Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kojak
#1708752
Nu zit ik op internet te kijken naar algenolie.. maar ik lees daar dat algen gewoon zeewier zijn en zeewier dat geven we hem al. Begrijp ik dit verkeerd ?
Daarnaast is algenolie plantaardig, ik heb eens begrepen dat een hond niet zo veel met plantaardige olieën kan. Heeft het dan wel zin om dit te geven ?
Dan kan ik dus beter voor de visolie gaan. Al heb ik de aflevering van radar nog goed in m`n hoofd zitten dus als ik kan kiezen, kies ik liever voor algenolie.
Misschien weten jullie hoe het zit ?
#1710250
Vanwege de omega3.
Het aardige aan algen is dat ze ergens tussen planten en dieren inzweven  ;)
De algenolie bevat DHA, dat is een vorm van omega-3 die de hond goed kan verteren. ALA is de vorm in bv lijnzaadolie die nog moet worden omgezet. Wat mist is de andere essentiele omega, DPA. In hoeverre dat een probleem is weet ik niet, ik zal nog s ff googelen.
Door flin
#1710547
[quote="Mevroi Kruim"]
Vanwege de omega3.
Het aardige aan algen is dat ze ergens tussen planten en dieren inzweven  ;)
De algenolie bevat DHA, dat is een vorm van omega-3 die de hond goed kan verteren. ALA is de vorm in bv lijnzaadolie die nog moet worden omgezet. Wat mist is de andere essentiele omega, DPA. In hoeverre dat een probleem is weet ik niet, ik zal nog s ff googelen.
[/quote]

'k had dit gevonden over chlorella, pilletjes weliswaar, geen olie:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1645741

per 100 gram
Linolenic acid (omega 3)… ... 0.3180
Linoic acid (omega 6)… ... 2871
(dan neem ik aan dat 't om mg gaat, en er wordt niet gerept over EPA, DPA of DHA  )

ben benieuwd of je wat vindt.. :)
#1710655
Linolenic acid is voluit Alpha Linolenic Acid, oftewel ALA oftewel niet de goeie soort.
Chlorella is mooi spul maar voor de omega's hoef je het dus niet te geven.
Voor mensen is het wel OK omdat wij die omzetting wel kunnen maken, maar EPA en DPA zijn beter omdat die al kant en klaar zijn.
Door flin
#1710674
ja, klopt,
als dit de juiste info is...
's ongeveer 't zelfde als 't lijnzaadverhaal, daarnaast als je int zelfde topic wat naar boven scrolt,
kom je dit tegen:

Een Zwitsers bedrijf heeft zich op dit probleem gestort en de oplossing gevonden. Sla de stap van algen naar vis over maak omega 3 olie direkt uit algen.

Effe wachten?

Ja en nee, in Europa is het produkt door de novel food wetgeving nog niet te koop, de verwachting is dat het begin 2008 in geheel Europa beschikbaar komt. Voor de mensen die geen geduld hebben zoals ikzelf is het al bestelbaar door het buiten de EU te bestellen waar deze vreemde wetgeving niet geldt.

Dit is namelijk de zelfde wetgeving die er ook voor zorgt dat Stevia (het alternatief voor suiker) en Hoodia (natuurlijke eetlustremmer) ons worden onthouden.

Wil je meer informatie over deze V-Pure Omega 3 olie, kijk dan op:

http://www.water4.net/?a_aid=de613b05&a_bid=0228d290

Each recommended daily dose (three capsules) of V-Pure contains 270mg of DHA and 89mg of EPA.
Door flin
#1710813
[quote="Mevroi Kruim"]
Oftewel: de ene alg is de andere niet  ;) wat er in chlorella zit hoeft niet in spirulina of weetikwelkeanderealgensoort te zitten en omgekeerd.
[/quote]

p'cies, + de techniek omt goeie eruit te krijgen 
Door kojak
#1712295
[quote="Mevroi Kruim"]
Vanwege de omega3.
Het aardige aan algen is dat ze ergens tussen planten en dieren inzweven  ;)
De algenolie bevat DHA, dat is een vorm van omega-3 die de hond goed kan verteren. ALA is de vorm in bv lijnzaadolie die nog moet worden omgezet. Wat mist is de andere essentiele omega, DPA. In hoeverre dat een probleem is weet ik niet, ik zal nog s ff googelen.
[/quote]

