andere neurologische verschijnselen.
• Bloedarmoede als gevolg van het bloedzuigen (alleen als er op kleinere dieren honderden teken zitten)

Heel veel beterschap
Door Lizzy
#1717028
Overigens schijnen honden helemaal niet zo gemakkelijk lyme op te lopen. Ze zijn minder gevoelig dan de mens.
Gebruikersavatar
Door nova
#1717241
dat is balen zeg, ik hoop dat jouw hond er niks aan over houdt.
Helaas ken ik ook enkele berners met deze ziekte, en die  honden hebben er best veel last van.
Ik heb vandaag scalibor banden gekocht omdat ik met mn honden naar een tekenrijk gebied op vacantie ga.

Toch liever banden dan Lyme oplopen
Door qyan
#1717399
Qyan heeft lyme gehad, hoewel, hij had een zeer hoog aantal anti-lichamen en klachten en Lyme werd daardoor logisch. Qyan is pas getest na 4 of 5 maanden ziek zijn.
Ik weet eigenlijk niet zo goed meer welke klachten er toen allemaal speelde, het is alweer 7 jaar geleden.
In dit draadje is destijds een hoop geschreven
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 674.0.html

Als ik de klachten van destijds lees dan kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat hij meerdere klachten nu 7 jaar verder, nog steeds heeft. Pas verholpen sinds we vorig jaar met prednison zijn begonnen en auto-imuun lijkt eerder in de buurt te komen dan Lyme met sommige klachten die hij nu nog heeft. Gewrictsklachten in zijn poten heeft hij altijd gehad, zonder aanwijsbare oorzaak. Ook zijn hartziekte kan veroorzaakt zijn door Lyme, hoewel ik meer naar erfelijkheid bij de Dober hang.
Laatst gewijzigd door qyan op vr 13 aug 2010, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#1717431
Lizzy schreef: Zouden Berners/black and tan er misschien gevoeliger voor zijn?
Ik heb het nooit gehoord van Lyme, maar  het zou best kunnen
Door Too
#1717451
Olga [mevroi Kruim] heeft volgens mij Kátur laten testen/titeren op Lyme nav Tara's plotselinge overlijden
Als ik me goed herinner had hij wel afweer in z'n systeem
Door Parelridder
#1717940
Mijn eerste berichtje hier, dus even voorstellen.. Ik ben Ludmilla en heb 2 Flatcoated teefjes van 2 en 1 jaar, Merel en Maartje.
'k Lees hier al jaren geregeld en heb me onlangs eens aangemeld om ook te kunnen reageren.
Veel meer info over ons vind je op m'n site of gewoon vragen natuurlijk ;)
Lizzy schreef: Zouden Berners/black and tan er misschien gevoeliger voor zijn?
Ik ken diverse jachthonden, waaronder m.n. labradors, die Lyme hebben gehad en er zeer ernstig ziek van waren.
Verschijnselen waren 'vaag': hoge koorts, geen eetlust, sloom. Kortom, "ziek".
Qua behandeling weet ik dat ze een flinke antibiotica kuur kregen en van 2 labradors weet ik dat ze een infuus kregen.

Ik heb me tot 2010 altijd gered met natuurlijke middelen om m'n honden onaantrekkelijk te maken voor teken, maar vorig jaar haalde ik desondanks heel wat teken van ze af... En helaas zie je er in hun vacht - ook mbv kammen direct na de wandeling - wel eens 1 of enkelen over het hoofd.
Toen ik dit voorjaar weer dagelijks diverse teken van hen af haalde, heb ik ondanks mijn weerstand tegen gif op m'n maatjes (zeker ook omdat ze nogal bij elkaar in de vacht hangen) beiden een Scalibor band omgedaan. Sindsdien heb ik op geen van beiden nog 1 teek gevonden! Ik was van plan de band 'te proberen' en ben nu helemaal 'om'.
Ze zwemmen elke dag, een uur per dag in het water is geen uitzondering. Desondanks blijven ze beschermd.
Ik ben niet happy met het gif, maar Lyme is levensbedreigend, in deze regio zijn er relatief veel teken besmet en die band beschermt hen er uitstekend tegen.
Door Marjet
#1718224
Parelridder schreef: Ze zwemmen elke dag, een uur per dag in het water is geen uitzondering. Desondanks blijven ze beschermd.
Ik doe zelf die scaliborband trouwens wel af als Luna gaat zwemmen. Niet omdat hij anders niet meer zou werken, maar omdat het gif ook hartstikke toxisch is voor aquatische organismen. En da's ook een beetje sneu vind ik.
Door Mevroi Kruim
#1719388
Klopt, Kátur had een titer voor Borrelia. Niet een hele hoge dus wsch niet een recente infectie maar hij was wel duidelijk verhoogd. En Kátur had ook vage klachten, zo'n persistente kreupelheid die maar niet reageerde op behandelingen, sloom, sipjes, afwezig ... Nou zijn er natuurlijk tig mogelijke verklaringen voor, kapotte pees was er een maar de behandeling werkte niet blijvend; sip en sloom: z'n maatje gedurende 7 jaar was er niet meer. Afwezig: tja, voortdurend loopse overbuurtjes leidt wel af  :P
Je weet het gewoon niet met dit soort klachten en qua behandeling is er ook niet veel mogelijk behalve dan in het alternatieve.

Het klopt wsch wel dat honden en katten minder snel Lyme krijgen dan mensen, maar iig mijn honden hebben ook veel en veel meer teken dan de gemiddelde boswandelende mens. Waarmee het risico weer fors omhoog gaat.
Ik heb iig Advantix gegeven en tot nu toe lijkt dat wel te werken. Ik zit er nl niet op te wachten dat Logi straks ook die kant op gaat.
Door Evie
#1724145
Bedankt voor jullie reacties! Sorry ik heb problemen met mijn computers  :'(
De een doet niets meer en de ander kan ik niet meer inloggen op barfplaats iets met de cookieinstellingen.

Maar goed Ze heeft geen koorts dus dan waarschijnlijk ook geen lyme. Ik ben bang dat ze gewoon aan het miepen is. Maar ik heb ook wel gezien dat honden hier wel heel ziek van kunnen zijn en blijven dus ik hoop dat het dat dan ook idd niet is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door