Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1708095
Dit is iets waar ik al langer mee zit. En dacht laat ik het hier maar posten ;-)

Onze schapendoes van dik 2,5 jaar heeft altijd al behoorlijk lange nagels, helemaal als ik het vergelijk met andere Doezen.

Ze loopt genoeg, en ook genoeg over hard ondergrond (o.a. beton en natuursteen) en toch slijten d'r nagels nagenoeg niet af.
De dierenarts gaf destijds de tip om te gaan voetballen op het schoolplein, want daar liggen ruwe beton tegels. Nou dat vindt mevrouw helemaal niet zo leuk, dus dat is geen oplossing.

Ik knip dus nu elke 3-4 weken d'r nagels, vooral d'r voorpoten. Maar vind eigenlijk dat dit op de natuurlijke manier moet gaan. Ergens heb ik gelezen dat het ook simpel kan liggen aan de stand van de poot. Klopt dat? Iemand ervaring?
Hoe kan het eigenlijk dat de nagels van de ene hond zoveel sneller/harder groeien dan van de andere hond? Hangt dit samen met voeding?

Nu vraag ik mij af als ik bijv. 2 x per week intensief met haar ga wandelen, flink doorstappen, en dan voornamelijk over asfalt. Zou dit dan wel helpen? Of zal ze echt moeten rennen en hard moeten afremmen?

Zou ze ook pijn hebben aan die gespleten nagels? Als ze alles gedaan heeft buiten, zet ze soms gewoon de handrem erop en verrekt het gewoon door te lopen. Nou zijn doezen koppig en rare snuiters, maar goed als ze pijn heeft kan ik me indenken dat ze niet door wil lopen.

Vandaag heb ik ook gezien dat het voorste puntje van de nagel echt hol is en ook gespleten, dat heb ik er nu afgeknipt met een hondennageltang. Hoe kan dat ze gespleten zijn? Ze vindt het helemaal geen probleem om de nagels te knippen. Ik las ook dat je de dremel ervoor kunt gebruiken? gaat dit sneller, beter dan knippen??

het zijn heel veel vragen.... hopelijk neemt iemand de tijd/moeite hierop te reageren, wellicht ben ik niet de enige met dit "probleem"

Ik hoop dat er iemand, wellicht een trimster, is die een oplossing hiervoor heeft of me kan vertellen hoe het komt dat haar nagels steeds zo snel zo lang worden.
#1708157
Kan het niet zo zijn dat ze haar poten anders neerzet (en daardoor de nagels niet zo slijten?) Wellicht eens opletten hoe ze loopt? Niet dat je daar dan wat aan veranderen kan, maar dan kan je wel zien of dat de oorzaak kan zijn.

Als ze de poten normaal neerzet en je loopt over asfalt moeten ze meer slijten dan over zand of grasweggetjes.
#1708169
hier ook een dametje met kattennagels  :biggrin2: ( maar dan wel een jackrussell  he  :biggrin2: die linkse  van de foto`s)
voor houdt ze zelf bij , ze ligt er dan ook regelmatig aan te knagen en te trekken.
achter knip ik ze met regelmaat
Laatst gewijzigd door lauraV op za 07 aug 2010, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#1708171
charmed schreef: Kan het niet zo zijn dat ze haar poten anders neerzet (en daardoor de nagels niet zo slijten?) Wellicht eens opletten hoe ze loopt? Niet dat je daar dan wat aan veranderen kan, maar dan kan je wel zien of dat de oorzaak kan zijn.

Als ze de poten normaal neerzet en je loopt over asfalt moeten ze meer slijten dan over zand of grasweggetjes.
of ze haar poten anders neerzet is heel moeilijk te zien.. waarom?? omdat ze zo veel haar heeft!! Het is echt niet te zien.

ben benieuwd of het wandelen over asfalt voldoende is, als we stevig doorwandelen samen.
#1708174
lauraV schreef: hier ook een daestje met kattennagels  :biggrin2:
voor houdt ze zelf bij , ze ligt er dan ook regelmatig aan te knagen en te trekken.
achter knip ik ze met regelmaat
misschien moet ik die van ons ook maar ff leren hoe ze dat zelf kan doen.. hahaha ;-) wel handiger...
#1708325
Ik heb 2 shelties; bij de een moet ik zowat om de 2 weken knippen, bij de ander nooit (op de "duim-nageltjes' na natuurlijk).
Toen ik daar mijn verbazing over uitsprak tegen een trimster vertelde die "ligt aan de stand van de voetjes" en idd... de hond waar ik moet knippen heeft een fractie, echt een fractie "doorgezakte voetjes".

