Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door SCA
#1714058
Hallo allemaal!

Ik wil graag gaan barfen met de katjes. We hebben een hond, waarmee we het ook willen proberen en daar ben ik al min of meer over uit. Over het menu voor de katjes niet. We hebben er 2, die nu bijna 1 jaar zijn. Ze krijgen nu Porta 21 Feline brokken en Porta 21 Feline natvoer. Ze zijn altijd binnen, gaan nooit naar buiten. We hebben ze van kleins af aan en toen woonden we aan een drukke weg en waar we nu wonen is ook erg veel verkeer, vandaar dat ze gewend zijn om binnen teblijven :)

Nu vroeg ik mij of of katten echt eendagskuikens moeten hebben in hun Barf-menu, of kan je dit ook door andere dingen vervangen? Ik wil erg graag gaan Barfen met ze, maar ben wel wat huiverig voor die eendagskuikens en mijn vriend wilt er helemaal niks van weten ;D

Wie heeft er tips voor mij? Wie kan vertellen hoe het menu van zijn/har kat eruit ziet?
Alvast bedankt! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#1714065
nee, kuikens zijn helemaal niet verplicht. veel mensen, waaronder ik, voeren ze omdat ze best goedkoop zijn en de katten ze lekker vinden en makkelijk te verdelen zijn. kuikentjes kan je ook goed vervangen voor een heel of half geklutst rauw eitje.

over op vers zetten, er staat een sticky in de katten-kvv afdeling, daar staan wat standaard tips in.
voor de rest is het veel kat-afhankelijk. de 1 zal het eten alsof het de normaalste zaak van de wereld is en niet anders kent, bij de ander zal je je hele trukendoos uit de kast moeten halen.
dat ze al blikvoer lusten kan makkelijk zijn, als smeermiddel. en qua structuur lijkt dat ergens nog op echt normaal rauw voer.
verder is het ook baas-afhankelijk; wil je ze in 1 keer cold turkey op barf of een andere vorm van volledig rauw voer (denk aan kvv of alleen prooidieren of of een combinatie daarvan) hebben, of wil je het langzaam introduceren?

je zou ze eens een kipfilet, al dan niet in kleinere stukjes gesneden, kunnen geven. doen ze daar moeilijk over, dan kook je deze en het koken langzaam afbouwen en op het laatst alleen nog maar even licht blancheren en daarna pas rauw geven.
voor een snellere overstap de brokken gelijk wegmikken.

voor moeilijk etende katten (dat zijn ze echt zowat allemaal, uitzonderingen als sien van mij daargelaten) is het verstandiger in maaltijden te voeren ipv de hele dag voer te hebben staan. katten kunnen hardnekkig weigeren, omdat ze gewend zijn dat ze dan toch wel iets anders krijgen en omdat ze niet genoeg honger hebben om toch maar dat onbekende enge eten eens uit te proberen.

voor menu's kan je inspiratie opdoen in de verschillende topics hier, er staan er genoeg.
Door SCA
#1714203
Dankjewel voor de tips :)

KVV hebben we dus een tijd gedaan, maar een van de twee kon daar niet goed tegen en de ander at er niet zo veel van. Ze krijgen al regelmatig kipfilet, maar ook kippenhart, kippenmaagjes, kippenlevertjes en runderhart in blokjes.

Een van de twee is er helemaal verzot op, erg leuk om te zien :biggrin2: De ander vind het ook erg lekker, maar die eet het heel rustig op. Voor haar snijden we het in kleinere stukken, want zij heeft van jongs af aan al wat moeite om grote stukken van iets op te pakken. verder gaat dat allemaal heel erg goed :)

Mag ik vragen wat je voor die eendagskuikens betaalt? Ik zou het op zich wel willen geven, maar dat vind ik wel heel vies :-\ Of valt het mee?

En over alles met kip, kan ik dat gewoon helemaal rauw geven? Momenteel doe ik de hartjes, levertjes en maagjes toch even in de stoomkoker, zo blijven de vitaminen en mineralen wel behouden, want we hebben gelukkig een hele goede stoomkoker staan :)
Maar ik ben bang dat het anders toch gevaarlijk is, omdat het maagsap nog niet zuur genoeg is. Of is dat niet het geval?

Oja, in maaltijden voeren doen we al heel lang, dus dat moet geen probleem zijn ;)
Gaan Barf katten meer of minder drinken dan brokjeskatten? Eerst dronken ze niet heel veel, maar we hebben nu sinds een hele tijd een waterfontein staan en nu drinken ze echt heel erg veel, iedere dag.
Door dancingdaydream
#1714220
over het barfen heb ik geen tips, want mijn katten willen het niet eten, maar over de drinkfontein: het is normaal dat ze met een drinkfontein meer gaan drinken, wij zagen ook echt een grote verandering toen wij er een gekocht hadden, het is ook meer aantrekkelijk voor de katten, dat bewegende frisse water :) Is alleen maar beter, want verkleint de kans op allemaal nare dingen zoals blaas en nierproblemen.  uiteindelijk zal je zien dat ze weer "normaal" gaan drinken.
Door Limpy
#1714248
Bij de online groothandels (kiezebink,herby,richard) betaal je tussen de € 1,25 -1,50 per kg, de gemiddelde dierenwinkel vraagt er € 2 - 2,30 voor (a´damse prijzen)

