Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door SCA
#1713721
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik me aangemeld op Barfplaats, waar ik al regelmatig zat te lezen. Ik had eerst een bericht geplaatst in een ander topic en heb nu een nieuwe geopend. Allereerst bedankt voor de reacties!

Nu willen mijn vriend en ik dus gaan beginnen met Barfen met onze hond en onze katjes. We hebben met de katten al een tijdje KVV geprobeerd, maar een van de twee kan hier niet goed tegen en ze eten er ook niet geweldig van. Bovendien vind ik het ook duur :-[
Ook wil ik het beste voor de diertjes en ik wil graag weten wat ze precies binnen krijgen. Met KVV heb je al iets meer overzicht dan met brokken, maar nog weet ik niet precies wat er allemaal inzit en als ze ergens slecht op reageren, is het erg moeilijk te zeggen waarop ze zo slecht reageren :-\

We willen dus gelijk overstappen naar Barfen en ik denk dat het hier wel een succes zal worden, zeker met de katjes. Onze katjes wegen nu rond de 3,5 kilo. Ze zijn bijna 1 jaar, maar ze zijn allebei al erg vroeg krols geworden en konden toen ook nog niet geholpen worden. Ze hebben hier veel last van gehad en we denken dat ze daarom niet zo snel gegroeid zijn. Inmiddels zijn ze wel geholpen, de hond ook.  :)

Onze hond weegt 22 kilo en ze zit nu goed op gewicht :) Dat willen we natuurlijk wel graag zo houden ;) Ik ben al maanden aan het lezen op dit forum en ik vind er enorm veel, maar er komt ook gewoon erg veel op je af. Ik geloof dat ik het wel begin te snappen, maar een eigen menu samenstellen, zover ben ik nog niet.  :(
Ik heb ook de rekenhulp gebruikt en ik heb wel wat ideetjes (voor de hond), maar volgens mij zou ik dan te weinig geven per dag, aan jullie
reacties te zien :-\
Ik had 2% van haar eigen lichaamsgewicht gepakt, dus 440 gram zou dit worden. Dit had ik gedaan om mee te beginnen, want Daisy is nu 3 jaar en heeft altijd brokken gehad. Ze is herplaatst en zo is ze bij ons gekomen, we hebben haar nu een aantal maanden. Sinds ze opNaturis zit is ze flink opgeknapt, maar het gaat nu weer wat minder en ik wil dan ook graag gaan Barfen. Die 2% leek me daarom genoegom mee te beginnen, omdat ze helaas een echte brokkenhond is.
Wie kan mij hierbij helpen? Is 2% goed of moet ze meer krijgen?

Alvast bedankt! :biggrin2:
Laatst gewijzigd door SCA op wo 11 aug 2010, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SCA
#1713757
Nog even een vraagje :-[

Hebben jullie allemaal een vleesmolen en zo ja, wat voor een? Ik weet niet zeker of we die dus nodig hebben, maar ik zou het wel jammer vinden als we er een aanschaffen en het Barfen blijkt hier helemaal niet te werken ofzo. Dusja :-\

Ik had er een op Neckermann gezien, die was van clatronic, 50 euro. Zag er wel goed uit, maar ik vraag me af of die ook goed is :(

http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1?fh_url=fh_secondid%3D11802321%26fh_lister_pos%3D0%26fh_location%3D%252f%252fnm%252fnl_NL%252f%2524s%253dvleesmolen%26fh_eds%3D%25c3%259f%26fh_refview%3Dsearch&welt=default
Door Lizzy
#1713784
Een vleesmolen heb je niet nodig. De hond heeft zelf een vleesmolen in zijn bek staan. Voor katten kan het soms handig zijn maar dat kun je beter even in de kattenbarfhoek vragen.

Qua hoeveelheid voer kun je 2% van het ideale lichaamsgewicht aan houden. Als ze nu een ideaal gewicht heeft, houd je dat gewicht dus aan.
Door SCA
#1713803
Dat is waar, dankjewel voor je reactie! Ik zat inderdaad meer te denken aan de katjes, maar dan zal ik daar eens even wat dingen gaan lezen :)

Ik had ook nog even een vraagje over supplementen. Voegen jullie supplementen toe aan het voer en wat dan precies? Onze hond krijgt nu wel zalmolie door haar vlees heen en ze krijgt ook dagelijks knoflookgranulaat door haar voer heen. Knoflookgranulaat werkt geweldig tegen teken. Ze heeft in al die tijd nog niet 1 teek gehad, terwijl ze een erg dikke, lange en warme vacht heeft. De keren dat we met haar naar het bos zijn geweest, had ze steeds niks :)

