Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#1707907
Nee, er is niets met haar aan de hand, althans niets bijzonders!  Niet schrikken dus ;-)

Maar... ze gaat geen bot meer van me krijgen, ook geen kipnekje.... dat komt er nu (weliswaar dagen later) onverteerd weer uit in de ontlasting. Dat lijkt me hoe dan ook geen fijn idee dus ze houdt kvv (hoofdzakelijk Smuldier, ook carnibest, Naturis.. lekker afwisseling). Verder als het zo uit komt wel een keer orgaan of spiervlees van het een of ander.
Hoewel ze het graag eet, een stukje kipkarkas of kipnekje of kipvleugeltje.. doen we het maar niet meer.

Ze geeft zelf geen pijn bij het poepen aan, maar ik kan me toch zo voorstellen dat dat niet fijn is...

He, ik vind 't gewoon jammer ;-(

Maar, als het erger niet is.. ze krijgt nog van alles hoor .. en alles beter dan br*k toch? ;-)

Ook, maar dat is niet verwonderlijk, gaat ze nu wat minder makkelijk lopen. Ze geeft op geen enkele wijze pijn aan, maar nou ja, met 13,5 gaat het nu allemaal wat minder. Ze krijgt Doils Senior, alsmede Primeval Gelatinaat... ze kreeg ook glucosamine/chondroitine.. (van het Kruitvat) en ik ben me nu aan het orieneren of ik DAT opnieuw ga geven ( de pot was op, dus ik moet wat nieuws kopen) of dat ik bijv. Sasha's Blend kan geven... blijft altijd gokwerk .. wat het is waar ze nog wat aan heeft.

Ze hoeft natuurlijk niet rond te lopen als een jonge godin ;-) maar als ik iets vind waardoor het voor haar makkelijker wordt... graag... tips welkom.

(Ik was niet zeker of dit hier wel thuishoort in "medisch" maar het leek me de meest logische plek)

Groetjes,
Suzanne
Door Suzanne
#1708266
Ja, dat kan ik proberen, maar dan is er denk ik niet zoveel verschil met een kvv?
Ach, dat krijgt ze nu toch als hoofdvoer..kvv dus.

Guinnie is een bejaarde herplaatser die met ruim 12 bij ons kwam. Daarvoor at ze (vast) brok, dus al met al krijgt ze nu, met een kvv nog steeds iets beters dan toen, toch ;-)

Natuurlijk is BARF beter dan kvv maar met een bejaarde dame vind ik het zo eigenlijk ook goed genoeg.
De tip van bomix neem ik ff mee.. dat is wel een goed idee!!

Suzanne
Door Bien
#1708285
waarom wil je eigenlijk barf erbij geven? om haar wat te knabbelen te geven? als tandenborstel?

je kunt ook rundersticks kopen of pensstaafjes zolang t maar gedroogd is dat is het beste, dus niet gerookt!!! Boerenbond heeft ook kleine verpakkingen.
Door Suzanne
#1708314
Lastige vraag, maar toch ook een makkelijke ;-)

Dat is de manier waarop ik ook de shelties voer: kvv als hoofdmoot, aangevuld met Barf-dingen.
Verder lijkt Guinnie het gewoon heel lekker en leuk te vinden. Het is dus eigenlijk alleen de (non-)vertering die maakt dat ik geen bot meer wil geven.

Zonder Barf-dingen voor haar gaat natuurlijk ook prima, maar "ik vind het gewoon leuk" en 'het is goed voor haar'  gaat als argument op in dit geval.

Ze kauwt ook wel bullepees en botten en een hoefje... dus kauwen lukt nog wel.

Voor zover ik nu weet gaat vis nog wel (graten ook) dus dat blijft ze krijgen.
Want, het moet wel leuk blijven. Stukken onverteerd bot in de ontlasting is niet leuk meer, dus haar bot-dagen zijn voorbij. Zolang vis (graten) wel lukt en als botmix wel lukt geef ik haar dat er graag bij!

Groetjes,
Suzanne
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1710390
Ik zou het idd op die manier met Guinnie doen. Ze is al ouder en ze is al zo perfect veranderd sinds ze bij jou is. Anders geef je haar toch andere dingen te kauwen die ze wat makkelijker verteert. Maar een andere vraag.. je zou aan een pro rauw da kunnen vragen of het kwaad kan of je haar toch kippennekken blijft voeren, en het bot daarvan gewoon uit poept.
Het lijkt me eigenlijk heel natuurlijk dat een seniore hond minder kalk gebruikt heeft en daarom niet meer zal verteren. Maar eigenlijk ben ik nu wel benieuwd wat een pro rauw da hier van zal zeggen.
Door Suzanne
#1710861
Aquillo schreef: Ik zou het idd op die manier met Guinnie doen. Ze is al ouder en ze is al zo perfect veranderd sinds ze bij jou is. Anders geef je haar toch andere dingen te kauwen die ze wat makkelijker verteert. Maar een andere vraag.. je zou aan een pro rauw da kunnen vragen of het kwaad kan of je haar toch kippennekken blijft voeren, en het bot daarvan gewoon uit poept.
Het lijkt me eigenlijk heel natuurlijk dat een seniore hond minder kalk gebruikt heeft en daarom niet meer zal verteren. Maar eigenlijk ben ik nu wel benieuwd wat een pro rauw da hier van zal zeggen.
Ik wil dat best navragen, maar als het er onverteert uitkomt is dat volgens mijn blonde hoofd:
- pijnlijk
- onnodig (ze neemt er niets van op dus, als het onverteert is)

De hele kipnek kwam eruit he? Niet alleen het bot.. Zo ook bij karkas.. stuk bot van zeker 5, 6 cm.. nou, je maakt mij niet wijs dat dat geen pijn doet.

Dus, wat mij betreft is dat zondermeer geen optie meer; de kans dat haar darmen schade oplopen is me te groot.
Meiske staat toch grotendeels op kvv... dan los ik het "botprobleem" (dat is het dus eigenlijk niet) wel op door haar af en toe een botmix te geven, aangevuld met wat spiervlees oid.  Dan heb ik toch het gevoel dat ze bot naar binnen krijgt ;-) maar kan dat lichamelijk geen kwaad.

Wat je zegt klopt hoor; ze is al zo veranderd/verbeterd.... dan maar geen bot meer.  ;-)

Suzanne
Door Truus
#1711156
Je kunt ook nog eventueel gemalen eierschaal geven. Als je een oude koffiemolen op de kop kunt tikken is het makkelijk te malen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door