Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door EllenL
#1715355
Angel heeft last van constipatie. Als hij gaat poepen (en dat is niet altijd even makkelijk te zien want hij gaat het liefste op de bodem van de sloot (die nu nog droog staat) zitten ::) komt er of weinig, of wat druppels lijkt het, ik zag vandaag ook een klein hard stukje er uit vallen (wat ik herken van bij mezelf als ik last heb van..) Hij blijft ook vaak persen of gaat in de poephouding en perst en dan komen er alleen wat kleine druppeltjes uit. Als er wel wat komt zijn het wat dunnige sliertjes (zowel qua afmeting als qua substantie).
Gisteren heeft hij wel heel veel gepoept, waren ook flinke keutels de eerste 2 keer, daarna werd de ontlasting wat dunner en daarna begon het persen.

Nou is hij natuurlijk na net zo'n 2,5 week bij zijn opvanghuis in Duitsland te hebben gezeten en nu net sinds afgelopen dinsdag bij mij ongetwijfeld een paar keer veranderd qua dieet. In Duitsland kreeg hij wel rauw vlees, maar dan aangevuld met gedroogde aardappel/groente vlokken die eerst in warm water geweld werden en nog meer groente/fruit in de verhouding ('k heb een schemaatje meegekregen) 1/3 koolhydraten, 1/3 groente en fruit en 1/3 eiwit (waaronder dan dus het vlees). Nu krijgt hij eventjes kvv (carnibest diabetes) en daar heb ik wat extra olie en lijnzaad doorheen gedaan vanmorgen (gisteren ook al extra olie).

Wat zouden jullie doen? Hem vanavond iets van kippenlevertjes geven ofzo, en dan kijken hoe het gaat, of is het toch slim om nu al met hem naar een dierenarts te gaan? (aan de ene kant gaat al mijn afwegingsvermogen de deur uit als het om mijn eigen dieren gaat en wil ik ze meteen mee nemen naar de dierenarts als er iets is maar aan de andere kant wil ik hem liever eerst nog wat laten wennen en zelfverzekerder laten worden voor ik hem kennis laat maken met de dierenarts, zucht)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1715469
vanaalst schreef: zou hem een paar dagen pens geven...
Thanks! volgens mij zat dat nou net niet in het puppenpakket wat we van cali hebben gekregen. Maar aan pens is volgens mij niet zo moeilijk aan te komen  :D
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1715616
vanaalst schreef: smuldier bij appie bv!
p'cies :) heb het op het boodschappenlijstje gezet van manlief  ;D
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1715636
vanaalst schreef: hij moet wel levendig blijven he en geen zieke indruk maken....
Dat zit wel goed! Hij ligt nu moe maar ontspannen naast me in zijn mandje :smitten:, zijn net terug van een wandeling. Het is heel mooi om te zien hoe hij al veel relaxter is dan eergisteren (en op een goede manier, niet op een ik voel me slecht dus maak me er maar niet druk om manier ;)) Anders was ik ook allang naar de dierenarts geweest! (maar goed dat je het nog ff zegt hoor)

meneer Saille was trouwens helemaal blij over de prijs van de pens  ;D
Door Mevroi Kruim
#1715683
Klinkt voor mij eerder als diarree dan als constipatie, vooral alstie eerst al dunne ontlasting had.
Pens is een goed idee, gekookte pompoen schijnt ook goed te werken. Ik heb de eerste al weer in de winkels gezien. Van de rest zelf een lekker soepje maken  ;)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1715696
Mevroi Kruim schreef: Klinkt voor mij eerder als diarree dan als constipatie, vooral alstie eerst al dunne ontlasting had.
Pens is een goed idee, gekookte pompoen schijnt ook goed te werken. Ik heb de eerste al weer in de winkels gezien. Van de rest zelf een lekker soepje maken  ;)
Tja, 't is of het een of 't ander inderdaad, en het nadeel is ook dat meneer het liefste dus op voor mij moeilijk zichtbare plaatsen poept dus kan ik ook niet goed zien hoeveel er uit is gekomen ::) in ieder geval zijn zijn darmpjes van slag dus pens is inderdaad een slim idee (tsss, had ik zelf ook kunnen bedenken natuurlijk  :doh:)
Door dancingdaydream
#1715768
t zou ook nog kunnen, heeft een van onze katten eens gehad, dat ie beide heeft.. dus een verstopping, maar dat daarlnags de diarree geperst word en het daarom maar een paar druppels zijn steeds.
Door Borke
#1715775
Zelf vind ik het handiger als honden dichter in de buurt poepen, zodat ik het kan analyseren, zeker met een nieuwe hond.
Kan je er niet dichter bij komen of hem op andere plekken laten zitten door hem aan een kortere lijn te hebben?

