Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1706983
Onze hond (5maand) eet nu al een tijdje CB natuurvoer, en zo nu en dan een kippennekje.

Ik ben nog steeds verder zo goed als beginnend met versvlees, en omdat afwisseling belangrijk was had ik gelezen, kwam ik laatst in een andere dierenwinkel de CB met eend tegen, dus had ik meegenomen.

Nu staat er op de website van CB, dat deze eigenlijk niet bedoeld is als normale voeding, maar alleen als eliminatie-dieet. Onze pup is gelukkig nergens allergisch voor, maar mag ze deze nu dus niet eten? (en heb ik dus voor niets een rol gekocht...?) of kan dit als afwisseling helemaal geen kwaad?

met het zelf samenstellen ben ik nog te onervaren, ben alleen maar bang dat ik het verkeerd doe dus wil het liever nog bij het KVV houden en dan zo nu en dan een nekje geven...
Laatst gewijzigd door dancingdaydream op zo 08 aug 2010, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1707002
Kan helemaal geen kwaad hoor! Eliminatie-dieet betekent in dit geval dat er alleen eend inzit. Als je hond allergisch ergens voor is, kun je door middel van een eliminatie-dieet elimineren voor welke vleessoorten je hond allergisch is, of als je al weet dat je hond bijvoorbeeld allergisch is voor kip, kun je kvv geven zonder kip. Veel kvv's hebben kippenbotten als calciumbron worden gebruikt. In deze versie zit dat dus niet.

Prima als afwisseling dus!
Door dancingdaydream
#1707007
ok, dus verder is het wel gewoon een complete voeding. Is het dan goed (meestal ontdooi ik een kwart kilo per keer, ze zou 180 gram op een dag moeten eten) om het bijv 2-3 dagen dit te geven en dan bijv 4-6 dagen de natuurvoer, en dan weer afwisselen?

en kan het kwaad om naast de KVV een kippennek te voeren (ik geef dan meestal op die dagen iets minder KVV, en dan ipv daarvan een nekje) wat de verhoudingen betreft?
Door Limpy
#1707048
Alle smaakjes van CB zijn compleet, voer je nu alleen maar deze 2 smaken?  Zou ze zeker gaan afwisselen met de andere smaken (min.4-5 diersoorten) ter voorkoming van tekorten (elke diersoort is anders en heeft elke diersoort zijn waardevolle toevoegingen)

Kippennekjes erbij voeren kan idd mits je het verrekend met de kvv.
Door dancingdaydream
#1707085
Ja, voerde alleen de "natuurvoer" nu, en kwam laatst toen ik in een andere stad was de eend tegen.. Is het slecht om alleen 1 soort te voeren? het probleem is dat er hier in de buurt niet veel te krijgen is, en ik ook nog alles een beetje door moet gaan krijgen, het is voor mij allemaal erg ingewikkeld nog, en ben steeds bang dat ik het verkeerd doe.
Neem aan dat de meeste ervaren mensen hier ook rustig aan alles hebben moeten leren?
Ik kan in mijn vriezer 3 KG of 5 500g rollen kwijt (ja, kleine vriezer, maar ook erg klein huisje)

Ik wil uiteindelijk over op deels KVV en deels bijv hele kwartels of diepvriesrat (dat is toch een volledige maaltijd?). Het compleet samenstellen is voor mij echt te lastig, dus daarom dat ik de KVV wil geven, en omdat daar ook al zoveel verschillende soorten zijn, zie ik soms naar mijn gevoel door de bomen het bos niet meer, en krijg dus ook meerdere verschillende adviezen.

Ik wil het natuurlijk allemaal goed doen, maar vind het ook allemaal erg ingewikkeld!
Door Nadia
#1707197
In CB zit een pre-mix. Dat wil zeggen dat ze verschillende vitamines en minerales hebben toegevoegd om het in die compleet te maken dat je het iedere dag kunt voeren zonder tekorten op te lopen. Dus ook als je alleen de cb natuur voert kan dat geen enkel kwaad. Als je zo nu en dan eens afwisseld met eend (of lam/kalkoen die hebben ze ook) dan is dat helemaal mooi!!


Voer je all animal of haaksbarf (ook een KVV) dan moet je wel min 4 diersoorten voeren omdat hier die premix niet inzit.
Je alleen beperken tot CB natuur kan dus prima!

Zeker heeft iedereen het moeten leren. en daarvoor is het forum. Om dingen te vragen! Een hele kwartel of hele rat is idd een volledige maaltijd (let wel op, vaker hebben ze bij kwartels de organen uitgehaald).
maar zolang je meer dan de helft KVV voert (dus 4 dagen) kan het geen kwaad om dan niet exact uitgeballanceerd ernaast te barfen.
Als je bijvoorbeeld nu om te beginnen 6 dagen KVV voert en dan 1 dag een kwartel zonder organen maakt dat helemaal niet uit. Je hond hoeft niet iedere dag compleet te eten.
Op een gegeven moment rol je er wel in hoor en zul je zien dat je steeds meer gaat samenstellen. Als je iedere dag 1 of 2 kippennekjes erbij voert hoef je dit niet te verrekenen met de KVV (hooguit als je daardoor teveel gaat voeren, maar ik ben grote gewichten gewend ;D)

