Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bien
#1709003
Hoi hoi!

Tijdje geleden ben ik ook met een menu bezig geweest, maar wegens omstandigheden (overleden familie-lid) en de vakantie is er niets meer van gekomen.
Ben dus weer aan de slag gegaan en wil graag even weten of ik zo op de goede weg zit.

Plan is het volgende:
50% vleesbot
30% spiervlees
20 % orgaanvlees
groenten alleen restjes van ons.

1 volwassen hond 15 KG
1 pup 8 maand 9 KG

Ze krijgen nu kvv en krijgen beide 300 gram per dag, ik wil ze dus voorlopig dezelfde hoeveelheid aan barf geven, indien nodig kan ik de pup meer gaan geven.

Weekmenu:
Maandag: 150 gram eendenek, 180 gram runderstrot
Dinsdag: 150 gram parelhoenkarkas, 90 gram kiphartjes
Woensdag: 150 gram kipkarkas, 180 gram  lamsstrot
Dondersdag: 150 gram fazantkarkas, 210 gram pens (rund, lam of geit)
Vrijdag: 150 gram parelhoenkarkas, 180 geitenvlees
Zaterdag: 150 gram eenderug, 90 gram rundernier
Zondag: 150 gram kipkarkas, 30 gram konijnnier, 90 gram paardenvlees
(1 x per 2 weken krijgen ze op zaterdag 1 hele makreel a 300 gram)

Verder krijgen ze ook nog:
2 x per week ei
2 x per week volle yoghurt of karnemelk
elke dag schepje zeewier
graag wat reacties..... qua afwisseling, hoeveelheid, en wat ik de pup extra zou kunnen geven buiten het menu mocht ze meer nodig hebben.

Ben benieuwd!!! Kan niet wachten ;-)
Door Nadia
#1709168
Je % zijn PRIMA! (ik ga er vanuit dat je doorberekeningen in gewicht juist zijn)
Je voer van je 20% orgaan de helft pens, das ook prima!
Je voert alleen wat veel nier. Nier voer je doorgaans 3% van het menu, dat zou 63 gram zijn. Lever zie ik nergens in je menu? dat mag (ongeveer) 4% zijn, dus dat zou 84 gram zijn. (uiteraard alles afronden) Dan zou je nog 420 - 210 - 85 - 65 = 60 gram over houden om hart te voeren.
Is je rundernier biologisch? Zo nee, zou ik de voorkeur geven om alleen konijnnier te voeren ivm de afvalstoffen in rundernier.

Je visje kun je best iedere week geven hoor! Is goed voor ze.

Je afwisseling is prima! 7 diersoorten! Alleen, vraag ik mij af of het handig is om runderstrot te voeren? dat weegt al snel 700 gram, je moet dan flink gaan knippen. Wellicht dat je dan ook paardenvlees kunt voeren?? (als je het knippen geen probleem vind, dan zeker doen ;) )
Door Bien
#1709289
Bedankt voor je response ;-)

Hierbij mijn aanpassingen:

Weekmenu:

Maandag: 150 gram eendenek, 180 gram lamsstrot
Dinsdag: 150 gram parelhoenkarkas, 60 gram kiphartjes
Woensdag: 150 gram kipkarkas, 180 gram  lamsstrot
Dondersdag: 150 gram fazantkarkas, 210 gram pens (rund, lam of geit)
Vrijdag: 150 gram parelhoenkarkas, 180 geitenvlees
Zaterdag: 300 gram makreel (of andere vis)
Zondag: 150 gram kipkarkas, 60 gram konijnnier, 90 gram paardenvlees

- rundernier is niet biologisch, heb ik geschrapt.
- elke zaterdag visje
- zondag, 60 gram konijnnier ipv 30 gram
- runderstrot vervangen door lamsstrot
- ze kunnen zo heerlijk knabbelen aan die runderstrot, wat raadt je aan? Beetje groot als snack he.
- dinsdags 60 gram kippehartjes ipv 90 gram
- paardenvlees staat er al voor voor zondags

Ik heb het idee dat het nu dan aardig klopt, alleen heb ik 90 gram lamslever over???? Kan dat er dinsdags bij?? Of wordt het dan teveel?