Ik wil haar dan 2% van haar lichaamsgewicht gaan geven, dat is voldoende, vooral in het begin. Ze loopt ongeveer 2 uur per dag, soms 1,5 uur. We wonen 5 minuten van het strand af, dus meestal gaan we daar naartoe met Daisy. Als we dan een poging gaan wagen, zien we dan wel of het voldoende is, of dat we haar meer moeten geven. We voeren nu ook goed met onze ogen :)
Door Lizzy
#1714982
SCA schreef: Dat is waar, dankjewel voor je reactie! Ik zat inderdaad meer te denken aan de katjes, maar dan zal ik daar eens even wat dingen gaan lezen :)

Ik had ook nog even een vraagje over supplementen. Voegen jullie supplementen toe aan het voer en wat dan precies? Onze hond krijgt nu wel zalmolie door haar vlees heen en ze krijgt ook dagelijks knoflookgranulaat door haar voer heen. Knoflookgranulaat werkt geweldig tegen teken. Ze heeft in al die tijd nog niet 1 teek gehad, terwijl ze een erg dikke, lange en warme vacht heeft. De keren dat we met haar naar het bos zijn geweest, had ze steeds niks :)

Ik wil haar dan 2% van haar lichaamsgewicht gaan geven, dat is voldoende, vooral in het begin. Ze loopt ongeveer 2 uur per dag, soms 1,5 uur. We wonen 5 minuten van het strand af, dus meestal gaan we daar naartoe met Daisy. Als we dan een poging gaan wagen, zien we dan wel of het voldoende is, of dat we haar meer moeten geven. We voeren nu ook goed met onze ogen :)
Ik geef verse knoflook door de groentenmix. Verder geef ik af en toe visolie. En ik geef afgewisseld af en toe chlorella of spirulina of zeewier. Mijn puppy meisje geef ik ook af en toe wat extra vierge rode palmolie voor de vitamine E (vitamine E is een vruchtbaarheidsvitamine en het is de bedoeling dat zij over een paar jaar puppy's gaat krijgen). Mijn andere honden krijgen dat niet.
Door SCA
#1715017
Oke, dankjewel:) Dat knoflookgranulaat is natuurlijk geen verse knoflook, maar er is verder ook niks aan toegevoegd, wat ik zelf zo zag :) En het werkt verder erg goed, dus dat kunnen we wel blijven geven met Barfen, toch? Of kunnen we dan toch beter verse geven?  :-\
Door Lizzy
#1715024
SCA schreef: Oke, dankjewel:) Dat knoflookgranulaat is natuurlijk geen verse knoflook, maar er is verder ook niks aan toegevoegd, wat ik zelf zo zag :) En het werkt verder erg goed, dus dat kunnen we wel blijven geven met Barfen, toch? Of kunnen we dan toch beter verse geven?  :-\
Ik geef liefst alles vers en zo puur natuur mogelijk. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Je kunt dat granulaat blijven geven. Dan moet je er alleen niet ook nog verse bij geven. Want dat wordt dan teveel knoflook en teveel knoflook is niet onschuldig.
Door SCA
#1715083
Hoeveel verse knoflook geef jij dan, als ik vragen mag? Dan kan ik eens kijken hoe of wat, want zoveel mogelijk puur natuur is ook ons uitgangspunt. Dat probeerden we nu ook al wel, in ieder geval met snacks e.d.  :)

En als we dan gaan Barfen, willen we proberen om echt alles puur natuur te houden.
Door Lizzy
#1715182
Ik haal de hoeveelheden die je kunt geven even uit een ander topic:

Van Dory:

Je kan zelf 1/2 of 1 teentje per 9 kilo gewicht, dagelijks aan je hond geven
Maar knoflook word afgeraden om aan katten te voeren..
Hier nog wat meer in engels:

Garlic is only harmful when fed in high quantities.
The recommended amount of fresh garlic is 1/2 to 1 small clove per 20 lbs (9 kilo) of body weight daily.de rest :
Mary Straus site:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg678747

If you've given your cat garlic, it is probably not going to cause anemia.
It takes large quantities of it to be toxic enough to make the cat seriously ill, or very frequently giving it to your cat for a long period of time. However, it is bad for your cat because it will do damage to the cat's blood cells, and if you have been giving it to your cat you should stop. If you are worried, look at the page on feline anemia and watch the cat for any symptoms. Generally the damage is not permanent, because if you stop giving the cat garlic its body will be able to return to producing a normal red blood cell count. http://www.fleascontrol.com/cat-eat-garlic.htm
Door Butch
#1715328
Lizzy schreef: Ik haal de hoeveelheden die je kunt geven even uit een ander topic:

Van Dory:

Je kan zelf 1/2 of 1 teentje per 9 kilo gewicht, dagelijks aan je hond geven
Bedoel je niet per week? Ik geef zelf ongeveer 3-4 teentjes in de week, voor ruim 40 kilo hond, dus dat is een half teentje per 40 kilo hond per dag. Als ik bovenstaande mag geloven mag ik dus bijna vijf teentjes per dag geven!
Door SCA
#1716349
De katten geef ik het inderdaad ook niet :) Dat is maar goed ook, alsik dat zo eens lees :-\

Van dat knoflookgranulaat dat ik nu geef, moet ze 3 theelepels hebben, voor een hond van 22 kilo is dat dan. Maar dat is natuurlijk anders dan verse knoflook...
Door Jasmin
#1742155
Hallo Barfers en Barfinnen  ;)

Ook ik voel de behoefte me even voor te stellen als beginnende barfer. en dan kan ik me beter hier aansluiten, dan weer een nieuw topic te starten, dacht ik zo.

Mijn hond en ik zijn nu zo'n 2 weken bezig met barfen en kkv-en. Ze heeft als pup rauw vlees gekregen, maar ik moest van de DA ook brokken bijvoeren. Na de eerste loopsheid kreeg ze blaasontsteking en blaasgruis en ik ben toen eigenlijk een beetje geschrokken en was bang dat het van het rauwe vlees kwam en, je raad het al, ik ben toen overgegaan op brokken. Ook al omdat het barfen door de DA niet echt aangemoedigd werd. Inmiddels zijn we zo'n 9 maanden verder en heeft ze nog een keer blaasontsteking met gruis gehad, dus, nee het kwam niet door het rauwe vlees of de botten.

Tijd dus om weer gewoon om te schakelen naar vers vlees, ze begint steeds slechter te eten de laatste tijd. Droge brokken heb ik er bij mevrouwtje nooit in gekregen, dus ze kreeg altijd nog Rodi of Smuldier door haar brokken. Fout, lees ik hier nu, maar dit terzijde.  :(

Maar tot mijn verbazing is ze in de maanden dat ze geen grote stukken vers vlees kreeg een echt barfmutsje geworden! Ze is het helemaal ontwend en ik moet het vlees echt heel klein maken en, als een moederwolf, stukje voor stukje aan haar voeren! En dan nog gaat het "met lange tanden". Als laatste pressiemiddel haal ik er dan de kat bij. Die Barft enthousiast mee en dan wordt ze jaloers. Ik kan me best voorstellen, dat mensen soms zeggen dat het gedrag van een hond veranderd met vers vlees, want idd kon tot nu toe de kat rustig haar eten opeten. Ze doet hem gelukkig niks, daar let ik wel op, maar gaat wel gauw haar bak leeg eten.  ;D Toch is ze niet helemaal een hopeloos geval, want de botten kauwt ze wel keurig helemaal fijn.

Ze heeft tot nu toe voornamelijk kip gehad, want ik heb het boek van Geert den Bolster, waarvan ik hier las dat het niet zo best was! :-\ Dat heb ik weer! Ik heb de fles levertraan al klaar staan, maar durf het nu niet meer te geven. Tot nu toe kreeg ze visolie door haar groenteprutje, dat had ik nog staan. Die groenten met gemalen (rund)vlees en wat orgaan, vindt ze trouwens wel lekker. Maar ook weer na een beetje aansporing van de kat (die dat overigens echt niet gaat eten, hoor.....hallo, ....CARNIVOOR  >:( )

Yoghurt vindt ze smerig en gaat ze van aan de race, heb ik gemerkt, dus daar maar iets anders op verzinnen. Cottage Cheese vindt ze wel lekker. Witvis vindt ze goed te eten. Tja, Samojeed, hè. Morgen zalm proberen. Alles nog gefilleerd, helaas. Ik moet mijn adresjes nog vinden.  Waar vind ik een leverancier van zalmkoppen? En welke slager kan me aan knaagbotten helpen?

Je ziet, ik ben nog in de onderzoeksfase, maar leer hier veel bij. Het gaat me wel lukken!
Door Mevroi Kruim
#1742320
Hoi, welkom!
Goed dat je weer onderweg bent naar vers voeren  ;)

Zo te lezen is jouw hond lekker aan het puberen  :biggrin2: ik neem tenminste aan dat ze qua gezondheid in orde is en dat niet de reden is om te mutsen met eten?