In deze algen olie zit DPA :
http://www.visolieplein.nl/vegandha.php#productspec

Dit leek mij wel een goede kandidaat, wat vinden jullie er van ?

edit :
Is de DPA in deze olie dan weer toegevoegd ? En waarmee ? want ik lees dat DPA meestal uit zeehondenolie bestaat maar ze zeggen dat ze vegan zijn.
Dus dan zal het wel plantaardig zijn en dan heb ik er niks aan ?
Pff ik zie door de bomen het bos niet meer.
Laatst gewijzigd door kojak op di 10 aug 2010, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1716764
kojak schreef: In deze algen olie zit DPA :
http://www.visolieplein.nl/vegandha.php#productspec

Dit leek mij wel een goede kandidaat, wat vinden jullie er van ?

edit :
Is de DPA in deze olie dan weer toegevoegd ? En waarmee ? want ik lees dat DPA meestal uit zeehondenolie bestaat maar ze zeggen dat ze vegan zijn.
Dus dan zal het wel plantaardig zijn en dan heb ik er niks aan ?
Pff ik zie door de bomen het bos niet meer.

Bedoel je DHA?

Dat staat namelijk voor docosahexaeenzuur en dat heeft niets met zeehondenolie te maken. In zeehondenolie zit ook DHA maar dat zit dus ook in algen en ook in visolie.

De afkortingen even op een rijtje:

    * alfa-linoleenzuur (18:3), vaak wordt de Engelse afkorting ALA gebruikt
    * stearidonzuur (18:4), vaak wordt de Engelse afkorting SDA gebruikt
    * eicosatetraeenzuur (20:4), vaak wordt de Engelse afkorting ETA gebruikt
    * eicosapentaeenzuur (20:5), vaak wordt de Engelse afkorting EPA gebruikt
    * docosahexaeenzuur (22:6), vaak wordt de Engelse afkorting DHA gebruikt

Ik kreeg dit antwoord van Greenchoice over algenolie:
Algenolie bevat alleen DHA (en geen EPA). Alleen vis bevat EPA. Er is een verschil in werking van EPA & DHA. Studies tonen aan dat DHA een zeer grote rol speelt in de hersens, ogen & het hart. 97% van alle Omega-3 in de hersens is namelijk DHA. Dit maakt het hierdoor zeer belangrijk bij de ontwikkeling van de organen wanneer er groei plaatsvindt (zwangere vrouwen & kleine kinderen van 0 tot 8 jaar) en voor onderhoudt (vanaf 30 etc.). Hiernaast is het de enige plantaardige omega-3 beschikbaar. Dus iedereen die geen vis eet, is dit het enige antwoord om toch Omega-3 binnen te krijgen. Uiteraard heb je ook lijnzaad maar hiervan is de omzetting en opname in het lichaam erg laag.

Er zit inderdaad wat zonnebloem lecithine in. Dit is overigens zeer weinig en zal het lichaam niets van voelen. Zit in de capsule.
Algenolie is dus ook goed voor de hond. Het is dat ik het nog erg duur vind, anders zou ik zelf geen visolie meer kopen.
Door kojak
#1716919
Ik bedoelde docosapentaeenzuur DPA omdat ik in dit topic las dat het misschien nodig zou zijn. Als ik het goed begrijp komt dat niet voor in de algen en moet dat dus in dit merk toegevoegd zijn, ik wilde op gaan zoeken wat die toevoeging dan zou kunnen zijn omdat ik had begrepen dat het waarschijnlijk dan niet goed op te nemen zou zijn wanneer het een plantaardige toevoeging is. Maar daar kan ik op google zeer weinig over vinden en kwam alleen dit tegen : http://www.omega3-drho.com/Omega3FattyA ... nents.html

Nou zou het merk wat ik wilde bestellen dit er niet door gooien omdat ze zeggen dat ze Vegan zijn. Vandaar dat ik er vanuit ging dat het geen zin zou hebben om deze te geven wanneer hij het aandeel aan DPA niet op zou kunnen nemen..  dat was mijn redenering maar misschien begrijp ik dat verkeerd, want ik ben helemaal niet thuis in de omega`s.