Graag nog keer reactie, dank Nadia.
Door Bien
#1709377
even vergeten te vermelden dat 1 van de 2 hier enorm reageerd op granen, jeuk en rode poten, bij de kipkarkas kan ik het wel zien of er granen inzitten.

hoe zit het met de andere diersoorten die ik gebruik?
Door Bien
#1709447
ik weer....

ik wil zolang de pup nog geen jaar is, nog graag 2 x per dag blijven voeren. Of kan het wel 1 x per dag al?

Hoe doe ik dat dan? Bot 's avonds, rest 's morgens?

Sorry lijkt wel of de vragen nu pas komen.
Door Nadia
#1709484
Ik denk dat ze aan lamsstrotjes ook heerlijk kunnen knagen en scheelt jouw wat snij en knipwerk. Een strot is toch wel lomp, ben dan zelf altijd bang voor mijn vingers, maarja, ben zelf ook behoorlijk lomp.
Ik heb geen flauw idee hoeveel een lamsstrot weegt, maar zal vast ook lekker knaagvlees zijn! (runder)kopvlees is ook best taai, ook lekker om te knagen..

Wat ik doe voor het orgaan, (moet je zelf kijken hoe handig je dat vind) .
Ik pak altijd een stapel boterbakjes (of andere, maar ik ben wel van de hergebruik. Lege melkpakken gebruik ik ook met regelmaat). deze zet ik op een rij. Daar gaat (in mijn geval) 100 gram hart in per bakje 245 gram lever en 145 gram nier. Dus dan heb ik 1 bakje voor 1 week helemaal compleet. (soms als ik zin heb gooi ik er ook nog een frutje maag bij, deze tel ik niet maar is extra). Als dan de orgaan dag is, dan laat ik de inhoud van het bakje deels ontdooien pluk er de helft vanaf, de andere helft gaat terug de vriezer in. Zo heb ik in de vriezer 'orgaan' gesorteerd ipv nier, lever, hart appart.
Dat je dan de orgaandagen iets meer voert is geen probleem. (let bij graan allergie wel op met maagjes mocht je deze willen voeren. Uitspoelen is wel gewenst dan!) Ik vind het erg makkelijk zo. En anders voer je hart+lever op dinsdag en de lever op zondag, dat zou ook kunnen. Je hoeft niet elke dag evenveel te voeren he ;) (of andersom)

Je voert veel gevogelte, deze eten veel graan, dus opletten dat daar geen graantjes inzitten is wel noodzaak dan! Prooidieren voeren zou ik dan niet doen.
Je kunt bij een parelhoen net zo zien of er graan inzit als bij een kipkarkas. Desnoods knip je de nekjes overal vanaf (daar wilt nogwel eens een graantje in blijven zitten.

Bij 8 maanden voerde ik ook nog 2x per dag. bij 12 maanden ben ik 1x gaan voeren. Maar dat is vrij persoonlijk. je kunt idd bot+rest splitsen. Is geen probleem. Wat je wel even moet doen is ontlasting in de gate houden. Stel als hij snel verteerd, kun je dus de ene keer slappe en de andere keer krijt ontlasting krijgen. Dan moet je kijken of je een beetje kunt mengen.. Of de tijd ertussen minder groot maken. De drollen moeten wel stabiel blijven. (na pens is donkere ontlasting wel normaal).

Ik heb dat ook altijd hoor, pas als ik echt ga doen, dan komen de vragen pas. Dus stel ze maar hoor!
Je menu ziet er verder prima uit!
Door Bien
#1709512
nou poeh wat een informatie zeg.... super bedankt.