Afwisselen met KVV is prima! Dat kan hoor. CB is zeeeeer goed, maar ook prijzig. Om de prijzen te drukken kun je af en toe smuldier compleet voeren (te koop bij bijna iedere supermarkt -niet bij aldi of lidll-)

All animal of haaksarf hebben nog leuke smaakjes. Zeer zeker interessant om zo nu en dan eens bij te voeren.  Dan eet je hond ook gevarieerd. Zal ie op prijs stellen ;)
Door dancingdaydream
#1707228
hihi, ik heb een chihuahua van 3 kilo (mooi gewicht, ze is tenminste niet zo'n klein misvormd ding maar gewoon een hondje met een mooie bouw) dus dan is een kippennekje al best veel. Mevrouw slikt ze trouwens wel gerust in 1 keer door, na de wervels gekraakt te hebben, maar daar heeft ze geen problemen van, ze heeft een flink sterke maag :)

gelukkig maar dat alleen CB dus wel geschikt is! Ik ben altijd nogal bang dingen verkeerd te doen en kan nogal panikeren als ik dus denk het verkeerd te doen^^ De CB eet ze geweldig dus ik houd het lekker bij 5-6 dagen CB en dan 1 of 2 dagen barf :)


nog een vraagje: ik ben nu aan het "proberen" de katten hier ook op CB te zetten, maar 2 ervan moeten het écht niet hebben.. nu heb ik dus nog vrij veel over, maar kan het kwaad dit ook aan de hond te voeren?
Door Limpy
#1707253
Als je dat 1 of 2 x per week geeft kan best hoor, zit wat meer spiervlees in dan de hondenversie....(en geen groente)

Heb hier 2 katten rondlopen die de hondenversie lekkerder vonden vanwege de pens  ;D

Nu snap ik de kwartels en vooral de ratten ook nu ik weet dat het maar zo´n klein hondje is (vooral niet tegen haar zeggen dat ze klein is omdat ze vaak denken dat ze rotweilers zijn ;D)

Heb je wel eens eendagskuikens geprobeert vor je katten? Kan de hond wellicht ook van meesnoepen, is echter geen volledige maaltijd maar wel lekkere snack vanwege het ei in de buik....
Door dancingdaydream
#1707263
Ja, heb ooit eendagskuikens geprobeerd voor de katten, maar daar moesten ze ook niet enorm veel van hebben, ze knaagden er wat aan maar daar bleef het ook bij.
Visseningewanden hadden de katten wel eens gehad en dat was halfhalf maar ook niet geweldig.. gehele vissen ook niet enorm.. werd meer een kliederboel dan dat ze het echt helemaal aten..

ik denk dat ik voor de katten voorlopig op graanvrije 80% vlees brokken blijf en ze er af en toe een vis of kuiken oid bij geef... muisjes heb ik ze wel eens gegeven (pre-killed), die werden wel gegeten(niet geheel, kop-rug-staart meestal niet), maar diepvries doen ze niet...

maar in principe, als ik een volwassen rat of bijv 3 volw. diepvriesmuizen zou voeren aan de hond, is dit dan ook een complete maaltijd? dus dan gewoon verder KVV, en zoiets erbij? dat zou dan wel wat makkelijker zijn :) (al is mijn man niet helemaal van het beestjes, dus vandaar dat de KVV ook zo ideaal is)
Door Nadia
#1707266
Ja hoor das zelfs subliem on te geven! Een extra afwisseling, haren zorgen voor ruwvezel. Als je hond het eet, zeker geven!
Door dancingdaydream
#1707283
ok, dan ga ik binnenkort eens kijken of en waar ik goede diepvriesbeestjes kan krijgen hier.
Ik heb begrepen dat alle "prooidieren" zoals knagers en vogels altijd volwassen moeten zijn om echt als maaltijd te dienen, toch?

Ik wist trouwens niet dat er nog ei in een eendagskuiken zat! wel logisch als je er overnadenkt.
Door Nadia
#1707510
Vaste beesten hebben de voorkeur ja. Netzoals een eendagskuiken niet de juiste verhoudingen heeft, heeft een pinky dat ook niet..
Volgens mij doen de 'bijna' volwassen ratten/muizen het ook goed, maar daar ben ik niet zo in thuis eigenlijk.
Door dancingdaydream
#1707567
hmm, ok. Ze eet nu volgens de richtlijn van de CB 120-180 gram per dag (40-60 per kg lichaamsgewicht), en dus ongeveer gelijk staat aan 4-6% van haar lichaamsgewicht. Op deze hoeveelheden doet ze het prima. over het algemeen houd ik gewoon omdat ze nog niet uitgegroeid is de 180 aan, als ze over de 8 maanden is en dus uitgegroeid ga ik langzaam naar de 120 en dan na een jaar naar de "volwassen" hoeveelheid.

in principe als ik hiervan uitga, zou ze dan dus ook 120-180 gram in "prooidier" moeten eten op een barf-dag?
(bij bijvoorbeeld ratten zou dit uitkomen op een rat van ongeveer 10 weken, wat in principe al een "volledige" rat is...  of zou het dan beter zijn om bijv 3 volwassen muizen te geven of een kwartel (als die al zo licht komen)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1707583
kijk wel uit dat je dr niet TE veel geeft , anders bestaat de mogelijkheid dat ze na een paar weken moeilijk met eten gaat doen omdat ze te verzadigd is . ( ze moet graag blijven eten )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door