Omdat er zo weinig over te vinden was heb ik uiteindelijk maar voor de groenlipmossel gekozen om te proberen.
Maar ik wil wel graag weten hoe het nou zit, heeft een hond die DPA toevoeging nodig wanneer hij geen vis eet ?
En hoe moet de verhouding omega 3 & 6 zijn voor een hond ? Wanneer geef ik teveel omega 6 ? en zo blijven de vragen komen  :biggrin2:
Door Lizzy
#1716989
kojak schreef: Ik bedoelde docosapentaeenzuur DPA omdat ik in dit topic las dat het misschien nodig zou zijn.
DPA zit in omega 6. Omega 6 vetzuren komt van nature in ruime mate voor in de (rauwe) voeding van de hond. Sterker nog, honden krijgen in de regel meer omega 6 vetzuren dan omega 3 vetzuren binnen en dat is nogal schadelijk. Ik raad daarom aan om ook voedingsmiddelen te geven die rijk zijn aan omega 3 vetzuren. Algen, planten, noten bevatten omega 3. Die moeten in het lichaam nog omgezet worden. Visolie bevat ook omega 3 vetzuren en zijn direct beschikbaar en kunnen direct opgenomen worden.

Je hoeft dus geen supplementen te geven met omega 6 vetzuren.
Als ik het goed begrijp komt dat niet voor in de algen en moet dat dus in dit merk toegevoegd zijn, ik wilde op gaan zoeken wat die toevoeging dan zou kunnen zijn omdat ik had begrepen dat het waarschijnlijk dan niet goed op te nemen zou zijn wanneer het een plantaardige toevoeging is. Maar daar kan ik op google zeer weinig over vinden en kwam alleen dit tegen : http://www.omega3-drho.com/Omega3FattyA ... nents.html
In algen olie komt dus geen DPA voor. Gelukkig maar!
Nou zou het merk wat ik wilde bestellen dit er niet door gooien omdat ze zeggen dat ze Vegan zijn. Vandaar dat ik er vanuit ging dat het geen zin zou hebben om deze te geven wanneer hij het aandeel aan DPA niet op zou kunnen nemen..  dat was mijn redenering maar misschien begrijp ik dat verkeerd, want ik ben helemaal niet thuis in de omega`s.

Omdat er zo weinig over te vinden was heb ik uiteindelijk maar voor de groenlipmossel gekozen om te proberen.
Maar ik wil wel graag weten hoe het nou zit, heeft een hond die DPA toevoeging nodig wanneer hij geen vis eet ?
En hoe moet de verhouding omega 3 & 6 zijn voor een hond ? Wanneer geef ik teveel omega 6 ? en zo blijven de vragen komen  :biggrin2:
Een hond heeft sowieso geen DPA nodig. Niet als hij vis eet en niet als hij geen vis eet. Wat je hond nodig heeft zijn de vetzuren die in omega 3 zitten. Zie daarvoor deze tabel: http://www.functionelevoeding.be/wetens ... ega3_2.htm. Onder andere dus DHA. En EPA. Geen DPA.

De verhouding omega 3:6 voor een hond moet zijn:

Recente studies tonen aan dat een hond mogelijk een verhouding vetzuren nodig heeft : omega-6 : omega-3 ratio van maximaal 5:1. Er zijn inmiddels ook studies waaruit blijkt dat de verhouding 1:1 mag zijn.

Voor meer info over vetzuren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1201716
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door