Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1703458
Ik voer nu volgens de barfrekenhulp. Dit bevalt me op zich heel goed. Maar omdat ik de laatste tijd steeds meer volledige prooidieren krijg aangeboden wil ik die compleet voeren. Met compleet bedoel ik alleen niet met huid en haar/veren.
Hoe zijn de verhoudingen ten opzichte van bot, vlees en orgaan?

Ik heb vandaag duiven in porties verpakt. Een gefileerde duif, zonder kop en poten, met hart,  long, lever en maag. (kop en poten en met vel werd niet goed gegeten)

Als ik dit nu zo voer dan zijn dat per portie 3 duifjes, samen 900gr. Nu waren de organen samen nog geen 150gr.

Morgen hebben we ganzen, ik wil ze op dezelfde manier gaan portioneren, maar omdat die groter zijn, moeten de porties verdeeld worden en wil ik de verhoudingen weten.

En natuurlijk of ik het dan zo goed doe, als ik elke dag ene prooidier voer. Ik denk vooral dat ik zo minder orgaan voer dan dat ik nu doe.
Door _Sandra_
#1703482
Een heel prooidier heeft de goede verhoudingen van alles.

Trek het af van het totale weekgewicht en wat je dan over houdt, daar reken je weer je procenten aan orgaan, bot en spiervlees van.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1703507
Ja, zo had ik het ook bedacht.

Maar het leek juist dat er dan zo´n verschil in hoeveelheid orgaan zat. Dat ik dus nu veel meer orgaan voer. En als ik de verhoudingen weet van prooidier dan rekent het makkelijker uit. Dan hoef ik niet meer elk duifje of elke gans na te wegen. Dat heb ik nu ook niet gedaan. Ervan uitgaande dat de verhouding wel goed zijn. Maar ik wil ze wel inpassen in mijn voerschema op papier.


Ik heb nu voor een prooidier de volgende verhoudingen:

Vleesbot: 480gr (half bot/half vlees)
vlees:      260gr
orgaan:    140gr

(vleesbot en vlees heb ik even zo verdeeld omdat dit in mijn schema makkelijk is met de verdeling voor de rest van de week) Ik zou dus nu moeten weten wat de verhouding bot/vlees/orgaan is.

Als ik dat dan zou moeten verdelen is dat nu: 240gr bot (kaal), 500gr spiervlees, 140gr orgaan.

Klopt dit?
Laatst gewijzigd door WillyP op di 03 aug 2010, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1703758
WillyP schreef: Ja, zo had ik het ook bedacht.

Maar het leek juist dat er dan zo´n verschil in hoeveelheid orgaan zat. Dat ik dus nu veel meer orgaan voer. En als ik de verhoudingen weet van prooidier dan rekent het makkelijker uit. Dan hoef ik niet meer elk duifje of elke gans na te wegen. Dat heb ik nu ook niet gedaan. Ervan uitgaande dat de verhouding wel goed zijn. Maar ik wil ze wel inpassen in mijn voerschema op papier.


Ik heb nu voor een prooidier de volgende verhoudingen:

Vleesbot: 480gr (half bot/half vlees)
vlees:      260gr
orgaan:    140gr

(vleesbot en vlees heb ik even zo verdeeld omdat dit in mijn schema makkelijk is met de verdeling voor de rest van de week) Ik zou dus nu moeten weten wat de verhouding bot/vlees/orgaan is.
Als ik dat dan zou moeten verdelen is dat nu: 240gr bot (kaal), 500gr spiervlees, 140gr orgaan.

Klopt dit?
Ik begrijp je vraag niet goed. Je geeft toch zelf al aan wat de verhouding is.
480+260+140=880 gram = 100%
dan heb je volgens jou dus
54% vleesbot
29,5% vlees
16% orgaan

Alleen, als je gefileerde duiven hebt dan is het dier niet meer compleet.

Ik heb niet vaak hele prooidieren, maar als ik er een heb dan geef ik die zonder verder te rekenen. Aan de zware kant? Nou dan boft de hond :biggrin2: Hij krijgt dan gewoon een keertje meer maar dat maakt niet uit want het totale voer blijft toch compleet.
Als ik heel vaak prooidieren had en ze zouden te zwaar zijn dan zou ik ze over 2 dagen verdelen (of meer indien nodig), ook zonder rekenwerk want dan blijft het evengoed over die dagen compleet.

