Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door orejas
#1713515
Omdat dit mijn eerste post is, een kleine introductie.

Ten eerste; Hallo!
Ten tweede, en veel belangrijker: Vier weken geleden is Boris bij ons in Utrecht komen wonen. Boris is een in Leiden geboren Toller, die nu twaalf weken oud is en groeit als kool. Hij weegt inmiddels al acht kilo!

We zijn van plan om zo snel mogelijk over te gaan op KVV. Omdat we enerzijds er de vriezerruimte niet voor hebben en anderzijds mijn vegetarische vriendin een beetje moeite heeft met hele dierlijke karkassen kiezen we hiervoor in plaats van BARF. Het KVV merk dat we in eerste instantie zullen voeren is DARF. Voor ons is het namelijk van groot belang dat de dieren die ons dier eet met enige waardigheid zijn behandeld, net als wij Boris met waardigheid behandelen. Omdat we begrijpen dat het verstandig is meerdere dieren te voeren, zodat meerdere voedingsmiddelen volledig en goed gebruikt worden, zullen we na een tijdje moeten gaan varieren. We kunnen op dat moment gaan kiezen voor bijvoorbeeld Bandit of CB EKO. DARF biedt echter ook de mogelijkheid om je eigen receptuur aan te leveren, bij grote bestellingen. Zodra we meer vriezerruimte hebben, stel ik me voor op die manier Boris te voeren.

Nu zit ik op dit moment nog met twee vraagjes.
- Zoals gezegd, Boris is -volgens mij- echt een enorme pup. Hij weegt nu acht kilo, terwijl hij volgroeid niet meer dat 25 kilo zou 'mogen' wegen. Zou deze snelle groei te maken kunnen hebben met het feit dat we hem brokken voeren?
- Hoe doen jullie het als jullie een weekendje weg gaan en de hond meenemen? Wij gaan nogal eens naar Texel en hebben daar geen vriezer of koelkast ter beschikking. Brokken zijn dan natuurlijk supermakkelijk. Brokken willen we echter niet meer voeren. Hoe doen we dat?

Tot slot; dit is Boris (aaahhh):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door czerda
#1713544
als je maar een weekendje weg gaat zou ik het gewoon in een frigobox steken met genoeg koelelementen,moet normaal prima gaan ;).Over dat gewicht kan ik niet meespreken heb een bordeaux dog pup 8 maanden, maar die weegt een beetje meer :biggrin2:,zal nu rond de 55 a 60 kg draaien ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1713550
Hoi, welkom!


Acht kilo klinkt best zwaar voor een Tollerpup, maar of het te zwaar is kan alleen met voelen vastgesteld worden.  

Bij een weekendje weg kan de koelbox nog uitkomst bieden. Goed ingevroren en verpakt blijft de kvv daar voor een weekend wel goed in. Volgens mij zit er op Texel ook een verkooppunt van carnibest, dus in geval van nood zou je dan daar wat voer kunnen halen.  Is dat niet mogelijk, dan hanteren we altijd het principe, waar ik kan eten, daar eet mijn hond ook. Supermarkt of slager is er altijd wel, en dan kun je volstaan met wat vlees en een eitje, hapje groente ect.
Door TMG1961
#1713569
Welkom, of het gewicht van je pup teveel of goed is kan ik zo niet zeggen, zul je echt moeten voelen en kijken. Ik sluit me bij de anderen aan wat betreft weekend weg, koelbox mee met voldoende elementen erin. En anders even langs een winkel of slagerij en daar wat dingetjes halen voor de hond.
Door orejas
#1713573
Super! Dank voor de duidelijke antwoorden.

We gaan het gewoon proberen met een koelbox. Mocht dat niet lukken, gaan we even langs de lokale slager.

De vraag over zijn gewicht werd bij mij vooral ingegeven door zorgen over het tempo waarin hij groeit. Te snelle groei kán de oorzaak zijn van HD, zo heb ik gelezen. Hij ziet er gelukkig hartstikke gezond uit en is niet te dik, dus daar is niets mis mee. Op aanraden van de dierenarts hebben we wel besloten hem minder te voeren dan de 5% die algemeen aanvaard is.
Kortom, ik vroeg me vooral af of zo'n snelle groei wel gezond is en of de brokken daar debet aan kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1713584
aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh  ;D
wat een moppie  :biggrin2:  *krijgspontaanwoordeningedachtedievolwassenmensenboveneenbabywieguitkramensmillie*

welkom op BP
#1713654
Welkom en wat een schatje is Boris zeg. :-*

Honden zullen over het algemeen op een kvv of Barf rustiger opgroeien dan op brokken.
Een groot voordeel vind ik zelf, heb dat ook duidelijk bij mijn poedel gezien, dat is mijn eerste hond die volledig op kvv/Barf is opgegroeid.
Wel een ander ras dan ik gewend was, maar geen groeispurten en echt netjes geleidelijk.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op wo 11 aug 2010, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kiba
#1713849
He Boris!

