Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnon
#1718019
ik heb een vraag wb het verstrekken van ribben aan een oudere hond. Ik ga komende week starten met de barfmenu's en mijn oudste herder is 12 jaar. Hij lijkt verder helemaal in orde maar ik vraag me af of het nog goed is om hem straks af en toe ribbetjes te voeren. Ik heb iets gelezen over een teveel aan fosfor voor een oude hond? Ik kan het niet helemaal plaatsen, vandaar mijn vraag. Met dank.
Door Lizzy
#1718376
Op zich kun je ribbetjes (zachte en goed bevleesd) geven hoor. Maar pas als jouw hond aan beginners vleesbotten gewend is en deze heel goed verteerd. Ribbetjes zijn een leuke aanvulling maar ook niet persee noodzakelijk. Dus rustig aan!
Door arnon
#1718719
Hallo Lizzy. Nee, ik weet dat ik het eerst moet opbouwen, ik heb redelijk goed alles doorgenomen hierover maar ik kan nu nog goed aan zachte ribbetjes komen dus wilde ik alvast wat inslaan, lijkt me dat dat over een paar maanden moeilijker is, zo tegen de winter. Ik zal mijn honden eerst goed wennen en enkel zachte vleesbotten geven, ook de ribben die ik aan wil kopen zijn echt goed zacht, maar ook dan geef ik ze later pas zo nu en dan voor wat afwisseling. Maar ik heb ergens iets gelezen over dat ribben teveel fosfor zouden bevatten voor een oude hond en daarom mijn vraag want ik kan het niet goed terugvinden, mijn andere 3 honden zijn een stuk jonger, 3 jaar en twee van anderhalf. Het gaat me dus vooral om de oude herderjongen want als het beter is om mijn grote vriend geen ribben te geven ivm een te hoog fosforgehalte dan zal ik voor hem iets vervangends zoeken om toch ook hem evenveel afwisseling te bieden. Ik weet het gewoon niet omdat ik niet zo goed op de hoogte ben van wat een teveel aan fosfor precies doet bij oude honden, misschien dat ik het toch nog wel ergens kan vinden als ik beter alles doorkijk. Uiteraard ga ik niet heel vaak ribben geven want ik betaal er een beste prijs voor, misschien is mijn vraag verder ook wel onzinnig en heb je gelijk en moet ik het achterwege laten want het is idd niet noodzakelijk om ribbetjes te geven. Het leek me gewoon een aardige aanvulling, niet meer dan dat en ik heb op het moment de kans om een leuk aantal kilo's in te slaan.
Door arnon
#1718765
Ik heb nog wat zitten opzoeken en ik denk dat ik er wel uit ben. Als ik het goed begrijp gaat het bij oude honden en een teveel aan fosfor vooral om nier gerelateerde problemen en fosfor zou dan vooral overmatig in harde ribben en andere stevige botten voorkomen. Die was ik toch al niet van plan om te voeren. Ik ga het barf-avontuur aan en ik hoop dat mijn oude liever herder Ludo er nog van gaat genieten, nierproblemen heeft hij nog niet en misschien dat ik met deze omschakeling nog wel het beste ga doen wat ik voor hem doen kan. jammer dat ik dit niet eerder wist.
Sorry voor mijn vraag, ik had er ook zelf achter kunnen komen.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1719501
Je lieve oudje gaat vast nog een hele tijd genieten van z'n lekkere eten.
Dat je hiermee het best mogelijke doet is absoluut waar.

Kjell is helemaal aan z'n tweede jeugd begonnen toen ik overstapte naar vers, hopelijk mag je dit bij jouw hond(en) ook zo ervaren.
Door Lizzy
#1719558
arnon schreef: Ik heb nog wat zitten opzoeken en ik denk dat ik er wel uit ben. Als ik het goed begrijp gaat het bij oude honden en een teveel aan fosfor vooral om nier gerelateerde problemen en fosfor zou dan vooral overmatig in harde ribben en andere stevige botten voorkomen. Die was ik toch al niet van plan om te voeren. Ik ga het barf-avontuur aan en ik hoop dat mijn oude liever herder Ludo er nog van gaat genieten, nierproblemen heeft hij nog niet en misschien dat ik met deze omschakeling nog wel het beste ga doen wat ik voor hem doen kan. jammer dat ik dit niet eerder wist.
Sorry voor mijn vraag, ik had er ook zelf achter kunnen komen.
Ik heb hier een hond van ruim 14 jaar en een van 13 jaar en die eten beide ribben. Zolang er geen sprake is van nierproblemen, kun je ook een oudere hond best een ribbenpartijtje voeren.

Maar nogmaals, noodzakelijk is het niet dus als jij je er niet lekker bij voelt: dan moet je ze zeker niet voeren!
Door arnon
#1720644
Lizzy schreef: Ik heb hier een hond van ruim 14 jaar en een van 13 jaar en die eten beide ribben. Zolang er geen sprake is van nierproblemen, kun je ook een oudere hond best een ribbenpartijtje voeren.

Maar nogmaals, noodzakelijk is het niet dus als jij je er niet lekker bij voelt: dan moet je ze zeker niet voeren!
Dan krijgt mijn hond van 12 ook zijn ribbenpartijtjes ! Ik voel me er verder goed bij :)
Door arnon
#1720646
HannekeKjell schreef: Je lieve oudje gaat vast nog een hele tijd genieten van z'n lekkere eten.
Dat je hiermee het best mogelijke doet is absoluut waar.

Kjell is helemaal aan z'n tweede jeugd begonnen toen ik overstapte naar vers, hopelijk mag je dit bij jouw hond(en) ook zo ervaren.
Dat klinkt goed en geeft de burger moed! Hoe oud was Kjell toen je met barf startte?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1720678
Met BARF 10 jaar en 11 maanden. Toen hij ongeveer 8 jaar was ben ik overgestapt van br*k naar kvv.
We barfen nu zo'n 8 maanden naar volle tevredenheid (hij heeft wel even moeten wennen dat hele vleesbotten en grotere lappen vlees ook eten zijn.)
Door arnon
#1723565
HannekeKjell schreef: Met BARF 10 jaar en 11 maanden. Toen hij ongeveer 8 jaar was ben ik overgestapt van br*k naar kvv.
We barfen nu zo'n 8 maanden naar volle tevredenheid (hij heeft wel even moeten wennen dat hele vleesbotten en grotere lappen vlees ook eten zijn.)
Sorry ik heb een paar dagen hier niet meer gekeken vandaar dat ik nu pas reageer. Het ziet er dus naar uit dat Kjell de overstap naar Barf goed is doorgekomen en sterker nog: hij is het beter gaan doen. Dan hoop ik daar voor de viervoeters hier ook maar op, niet dat ze het nu slecht doen maar alles kan altijd verbeteren. Ik maakte me dus idd een klein beetje zorgen om de oudste want ik vind het heel wat dat hij nu botten moet gaan kauwen ineens, toch anders dan wanneer honden dat al vanuit hun jeugd doen lijkt mij. dus voelt het als een geruststelling dat jouw hond dit met bijna 11 jaar ook goed opgepakt heeft! Vlees hebben ze hier altijd wel gehad dat zal het probleem niet zijn en eigenlijk zal het voor de rest ook wel meevallen, morgen gaat het avontuur beginnen, ik heb gisteren de grootste bestelling binnen gekregen en vandaag haal ik nog wat op.  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door