Nou voer ik elke dag "compleet", dat wil zeggen iets van bot, vlees, orgaan en groente en dat in verhouding. Dan kan je er ook gemakkelijk een heel dier tussengooien zonder dat het je schema in de war schopt.
Door Lizzy
#1703860
De verhoudingen (%) van prooidieren verschillen ook weer. Een koe heeft meer bot en meer orgaan (de magen meegeteld) dan een muis. En in kleine prooidieren zit dus inderdaad wat minder orgaan en minder bot.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1709014
Ik gaf eerder mijn verhoudingen aan en ik vroeg me af of die kloppen. En als ik dan kijk naar de hoeveelheid orgaan die in kip, duif, of gans zitten is dit veel minder dan dat de barfrekenhulp aangeeft.
Daarop kwam ik op de vraag of het wel goed is om alleen maar prooidieren te geven. Volgens mij geef ik dan ook minder bot. Wat Lizzy ook al zei.
Nu geef ik gemiddeld 3x per week een ´prooidier´. Dit betekend dus dat de duif, kip, gans e.d gevild zijn, darmen eruit, zonder kop en poten. Dan hou je hart, lever, maag over, wat niertjes, vooral vlees en het karkas.
Ik ga dus van de bovenstaande verhoudingen uit en de rest van de week vul ik de rest weer aan in mijn schema.

Krijgt mijn hond dan geen tekorten als ik meerdere keren prooidieren voer? Vooral bot vind ik moeilijk te berekenen (en om nou elk prooidier te gaan ontleden hoeft nou ook weer niet) Orgaan vind ik wel wat makkelijker om aan te passen in zijn menu.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1710259
Een heel prooidier (is inclusief huid, vacht of veren, volledige ingewanden, kop en poten) is het het meest volledige wat je aan je hond kunt voeren. Grotere `prooidieren`zoals koe, paard geit, kun je weer verdelen in porties. Dus zo kom je aan je de verhoudingen die je wilt voeren aan je dier. Dus als je alleen volledig klein prooi als haas, konijn, gevogelte voert hoef je in principe niet bang te zijn dat je je hond tekort doet.
Door flin
#1710573
'k denk dat je de pens buiten beschouwing laat, in dit geval?

de meeste volledige prooidieren zitten toch wel aan zo'n 15 % ingewanden, pak er een pens bij, en hop je zit zo aan 20 %...

een gemiddeld prooidier zoals kip en groter heeft zo'n 15 tot 20% kaal bot, bij konijn en kleiner zit je op 10% bot of minder...

daarnaast zal een hond makkelijker met hogere % bot kunnen omgaan,
omdat 't een oppertunist is, en ook half vergane karkassen nog kan waarderen...
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1710689
ja de pens van rund en geit/lam houd ik buiten beschouwing. maag en darmen van wilde haas en konijn laat ik er wel in. Van tamme konijnen haal ik maag en darmen er uit omdat een van mijn honden een graanallergie heeft.
hoger bot percentage hoeft geen probleem op te leveren. Ook omdat je de vacht mee op laat eten, zodat bot dat niet verteerd wordt netjes ingepakt afgevoerd.
En ja honden eten ook graag resten van een halfvergaan karkas. Percentage bot bij gevogelte of klein wild is volgens mij niet anders. Wel bij tam gevogelte en tamme konijnen dat opgefokt is voor de slacht. die hebben een hoger vlees en vetgehalte.

En bij een hond die minder goed bot kunnen verdragen zou je wel het spiervlees percentage op moeten hogen.
Dus bij een maaltijd konijnen of hazenkoppen kun je dan extra spiervlees of orgaan toevoegen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1712232
Dus mijn conclusie: ik voer dan geen compleet prooidier. En dan moet ik toch iets van bot en orgaan erbij voeren om aan de goede verhoudingen te komen. In de winter geef ik wel hazenkoppen of konijnenkoppen bij de rest van de haas/konijn. Maar altijd zonder vacht, maag en darmen.

Ik heb zo onderhand wel door hoe ik het verschil verreken. Ik zie het ook duidelijk aan zijn ontlasting.

Bot is nodig voor calcium, maar in hoeverre heeft een hond daarvoor bot nodig? Als ik dus nu wat minder bot voer, komt hij dan wat tekort of zal het dan toch genoeg zijn van wat er nog in ´mijn prooidieren´ zit? Zijn ontlasting is na het eten van gans, kip, of duif (wat ik dan prooidier noem, zonder veren e.d.) mooi van vorm, maar minder hard dan dat ik op de volledige hoeveelheid bot zit (en dan bedoel ik de hoeveelheid van de barfrekenhulp).