Borke beloonde ik vroeger als klein pupje als hij gepoept had, dus die is gewend dat ik er graag heel dichtbij ben  :biggrin2:

Als je ze een aantal keren hebt zien poepen en ziet wat er uit komt, dan kan je op afstand vaak al beoordelen wat het zal zijn, zonder het te zien.
Heel lang persen is bij onze honden altijd dunne poep, of eigenlijk bij Sofi, want Borke heeft daar nooit last van.
Als Borke al ergens last van heeft dan is het obstipatie en dat is kort zitten en kermen of piepen omdat de ontlasting te hard is. Daar hadden we in het begin van ons Barftijdperk wel eens last van als hij geitenribben gegeten had en er geen orgaan of spiervlees bij gekregen had.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1715920
Borke schreef: Zelf vind ik het handiger als honden dichter in de buurt poepen, zodat ik het kan analyseren, zeker met een nieuwe hond.
Kan je er niet dichter bij komen of hem op andere plekken laten zitten door hem aan een kortere lijn te hebben?


Borke beloonde ik vroeger als klein pupje als hij gepoept had, dus die is gewend dat ik er graag heel dichtbij ben  :biggrin2:

Als je ze een aantal keren hebt zien poepen en ziet wat er uit komt, dan kan je op afstand vaak al beoordelen wat het zal zijn, zonder het te zien.
Heel lang persen is bij onze honden altijd dunne poep, of eigenlijk bij Sofi, want Borke heeft daar nooit last van.
Als Borke al ergens last van heeft dan is het obstipatie en dat is kort zitten en kermen of piepen omdat de ontlasting te hard is. Daar hadden we in het begin van ons Barftijdperk wel eens last van als hij geitenribben gegeten had en er geen orgaan of spiervlees bij gekregen had.
Dat is inderdaad ook handiger! Maar ik ben allang blij dat hij wil poepen aan de lijn en het niet alleen maar in de keuken doe als wij er niet bij zijn, ik gok dat hij niet gewend is om aangelijnd zijn behoefte te moeten doen. Hij kruipt dus het liefste zo ver mogelijk weg, het liefst beneden in de sloot en ik ben wel begonnen het plassen en poepen te belonen, ik clicker tijdens en geef wat lekkers er na. Ik doe wel mijn best de lijn zo kort te houden dat ik nog wel wat kan zien. Nadeel daarbij is dat vooral na het poepen hij met van alles bezig is behalve met mij of het lekkers in mijn hand (wat niks voor hem is, want hij is enorm voergericht, dus het is gewoon allemaal nog heel erg spannend). Maar goed, met veel geduld, veel lekkers en clicks en veel bach (ik bedenk me net dat Clematis misschien goed is om toe te voegen want hij wordt echt eventjes onbereikbaar van de stress soms, handig als je dingen aan het uittypen bent, lol) komen we er vast wel!
En volgens mij is zijn voeding qua volume ook wel minder geworden (hij zou het liefste ook al het eten van de katten er bij hebben geloof ik, lol)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1716196
Ellen, namens Angel enorm bedankt voor de pens tip... of het gaat werken voor zijn ontlasting weet ik nog niet (vast wel) maar hij vond het in ieder geval enorm lekker...  :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door