1 x per dag, gaan we dus pas doen als ze een jaar is, vind ik beter.

dus mijn menu in klaar om ingekocht te worden .... ik ga eerst maar eens voor 4 weken kopen en kijken hoe het gaat. Bedankt voor alle tips qua invriezen, ik ga eens kijken hoe ik het hier ga regelen.

O,ja wat kan ik de pup als extra's geven mocht ze er niet genoeg aan hebben? Ze mag nl. omdat ze nog in de groei is wel wat meer hebben. Geef ik dan eerder meer spiervlees?

lamsstrotjes wegen ongeveer 100 gram per stuk.
Laatst gewijzigd door Bien op zo 08 aug 2010, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1709529
Als je strotjes ongeveer 100 gram wegen, zou ik gewoon 2 strotjes geven!

Als je wat extra's wilt geven kun je idd wat meer spiervlees geven, de pup krijgt nu 3,5% ongeveer? Je kunt ook gewoon 4 of 4,5% gaan geven. Of eens een ander vissie extra (sardien is een mooie maat)
Of een eendagskuikentje..

Maar ik denk eerder, als de pup naast het menu nog 2x ei 2xzuivel(evt met rauwe honing) nog niet genoeg binnenkrijgt dat je het menu gewoon wat moet verhogen. 50 of 100 gram meer in de week.
Denk er ook aan dat (trainings)snoepjes ook meetellen he ;)
#1709722
Goed menu wat ik zo zie! lekker veel afwisseling.
Eten ze bij jou goed makreel? als je dat voor het eerst geeft zou ik het wel even testen of ze het lekker vinden en of het binnen blijft.
het nogal vet namelijk, 3 van 5 honden eten het hier niet en 1 van de andere kotste het later weer uit. vandaar de vraag  ;)
Door Bien
#1709758
[quote="May Linn"]
Goed menu wat ik zo zie! lekker veel afwisseling.
Eten ze bij jou goed makreel? als je dat voor het eerst geeft zou ik het wel even testen of ze het lekker vinden en of het binnen blijft.
het nogal vet namelijk, 3 van 5 honden eten het hier niet en 1 van de andere kotste het later weer uit. vandaar de vraag  ;)
[/quote]
Ja hoor, vinden ze heerlijk, de pup moet even geholpen worden maar verder gaat het goed hoor ;-) Het is er achter en niet voor uitgekomen! in tegenstelling tot de eendenek, die in z'n geheel naar binnen ging en ook weer in zijn geheel naar buitenkwam en toen weer goed gekauwd naar binnen gewerkt werd... even schrikken maar gaat goed.
#1710041
[quote="Bien"]
Ja hoor, vinden ze heerlijk, de pup moet even geholpen worden maar verder gaat het goed hoor ;-) Het is er achter en niet voor uitgekomen! in tegenstelling tot de eendenek, die in z'n geheel naar binnen ging en ook weer in zijn geheel naar buitenkwam en toen weer goed gekauwd naar binnen gewerkt werd... even schrikken maar gaat goed.
[/quote]

Kijk makreelliefhebbers, ze mogen best wel even een woordje wisselen hier met de honden dan  :biggrin2:
Door Bien
#1710721
hmmm.... beide aten ze het gelijk hoor, heb nog geen haring of sardientjes geprobeerd maar neem eigenlijk aan dat dat goed gaat.

ik weet dat ik geen reclame mag maken en dat is ook niet mijn bedoeling. Maar omdat we beginnend barfers zijn heb ik nogal wat gevogelte omdat deze botten zachter zijn.

Ik ga mijn spullen morgenavond halen bij versvoer.nl en vroeg me af wat dan nog meer zacht bot is maar wat niet van gevogelte is. Iemand een tip of ervaring?
Door Bien
#1712351
[quote="May Linn"]
Kijk makreelliefhebbers, ze mogen best wel even een woordje wisselen hier met de honden dan  :biggrin2:
[/quote]

ze mogen wel keertje aanschuiven hoor, die van jou, misschien dat zien eten doet eten???
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door