Ik persoonlijk vind de kuikens wel meevallen (moest meer wennen aan ´t voeren van muizen en ratten)
Eendagskuikens hebben echter wel flink eigeel in de buik en als je kat dat stukbijt op ´t tapijt ben je even niet blij, tip: leer de katten een kuiken in een voerbakje eten of neem een "vreetkleedje"...placemat oid en leer ze daar te eten.
Mijn poes eet ze netjes in dr voerbak op, de 2 heren slepen er helaas wat mee >:(

Qua drinkfontein sluit ik me bij m´n voorgangster aan, veel verskatten die normaliter minder drinken (want halen vocht uit vlees) vinden dit leuk/lekkerder... terwijl mijn monsters oud slootwater nog lekker vinden of anders tevreden zijn met druppende kraan.

@Mariska, ik heb beeld van ouwe gerrit die verlekkert bij het fonteintje zit... :smitten:
Door SCA
#1714263
Dan kunnen we inderdaad beter kijken voor een placemat eronder of iets, want we hebben overal tapijt liggen :-\ In de keuken hebben we gelukkig een gladde vloer, dus dan moet het daar maar :)
Een van de katjes sleept wel met de hartjes, levertjes en niertjes, dus dat zal ze dan ook wel doen...

Bezorgen die groothandelsook thuis? We wonen in Vlissingen en ik heb al een aantal groothandels gezien die wel thuis bezorgen, maar niet hier. Of we moeten voor minimaal 150-200 euro afnemen. Dat vind ik wel veel in 1 keer voor een hond en 2 katjes.
Door Limpy
#1714279
Kijk anders even bij de verzamelplaats bij de honden, daar kun je kijken of er iemand in jouw omgeving iets besteld en wellicht dat je dan mee kunt bestellen of doe zelf een oproep of je met iemand in de buurt van vlissingen kunt meebestellen. Het is sowieso voordeliger om samen te bestellen en veel mensen doen dat hier via de verzamelplaats.

Bij herby/richard kun je al vanaf 60 euries bestellen (wel 5 eurie leverkosten erbij)

Ehm, als je een paar kuikens wilt uitproberen... volgende week ga ik vermoedelijk een paar dagen naar mn ouders in breskens (vakantiehuisje) en ik kan wel een paar kuikens meenemen als je ze komt afhalen op het station in vlissingen.
Door SCA
#1714289
Ja, dat is wel een slim idee:) Ik zal eens kijken, ik moet natuurlijk wel eerst menu's in elkaar zetten. Dan weet ik wat ik moet bestellen :)

Dat zou wel fijn zijn, dan kunnen we het proberen. Wat wil je er voor hebben? Dan kan ik dat klaarleggen ;)

Bedankt in ieder geval :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#1714293
Je hoeft niks te verhitten, katten kunnen prima rauw eten, is veel beter voor ze ook. Van eventuele bacterien hebben ze geen last, hun maagzuur is zuur genoeg.
Door SCA
#1714300
Oke, dankjewel :) Ik wilde het zeker weten, omdat ze nu eigenlijk nog brokken en natvoer eten eigenlijk. En hartjes en magjes enzo krijgen ze als extra. Vandaar dat ik dacht dat het maagsap dan nog niet zuur genoeg zou zijn.

Kunnen we de hond ook alles rauw geven?
Varkensvlees mogen katten en honden geen van beide hebben toch? Even dubbel checken :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#1714317
er zijn meer versvoerders tussen goes en vlissingen, maar ze zijn hier niet allemaal even actief. er wordt vaak besteld bij kiezebrink en ik dacht ook wel eens dogshape of herby/richard. neem anders even contact op met flin, als ze zelf niet roept.
Door flin
#1714332
  ja, was onderweg,,, :D

bij Poppe in de A Dekenstraat kun je (bevroren)  kuikens, muizen, ratjes en hamster halen,
de kuikens gaan per kilo voor 1.50 oid, de muizen enzo kun je apart/los kopen (misschien om te proberen?)

en verder kun je bij Lauretta in O-souburg carnibest halen om te proberen, en eventueel ook daar grotere hoeveelheden bestellen

http://www.lauretta.nl/

de poelier op de vrijdagmarkt heeft ook leuke spullen; kwartels, duif, en kip-onderdelen (soepzakje/kippenruggen voor 50 cent oid)

en ja, zelf bestel 'k regelmatig bij dogshape, (daar hebben ze ook Bibi) en samen bij Kiezebrink...
Door SCA
#1714344
oke, heel erg bedankt :) Daar komen we regelmatig, we halen Daisy's snacks daar. Ze krijgt na het wandelen 's avonds altijd iets van grdoogde vis, pensstaafjes enz. Dat halen we daar, dus ik zal eens gaan kijken, wonen we amper 5 minuutjes vandaan ;)

En Carnibest hebben we voor de katten al gerpobeerd, dat was echt geen succes :( Een van de twee kon er gewoon niet tegen en ze eten er heel weinig van. En de hond krijgt nu dat vlees van Naturis, iedere avond :) Dat vind ze heel lekker en dat gaat op zich wel, maar razend enthousiast zijn we er niet over. Ze heeft ook veel liever runderhart, kippenhart, levertjes en maagjes e.d.  ;)
We willen echt het Barfen gaan proberen, geen KVV meer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door