Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Supermax
#171204
Ik maak er maar weer een nieuw berichtje van, want die over de runderbotten werd een beetje verwarrend.
Max heeft dus zo'n koeienpoot (geen verse) uit de dierenwinkel en daar knaagt ie dus regelmatig op (als het mooi weer is en hij dus naar buiten kan). Hij is er ook echt gek op, heeft er ondertussen al een hele knokkel afgeknaagd zodat ie bij het binnenste kan komen.
Hij knaagt er nooit uren op meestal ongeveer een kwartiertje max..
Maar is zo'n koeienpoot nu wel of niet goed???
Ik zie in ieder geval nooit iets raars in zijn ontlasting als ie op dat bot heeft gekloven....
Groetjes,
Mieke
Door Peet
#171208
Die gerookte botten zijn geconserveerd (maar met wat??) en sommigen mensen hier hebben er slechte ervaring mee. Zeker als je hond vachtproblemen heeft. Een kwartiertje zal voor zijn tanden niet zo slecht zijn, maar runderbotten zijn over het algemeen te hard. Ook door de verhitting (tijdens het roken) worden die botten nog harder en kunnen gevaarlijke splinters geven.

Ik zou er erg mee oppassen...... ::)
Door Supermax
#171224
Ok, ik kijk sowieso wel uit. En hij schraapt zeg maar meer dan dat ie het af probeert te breken.
Nu heb ik laatst wel bij de dierenwinkel een bot met vlees eraan gekocht. Zit vacuumverpakt, je ziet het bloed er nog indrijven :). Het is een kleiner bot dan die grote koeienpoot (dus of het ook van de koe is??)
Volgens de verkoper gaan dit soort botten goed en als er wel een splinter af zou komen zou dat niet erg zijn want deze lossen op in het speeksel van de hond????
Door Peet
#171236
Hmmm...tja......ik weet het niet hoor, maar ik ben zelf nogal mutserig met botten... ;)...ik geef eogenlijk alleen lamsribben of kippenekken, als ik er aan kan komen bij de Islamitische slager....en anders maar niet....ben veels te bang dat het mis gaat... :-\
Door 202spots
#171253
Wanneer het op 'n poot lijkt dan zal het wel 'n poot wezen...alles wat ronde vorm heeft is 'n dragend bot en is veel te hard om te kluiven zonder 't risico dat er tanden breken.
Ik vraag me altijd af hoe "vers" 'n vacuumverpakt bot (dat niet in 'n koeling zit) eigenlijk is...is 't dan nog rauw
of is 't "behandeld"....

Je kan beter bij de slager 'n plat bot proberen te vinden
van schouderblad of zo.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#171256
ik heb nog nooit gehoord dat speeksel een botsplinter kan oplossen ??? wel dat maagzuur dat kan mits de hond geen brokkeneter is.

Persoonlijk denk ik ook dat je de botten liever zo vers mogelijk geeft.
Door Supermax
#171389
Misschien dat die verkoper ook wel het maagzuur bedoelde. Maar ja, Max is nog steeds een echte brokkeneter :).
ach, ik heb het nu toch al gekocht, vind het zonde om het zo weg te gooien. Bovendien heb ik nog geen nare bijverschijnselen gezien bij het grote bot, dus ga ik ervanuit dat het met dat andere bot ook wel meevalt. En daarna gaan we wel over op verantwoorde botten ;D.
Door 202spots
#171402
Supermax schreef: Misschien dat die verkoper ook wel het maagzuur bedoelde. Maar ja, Max is nog steeds een echte brokkeneter :).
ach, ik heb het nu toch al gekocht, vind het zonde om het zo weg te gooien. Bovendien heb ik nog geen nare bijverschijnselen gezien bij het grote bot, dus ga ik ervanuit dat het met dat andere bot ook wel meevalt. En daarna gaan we wel over op verantwoorde botten ;D.
Tja...ik heb er 'n beetje moeite mee wanneer er advies word gevraagd...dan word er advies gegeven en dan word er gezegd ....ach ik geef 't evengoed.. :-\
Ik zeg niet dat er wat gaat gebeuren wanneer je zo'n bot geeft...ik zeg alleen er kan wat gebeuren...
en dan is de DA nog altijd veel duurder dan de prijs van dit bot.
Maar geeft niet hoor gewoon doen wat jij denk dat 't beste is.... :-X