Volgens mij zit je bij mij op puppenles (Dog4U), kan dat? Dan ben jij die Boris waarvan ik de naam van je baas steeds door elkaar haal?
Haha
Als dat zo is, kun je het jezelf een stuk makkelijker maken en gewoon zijn eten bij de hondenschool meenemen. Ik weet niet of je die vriezers hebt gezien maar dat zijn er een hoop. Heb je de theorie-avond al gehad?

Groetjes,
Marije
Door **Jolanda**
#1714073
Welkom op het forum!!

Het zal overbodig zijn om te zeggen maar: Goed dat jullie vers voeren!!

8kg voor een toller reu met 12 weken lijken mij niet gek. Ik heb 2 border collie's, qua grote en bouw dus te vergelijken en mijn reu woog rond die tijd ook 8kg...maar toen kreeg hij ook nog br*k :-X

Verder denk ik dat je je om de groei niet zoveel zorgen moet maken, je schakelt al aardig vroeg over op beter/goed voer, dus enkele weken op slecht voer is dan niet zo'n ramp lijkt mij ;)

En ja: aaaaahhhhh wat een leuke pup! Wat en schattig mooi pupje! :-* :-* :-*
Door orejas
#1714074
[quote="Kiba"]
He Boris!

Volgens mij zit je bij mij op puppenles (Dog4U), kan dat? Dan ben jij die Boris waarvan ik de naam van je baas steeds door elkaar haal?
Haha
Als dat zo is, kun je het jezelf een stuk makkelijker maken en gewoon zijn eten bij de hondenschool meenemen. Ik weet niet of je die vriezers hebt gezien maar dat zijn er een hoop. Heb je de theorie-avond al gehad?

Groetjes,
Marije
[/quote]

Hoi Marije!

Ja, dat zijn wij! Vorige week was ik bij de theorieles van Dees.
We zouden natuurlijk CB van de hondenschool mee kunnen nemen, maar willen eigenlijk alleen maar bio-vlees geven. Omdat DARF een stuk goedkoper is dan CB EKO, is ons oog daarop gevallen.

Zie je zaterdag!Zie je volgende week zaterdag!
Laatst gewijzigd door orejas op wo 11 aug 2010, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door linda1985
#1714139
Welkom op het forum, qua gewicht zal het wel meevallen, ik heb een welsh springer spaniel pup, worden ongeveer even groot en hij woog met 12 weken zo'n 10/11 kilo, dus ook echt flink! Hij heeft dan ook veel bone  ;)
Goed dat je hem ook over zet op vers, veel beter ik zou wel een kvv gaan voeren met een natuurlijk calciumbron  ;)
#1714167
Van mij ook welkom! En super dat jullie Boris vers gaat krijgen!
WB vegetarische vriendin, dit forum stikt van de veggies  ;) mensen die bewust met eten en voeding bezig zijn zien vaak sneller de logica van vers voeren in.
KVV is prima op zich, eko is uiteraard helemaal prima, maar ik zou zelf een pup niet op uitsluitend gemalen voer laten opgroeien. Het nodige knaagwerk vind ik echt essentieel, en dan heb ik het niet over rubber botjes of die gruwelijke 'buffelhuid' kluiven maar over een stuk pens, stuk karkas e.d.
#1714194
misschien licht offopic, maar waarom zou alleen KVV als er echt alles inzit incl. bot minder zijn dan "knaagwerk"?  onze pup zit nl ook alleen op KVV..

(hier trouwens ook een veggie, maar de hond krijgt toch gewoon lekker vlees :) )
Door anne-rené
#1714219
Hoi, ik heb ook een Tollertje en Lottie (teef) was ook ongeveer 8 kg op die leeftijd.
Dus is niet zo heel groot hoor, mijn Lottie is dan ook wel iets groter dan de gemiddelde teven.
Lottie is 50 cm zij is nu inmiddels 5 jaar. Veel plezier en geluk met de kleine.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door