Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door daico
#1707477
ik ben hopeloos opzoek naar echt goede voeding voor daico (bordeaux dog van 10 maanden nu). wie kan er mij mee helpen, ik heb al veel soorten voeding gegeven zoals;    - droge voeding van royal canin health condition. waar hij eigenlijk geen problemen van heeft ( haaruitval schilfers,...) maar eet er niet genoeg van.
              -  royal canin voor pups, met rode ruitjes op het pak: ZEEER slechte reactie door gekregen zoals haaruitval schilfers veel jeuk en bubbels op de huid.
                                                                                ( IK BEGRIJP NIET DAT ZE ZO IETS VERKOPEN!!)
nu was ik terug begonnen met  r.c health condition maar samen met orgaan vlees zoals kippenhartjes, -maagjes, rundslever, -nieren.
    ik merk wel dat het probleem met haaruitval minder is en hij ook meer actief is geworden zoals het moet eigenlijk voor een bordeaux dog. 
NU mijn vraag is... als er nog mensen zijn die enkel orgaan vlees en dergelijke gebruiken, en hoe zou ik het hem moeten geven per week
wie wil me er mee helpen aub  ??
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1707481
Hoi, welkom op Barfplaats!

De combinatie brokken met orgaanvlees is niet zo'n al te beste, helaas. En nee, alleen orgaanvlees voeren is niet voldoende. Honden hebben ook spiervlees en botten nodig. Brokjes hebben ze helemaal niet nodig ;)

Waarom ga je niet helemaal rauw voeren en gooi je die brokken het raam uit? Behalve als je op een verdieping woont, dan niet doen natuurlijk :P
Door daico
#1707490
ja ik weet niet juist wat goed is voor hem.  ik ben al zeker van plan om te gaan stoppen met die vuile brokken, je hebt echt totaal geen zicht welke voeding ze binnen krijgen, maar welk rauw vlees enz... en hoeveel per week van alle voeding.
  (ze hebben me al te veel verschillende voedingssoorten gezegt wat hij zou moeten eten.)  en hij moet dan ook ontwormt worden om de 3 maanden he.
ik wil em echt het beste geven wat ze nodig hebben. maakt niet uit wat het is  :'(   
dikke merci al voor de reactie he ;)
Door **Jolanda**
#1707503
Als ik jouw was ging ik naar een goede dierenspeciaalwinkel, kocht daar een aantal rollen/pakjes kant en klaar vers vlees (kvv noemen we dat) en dan geef je dat.
Zorg er wel voor dat in die kvv geen granen zit. Ook geen rijst dus. Maar koop even alleen de complete versies. ;) In complete versies zit calcium (in sommige zit gemalen bot en in andere merken een niet natuurlijke calciumbron) spiervlees, orgaan en een beetje groenten. Hier kun je je hond wel 10jaar mee voeren zonder dat hij tekorten krijgt ;)

Er zijn een aantal merken die geen granen/rijst toevoegen aan de kvv. Hier heb je een lijst met merken kvv, kijk even zelf welke granen (en dus ook gluten) vrij is. Je kunt ook makkelijk zoeke waar het verkocht word.

Vaak komt het voor dat honden allergisch reageren op granen/gluten...en daarvan zit er heeeeel veel in brokjes. Granen heeft een hond helemaal niet nodig, granen zijn koolhydraten terwijl een hond eigenlijk van nature zijn energie uit eiwit haald (jaja je zult vast geleerd hebben dat er niet te veel eiwitten in de brokken moet zitten blabla, dat moet je nu maar even vergeten ;) )

Als je dan die kvv gekocht hebt ga je eens goed lezen hier op barfplaats. Er is voor heel wat uurtjes leesplezier aan info te krijgen hier over vers vlees voeren.
Hoeveel je van wat moet voeren als je zelf samensteld (barfen) waar je rekening mee moet houden, wat je wel en niet mag voeren ect. Dan kun je besluiten of je zelf wilt gaan barfen, dan weet je precies wat je je hond geeft en in veel gevallen ben je goedkoper uit dan met kvv.
Door daico
#1707511
ik ben al eens gaan piepen in de bib. en der was veel intressante informatie eigenlijk en ga proberen toch met orgaan- spiervlees en groenten met botten  en vissoorten dan en kan het dat je 3 percent van zijn gewicht aan voeding mag geven ?
nog eens ne dikke merci al he
( ik krijg geen foto geplaatst spijtig genoeg. hij is toch zo ne schone en lieve) :D
Door Nadia
#1707520
Voordat je begint, plaats je menu hier. want je kunt nog op veel manieren de mist in gaan!

