Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dreetje
#1708507
Ik ben sind kort bezig met barf en kvv en het bevalt goed maar toch zijn er een
paar dingen die ik me afvraag.
Een voordeel van barf is dat je ziet wat je de honden geeft, maar ik lees dat er
ook mensen gehakt geven aan hun hond(en), hiervan weet je toch ook niet precies wat
er in zit? en hoe zit het met een eliminatiedieet?
Je moet toch variëren met verschillende diersoorten, als je 6 weken alleen maar 1 soort geeft
zijn er dan geen tekorten?
Door Suzanne
#1708517
Hoi,
even een kort antwoord:

Nee, als je 's een keer gehakt geeft weet je niet wat daarin zin. Ik geef het ZEER incidenteel 's een keertje, gewoon voor het lekker zeg maar ;-)

Eliminatie-dieet is bedoeld voor honden met een allergie, om uit e vissen waarvoor ze allergisch zijn. Als je maar ALLES van dat dier geeft (eend, lam) dus vlees, orgaan en bot komt je hond niet meteen tekort, maar in de loop van de tijd (maanden) zou dat wel zo kunnen zijn. Vandaar dat zo'n dieet maar voor ik dacht 6 weken per diersoort wordt geadviseerd. 100% goed is dat niet, maar je moet van 2 kwaden soms het beste kiezen. Er komen na die 6 weken dus diersoorten bij (en er kunnen er weer afvallen als de hond daar niet tegen blijkt te kunnen).

Suzanne
Door Wendi
#1708632
Als je een echt eliminatie dieet doet, dan inderdaad als Suzanne schrijft, maar dan moet je, als je het goed wilt doen, eigenlijk daarna weer 6 weken gewoon voeren en dan een 2e keer dat eliminatiedieet. Alleen dan kun je echt zeker weten dat het aan het voer ligt. Er kunnen namelijk ook nog andere factoren hebben meegespeeld. Daarna kun je dan soorten bij gaan voeren.
heb je een hond die je verdenkt van voedselallergie?
Door Too
#1708709
Je hebt gelijk : gehakt is ook wat onduidelijk qua kwaliteit, over t algemeen wordt daar niet de mooiste kwaliteit vlees voor gebruikt
Overigens zijn er supermarkten met slagerij die [wanneer gehakt in de aanbieding is] met alle plezier t vlees ongemalen willen leveren tegen de actieprijs

Elimineren doe je idd niet zomaar, er is dan gerede twijfel mbt [over]gevoeligheid.
Wanneer je t goed aanpakt en idd alles van 1 diersoort voert loopt t niet zo'n vaart , een hond wel 10 weken incompleet eten voordat er serieuze tekorten ontstaan
In de praktijk voer je dan 6 weken een onbekende diersoort, compleet -bot, spier en orgaan- als in die 6 weken de klachten duidelijk verbeterd zijn ga je heel voorzichtig steeds 1 nieuw onderdeel introduceren
Mocht er een reactie komen schrap je dit uit je menu, ga je een stap terug en wacht tot alles weer rustig is voor je verder gaat..
t is echt een flinke klus.
Vaak heb je zelf al een vermoeden van de boosdoener dan kan t wat makkelijker  ;), je schrapt dat onderdeel/diersoort uit je menu en kijkt t een tijd aan.
Door 202Spots
#1709451
Er is ook half om half gehakt toch? Half rund en half varken?
Alleen rauwe runder gehakt geven kan wel, maar geen vark er bij!
De kwaliteit van 't rundvlees in gehakt maakt niet uit.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1710647
Gewoon spiervlees is hier ook 1 keer kauwen en weg is het dus veel verschil is er niet voor onze honden.


Ik geef meer aan een stuk dan gehakt maar soms als er een aanbieding is geef ik ze gehakt.
Gebruikersavatar
Door pike
#1711464
[quote="*Marga*"]
Gewoon spiervlees is hier ook 1 keer kauwen en weg is het dus veel verschil is er niet voor onze honden.


Ik geef meer aan een stuk dan gehakt maar soms als er een aanbieding is geef ik ze gehakt.
/quote]

Er is wel degelijk verschil. Een groot stuk vlees blijft langer in de maag dan gemalen vlees. Waardoor de hond langer een verzadigd gevoel heeft.
Zelf geef ik nooit gehakt. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1711682
[quote="202Spots"]
Er is ook half om half gehakt toch? Half rund en half varken?
Alleen rauwe runder gehakt geven kan wel, maar geen vark er bij!
De kwaliteit van 't rundvlees in gehakt maakt niet uit.
[/quote]

Hoezo niet. ???  Ik vind het best spannend om te weten hoe vet het vlees is wat ik voer.

Hier dus ook geen gehakt op het menu.
Door *Natasja*
#1711759
Helaas is gehakt het enige spiervlees (ik ga er dan even van uit dat het 100% spiervlees is  ;)) wat Benthe nog wil eten. Dus ja, dan heb je niet veel keus...  :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#1712166
[quote="*Natasja*"]
Helaas is gehakt het enige spiervlees (ik ga er dan even van uit dat het 100% spiervlees is  ;)) wat Benthe nog wil eten. Dus ja, dan heb je niet veel keus...  :-\
[/quote]
Nou een deel is hoe dan ook vet. In Nederland is dat al snel 20%. Bij AH staat het vetpercentage trouwens op de verpakking. Maar daar is zelfs de tartaar nog vetter dan het gehakt van mijn slager. En er wordt ook wel water toegevoegd. Dat heb ik bij de Vomar al eens op de verpakking zien staan. En dan zitten er natuurlijk ook nog toevoegingen bij zoals conserveermiddel of anti-oxidant.
Als een van mijn honden alleen nog maar gehakt zou kunnen eten, dan zou ik zelf de lappen malen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1712248
Inderdaad, ik bestel spiervlees van paard of rund bij het slachthuis, super kwaliteit, je zou er zelf van gaan eten ;). Maar omdat de pezen verkeerd lopen is het niet voor ons mensen, en ik denk ook dat dit ook door het gehakt gaat (heb het nooit gevraagd). Maar door het gehakt gaat echt meer vet dan dat er aan dit stuk vlees zit, daar ben ik van overtuigd. En als mijn hond het niet aan één stuk zou willen eten, maar wel gemalen, dan zou ik het ook zelf malen en geen gehakt kopen in de winkel. Misschien het proberen waard *natasja*.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1712254
[quote="maddoc"]
Je kunt bij gehakt toch ook wel merken of het mager, vetter of heel vet is?

[/quote]

Ik zie het liever "live" dan dat ik het moet gokken. Daarbij kun je ervan uitgaan dat de gemiddelde kiloknaller nou niet jevanhetje zal zijn en dan is zo'n kiloknaller gehakt voor mij nog altijd duurder dan een kilo spiervlees wat ik zo koop voor de honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door