En Lupa...die rare beesies komen er uit omdat die merg niet droog genoeg gerookt is... ;)
Door Supermax
#171667
Ik neem jullie advies heus wel ter harte. Alleen Max doet nu al goed een maand met dat grote bot dat buiten ligt. Als ie 't nu in een dag opvrat, dan zou ik het anders vinden. Ik houd 'm altijd in de gaten als ie ermee bezig is en als ik vind dat ie te lang knaagt dan gaat het bot weg voor een volgende keer. Maar meestal is ie het zelf al zat na een minuut of tien of hij begint omdat wij naar buiten lopen en als we dan weer naar binnen lopen heeft ie zoiets van: nou dan ga ik ook weer naar binnen.
Dus het is echt niet iets wat ie dagelijks krijgt en bovendien vind ik het toch wel zonde om een nieuw bot weg te gooien (dat heb ik laatst al met de lap pens moeten doen, ga er toch echt geen gewoonte van maken, dan kost het me echt te veel geld).
Door Lupa
#171682
maar mag ik even vragen ?
dat bot is dat de zelfd bot die een mand lang in de tuin ligt?
ik bedoel is dat de zelfde bot iedere keer?
dan is het toch geen verse bot?
Laatst gewijzigd door Lupa op di 21 sep 2004, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#171909
Ik denk dat je erg op moet passen dat het bot niet allang vergeven is van de vliegeneieren en maaien want dat lijkt me niet zo fris.

Overigens: je kunt het wel geven, maar garantie tot op de hoek. Als er bijv. een kies afbreekt, dan.... tja, heb je dus pech. Mijn hond heeft een kies gemolt op een runderbot. En ik vind dat jammer. Want hij had een perfect gebit en nu niet meer. Hij durft met die kapotte kies ook niet meer op bot te bijten en mijn hond is dus weer veroordeelt tot kies-poetsen (alleen deze kies dus).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 sep 2004, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Supermax
#171941
Dat gerookte bot ligt inderdaad al een tijdje op de tegels in de tuin, ik check het altijd wel ff of er niets raars aan zit. Maar de mussen vinden het ook heerlijk ??? , dus ik denk ook niet dat beestjes echt de kans krijgen.
Onze vorige hond kreeg ook altijd zo'n koeienpoot omdat dat het enige bot was waar ie geen splinters afkreeg en dat lag ook altijd op de tegels in de tuin.
Dit bot is dus allang niet vers meer (maar ja, hoe vers is zo'n gerookt bot als je het bij de dierenzaak koopt??).
Echt verse botten zoals jullie geven heeft ie dus nog niet gehad. Het verste bot wat ie straks krijgt is die kleinere koeienpoot met vlees eraan. 's Kijken of ie daar wat mee wil, zoja dan kan ie misschien een keer een ander soort bot krijgen (maar ja, hij staat ook op brok en volgens jullie kunnen die twee eigenlijk helemaal niet samen.....)
Door Lizzy
#171943
Nee klopt. Botten en brokken is een slechte combinatie. Want als je eetbare botten geeft (die dus geen schade toe kunnen brengen aan het gebit), dan moet dit bot verteerd worden in de maag. Zo hebben brokhonden bijvoorbeeld een maagzuur met een veel hogere pH waarde. En om een bot te kunnen verteren, heeft de hond een lage pH waarde van het maagzuur nodig. Brokhonden kunnen dus de verschrikkelijkste verstoppingen krijgen (ook diarree maar meestal is het verstopping) van het eten van eetbaar bot. Ik raad het je echt af. Zet je hond eerst op verse/rauwe voeding, dan kun je daarna gaan beginnen met het geven van eetbare botten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door