Ik vind het toch wel een beetje lastig om te bepalen wanneer je voldoende van alles geeft als het dier niet helemaal ontleed is. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Door Bosliefje
#1791096
Met de verhoudingen van een prooidier zat ik ook wat 'in mijn maag'  :D
We gaan ervan uit dat een heel prooidier het ideale voer is wat verhoudingen betreft. Ik lees hierboven dat kip, konijn ergens tussen de 10 tot 20 % kaal bot heeft, dus dat is dan 20-40% vleesbot, gemidddeld dus 30% vleesbot.
Hier gaan we er steeds van uit dat je 50% vleesbot zou moeten voeren, als je hond dat verdraagt in elk geval, anders wat minder. Maar dat is dan dus meer dan er gemiddeld in een heel prooidier zit.
Ik was aan het rekenen en lezen geslagen, omdat ik op een Duits forum (www.barfers.de van Swanie Simon) las dat een hond maximaal 30% vleesbot zou moeten krijgen, 10% zou ook al genoeg zijn.

Waar komt dat verschil vandaan, is er iemand die dat weet?
Door Too
#1791186
Ik 'weet' t niet maar er is al een wezenlijk verschil in nutrienten tussen wild en gekweekt,
gekweekt vlees heeft minder tijd gekregen om te groeien dan bv een volgroeide haas

als je bedenkt dat  calcium van een natuurlijke bron wordt opgenomen en een teveel wordt uitgescheiden [itt calciumsupplementen]
en er is een flinke marge  in te voeren percentages' dan heb je genoeg mogelijkheden om een voor jouw hond optimaal menu samen te stellen
Door Lizzy
#1793604
Bosliefje schreef: Met de verhoudingen van een prooidier zat ik ook wat 'in mijn maag'  :D
We gaan ervan uit dat een heel prooidier het ideale voer is wat verhoudingen betreft. Ik lees hierboven dat kip, konijn ergens tussen de 10 tot 20 % kaal bot heeft, dus dat is dan 20-40% vleesbot, gemidddeld dus 30% vleesbot.
Hier gaan we er steeds van uit dat je 50% vleesbot zou moeten voeren, als je hond dat verdraagt in elk geval, anders wat minder. Maar dat is dan dus meer dan er gemiddeld in een heel prooidier zit.
Ik was aan het rekenen en lezen geslagen, omdat ik op een Duits forum (http://www.barfers.de van Swanie Simon) las dat een hond maximaal 30% vleesbot zou moeten krijgen, 10% zou ook al genoeg zijn.

Waar komt dat verschil vandaan, is er iemand die dat weet?
Zie o.a. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... w.html#new. Maar er is zoveel over geschreven. Tik via ZOEKEN (boven in de balk) percentage bot en je hebt een middagje leeswerk.
Door Bosliefje
#1793660
Ik zat eigenlijk met het verschil tussen wat men op het ene forum zegt en wat op het andere.
Uiteindelijk was het allemaal spraakverwarring :o
Op het duitse forum raden ze aan niet meer dan 30% vleesbot te geven, RKF noemen ze dat.
Maar wat blijkt als je een voorbeeld voederschema leest? Nekken noemen ze geen vleesbot!
En als je nekken als vleesbot ziet, dan raden ze ook in Duitsland aan om ongeveer 50% van het voer uit vleesbot te laten bestaan.
Dus probleem opgelost, iedereen is het met elkaar eens, maar het was al met al een interessante studie!
Door Anne in Zweden
#1794214
Bosliefje schreef: Ik zat eigenlijk met het verschil tussen wat men op het ene forum zegt en wat op het andere.
Uiteindelijk was het allemaal spraakverwarring :o
Op het duitse forum raden ze aan niet meer dan 30% vleesbot te geven, RKF noemen ze dat.
Maar wat blijkt als je een voorbeeld voederschema leest? Nekken noemen ze geen vleesbot!
En als je nekken als vleesbot ziet, dan raden ze ook in Duitsland aan om ongeveer 50% van het voer uit vleesbot te laten bestaan.
Dus probleem opgelost, iedereen is het met elkaar eens, maar het was al met al een interessante studie!
In Duitsland doen ze een hoop dingen anders dan "wij". Runderribben worden per stuk aangeboden, ook aan pups van grotere rassen, zodat die lekker wat te knagen hebben; hart valt onder spiervlees omdat hart geen filterorgaan is, zoals de andere organen; mergpijpjes zijn goed om het gebit schoon te houden; geef je hond een lamspoot, heeft ie urenlang lol van - dat soort dingen.

Ik denk dat je het Duitse en het Nederlandse systeem het beste gewoon van elkaar gescheiden houdt, dat je dus voor het een óf voor het ander kiest.  Op onze hondenschool lopen verschillende barfers rond (de trainers barfen zelf ook en die houden een paar keer per jaar een voorlichtingsavondje), maar als ik zo rondkijk, vind ik mijn eigen honden er het mooist en het best uitzien :P ;D, en dus blijf ik lekker op zijn Nederlands voeren!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door