Niets aan te doen.. gewoon frequent knippen dus.. zal voor jouw Does niet anders zijn vrees ik.

Suzanne
#1708380
Suzanne schreef: Ik heb 2 shelties; bij de een moet ik zowat om de 2 weken knippen, bij de ander nooit (op de "duim-nageltjes' na natuurlijk).
Toen ik daar mijn verbazing over uitsprak tegen een trimster vertelde die "ligt aan de stand van de voetjes" en idd... de hond waar ik moet knippen heeft een fractie, echt een fractie "doorgezakte voetjes".

Niets aan te doen.. gewoon frequent knippen dus.. zal voor jouw Does niet anders zijn vrees ik.

Suzanne
bedankt voor je reactie.

gek is dat he... weet je ook hoe het zit bij de anderen uit het nest?
ik weet dat haar 2 zusjes het niet hebben.

ben gewoon nieuwsgierig hoe dat kan en of meer mensen dit "probleem" ook hebben en hoe zij dit aanpakken.
#1708391
Rennen over asfalt of betonnen tegels zou ik sowieso niet doen: grote kans dat de nagels gaan afscheuren ipv afslijten, en dat is heel pijnlijk en vaak bloederig. Daarnaast is het ook nog eens heel slecht voor de gewrichten, rennen op een harde ondergrond. Dan maar liever wat vaker de nageltang moeten gebruiken, lijkt me  ;)
#1708405
Bien schreef: bedankt voor je reactie.

gek is dat he... weet je ook hoe het zit bij de anderen uit het nest?
ik weet dat haar 2 zusjes het niet hebben.

ben gewoon nieuwsgierig hoe dat kan en of meer mensen dit "probleem" ook hebben en hoe zij dit aanpakken.
Geen benul, maar het is gewoon individueel bepaald hoe vaak je de nagels moet knippen. Er is geen andere aanpak (in mijn beleving) dan "knippen indien nodig" of dat nou 1 x per week of 1 x per maand is. Waarom zou dat (oprechte vraag) een probleem zijn?

Ik zal het voor de gein 's navragen.. ik heb met 1 broertje van Merlijn contact en ik kan via de fokker wel vragen hoe het bij de broers van Tristan is... maar antwoord kan poosje op zich laten wachten.

Groetjes,
Suzanne
#1708465
Ik knip bij mijn dames elke 2-3 weken de nagels.Sanne heeft normale voetjes, Tika heeft wat platvoeten. Maar bij beide moet ik echt regelmatig knippen.
Zelf heb ik dat nooit als een probleem gezien. Kennelijk eten ze gewoon gezond, waardoor de nagels lekker groeien :D
Het is overigens wel zo dat ze niet erg veel op verharde ondergrond wandelen.
#1708558
bedankt voor jullie reacties ;-) ik zie het ook niet als een probleem maar als een  "probleem".

Het is helemaal niet lastig om de nagels te knippen, ze vindt het helemaal niet erg.

Mijn post was meer in de trant van, doe ik iets raars of is het gewoon normaal.

conclusie: het is normaal en er zijn meer honden met nagels die regelmatig geknipt moeten worden.

mijn dierenarts raadde me het destijds aan om met d'r te gaan voetballen op betonstenen ipv haar nagels te knippen want ze moeten op een natuurlijke wijze afslijten. Hij wilde ze best knippen, maar natuurlijk was beter. Ik heb ze daar toen niet laten knippen maar doe het nu dus zelf.

Vroeger deed ik dat ook bij de cavia's en konijnen. Ok hondennagels moet je anders knippen, qua stand van de nagelknipper. Geen probleem.
#1708597
Sella schreef: Ik merk dat Diego nu beter afslijt als ik naar de osteopaat geweest ben.
Dan staan de voeten weer goed en zie ik ze in no time tot normale nagels afslijten.
huh? hoe moet ik dat zien?? wat doet de osteoptaat dan precies? en waarom ga je erheen?
ben benieuwd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door