Tot die tijd zou ik de hond op een KVV zetten. Bijvoorbeeld, Carnibest Diabetes. (de diabetes vorm is zonder graan) of evt wat smuldier glutenvrij.
Door *wendy*
#1707522
daico schreef: en hij ook meer actief is geworden zoals het moet eigenlijk voor een bordeaux dog. 
Wat bedoel je hier mee ?
Het is niet handig misschien maar een bordeaux dog hoort zeker niet lui te zijn.
Daarbij is het ook nog een jonge hond.
Door daico
#1707533
ok een junior moet ook nog veel slapen maar als hij gaat wandelen of je speelt met hem gaf een groot verschil als hij goede voeding of slechte voeding kreeg.
(veel meer energie bij het trekken aan een speeltje of uit zen eigen wat gaan lopen)    maarja    dat hebben ze me ook al afgeraden
ze zeggen dat hij in zijn eerste jaar bijna niks extra mag gaan wandelen als hij zelf aangeeft. door zijn groei en heupen, maar eerlijk gezegt denk ik dat het ook afhangt van zijn voeding. maar veel ga ik nog niet met hem wandelen hoor. 2 maal per dag korte afstanden maar wel lang op een plek blijven.

    maar veel hangt af van zijn voeding heb ik al gemerkt.
Door *wendy*
#1707544
Hier amerikaanse bulldoggen.
Ook niet het handigste ras in de opgroei periode.
Snel kans op ED bijv ivm de snelle groei.

Mijn eerste pup heb ik, bij wijze van, in een glazen kastje gestopt en niets dan ellende.
(ok, grotendeel veroorzaakt door die l*l uit Gent maar toch)

Deze 2 die ik nu heb (Yoda & Olana) heb ik hun eigen gang laten gaan.
Niets uitgelokt dus zoals bijv ballen gooien, behendigheid enz enz.
Maar als ze samen wilde rennen, spelen en springen dan deden ze dat maar.
Geloof me...Olana dacht - en denkt nog steeds - dat ze een kangaroe is  ::) :-X

Yoda en Olana zijn volledig op BARF opgegroeit met sporadisch een dagje KVV.
Dit heb ik tot 10 maanden gedaan, daarna kregen ze wat vaker KVV en sinds 14 maanden leeftijd weer 98% BARF.
Geen centje pijn gehad. (even afkloppen). Ze zijn nu 19 maanden oud.

Ik raak steeds meer van mening, door wat ik volg bij de grote rassen, dat een gezonde pup een gewoon normaal leven kan
leiden zonder in een kastje te worden gestopt. Tuurlijk wel op tijd zorgen voor een slaapje en rust maar niet zoveel x per dag
een paar minuutjes wandelen en dan weer rust rust rust.
Daarbij denk ik dat wandelen altijd nog beter is dan rennen, springen en vliegen ...dus weinig draaiende bewegingen.
Maar goed dat is mijn mening en velen zullen het niet met me eens zijn.

Feit blijft dat je altijd goed naar je hond moet blijven kijken. Als je je pup goed leert kennen zie je vanzelf waar de grens ligt.
Bij Olana lag de grens vele malen hoger omdat zij van nature een snel wendbaar hondje is (atletischer gebouwd dan Yoda).
Wij lieten bij haar dus ook meer toe dan bij Yoda. Bij Yoda moesten wij soms grenzen stellen.
Door daico
#1707550
ben ik volledig mee eens over het balletje gooien, dat is overbodig enkel laten doen wat ze zelf doen uit hun eigen. maar lopen is niet slecht ik heb al gelezen dat het voor sommige een hulp kan zijn voor slechte heupen  maar word weinig gedaan.  zo zit het ook bij mensen over rugpijn, als ze denken dat rugpijn komt van te veel te doen kan  het ook anders om zijn, maar daar ga ik njiet over zagen. maar ik ka nu wel kvv halen maar is moeilijk te vinden in limburg vind ik
of weet er iemand nog zo een zaak?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1707568
daico schreef: ben ik volledig mee eens over het balletje gooien, dat is overbodig enkel laten doen wat ze zelf doen uit hun eigen. maar lopen is niet slecht ik heb al gelezen dat het voor sommige een hulp kan zijn voor slechte heupen maar word weinig gedaan. zo zit het ook bij mensen over rugpijn, als ze denken dat rugpijn komt van te veel te doen kan het ook anders om zijn, maar daar ga ik njiet over zagen. maar ik ka nu wel kvv halen maar is moeilijk te vinden in limburg vind ik
of weet er iemand nog zo een zaak?
Dat is ook zo, het is de balans tussen beweging. Te weinig beweging zorgt ook weer voor slappen spieren, die er weer voor kunnen zorgen dat botten niet goed uitgroeien.
Teveel beweging is natuurlijk ook niet goed, maar liever iets langer lopen in stap of draf, dan daarna thuis het huis afbreken.
Voeding speelt natuurlijk ook een rol. Dus ik zou kiezen nu voor het begin, voor een kvv met geen granen en een natuurlijke calciumbron.
Mocht je dan verder willen met BARF, kun je je rustig inlezen en daarop over gaan.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1707787
daico schreef: ik heb nu duck gekocht    compleet   dynamiek    is het goed of niet?
Duck is prima om mee te beginnen! Zolang je maar wel in de gaten houdt dat je de complete voeding hebt dus niet alleen als bijvoeding. Geef dat een tijdje en kijk hoe hij het hier op doet. Bevalt het, dan kun je het blijven geven of wellicht overgaan op zelf samenstellen. Als het niet goed bevalt, kun je een ander merk proberen; er zijn er genoeg. Succes ermee!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door