Rond een maand of 6 a 7 gaan honden duidelijk minder snel groeien en ze hebben dan ook minder eten nodig. Daarnaast wordt er dan driftig gewisseld wat ook niet bevorderlijk werkt op de eetlust, zeker niet van dingen waar je op moet kauwen (behalve dan de boeken of de favorieten schoenen van de baas natuurlijk  ::)).
Als zorgzame baasjes maken wij ons dan zorgen over de 'slechte' eetlust van ons prinsje of prinsesje, en gaan van alles uit de kast trekken om de hoogheid weer aan het eten te krijgen. Aangezien hoogheid geen honger heeft, z/hij krijgt immers al meer dan nodig, is dit een prima manier om de hond te leren de baas te manipuleren. Hoe belangrijker de baas het eten vindt, hoe meer aandacht de hond los kan krijgen door er een mooi toneelstuk omheen te maken. De hond zou dus wel gek zijn om gewoon z'n bak leeg te eten, met een goeie show heb je namelijk veel meer lol, met uiteraard als hoogtepunt het voeren met de hand, optimum aan aandacht en zorg van baas.

Mijn advies is dus: als je zeker weet dat er gezondheidstechnisch niks aan de hand is (laat desnoods de da er ff nar kijken): geef je hond minstens 1 dag geen eten. Ik vind zelf 2 dagen effectiever en geen hond valt daarvan dood neer. Vervolgens doe je 1/4 van een maaltijd in de bak, je zet de bak neer en gaat weg. Je zegt niks, je kijkt niet naar de hond! Na maximaal 5 minuten kom je terug, is de hond niet aan het eten dan pak je, weer zonder naar de hond te kijken en zonder enig commentaar! de bak weg en ruimt het eten op. Is de hond aan het eten dan laat je dat gaan, maar 10 minuten is tijd zat om een klein hapje weg te werken dus daarna is het klaar.
De volgende maaltijd (ik neem aan dat 'ie 2x daags eet, da's genoeg op die leeftijd) volg je dezelfde procedure, dus ofwel 1/4 nieuw, ofwel de oude maaltijd neerzetten, 5 minuten om te eten, klaar.
Gaat je hond eten dan voer je heel geleidelijk de hoeveelheid op naar 1 hele maaltijd per keer.

Het is heel belangrijk dat je totaal geen enkele aandacht geeft aan het hele eet-gebeuren. Eten is totaal oninteressant, het maakt jou geen ene bal uit of je hond wel of niet eet, aandacht kan 'ie verdienen met leuke dingen die jullie samen doen, spelletjes, vooral zoeken is heel geschikt.

Yoghurt heeft je hond niet nodig, is alleen voor de leuk, ze kan prima zonder. Kip is OK om te voeren maar gezien de manier waarop plofkippen leven en eten is het niet aan te raden om er de hoofdmoot van je dieet van te maken. Kun je aan biologische kip komen dan is dat prima. Over levertraan kan Lizzy wel wat zeggen  :biggrin2: ik geef het mijn puber niet. Visolie/vette vis wel, witvis is leuk voor wat eiwit maar qua essentiele vetzuren levert het duidelijk minder op. Zalmkoppen kun je vaak bij de visboer op de markt scoren, evenals zalmstaarten (ruggegraat waar de filet afgehaald is). Die zijn makkelijker te knagen ook.
De gemiddelde Nederlandse slager heeft geen geschikte vleesbotten voor barfhonden. Runderbot en varken als geheel zijn beslist af te raden. Een Islamitische slager heeft vaak lams- en geitenribben, die zijn geschikt voor gevorderde barfers. Het beste kun je onder Vraag en Aanbod kijken naar adressen bij jou in de buurt; veel mensen bestellen bij Barf-leveranciers, zo kun je aan geschikte botten als eend, parelhoen, haas, konijn komen.
Door Jasmin
#1742416
Hé wat leuk, een reactie! Bedankt voor het welkom, Mevroi Kruim.

Hare majesteit pubert dan wel niet meer, ze is al bijna anderhalf, maar ik heb idd steeds meer het idee dat ze een loopje met me neemt. Vanmorgen heeft ze de zalm tenminste in no time opgegeten, zonder gemuts. Ze heeft gewoon zo haar voorkeuren en kip staat niet hoog op haar verlanglijstje, waarschijnlijk. Ik ga maar es snuffelen bij de Makro, voor verse en/of diepvries visjes en andere lekkernijen.

Ik weet dat er andere topics hierover zijn, maar ik ben ook erg bezig met vragen als: 1 of 2 keer voeren per dag en wel of geen vastendag invoeren. Ik denk dat het wonderen voor haar eetlust zal doen, maar ik ben een beetje bang voor een maagtorsie, als ze teveel in 1 keer eet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door